Elektrisch aangedreven voertuigen (EV) bestaan al sinds de begindagen van de auto, maar nu moeten ze de toekomst worden. De expansie van de EV-markt wordt ondersteund door een combinatie van overheidssubsidies en sociale druk, en het effect is sterk. Het is een groeimarkt die zeker interessante beleggingsmogelijkheden met zich mee zal brengen.
Accu's, vermogen en actieradius van EV’s worden steeds aantrekkelijker, en de dalende kosten zorgen ervoor dat fabrikanten de productie kunnen opvoeren tot een schaalbaar niveau. Wereldwijd zijn EV-fabrikanten van plan om tegen 2030 meer dan 515 miljard te besteden aan het opschalen van de productie en de marketing van nieuwe modellen.
In 2022 bedroeg het marktaandeel van stekkerauto's wereldwijd 14%. Dat is al meer dan drie keer zoveel als in 2020. Vorig jaar werden er 10,5 miljoen EV's verkocht en tegen 2026 zullen dat er naar verwachting 27 miljoen zijn.
Yahoo Finance selecteert twee EV-aandelen met een Strong Buy-rating en een opwaarts potentieel van 22 tot wel 100%.
Li Auto – toonaangevend op de Chinese markt
Li Auto is hier nog onbekend, maar al wel een van de balngrijkste spelers op de Chinese EV-markt. De autoproducent werd opgericht in 2015 en begon in 2019 met de productie. Momenteel heeft het bedrijf verschillende EV-modellen op de markt. De recente productie-update laat zien dat het bedrijf een topmaand had in augustus: het leverde toen in totaal 34.914 voertuigen af.
Het toenemende aantal leveringen zorgt voor solide financiële resultaten. De inkomsten van het bedrijf in het tweede kwartaal bedroegen 3,95 miljard dollar, waarmee het de prognose van 3,8 miljard overtrof. Het betekende een stijging van 228% op jaarbasis. De winst kwam uit op 36 cent per aandeel, drie keer zoveel als wat analisten gemiddeld verwachtten.
Joe Ying volgt het aandeel voor Nomura en is onder de indruk van de omzet. Hij voorspelt dat de winst van het bedrijf verder zal stijgen. Naast een koopadvies geeft Ying het aandeel een koersdoel van 54 dollar. Dat impliceert een opwaarts potentieel van 41% voor het komende jaar.
In totaal zijn negen analisten unaniem positief over het aandeel. Het gemiddelde koersdoel van 51,81 dollar suggereert een opwaarts potentieel van 22% over een jaar.
ChargePoint Holdings kan profiteren van de EV-hype
ChargePoint Holdings is geen EV-fabrikant, maar zal direct profiteren van een snelle expansie van de markt. Het bouwt en installeert de laadinfrastructuur waar EV's van afhankelijk zijn. Sinds de start in 2007 is ChargePoint marktleider in laadstations, met inmiddels een marktaandeel van zo’n 70%. Daarmee is het minstens zevenmaal groter dan de naaste concurrentie.
De voorspelling is dat de EV-laadbusiness een omvang van zo’n 60 miljard dollar zal hebben tegen 2030 en zelfs 192 miljard tegen 2040. Toch heeft het aandeel onlangs een zware klap gekregen, nadat het bedrijf de verwachtingen niet wist waar te maken. Hoewel de omzet met 39% steeg ten opzichte van een jaar eerder, bleef die achter bij de verwachtingen. De winst per aandeel kwam ook lager uit dan analisten hadden voorspeld.
De vooruitzichten maakten het er niet beter op. Analisten verwachten een kwartaalomzet van 182 miljoen dollar, en 678 miljoen dollar voor het hele jaar, maar ChargePoint zelf denkt dat de omzet in het derde kwartaal tussen 150 miljoen en 165 miljoen zal uitkomen en op jaarbasis 605 tot 630 miljoen zal bedragen.
Bill Peterson, analist van J.P. Morgan, is niettemin vol vertrouwen en heeft een verklaring voor de tegenvallende resultaten. Die worden volgens hem grotendeels veroorzaakt door ongunstige markttrends en niet door bedrijfsspecifieke problemen.
De concurrentiepositie van het bedrijf is wat hem betreft intact: ChargePoint lijkt geen marktaandeel te verliezen. De vooruitzichten voor volgend jaar zijn dan ook gunstig, ervan uitgaande dat het aantal verkochte EV's sterk zal blijven toenemen. Peterson geeft het aandeel een overwogen-advies, met een koersdoel van 10 dollar. Dat impliceert een koerswinst van 75% in twaalf maanden.
De visie van andere analisten op ChargePoint is net zo positief. Het aandeel heeft gemiddeld een sterke koop-aanbeveling, terwijl het gemiddelde koersdoel van 11,43 dollar een opwaarts potentieel van 100% voor de komende 12 maanden suggereert.
Lees ook: 9 van de beste EV- en batterij-aandelen