Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Sell in May, goed idee?

Sell in May, goed idee?

'Sell in May and go away', luidt een bekende beleggingswijsheid. Moeten we dit met een korreltje zout nemen of zit er wel wat in?

Een van de oudste beurswijsheden is ‘Sell in May and go away...’. Dit wordt ook weleens de 'Halloween indicator' genoemd. Het houdt in dat de beurzen tussen november en mei in de periode tussen november en mei gemiddeld een stuk beter presteren dan in de overige maanden. Door een beleggingspauze in te lassen, zouden beleggers koersverliezen kunnen voorkomen.

Kalendereffect

Volgens ING ontstond deze spreuk in de tijd dat rijke beleggers zich 's zomers op het familielandgoed terugtrokken en pas tegen de herfst weer naar de stad trokken. Omdat vrijwel alle beleggers inmiddels beschikken over een goede internetverbinding, telt dit kalendereffect niet meer, zou je zeggen. Maar dat blijkt niet het geval.

Ben Jacobsen van Universityof Edinburgh Business School en Cherry Zhang, van Nottingham University Business School China hebben een zeer uitgebreid onderzoek gedaan naar dit seizoenseffect. Ze namen de koersontwikkeling op 109 aandelenbeurzen onder de loep tussen 1693 en 2011.

Hieruit bleek dat de rendementen tussen november en april gemiddeld wel degelijk meestal hoger lagen dan in de rest van het jaar; ook sinds beleggers de zomermaanden niet meer in afzondering doorbrengen.

De onderstaande grafiek maakt dit Halloween-effect zichtbaar:

 

Zoals u kunt zien was in maar liefst 26 van de 31 tijdvakken van vijf jaar sprake van een Halloweeneffect.

Het onderzoek wees ook uit dat beleggers die de beurzen tussen 1 mei en 1 november de rug toekeerden en het geld op een spaarrekening zetten gemiddeld een hoger rendement behaalden dan wie in deze periode de aandelenmarkt trouw bleef.

... maar beter pas weer instappen in oktober

Omdat in het onderzoek ook indexen zijn meegenomen die een compleet andere dynamiek hebben dan westerse beurzen - zoals die van Kirgizië, Irak en Swaziland - heeft ING het historisch rendement van onze eigen AEX-index tussen 1993 en 2015 geanalyseerd.

Hieruit kwam naar voren dat beleggers die uitstapten op 1 mei en weer instapten op 1 oktober het beter deden dan beleggers met zitvlees. Maar dit verschil is wel vrij klein.

Beleggers die de beurswijsheid 'Sell in may... but remember to be back in September' letterlijk ter harte namen, kwamen er echter een stuk minder goed van af. Ook beleggers die wachtten tot november haalden lagere rendementen dan beleggers die hun stukken aanhielden.

Als u in deze kalenderwijsheid gelooft, kunt u dus eigenlijk beter pas uw rentree op de beurs uitstellen tot oktober.

Wat kunnen we ermee?

Het is de vraag wat u met deze statistische uitkomsten kunt. Wie vorig jaar per 1 mei een ETF op de AEX-index had verkocht en op 1 november weer was ingestapt, had maar liefst 6,6% koersverlies kunnen voorkomen.

Maar had u de tegeltjeswijsheid 'Sell in May' letterlijk ter harte genomen en op de eerste handelsdag van september weer de beurs betreden, dan had u 0,7% rendement misgelopen. Na aftrek van transactiekosten is het verschil nog wat groter.

Hieruit blijkt fat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst. Immers, de uitzonderingen bepalen de regel.

Kijk naar de fundamentals

Bovendien gaan dergelijke kalenderwijsheden voorbij aan het feit dat beleggen vooral bedoeld is voor de langere termijn. U kunt proberen om de markt te timen, maar dat pakt in de praktijk niet zelden verkeerd uit. En het is ook onwenselijk. Want wie langere periode is belegd, haalt uiteindelijk meestal hogere rendementen dan beleggers die proberen de markt te timen.

Er schuilt zeker wel een kern van waarheid in sommige beurswijsheden. Maar het verdient de voorkeur om te kijken naar de cijfertjes, in plaats van naar de kalender.

Lees ook: Mei wordt topmaand voor ING, KPN en Heineken

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht