Word abonnee en neem Beursduivel Premium
5 autofabrikanten om te kopen voor de komende 10 jaar

5 autofabrikanten om te kopen voor de komende 10 jaar

Het Internationaal Energieagentschap (IEA) verwacht dat tegen 2030 de wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen ergens tussen de 20 en 30 miljoen zal uitkomen. Dat is een enorme groei en groot genoeg om een paar autofabrikanten te kopen en te houden voor het komende decennium.

Aan het begin van dit decennium stond elektrisch rijden nog in de kinderschoenen. Maar tal van factoren zorgden er in de loop van de afgelopen tien jaar voor dat elektrische auto's overal gangbaar werden. Wereldwijd moedigden overheden het kopen van elektrische voertuigen aan, in een poging om de CO2-uitstoot te bestrijden.

Ook werd de infrastructuur gebouwd om elektrisch rijden mogelijk te maken en dankzij geavanceerde technologie kregen elektrische auto's meer bereik en kracht. De dalende kosten van accu's maakten de auto's betaalbaarder en consumenten werden zich steeds meer bewust van de nadelige milieu-impact van benzine- en dieselauto's.

In 2018 werden er wereldwijd meer dan twee miljoen elektrische voertuigen afgeleverd. Dat is meer dan 2% van het totale aantal. En deze groeifase is nog lang niet voorbij. In het afgelopen decennium ging de revolutie van het elektrisch rijden van start, en in het komende decennium zal elektrisch rijden de norm worden.

InvestorPlace selecteerde vijf autobouwers die zullen profiteren van deze elektrische revolutie.

1. Tesla

Bovenaan de lijst staat Tesla, de wereldwijde marktleider op het gebied van elektrisch rijden.

Het bedrijf van Elon Musk was in 2018 met iets minder dan 250.000 stuks goed voor ongeveer 12% van de wereldwijde leveringen van elektrische auto's. Sinds het begin van het jaar heeft Tesla ongeveer 160.000 voertuigen afgeleverd, wat overeenkomt met een aandeel van ongeveer 15%. In de Amerikaanse markt van elektrische voertuigen is het aandeel van Tesla gestegen van ongeveer 25% in 2017 naar 60%.

Tesla is de reus in de sector, met een toenemend marktaandeel dankzij de introductie van nieuwe voertuigen als de Model 3 en volgend jaar de Model Y. Tesla verwacht zijn marktleiderschap de komende tien jaar te handhaven, een periode waarin de markt minstens met een factor tien zal groeien.

Dit zal volgens InvestorPlace zorgen voor een enorme omzet- en winstgroei bij Tesla, en al die groei zal het aandeel op de lange termijn onvermijdelijk ten goede komen.

2. General Motors

De traditionele autofabrikanten zitten echter niet stil en storten zich ook op de productie van elektrische voertuigen. Eén traditionele fabrikant die dit erg goed heeft gedaan is General Motors (GM).

General Motors heeft een indrukwekkend aanbod van elektrische auto's. De Chevrolet Bolt is de op drie na best verkopende elektrische auto in de VS en de Chevrolet Volt staat op de achtste plaats. Belangrijk is dat beide auto's goedkoop zijn.

De strategie van GM is vrij eenvoudig: ontwerp degelijke elektrische auto's, die de massa zich kan veroorloven. InvestorPlace verwacht dan ook dat GM zal profiteren van de robuuste groei van de markt voor elektrische voertuigen en dat het aandeel op termijn zal stijgen.

3. Ford

Een traditionele autobouwer die traag heeft gereageerd op de elektrische revolutie is de Amerikaanse gigant Ford. Maar het bedrijf heeft de markt voor elektrische auto's agressief betreden, en legt daarmee de basis voor een gezonde groei in het komende decennium.

De Ford Fusion Energi is de op acht na best verkopende elektrische auto in de VS dit jaar. Maar dat is slechts het topje van de ijsberg. Ford is bezig met het bouwen van een door de beroemde Mustang geïnspireerde elektrische auto waarmee het de concurrentie met Tesla's Model Y wil aangaan. Daarnaast werkt Ford aan een volledig elektrische Lincoln, een volledig elektrische SUV en een volledig elektrische F-150 pickup truck, naast een handvol hybride modellen.

De groeicijfers van Ford, die al enkele jaren laag zijn, zullen daardoor in de komende jaren een stuk beter uitvallen en deze verbetering zal het aandeel uiteindelijk doen stijgen.

4. Toyota

Net als General Motors is de Japanse concurrent Toyota al vroeg agressief begonnen met de ontwikkeling en marketing van betaalbare elektrische auto's voor de massa.

Toyota's Prius is misschien wel de enige elektrische auto die geen Tesla is maar die consumenten van over de hele wereld herkennen. Niet toevallig is het ook het enige elektrische voertuig dat zich in 2018 staande hield ten opzichte van Tesla's Model 3, Model S en Model X, qua verkoopvolumes. En de Prius blijft zijn mannetje staan in 2019. Tot en met juni was de Prius de op twee na best verkopende elektrische auto in de VS, achter de Model 3 en Model X.

Belangrijk is dat de Prius uiterst betaalbaar is, met prijzen van rond de 37.000 euro. Voor minder kapitaalkrachtige consumenten - waar er veel van zijn - op zoek naar een elektrische auto is Toyota's Prius de voor de hand liggende keuze. Dit zal volgens InvestorPlace een flinke aanjager zijn voor de omzet- en winstgroei en zou het aandeel Toyota, dat de afgelopen vijf jaar weinig beweging heeft laten zien, nieuw leven kunnen inblazen.

5. BMW

Niet alle groei in de verkoop van elektrische auto's zal de komende jaren plaatsvinden aan de onderkant van de markt. Een deel zal komen uit het duurdere luxe-segment en de Duitse bouwer van luxe-auto's BMW zal daarvan profiteren.

BMW heeft al een formidabele selectie elektrische voertuigen. Vorig jaar behoorden de BMW 530e, i3 en X5 tot de best verkopende elektrische modellen in de VS, en dat zal ook dit jaar zo zijn. De luxueuze BMW i8 zag het leveringsvolume in de VS vertienvoudigen in de eerste helft van dit jaar.

In de toekomst zal BMW het aanbod van elektrische voertuigen nog verder uitbreiden. Het bedrijf is van plan om tegen 2023 25 elektrische modellen aan te bieden, waaronder vele luxe-auto's. Het management van BMW verwacht zelfs dat de omzet van elektrische auto's in 2021 zal verdubbelen.

Volgens InvestorPlace houden beleggers geen rekening met deze groei, aangezien het aandeel meer dan 40% onder het tienjarig hoogtepunt staat. De solide groei van luxueuze elektrische auto's in de komende jaren zou dan ook een mooi herstel voor de BMW-aandelen kunnen opleveren.

Zie ook: Tesla koopwaardig?

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 18 april

    1. NSI Q1-cijfers
    2. Sipef Q1-cijfers
    3. Sligro Q1-cijfers
    4. NL werkloosheid maart
    5. Deliveroo trading update
    6. Easyjet trading update
    7. Econocom Q1-cijfers
    8. PostNL €0,03 ex-dividend
    9. Procter & Gamble Q1-cijfers
    10. VS steunaanvragen - wekelijks
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht