Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
TA: Nieuwe schade bij autofabrikanten

TA: Nieuwe schade bij autofabrikanten

Autofabrikanten moeten als gevolg van de oorlog in Oekraïne een groot gedeelte van hun productie stilleggen. Door een gebrek aan grondstoffen en gesloten productiefaciliteiten in Oekraïne zijn de grote autobouwers gedwongen de productie op te schorten.

Na twee jaar toeleveringsproblemen door de coronapandemie wordt de auto-industrie opnieuw geteisterd door een disruptie in de aanvoerketen. De auto-industrie is erg gevoelig voor onderbrekingen van toeleveranciers aangezien de voorraden van onderdelen beperkt worden aangehouden. 

Ondanks dat de autofabrikanten hun productie moeten terugschroeven, sluiten steeds meer bedrijven zich aan bij de boycot van Rusland. Buiten het stopzetten van de export van nieuwe auto's naar Rusland hebben andere bedrijven besloten hun fabrieken in Rusland tijdelijk te sluiten. 

Europese Automobiles & Parts ETF

De Europese auto-industrie is door de toegenomen verkoopdruk behoorlijk verzwakt. De iShares Sector Automobiles & Parts ETF is een fonds dat bestaat uit ondernemingen actief in de Europese autosector.

Binnen deze ETF hebben de bekende Duitse autobouwers Mercedes-Benz Group, Volkswagen en BMW een zware weging, maar komen wij ook de Franse autoconcerns Renault en Stellantis tegen. 

Het technische plaatje van de Europese Automobiles & Parts ETF verpietert nu de onderkant van de neutrale range niet weet stand te houden. Hierdoor boet het technische plaatje verder aan kracht in. Een periode van zwakte mag worden verwacht met neerwaarts potentieel richting steun 47,58 euro (bodem van 30 november 2020) 

Mercedes-Benz Group

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz Group, weet het mooie technische plaatje niet vast te houden. Na de splitsing van de vrachtwagendivisie (Daimler Truck) is de koers verder onder druk komen te staan en heeft het aandeel behoorlijk wat terrein moeten prijsgeven. Nu de koers ook onder de voorgaande koersbodems is gezakt, heeft het technische plaatje een flinke deuk opgelopen. 

Bovendien is de B.O.B.-lijn neerwaarts gedraaid. Dit geeft aan dat Mercedes-Benz Group steeds meer achterop raakt bij de rest van de markt. Het zwakke plaatje signaleert aanbod boven de markt. Eerstvolgende neerwaartse koersdoel hanteren wij op 54,83 euro, maar lagere niveaus sluiten we niet uit. 

Volkswagen 

Ook Volkswagen kan niet ontkomen van de toegenomen verkoopdruk. Na enige stabilisatie is Volkswagen onder de voorgaande koersbodem gebroken. Hiermee wordt de dalende trend voortgezet richting steun 123,00 euro (bodem van 6 november 2020). 

Zolang het patroon van lagere toppen en bodem wordt voortgezet, blijft het technisch beeld negatief. Wij adviseren momenteel geen vallende messen op te vangen en te wachten op nieuwe technische signalen. Tot die tijd laten wij Volkswagen met rust. 

Jacob Tromp is technisch analist bij Tostrams Groep en IEX. Hij schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel of particulier beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht