Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
5 redenen om Big Tech te blijven kopen

5 redenen om Big Tech te blijven kopen

Techjournalist Eric Savitz koopt nog steeds techaandelen. Benieuwd waarom? Op Barron’s geeft hij zes redenen om Big Tech te blijven kopen.

Alphabet, Amazon, Apple, Facebook en Microsoft, alle vijf presteerden ze afgelopen jaar boven verwachting en ook het afgelopen kwartaal verpulverden ze alle analistenverwachtingen.

Facebook (+48%) en Microsoft (+19%) hebben de sterkste kwartaalgroei gerealiseerd sinds 2018. Apple (+54%) en Alphabet (+34%) moeten zelfs terug naar 2012 voor soortgelijke groeicijfers. Amazon (+44%) beleefde het beste kwartaal sinds 2011.

Deze techaandelen zijn verre van goedkoop. Wat zijn dan de argumenten om ze toch te blijven kopen? Savitz wijst op zes trends:

1. De cloud is niet te stoppen

Microsoft Azure zag de kwartaalomzet met 50% groeien, de omzet van Google Cloud steeg met 46% en die van Amazon Web Services met 32%. Deze clouddivisies zouden op zichzelf de drie grootste bedrijven in zakelijke software ter wereld zijn. Er is geen reden om aan te nemen dat de groei binnenkort zal vertragen.

2. Pc's zijn terug

De trend van thuiswerken, thuis leren en thuisentertainment zorgde het afgelopen jaar voor een enorme groei van de vraag naar pc's. De pc-verkoop is in het eerste kwartaal met 32% gestegen. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat deze omslag blijvend is: thuiswerken is het nieuwe normaal. Dat zal de vraag naar laptops, tablets en accessoires aan blijven jagen.

3. E-commerce blijft, ook bij heropening economie

De onlineverkopen van Amazon namen afgelopen kwartaal met 41% toe en diensten van externe verkopers zelfs met 60%. De verkopen van Shopify stegen met 110%.

E-commerce is momenteel goed voor krap 25% van de totale detailhandelsverkopen in de VS en Canada, waardoor er nog veel ruimte is voor groei. In Australië en Nieuw-Zeeland, waar economieën verder heropenen, ziet Shopify geen tekenen van een vertraging in de online verkoop.

4. Adverteren is weer in

Aan het begin van de pandemie leek het erop dat Facebook en Alphabet ernstig zouden worden getroffen door een terugval in advertenties. Voor reizen en detailhandel werd geen reclame meer gemaakt. Maar dat is voorbij. De advertentie-inkomsten van Alphabet overtroffen de verwachtingen, en bij Amazon was sprake van 72% groei op dat gebied.

Nu de economie heropent, zullen winkeliers, restaurants, luchtvaartmaatschappijen, hotels en andere bedrijven op agressieve wijze proberen klanten terug te lokken. En het herstel is nog maar net begonnen.

5. Chips en dips

Schaarste in het aanbod dempt de groei. Dat geldt niet alleen voor Apple. Juniper, Seagate en Western Digital melden allemaal problemen om aan onderdelen te komen. Bij Western Digital droegen de prijsverhogingen bij aan de enorme winst in het afgelopen kwartaal.

Wat is het neerwaartse risico?

Dat is best groot. Sommige analisten denken dat de omzetgroei van Apple in 2022 negatief zou kunnen worden. Facebook voorspelt een langzamere advertentiegroei in de tweede helft van het jaar en waarschuwt dat het te maken heeft met striktere regelgeving en het harde optreden van Apple tegen apps die de activiteit van consumenten volgen.

Covid-19 vormt bovendien nog steeds een ernstige bedreiging. Het virus woedt volop in India, Brazilië en andere belangrijke markten. Maar dat neemt niet weg dat Big Tech klaar is voor de het tijdperk na de pandemie.

Lees ook: Welke sectoren profiteren het meest van de rotatie naar waarde?

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht