Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
3 aandelen om te kopen ondanks handelsoorlog of recessie

3 aandelen om te kopen ondanks handelsoorlog of recessie

Wat moet een fondsbeheerder die wereldwijd investeert doen nu de handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China aanhouden? Volgens Brian Beitner, fondsmanager bij Chautauqua Capital Management, is het antwoord eenvoudig: doe geen investeringen die uitgaan van een gunstig resultaat.

In een interview met MarketWatch noemde Beitner drie bedrijven waarvan hij gelooft dat ze zullen bloeien tijdens een lange periode van handelsspanningen of zelfs een recessie.

Hij rekent zelf niet op succesvolle handelsgesprekken en noemde de combinatie van hoge schuldniveaus en zeer lage rentetarieven in de ontwikkelde wereld 'zorgelijk'.

De drie bedrijven waarvan hij denkt dat ze gemakkelijk door de ruwe wateren kunnen navigeren maken deel uit van zowel het Chautauqua International Growth Fund als het Chautauqua Global Growth Fund. Beitner houdt toezicht op beide fondsen, die respectievelijk ongeveer 30 en 40 aandelen bezitten.

1. ASML

Breitner kocht 13 jaar geleden voor het eerst aandelen van de Nederlandse chipmachinefabrikant ASML en heeft op verschillende momenten bijgekocht, afhankelijk van de waardering. ASML maakt apparatuur om computerchips te maken voor grote klanten als Taiwan Semiconductor, Samsung en Intel. Het is marktleider in fotolithografie, waarmee de apparatuur circuits van slechts zeven nanometer kan maken. Een nanometer is een miljardste van een meter, ofwel er gaan er een miljoen van in een millimeter.

Beitner noemt ASML een typisch voorbeeld van de "grote, inkomstengenererende bedrijven die door een uitstekend bedrijfsmodel snelgroeiende industrieën domineren" die hij graag in portefeuille heeft.

"Als je een bedrijf als ASML hebt dat van cruciaal belang is voor zijn klanten - of het nu Taiwanese, Amerikaanse of Chinese bedrijven zijn - dan zal het orders krijgen. Door het essentiële karakter heeft het bedrijf minder last van geopolitieke onrust," aldus Beitner.

2. Temenos

Het in Zwitserland gevestigde Temenos levert software aan banken en financiële instellingen. "Als u denkt dat de consolidatie in de sector dit een moeilijk groeigebied maakt, heeft u het mis: er zijn duizenden kleine banken en krediet-unies in Europa, waar het bedrijf het grootste deel van zijn omzet vandaan haalt. En de aard van het werk in de industrie, van gegevensinvoer tot naleving van de regelgeving, betekent dat er enorm veel ruimte is voor innovatie," gaf Beitner als verklaring voor zijn keuze.

De jaarlijkse omzetgroei van het bedrijf is zeer indrukwekkend, vooral in de financiële dienstverlening. Volgens Beitner is ongeveer 70% van de nieuwe omzet van Temenos afkomstig van bestaande klanten die extra producten of modules toevoegen. Daarnaast krijgt het bedrijf meer voet aan de grond in de VS en Azië.

Een van de redenen dat banken langzaam innoveren en tientallen jaren vasthouden aan trage verwerking op oudere systemen, is dat het zelfs voor een kleine bank makkelijk twee jaar kost om over te stappen naar een moderner systeem.

Beitner verwacht dat Temenos zal blijven profiteren van een sterke groei in real-time verwerkings- en klantinterfacesystemen. "Potentiële klanten realiseren zich dat ze een concurrentienadeel hebben als ze dergelijke software niet implementeren. Temenos is wellicht een bedrijf waarvan u nog niet van heeft gehoord, maar het is zeer goed gepositioneerd in deze business."

3. BYD

BYD staat voor Build Your Dream. De Chinese fabrikant van elektrische auto's maakt ook elektrische bussen en batterijen. Beitner is de afgelopen jaren in en uit het aandeel gestapt.

Op dit moment ziet hij een uitstekende langetermijnkans voor BYD, hoewel de totale autoverkopen in China volgens hem abominabel zijn en slechter worden. Maar de verkoop van elektrische voertuigen in China neemt niet alleen toe, buiten de grote steden is het Chinese wegennet volgens Beitner ook op veel plaatsen beter dan dat in de VS.

"China heeft zoveel uitgegeven aan infrastructuur, die is echt van wereldklasse," aldus de fondsbeheerder. Hij noemde als reden om te investeren in BYD ook de invloed van de Chinese overheid, die met haar plan "Made in China 2025" probeert om 'wereldheerschappij' te verwerven in elektrische voertuigen.

Lees verder: Shell, ASML en Takeaway favoriet voor juli