Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Waarom de 21e eeuw Azië toebehoort

Waarom de 21e eeuw Azië toebehoort

De 20e eeuw werd met name in de tweede helft gedomineerd door de VS. Maar Azië zal de 21e eeuw naar zijn hand zetten, zo voorspelt de Britse vermogensbeheerder Schroders. 

Volgens Schroders zijn er vier redenen waarom dit werelddeel deze eeuw zal domineren: het beschikt over een grote jonge bevolking, het heeft een groeiende middenklasse, er is toenemende verstedelijking en mobiele technologie is nergens populairder.

Volgens Viswanathan Parameswar, beleggingshoofd Azië bij Schroder Adveq, brengt dat een overvloed aan beleggingsmogelijkheden met zich mee. 

Wie wil weten hoe de wereldeconomie er in de toekomst uit zal zien, doet er goed aan eens te kijken naar de technologische ontwikkelingen in India en China, de twee dichtstbevolkte landen ter wereld.

Bizarre cijfers

Zo is de Chinese e-commerce markt in slechts tien jaar tijd uitgegroeid tot de grootste ter wereld, die in 2016 meer dan 40% van de transacties voor zijn rekening nam.

Online winkelplatformen zoals Alibaba en JD.com bereiken inmiddels bijna een miljard mensen. Dat is drie keer groter dan de markt voor e-commerce in de VS. Amerikaanse techreuzen als Google en Facebook heben miljarden dollars gestopt in Reliance Jio, het belangrijkste techbedrijf van India. Reliance Jio streeft naar een klantenbestand van 500 miljoen klanten rond 2023. 

Zie ook: 'Alibaba wordt onderschat'

De 4 M's

Volgens Schroders wordt de Aziatische consument gekenmerkt door vier kenmerken: millennials, middenklasse, metropool en mobiel.

1. Millennials

Er zijn nu 800 miljoen millennials in Azië, vergeleken met 66 miljoen in de VS en 60 miljoen in de Europese Unie. Deze groep consumenten is niet alleen optimistisch van aard, maar ook ambitieus.

Zo denkt 65% van de millennials in opkomende markten beter af te zijn dan hun ouders, tegenover een vergelijkbaar percentage in ontwikkelde landen die verwachten juist slechter af te zijn.

2. Middenklasse

Er is geen enkel ander werelddeel waar de middenklasse zo snel groeit als in Azië. Honderden miljoenen mensen in deze regio hebben onlangs de status van middenklasse gekregen, wat een enorme koopkracht vertegenwoordigt.

De verwachting is dat de consumentenbestedingen van de Aziatische middenklasse de rest van de wereld rond 2025 zullen overtreffen. Dat betekent dat industrieën en sectoren die zich richten op consumptie een groot groeipotentieel hebben. Schroders ziet vooral investeringskansen op het gebied van consumententechnologie en gezondheidszorg. 

3. Metropool

De groei van Azië wordt mede aangejaagd door de toenemende verstedelijking. Zo heeft Azië nu meer dan 300 steden met een bevolking van meer dan een miljoen mensen. Ter vergelijking: de VS heeft er 10 en Europa 18.

De hoge bevolkingsdichtheid in Azië schept voor een aantal bedrijven de ideale omstandigheden om te innoveren en te groeien. Neem de Chinese taxidienstapp Didi Chuxing, dat 30 miljoen actieve chauffeurs heeft. Dat is 10 keer meer dan Uber.

4. Mobiel

Aziaten zijn over het algemeen enthousiaste gebruikers van mobiele technologie. De regio heeft meer dan 4 miljard mobiele telefoonabonnementen en meer dan 2 miljard internetgebruikers, meer dan welke andere regio dan ook.

Alibaba en andere techbedrijven zoals We Chat en Tencent proberen dit potentieel aan te boren met de ontwikkeling van allesomvattende apps die een aantal diensten combineren.

Risico's

Schroders wijst wel op een aantal risico’s die de opkomst van Azië zouden kunnen ondermijnen. We leven immers in roerige tijden, en er kan een hoop misgaan, zelfs voor een werelddeel dat zo dominant lijkt als Azië.

Schroders noemt als risico’s een mogelijke verslechtering van de handelsbetrekkingen tussen China en de VS, een mogelijke versnippering van vijfde-generatietelecommunicatie, toenemende regionale rivaliteit en een onzekere afloop van de coronacrisis.

Desondanks zijn er onmiskenbaar sociale en demografische trends, die voor extra momentum in Azië zorgen, concludeert Schroders. 

China groeit als enige grote economie

Bovendien lijkt het erop dat China de enige grote economie is die zal groeien in 2020. Volgens het International Monetair Fonds (IMF) zal de Chinese economie dit jaar met 1,9% groeien. Hoewel India hard geraakt is door de pandemie, voorspelt het IMF een groei van 8,8% in 2021.  

Lees meer: 'Nieuwe economie'-aandelen zijn booming in China

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 18 april

    1. NSI Q1-cijfers
    2. Sipef Q1-cijfers
    3. Sligro Q1-cijfers
    4. NL werkloosheid maart
    5. Deliveroo trading update
    6. Easyjet trading update
    7. Econocom Q1-cijfers
    8. PostNL €0,03 ex-dividend
    9. Procter & Gamble Q1-cijfers
    10. VS steunaanvragen - wekelijks
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht