Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
ASML –  spil in het wereldwijde chiptekort

ASML – spil in het wereldwijde chiptekort

De auto-industrie is hard geraakt door het wereldwijde tekort aan chips. Autoverhuurbedrijven reduceerden aan het begin van de coronapandemie hun wagenvloot, maar kunnen nu niet meer aan nieuwe auto’s komen. Autoproducenten leggen noodgedwongen de productie stil. Dit jaar wordt het verlies in de sector op 61 miljard dollar geschat. Hoe komt dat?

Door een tekort aan een van de meest kostbare hulpbronnen: chips. Stephen McBride schrijft op Forbes over het tekort aan deze kostbare hulpbronnen.

Het hart van de moderne elektronica

Aan het begin van de eeuw hadden de meeste auto’s nog geen chips. Nu heeft een doorsnee elektrische auto er al snel een kleine 3000. Ze kosten een paar centen, maar zonder die kleine bestanddelen rijdt de auto niet. Elon Musk noemt het een groot probleem. Chips zitten in allerhande producten en toepassingen, van auto tot koelkast, van vliegtuig tot wasmachine. Zij vormen het hart van de moderne elektronica.

Vergelijk het tekort aan chips maar met de wereld van 100 jaar geleden die zonder beton of staal kwam te zitten. Het zou de wereld van toen hebben lamgelegd. En tegenwoordig laten geen staal en beton, maar microchips de wereld draaien.

In chipfabrieken huizen dure machines

Chipproducenten draaien op volle toeren. Uit onderzoek van AllianceBernstein blijkt dat elke chipfabriek de komende maanden volledig uitverkocht is. Tussen bestelling en levering ligt nu een recordtijd van vier maanden. Dit kan maar één ding betekenen: chipproducenten moeten aan de bak en de komende jaren tientallen nieuwe fabrieken bouwen.

De grootste chipmaker ter wereld TSMC kondigde aan dat het de komende drie jaar een record van 100 miljard dollar in nieuwe fabrieken investeert. Samsung steekt tot 2030 116 miljard dollar in nieuwe fabrieken. Intel sloot zich daarbij aan en maakte bekend dat het voor 20 miljard dollar twee nieuwe productielocaties in Phoenix bouwt. Een chipfabriek kost meer dan een kernreactor, of een vliegdekschip. Vraagt u zich af waarom dat zoveel geld kost?

ASML

De kosten zitten vooral in de machinerie. Per fabriek is Intel 10 miljard dollar kwijt. Niet aan het gebouw, maar elke chipmachine kost miljoenen dollars.

En daar komt ASML om de hoek kijken. Als enige beschikt ASML over hoogtechnologische ultraviolet lithografiemachines, die essentieel zijn voor het maken van geavanceerde chips. Voor 1 euv-machine zijn 3 Boeing 747 vrachttoestellen nodig.

En die machines zijn de duurste investering voor de chipproducenten. Een machine kost zo’n 160 miljoen dollar. En een grote producent heeft er gauw twintig of meer staan. Orders en geld stromen binnen bij ASML. Sinds 2018 is de koers verdriedubbeld. En er lijkt nog meer in het vat te zitten, denkt McBride.

Want met de bouw van de nieuwe fabrieken zullen er behalve aan de nieuwe chipmachines ook miljarden worden uitgegeven aan de uitrusting en tools om de chips te maken. Alleen al dit jaar zullen de grote chipmakers 70 miljard dollar daar aan uitgeven. Een recordbedrag, zoals in onderstaande grafiek is te zien.

Zie ook: Dit zijn de 6 oorzaken van het wereldwijde chiptekort