Beleggers hebben hun zorgen over Trump opzij gezet en in plaats daarvan proberen zij te profiteren van de Trump reflation trade. Obligatierendementen lopen op en cyclische aandelen rally’en. Keith Wade, hoofdeconoom bij Schroders, zet echter zijn vraagtekens bij dit optimisme.
“De rally in de Amerikaanse aandelen heeft navolging gekregen in andere ontwikkelde markten. Opkomende markten hebben echter niet kunnen profiteren. Het lijkt erop dat beleggers zich volledig hebben ingekocht op Trump’s belofte ‘Make America great again.”
Rijdende trein
Ze verwachten dat de economische groei zal aantrekken en dat de handelsovereenkomsten gunstiger uitpakken voor de VS. De rente en inflatie lopen op, de dollar wint aan kracht en kapitaal stroomt uit de opkomende landen, die als de verliezers van Trump worden gezien, legt Wade uit.
In dit stadium heeft Trump’s reflation trade momentum. Beleggers springen maar al te graag op de rijdende trein. Maar, zo waarschuwt de econoom, de impact van het beleid van Trump zal niet eerder dan 2018 gevoeld gaan worden. Daarnaast zal het begrotingstekort flink gaan toenemen, en dat is tegen het zere been van veel Republikeinen.
Rijken profiteren het meest
Daar komt bij dat het de meest welvarende Amerikanen zijn die gaan van belastingverlagingen profiteren. Geschat wordt dat het inkomen van de top 1% (Amerikanen met een inkomen boven de 1 miljoen dollar) stijgt met 14%. De middengroep van de inkomensverdeling kan 2% inkomensstijging tegemoet zien.
Sommigen zien deze concentratie van voordelen, in de handen van degenen die verondersteld worden welvaart te creëren, als gunstig. In de praktijk blijkt zo’n inkomensstijging echter eerder te worden opgepot in plaats van uitgegeven. Het positieve effect op de economie is daarom minder dan verondersteld.
Infrastructuur
Ook wordt vaak aangehaald dat de infrastructuur onder Trump een boost zal krijgen. Maar, legt Wade uit, “de huidige plannen gaan ervan uit dat de private sector in de infrastructuur zal investeren, doordat de overheid subsidie verleent in de vorm van een belastingvoordeel, in plaats van dat de overheid zelf direct investeert in de infrastructuur. Er is een risico dat het veel tijd zal vergen voordat de private sector hiervoor warmloopt.”
Lees ook: 'Koop de verkiezing, verkoop de inauguratie'