Het Amerikaanse Tesla heeft met zijn succesnummer Model S het elektrisch rijden een flinke impuls gegeven, maar inmiddels zijn de traditionele autofabrikanten - onder aanvoering van Volkswagen - weer helemaal bij de les.
Dat stelt Martin Crum in een analyse van de Duitse autofabrikant. "De fase waarin Tesla als disruptor acteerde ligt achter ons, nu de gevestigde orde min of meer gelijkwaardige EV’s weet te bouwen. Het acceleratievermogen en de actieradius van Tesla blijven nog wel leidend."
Enorme stappen gezet
De analist wijst op de enorme stappen die Volkswagen de afgelopen jaren heeft gezet op het gebied van elektrisch rijden. "De modellen ID.3 en ID.4 duiken steeds vaker op in het straatbeeld. In 2020 werden bijvoorbeeld al 56.000 ID.3’s afgeleverd aan klanten."
Neemt niet weg dat afgelopen jaar een ramp was voor autofabrikanten, Volkswagen niet uitgezonderd. Fabrieken moesten tijdelijk worden stilgelegd en de wereldwijde autoverkopen liepen terug. De omzet ging van 253 miljard euro in 2019 naar 223 miljard in 2020.
Toch wist het concern winstgevend te blijven opereren en zelfs licht marktaandeel te winnen, schrijft Crum. "Voor dit jaar wordt op flink herstel gerekend, met een verdere verbetering in 2022."
Sectorfavoriet
Traditionele autofabrikanten worden doorgaans laag gewaardeerd op de beurs, legt hij uit. "Dit komt doordat de markt sterk cyclisch en kapitaalintensief is, en de marges laag."
"De waardering van Volkswagen verschilt niet veel van die andere grote twee, BMW en Daimler (Mercedes), maar Volkswagen heeft een sterkere marktpositie, een hoger R&D-budget en een lichte voorsprong op EV-gebied. Het blijft daarom onze sectorfavoriet."
Beste papieren
"Daarbij komt dat het bedrijf veel meer auto’s afzet dan de sectorgenoten. En omdat ze tijdig zijn overgestapt op EV, zullen ze de komende jaren fors kunnen inzetten op de verdere ontwikkeling van elektrisch rijden en betere accu’s. De ambitie is om de range te vergroten naar 1000 km en de laadtijd naar 80% van de batterij te verlagen naar 5 minuten. Mijns inziens heeft Volkswagen de beste papieren om het Tesla moeilijk te maken."
Zie ook: Janneke Willemse leidt Kooplijsten 2021 dankzij Volkswagen