Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

De harde realiteit in de luchtvaart

Prijsvechters in de luchtvaart veroveren steeds meer marktaandeel, en dat terwijl de luchtvaartmarkt in zijn geheel ook voortdurend groeit. Deze prijsvechters presteerden ook goed op de beurs. Maar na Brexit zag je dat vooral Britse maatschappijen op de beurs terrein moesten prijsgeven.

Betekent dit een trendbreuk? Nee, dat niet. En Stelios Haji-Ioannou, de zoon van een Griekse reder, die aan de wieg heeft gestaan van de ontwikkeling van de prijsvechters, denkt dat zeer zeker niet.

Want Stelios zou volgens hardnekkige geruchten een bod voorbereiden op het bedrijf dat hij oprichtte (en later weer verkocht), de Britse prijsvechter easyJet. Als iemand de luchtvaartmarkt en de kracht van prijsvechters goed kent, is het natuurlijk Stelios wel. Met het oprichten van prijsvechter easyJet transformeerde hij de luchtvaartsector.

Ik zal trouwens niet verbaasd zijn als het bod binnenkort wordt aangekondigd. easyJet is immers, net als de meeste prijsvechters, een goed geleid bedrijf. Het bedrijf boekte al prima winsten in de periode 2013-2014, toen de olieprijzen in de buurt van $100 lagen. Maar in de afgelopen twee jaar, geholpen door het lage brandstofverbruik, werden easyJet en andere prijsvechters – die toch al een heel efficiënt bedrijfsmodel hebben – nog veel winstgevender. 

DNA

Daarom begrijp ik heel goed dat Stelios weer wil instappen in het bedrijf dat hij heeft opgezet. Want juist de prijsvechters profiteren van de voortdurende groei van de luchtvaartmarkt. Dat ligt voor de gewone airlines als Air France-KLM veel lastiger. Zij zijn veel logger: hebben meer personeel, zijn met handen en voeten gebonden aan de vakbonden. Soms hebben deze gevestigde luchtvaartbedrijven wel een prijsvechter als dochterbedrijf. Zoals Lufthansa GermanWings had en Air France-KLM met Transavia mogelijkheden heeft om deze tot een krachtige prijsvechter om te bouwen.

Maar de realiteit is dat de gevestigde luchtvaartmaatschappijen het prijsvechten niet in hun DNA hebben. Minder goed zijn in kostenbewust opereren. En wanneer ze prijsvechters als zelfstandig dochterbedrijf willen laten floreren, krijgen ze te maken met de vakbonden van het moederbedrijf. Die het niet pikken dat het dochterbedrijf met goedkopere piloten het moederbedrijf eruit concurreert en dan dreigen met stakingen. De gevestigde maatschappijen zitten dus in een fuik waar ze niet meer uit komen. Ze zijn denk ik gedoemd het pleit helemaal te gaan verliezen van de prijsvechters.

Winstmachine kopen

En dat weet een slimme ondernemer als Stelios uiteraard maar al te goed. Die ziet zijn kans schoon om na de koersdaling van easyJet door Brexit tegen gereduceerde prijzen op de beurs een winstmachine op te kopen. De luchtvaart is nog lang niet af van Stelios. En de luchtvaart is zeker nog niet af van de prijsvechters.

Deze column is geschreven door Robert Schuckink Kool, directeur van Trend Invest