Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Geld blijft rollen in schrale tijden

De rijke bovenlaag blijft geld uitgeven: hier liggen de beleggingskansen

Consumentenuitgaven zijn al decennialang de motor van het Amerikaanse bbp. Het verschil tussen een zachte en een harde landing van de economie ligt een groot deel bij de rijkste Amerikanen en hun aankoopbeslissingen. En de bedrijven die op de veranderende koopgewoonten inspelen, zullen de storm het best doorstaan.

Dat schrijft Barron's.

Geld blijft rollen in schrale tijden

Er is niet alleen slecht nieuws. Volgens Doug Kelly (Williams Jones Wealth Management), zullen consumenten het iets moeilijker krijgen, maar dat is geen ramp. De consument in het hogere segment staat er vrij goed voor. 

In de VS is de top 20% van de huishoudens goed voor bijna 40% van alle consumentenbestedingen, of 28% van het bruto binnenlands product. Zij hebben een inkomen van meer dan 176.000 dollar per jaar na belastingen en kunnen economische recessies gemakkelijker doorstaan.

De geschiedenis leert dat huishoudens met de hoogste inkomens hun jaarlijkse uitgaven in de jaren negentig minder hebben teruggeschroefd dan de consumenten in het algemeen. Deze rijkere bovenlaag deinsde zelfs niet terug tijdens de dotcom-zeepbel. De recessie van 2007-2009, toen zowel de aandelenmarkt als de huizenprijzen daalden, was de enige periode van langdurige daling in de gemiddelde bestedingen onder deze rijke bovenlaag. 

Rijke bovenlaag maakt het verschil

Het uitgavenpatroon van de top 20% kan in sommige opzichten het verschil betekenen tussen een korte en een lange recessie. De inflatie ligt nu op een niveau dat we in vier decennia niet hebben gezien. De rijke bovenlaag is echter niet helemaal immuun voor inflatoire druk.

Volgens recent onderzoek van Willis Towers Watson leeft 36% van de Amerikanen met een inkomen van zes cijfers van loonstrookje tot loonstrookje, dat geldt ook voor 30% van de mensen die 250.000 dollar per jaar verdienen. Bovendien zijn zij misschien meer geneigd om te bezuinigen voordat het absoluut noodzakelijk wordt om dat te doen.

Het zijn mensen die hun rijkdom konden vergaren door goede financiële beslissingen te nemen, en het is een goede financiële beslissing om de broekriem aan te halen in tijden waarin de kosten van levensonderhoud drastisch stijgen, stelt Jon Ekoniak (Bordeaux Wealth Advisors).

Lees ook: Beloningen CEO's door het dak

Deze recessie is anders dan de Grote Recessie

Deze rijke bovenlaag, die ongeveer 74% van de financiële activa en 54% van de niet-financiële activa (zoals huizen) bezit, beschikt over een buffer van bijna 60.000 dollar aan extra liquide middelen per huishouden, volgens gegevens van de Federal Reserve en Morgan Stanley.

Met het krappe aanbod is het onwaarschijnlijk dat de huizenprijzen drastisch zullen dalen, denkt Ekoniak. Dat maakt het anders dan tijdens de Grote Recessie. Een recessie op korte termijn zal voor Amerikanen met hoge inkomens meer op 2001 dan op 2008 lijken. De sterke arbeidsmarkt biedt ook hoop. Als deze rijke bovenlaag aan het werk kan blijven, voelt ze zich relatief nerveus, maar goed.

Uitgavenpatroon verandert wel

De rijkere bovenlaag lijkt bereid om geld te blijven uitgeven. Dat beperkt waarschijnlijk de ernst van een economische neergang. Wel kan hun uitgavenpatroon veranderen ten opzichte van de afgelopen jaren.

Reizen en vakanties lijken een blijvertje voor de rijke Amerikanen. Christie Hudson (Expedia) verwacht dat deze trend zal blijven groeien naarmate we verder in de zomer komen en denkt dat 2023 een recordjaar zal worden. Mel Dohmen (Hotels.com) ziet aanwijzingen van een sterke vraag na de zomermaanden. 

Voorkeur aan ervaringen boven spullen

Stephanie Linnartz van Marriott International ziet dat mensen liever geld uitgeven aan ervaringen dan aan spullen. Dat lijkt te worden bevestigd door de winstherzieningen van detailhandelaren, waarbij bedrijven uit het hele spectrum waarschuwen dat Amerikanen minder kopen dan ze tijdens de pandemie deden.

Dat verschil tekent zich ook af op Wall Street, waar aandelen van bedrijven zoals Marriott aantrekkelijk lijken en retailers juist de rugwind van corona zien vervagen. De laatste kwartaalresultaten van Nordstrom laten zien hoe steeds hoger in het inkomensspectrum de consumenten zuiniger worden. Na het eerste kwartaal verhoogde Nordstrom zijn prognose voor het hele jaar nog, maar amper een kwartaal later moest het hierop terugkomen.

Macy's zegt dat de vraag naar producten in het hogere segment nog steeds groot was, ook al verlaagde het zijn verwachtingen voor het hele jaar vanwege macro-tegenwind. Ook de magere resultaten van het luxere consignatiebedrijf RealReal tonen aan dat verkopers in het hogere segment het moeilijker krijgen. 

Deze resultaten wijzen erop dat sommige Amerikanen uit de hogere middenklasse voorzichtiger zijn, ook al blijft de bovenlaag vrij geld uitgeven. Die groep zou sommige verkopers van luxegoederen kunnen helpen om de trend om te buigen.

Brengt China uitkomst?

Estee Lauder is een oude favoriet van Barron's. De aandelen zien er op meerdere fronten nog steeds aantrekkelijk uit, nu de verkoop van make-up zich herstelt, de internationale markten weer opengaan en de aandelen goedkoop zijn. Kelly bezit ook aandelen Estee Lauder. Estee Lauder behaalt meer dan een derde van zijn omzet in China, een groeimarkt die nog in de kinderschoenen staat. Vanuit China kan er rugwind komen als reisbeperkingen worden opgeheven, onroerend goed zijn waarde weet te houden en de consumentenbestedingen weer hervat worden.

Op dezelfde dag dat Walmart zijn prognose verlaagde, kwam LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) met robuuste tweedekwartaalcijfers. In China presteert het bedrijf nog niet zo goed, zoals bijvoorbeeld Hermès International. Dat geeft LVMH een lagere waardering, maar de sterke Amerikaanse en Europese positie compenseert echter ruimschoots de zwakke Aziatische activiteiten van het bedrijf en LVMH heeft een van de hoogste rendementen op eigen vermogen.

Ultrarijken bestellen vrolijk hun Ferrari’s

Recente robuuste winsten van Ferrari zijn een andere indicatie dat de kooplust van de ultarijken nog niet is afgenomen. De aandelen worden verhandeld voor 36 keer de verwachte winst, net onder hun historisch gemiddelde. De klanten van Ferrari bevinden zich in een ander echelon, een dat, voor het grootste deel, rustig door de recessie van 2007-2009 wandelde en nu ook minder last zou kunnen hebben van een mildere neergang.

Liefde voor het winkelen is nog niet bekoeld

Uiteindelijk nemen de economische risico's in de tweede helft van 2022 toe en zullen factoren, zoals de rente en de huizenmarkt, een rol spelen in de vraag of de rijke bovenlaag geld blijft uitgeven in een tijd waarin de inflatie op een historisch hoog peil blijft.

De gegevens van de arbeidsmarkt en de huizenmarkt tot dusver geven hoop. Een minder dramatische terugval zou financieel zekere consumenten in staat moeten stellen zich sneller te herstellen, terwijl de rijksten hun bestedingen onverminderd voortzetten. Per slot van rekening heeft de liefde van Amerikanen voor winkelen zich door dik en dun, door pandemie en gezondheid heen weten te slaan.

Lees meer: 3 opvallende keuzes van 3 miljardairs