Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Tesla: de nieuwe bubbel

In het verleden heb ik meerdere keren gewaarschuwd dat Apple een bubbel was en dat het aandeel overgewaardeerd was. Zo was Apple op een bepaald moment ondanks dat ze producten hebben die mode- en technologiegevoelig zijn het grootste bedrijf van de wereld.

Dus Apple was veel groter dan de grootste oliemaatschappij en ook groter dan alle fondsen in de AEX bijelkaar. Hoewel het nog even duurde is Apple uiteindelijk gecorrigeerd van boven de 700 dollar naar 400 en dus grof gezegd gehalveerd.

Mystiek aandeel
Nu wil ik waarschuwen voor Tesla Motors, een bedrijf dat duurdere elektrische auto’s produceert. Tesla is nu 20 miljard euro waard. Daarmee is het qua marktwaarde veel groter dan Fiat, de auto's die u elke dag op elke hoek van de straat kunt zien.

Mogelijk vindt u het een nadeel dat Fiat niet exclusief is (ondanks dat Fiat meerdere exclusieve merken onder zich heeft, denk maar aan Ferrari) ga ik de vergelijking aan met Porsche.

Soms moet je contrair beleggen: de grote massa is fan van Tesla en geloven in het sprookje, maar de massa is niet rijk en daarmee is het kuddebeleggen zeker op langere termijn niet rendabel.

Tesla maakt dus elektrische auto’s en heeft daarmee iets mystieks. Het aandeel is dit jaar zwaar opgelopen en heeft zoals gezegd op moment van schrijven omgerekend in euro’s een totale marktwaarde van ruwweg 20 miljard dollar.

Toch nog even vergelijken: Fiat heeft een marktwaarde van 11 miljard en voor een nog betere vergelijking Porsche heeft een totale marktwaarde van 19 miljard euro. Tesla verkoop naar eigen zeggen dit jaar hopelijk 21.000 auto’s; Porsche verkocht er in 2012 meer dan 141.000.

Maar als de aandelen Tesla veel hoger gewaardeerd staan, gaat men er dus vanuit dat Tesla meer gaat verdienen op die 21.000… Als Tesla nu de enige producent van elektrische auto’s was in het hogere segment dan zou het in theorie nog mogelijk kunnen. Maar BMW kondigde nieuwe modellen aan en ook Porsche heeft elektrische modellen.

En u moet bedenken dat deze normale autofabrikanten een dealernetwerk hebben en gemakkelijk dit soort auto’s kunnen verkopen.

En is elke jongensdroom een Tesla?

Ik wilde na jaren Miami Vice gekeken te hebben een Ferrari en na de film Risky Business een Porsche. Maar als je die dan een tijd gereden heb en meerdere keren een beurt heb afgerekend wordt het weer anders... Maar los van de uitvoering, ik ken dus niemand die droomt van een elektrische auto.

Enorme subsidies
Waarom zijn elektrische auto’s zo populair ondanks dat niemand er van droomt? Niet omdat iedereen graag het milieu wil redden. Nee want iedereen die een beetje doordenkt weet dat de stroom opgewekt wordt in vieze centrales en als de auto op is moet er iets met de accu’s gebeuren.

Nee, de reden dat mensen deze auto’s rijden is dat de overheid enorme subsidies geeft en de belasting geen enorme bijtelling geeft als de auto zakelijk gereden wordt. Bedenk alleen wel dat de overheid geen geld meer heeft en moet bezuinigen.

Er wordt reeds bezuinigd op bejaardenzorg, defensie en andere essentiële zaken. Zou het niet logisch zijn dat de subsidie teruggebracht wordt? Zeker nu we toch ook steeds meer elektrische auto’s zien. Bedenk ook als iedereen elektrisch gaat rijden de subsidie onbetaalbaar wordt.

Garanties
Iets wat me op langere termijn zorgen baart bij Tesla zijn de garanties op de batterijen. Tesla geeft acht tot tien jaar garantie op de batterijen en er gaan stemmen op om levenlange garanties te geven. Ik heb altijd begrepen dat batterijen niet een onbeperkte levensduur hebben...

Als belegger zou ik willen dat daar geld voor gereserveerd wordt. Ik heb geen reservering kunnen ontdekken, maar ik ben geen analist en heb er mogelijk overheen gekeken.

Er speelt nog iets anders: beleggers kunnen altijd heel gemakkelijk winst nemen, maar hebben meer moeite met verliezen. Dit heet behavioral finance. Kijkend naar de bizarre loodrechte stijging kunnen veel mensen winst nemen. Dus als het aandeel omlaag gaat, gaat het ook heel snel.

Hele grote bubbel
Tesla in mijn optiek een veel grotere bubbel dan Apple. Immers Apple had weliswaar een beperkt pallet van producten die modegevoelig zijn. Maar op een deel van deze producten behaalt Apple enorme winstmarges, daarbij is Apple marktleider in een aantal van deze producten.

Ook was Apple niet afhankelijk van subsidies bij de gebruikers en laten we eerlijk zijn wat is er mooier dan een benzinemotor (bijvoorbeeld een V8 ) te horen brullen?

Kortom ik durf te voorspellen dat Tesla als het binnenkort omlaag gaat veel verder zal corrigeren dan de daling van Apple. In mijn idee kan er gewoon 75% van de koers af. Nu is de trend nog steeds opgaand maar toch heb ik puts Tesla september (derde vrijdag) uitoefenprijs 160 rond 7,10 dollar.

Dit lijkt veel geld maar als de hype draait kan het hard dalen en kan deze speculatieve positie heel veel rendement opleveren. Mocht het aandeel niet binnen nu een en een maand fors gaan dalen heb ik maximaal 7,10 per contract verloren. In dat geval ga ik het mogelijk op nog extremere niveaus proberen. Wie niet waagt wie niet wint toch?

Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Smit schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Today's is een vergunninghoudende instelling. Today's is bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerd als beleggingsonderneming en beleggingsinstelling. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vandongen@iex.nl.

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 22 april

    1. NL investeringen februari
    2. SAP Q1-cijfers
    3. NL consumentenvertrouwen april
    4. NL prijzen bestaande koopwoningen maart
    5. ING jaarvergadering
    6. VS Chicago Fed-index maart
    7. EU consumentenvertrouwen april (voorlopig)
  2. 23 april

    1. Japan samengestelde inkoopmanagersindex april
    2. Novartis Q1-cijfers
    3. Renault Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht