Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aankopen vertellen veel

Aankopen vertellen veel

Ondernemingen willen steeds meer over ons weten. Dat beperkt zich niet alleen tot onze leeftijd en woonplaats. Nee, men is vooral geïnteresseerd in het soort aankopen dat wij doen.

Dat zegt namelijk veel over onze voorkeuren en persoonlijkheid. De kleding die wij kopen, het restaurant waar wij eten of de auto waarin wij rijden maken ons tot wie wij zijn en hoe wij ons uiten; het is allemaal waardevolle informatie. 

Gericht bestoken

Veel consumenten zijn echter huiverig voor deze ontwikkeling, hoewel heel veel van hen al van alles delen op social media. Met al deze informatie kunnen ondernemingen immers steeds beter inspelen op onze emoties en ons met heel gerichte advertenties bestoken. Denk maar aan de bonuskaart van Albert Heijn. Een van de voordelen ervan is dat producten beter worden doorontwikkeld waardoor ze steeds beter aansluiten op onze behoefte dan wel vraag. 

Een heel klein voorbeeld hiervan is Nestlé en de grote hoeveelheid smaken die dit voedingsmiddelenconcern de afgelopen jaren op de markt heeft gebracht met haar merken Nescafé, Dolce Gusto en Nespresso. Door het consumentengedrag goed te analyseren weet Nestlé nog steeds groeimarkten te betreden of uit te breiden. 

Tegenwoordig nemen consumenten bij hun aankopen steeds vaker de manier waarop een product tot stand is gekomen, of een product van goede kwaliteit is en wat influencers binnen ons netwerk ervan vinden, in hun koopbeslissing mee. Een groeiend aantal consumenten is bereid te betalen voor een steeds schonere en betere wereld. Maar ook de vraag naar meer gezonde voedingsmiddelen is een punt waar ondernemingen rekening mee moeten houden. 

Adequaat aanpassen

Producenten kunnen op hun radar kopen door zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Daarbij is het essentieel dat ondernemingen zich adequaat kunnen aanpassen aan de steeds sneller veranderende omgeving. Kunnen zij dit niet, dan lijkt het einde nabij. Denk bijvoorbeeld aan BlackBerry dat bleef vasthouden aan de telefoons met toetsenbord terwijl de consument dit niet (meer) wilde. Of Kodak…

Wat voor consumenten geldt, geldt eveneens voor ondernemingen. Ook hier geldt dat de aankopen of overnames die zij doen veel zeggen over de manier waarop zij op veranderende omstandigheden inspelen. 

Het doen van overnames is voor veel ondernemingen vaak eenvoudiger dan het zelf opstarten van bedrijfsactiviteiten met gelijkwaardige functionaliteiten. De overname door Facebook van TBH, een van de meest populaire apps op dit moment in de Verenigde Staten, lijkt dan ook een slimme zet. Ondanks de kracht van Instagram verliest Facebook een deel van de jongere generatie aan Snapchat. Door recent TBH over te nemen verwerft het in één keer een groot marktaandeel in deze groep. 

Kennis is macht

Kennis is macht. En degenen met de meeste kennis verdienen daar veel geld mee. Dat was terug te zien bij de recente kwartaalresultaten van bijvoorbeeld Facebook en Alphabet. Het gaat hier nog voornamelijk om het inzicht in interesses en voorkeuren. Maar wat als die gegevens gekoppeld worden aan je daadwerkelijke koopgedrag?

Volgens nieuwe Europese wetgeving zijn banken straks verplicht, als u als rekeninghouder daar om vraagt, andere dienstverleners toegang te verlenen tot uw betaalrekening. Wat als de eerdergenoemde social mediagiganten exact weten waar u uw geld aan besteedt? Een enge gedachte? Maar, hoe zit dat als daar vele gerichte aanbiedingen tegenover staan? Zullen we dan niet graag wat extra privacy opofferen? Waarschijnlijk gaan dan zelfs de gordijnen ‘s avonds weer open…

Martine Hafkamp is algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Fintessa is een zelfstandig, onafhankelijk en gespecialiseerd vermogensbeheerkantoor uit Baarn, en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Deze publicatie is samengesteld door Fintessa B.V. De in deze publicatie vermelde gegevens zijn ontleend aan door Fintessa B.V. betrouwbaar geachte bronnen en publiekelijk bekende informatie. Deze publicatie bevat beleggingsaanbevelingen, maar geen beleggingsadvies noch een aanbieding of uitnodiging tot koop of verkoop van enig financieel instrument. Voor de juistheid en volledigheid van de genoemde feiten, gegevens, meningen, verwachtingen en uitkomsten daarvan kan Fintessa B.V. niet instaan. Fintessa B.V. is een beleggingsonderneming en beschikt over een vergunning op grond van de Wet financieel toezicht. Fintessa B.V. staat onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Voor de uitgebreide Disclaimer verwijzen wij naar onze website www.fintessa.nl.

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 25 april

    1. BASF Q1-cijfers
    2. Deutsche Bank Q1-cijfers
    3. Delivery Hero Q1-cijfers
    4. Nestlé Q1-cijfers
    5. Adyen Q1-cijfers
    6. Besi Q1-cijfers
    7. Flow Traders Q1-cijfers
    8. Sanofi Q1-cijfers
    9. Azelis Q1-cijfers
    10. Kinepolis Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht