Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Waarom de nieuwe Tesla-fabrieken 'gigantische geldovens' zijn

Waarom de nieuwe Tesla-fabrieken 'gigantische geldovens' zijn

De twee nieuwe Tesla-fabrieken in Berlijn en Texas zijn 'gigantische geldovens', zei topman Elon Musk in een recent interview dat woensdag vrijgegeven werd. Er wordt voor miljarden dollars verlies gedraaid.

De belangrijkste oorzaak is een tekort aan onderdelen door ontwrichtingen in de supply chain, schrijft The Wall Street Journal. "Onze grootste zorg is: hoe houden we de fabrieken draaiende en betalen we onze mensen, zonder failliet te gaan?", zei Musk. Hij voegde er wel aan toe dat hij verwacht dat Tesla de problemen snel kan oplossen.

Cash-verslindende business

Eerder werd al bekend dat de autofabrikant het personeelsbestand met 10% wil gaan inkrimpen. Het maken van auto’s is een bijzonder cash-verslindende business, en nieuwe fabrieken openen al helemaal. In het eerste kwartaal was Tesla al ruwweg 11 miljard dollar kwijt aan alles wat nodig is om auto’s te fabriceren, van onderdelen tot arbeid tot distributie.

Beleggers vragen zich af of de oorlogskas van Tesla groot genoeg zal zijn. Die zorgen namen de afgelopen tijd wat af, omdat het bedrijf schulden afbouwde, geld ophaalde en een reeks kwartaalwinsten rapporteerde. Maar ook Tesla ontkomt niet aan flink hogere kosten voor onderdelen en transport. Ook de Covid-restricties in China hielpen niet mee: de output van de fabriek in Shanghai, de grootste in termen van volumes, had er behoorlijk onder te lijden.

Accu's bottleneck

Tesla kan met moeite aan de vraag voldoen. Volgens Musk vormt vooral de levering van accu’s de bottleneck. "Berlijn en Austin (Texas) verliezen miljarden dollars nu omdat er enorm hoge kosten zijn, en nauwelijks output."

Het bedrijf vertrouwde lange tijd op batterijcellen van bedrijven als Panasonic, maar werkt nu aan het ontwikkelen van eigen exemplaren. Dat moet uiteindelijk tot lagere kosten leiden en het risico verkleinen dat er tekorten ontstaan.

Eerste daling in ruim twee jaar verwacht

Analisten verwachten dat Tesla in het tweede kwartaal zo’n 273.000 auto’s zal afleveren, volgens gegevens van FactSet. Dat is minder dan de 310.000 stuks in de eerste drie maanden van het jaar. Het zou de eerste kwartaal-op-kwartaaldaling in meer dan twee jaar betekenen.

Lees meer: 'Inhaalvraag jaagt de prijzen op, niet de problemen in de toeleveringsketen'

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht