Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,980
  • Verschill

    -0,205 -3,31%
  • Volume

    668.949 Gem. (3M) 301,7K
  • Bied

    5,960  
  • Laat

    6,120  
+ Toevoegen aan watchlist

Maart 2020: De Maand Van 50 Miljoen Inkoop Eigen Aandelen Met Als Resultaat..............

1.358 Posts
Pagina: «« 1 ... 52 53 54 55 56 ... 68 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 boem! 24 maart 2020 10:24
    Dat jij een hype mee wilt nemen in jouw afweging is jouw beslissing.

    Ik elimineer die hype en kom dan uit op een toename van 10%.

    Zoals ik al veel langer hier herhaal is de waardering van TT niet te laag.
    Op basis van hun financiele prestaties bij A&E en het gegeven dat Consumer uitfaserend is vindt ik een kw van 40X de FCF van A&E zeker in de huidige omstandigheden niet laag.

    Terwijl jij geen enkel belang wil hechten aan de mogelijk te behalen FCF bij A&E ben ik ervan overtuigd dat de professionele markt dit wel degelijk ziet en nu in de afwachtingsstand zit vwb deze verdiencapaciteit.
    Het coronavirus zal wat zand in de raderen strooien echter de minimale invloed op de te rapporteren omzet zal bij een aantal de luiken openen.

    We gaan het zien en spreken elkaar weer nader na de 1q cijfers.
  2. forum rang 6 tatje 24 maart 2020 10:25
    Kijk voor de RSU op blz 75 JV 2019.

    ze hebben 1,283,520 rsu toegekend in 2017 aan lagere medewerkers.
    Dus geen RVB of senior managers die kregen in 2017 en 2018 nog opties.

    In 2018 RSU.

    Bijna geen RSU bijgekomen !!

    Dus die lagere medewerkers werden al voor 1/3 van de aandelen eigenaar.

    Stand per 1 jan 2018

    outstanding 1.283.540 1malig aan de lagere medewerkers.
    granted 3450
    vested en settled 427.838
    forfeited 2300
    Stand per 31 dec 2018

    Ik denk dus dat die lagere medewerkers graded vesting hebben.

    RSUs vest either in total after a three-year vesting period (cliff vesting) or, in some cases, in
    equal tranches on an annual basis over a three-year period (graded vesting). T

    Per jaar worden ze dus al van 1/3 eigenaar.

    In 2019 gaan de RVB en senior management over van opties naar RSU en ik denk dat die cliff vesting hebben.

    Dus in 2020 zijn de RSU van 2017 van de lagere medewerkers helemaal weg.

    Eind 2019 stonden er dus voor de lagere medewerkers nog rond de 430000 open met graded vesting.
    Eind 2019 staan er voor de RVB en seniormanagement 892000 open cliff vesting.

    Totaal zeg maar 1,3 miljoen RSU aandelen.

    Die 892.000 RSU aandelen in 2019 voor RVB en senior management kun je weer verdelen.
    Gewoon bij de AFM kijken.
    Harold 87.630 Taco 51.480 Alain 52.160 totaal 191270
    Dus senior management in 2019 700.730.
  3. VanillaSky 24 maart 2020 10:34
    quote:

    boem! schreef op 24 maart 2020 09:56:

    [...]

    Het is duidelijk dat de BU Consumer die louter dienst doet als cash-cow voor het toekomstige TT ( de BU A&E) zwaar getroffen zal worden door het Coronavirus.
    Het enige lichtpuntje dat ik hierbij zie is, dat de aanwezigheid van deferred revenue met voor dit jaar een omzet van 50 mio tegen 90% marge soelaas zal bieden om de FCF voor deze BU ook in 2020 positief te laten afsluiten.

    Klopt dat is het enige lichtpuntje maar denk dat men in een normale situatie consumer nog 1-2 jaar had laten doordraaien als cashcow. Acht de kans nu reeel dat dit jaar het kantelpunt daar is dat het geen geld meer oplevert. Consumeromzet zal dramatisch zijn dit jaar. En zoals net gezegd denk ik dat de wereld er na deze crisis anders uit zal zien - met negatieve lange termijn effecten in het algemeen voor reizen en consumentenuitgaven

    Veel belangrijker zijn de ontwikkelingen binnen de BU A&E.
    In hoeverre wordt deze omzet geraakt door het Coronavirus.
    Ik verwacht voor Enterprise geen grote gevolgen omdat het puur om software toepassingen gaat en er geen direct verband bestaat met welke HW dan ook.

    Eens, voor Enterprise verwacht ik geen grote impact - wellicht een 10% impact tov eerdere prognoses.

    Voor Automotive ligt dat heel anders omdat de te verkopen C&S direct gekoppeld is aan het aantal nieuw te verkopen auto's.
    Daar zal je een onderscheid moeten maken in verwachting op langere termijn en die voor dit jaar.
    De algemene verwachting was dat er jaarlijks 100 mio nieuwe auto's verkocht zouden worden.
    Omdat TT al zijn eieren heeft gelegd in het mandje van HD-maps en er nu nog nauwelijks omzet wordt behaald in dat segment van de markt zal je voor jezelf de overweging moeten maken of de ingezette transitie naar ADAS-SDC door deze hick-up bij de autofabrikanten wordt stopgezet waardoor het toekomstperspectief van TT uiterst fragiel wordt.
    Ik geloof niet in een dergelijk scenario.
    De autofabrikanten voelen de hete adem al in de rug van High-Tech en disruptors zoals Tesla en GM met hun selfdriving projecten en moeten daarin wel mee om niet volledig weggevaagd te worden.
    Blijft natuurlijk overeind staan wat de marktgrootte zal zijn op termijn gaat die terug naar de 100 mio of vindt daar een afvlakking plaats.
    Maar zelfs met een afvlakking naar 75 mio nieuwe auto's per jaar blijft het een enorme markt die minimaal 10-tallen miljarden bedraagt.

    De ontwikkeling en hete adem door Tech kan wel eens flink uitgesteld worden. Uiteindelijk is het potentieel nog daar maar denk dat de komende 1-2 jaar men bezig zal zijn met overleven en dan heeft dit minder prio. Voor Tesla begin ik ook te vrezen of zij in dit stadium de complete vraaguitval kunnen dragen - ze worden al geteisterd door enorme schulden een krimpscenario kunnen ze op dit moment absoluut niet gebruiken! Zou het persoonlijk overigens heel jammer vinden als Tesla niet overleefd heb diep ontzag voor Musk en wat hij bereikt heeft.

    Los van wat je denkt over de toekomstige markt voor HD-maps is het zeker dat de huidige markt voor SDmaps-ADAS nu hard geraakt wordt door de verminderde afzet vanwege het coronavirus.

    Eens, vandaar ook dat ik denk dat men de orderboeken gaat bijstellen naar beneden. Dit is geen kwestie van 1-2 kwartalen minder vraag. Werkeloosheid gaat enorm oplopen dat is een effect wat jaren voelbaar blijft en dus zeker effect heeft op het aantal auto's dat verkocht word.











  4. forum rang 8 Wereldbelegger 24 maart 2020 10:37
    "Dasss geen 7,65 maar 7,38."

    U heeft gelijk, ik maakte een rekenfout
    en om precies te zijn

    bedrag 8.524.769
    aantal 1.151.521
    gemiddelde aankoopprijs 7,40
    op basis van de info van TT

    bron: TT
    Weekly Summary
    Period Total shares repurchased Average purchase price Total consideration
    02 - 06 March 2020 278,678 €8.974192 €2,500,910
    09 - 13 March 2020 373,093 €7.640548 €2,850,635
    16 - 20 March 2020 499,750 €6.352371 €3,174,597

    quote:

    tatje schreef op 24 maart 2020 10:03:

    Kijk wereldbelegger, zo schrijft TT het.

    The total number of shares repurchased under this program up to and including 20 March is 1,151,521 shares for a total aggregate consideration of €8.5 million.

    Dasss geen 7,65 maar 7,38.

    Momenteel en het gemiddelde gaat momenteel wekelijks omlaag.

    Gaat het gemiddelde naar 7,14, kun je er 7 miljoen uit de merkt halen.

    7 miljoen
    800.0000 treasure shares
    totaal 7,8 miljoen aandelen.

    Goed voor de opties en RSU aandelen tm 2022 !

    Kijk voor de RSU op blz 75 JV 2019.

    ze hebben 1,283,520 rsu toegekend in 2017 aan lagere medewerkers.
    Dus geen RVB of senior managers die kregen in 2017 en 2018 nog opties.

    In 2018 RSU.

    Bijna geen RSU bijgekomen !!

    Dus die lagere medewerkers werden al voor 1/3 van de aandelen eigenaar.
  5. forum rang 8 Wereldbelegger 24 maart 2020 10:43
    "De markt kent amper waarde toe en heeft geen vertrouwen in de ingezette strategie."

    En dat is de keiharde waarheid.
    Heeft dus geen enkele zin om te roepen dat de koers te laag staat en minstens dit of dat moet staan. De markt(lees mede-beleggers) zien dat anders.

    Dus deal met de reële situatie of stap uit.
    Zoals zovelen al gedaan hebben.

    quote:

    Topper schreef op 24 maart 2020 10:17:

    Volgens mij moeten we inderdaad concluderen dat er jaar na jaar ondernemingswaarde verloren gaat. Met als dieptepunt de 400 miljoen waar we nu tegenaan kijken. Er is ieder jaar wel weer een reden waarom de koers in elkaar dondert. Of het een kwestie is van niet willen of niet kunnen dat doet er denk ik niet toe. Het bestuur faalt gewoon in een van haar kerntaken als beursgenoteerd bedrijf. De markt kent amper waarde toe en heeft geen vertrouwen in de ingezette strategie.
  6. forum rang 4 Kuiken 24 maart 2020 11:05
    Het eind van iets, is altijd het begin van iets anders. In Venetië kunnen ze de vissen weer zien zwemmen in de grachten. Er circuleert een satellietfoto van ons land waarop ongekend goed details kunt zien( geen luchtverontreiniging). Deze disruptie gaat grote (geo)politieke gevolgen hebben. En na de crisis: we zullen ons verplaatsen. Of dat vervoer geleid wordt door de oude auto-industrie, of door big-tech, TT blijft goed gepositioneerd voor de veranderende manier van verplaatsen. Op de snelweg: in colonne, electrisch. In de stad: geen privé auto's meer. Zware/omvangrijke goederen door beroepsvervoer.
    Data bepalen de efficiëntie. Wanneer dit alles? Geen idee. Ik hoop het vooral mee te maken.
  7. forum rang 7 Dutchy Ron 24 maart 2020 11:07
    Op 236 gaat ASML er weer uit en koop ik TT onder de 6,30 .... die blijft behoorlijk achter ..... al dan niet met een reden
  8. forum rang 6 boem! 24 maart 2020 11:09
    @VanillaSky.

    Ik heb al aangegeven hier op het forum openlijk te verklaren dat ik het aandeel volledig verkeerd heb gelezen indien zij in het 1q 2020 meer dan 10% afwijken van de door mij geprognotiseerde marge van 162 mio a 82% = 132 mio.

    Jij lijkt mij ook heel zeker van je zaak met 135 mio a 78% = 105 mio.

  9. forum rang 6 tatje 24 maart 2020 12:00
    quote:

    boem! schreef op 24 maart 2020 11:09:

    @VanillaSky.

    Ik heb al aangegeven hier op het forum openlijk te verklaren dat ik het aandeel volledig verkeerd heb gelezen indien zij in het 1q 2020 meer dan 10% afwijken van de door mij geprognotiseerde marge van 162 mio a 82% = 132 mio.

    Jij lijkt mij ook heel zeker van je zaak met 135 mio a 78% = 105 mio.


    Heb jullie prognoses genoteerd.

    Ik geloof dat het voor Q1 misschien er tussen in zit.

    Maar een nieuwe outlook gaat miz heel veel pijn doen.

    Hoop eigenlijk dat Boem wint, ik denk dat Vannily dat ook hoopt.

    Maar ik denk dat hoop in dit geval inderdaad uitgestelde teleurstelling is.

    Behalve een remmer of middel doe ik niets en wacht op de cijfers en woorden bij Q1.

    Maar wat de toekomst ook brengt.

    Bij mij is uitstel geen afstel !

    De vliegende taxi van Tencent, gaat gewoon door !!!

    www.telegraaf.nl/financieel/62214062/...
  10. forum rang 7 sniklaas 24 maart 2020 12:23
    quote:

    boem! schreef op 24 maart 2020 10:24:

    Dat jij een hype mee wilt nemen in jouw afweging is jouw beslissing.

    Ik elimineer die hype en kom dan uit op een toename van 10%.

    Zoals ik al veel langer hier herhaal is de waardering van TT niet te laag.
    Op basis van hun financiele prestaties bij A&E en het gegeven dat Consumer uitfaserend is vindt ik een kw van 40X de FCF van A&E zeker in de huidige omstandigheden niet laag.

    Terwijl jij geen enkel belang wil hechten aan de mogelijk te behalen FCF bij A&E ben ik ervan overtuigd dat de professionele markt dit wel degelijk ziet en nu in de afwachtingsstand zit vwb deze verdiencapaciteit.
    Het coronavirus zal wat zand in de raderen strooien echter de minimale invloed op de te rapporteren omzet zal bij een aantal de luiken openen.

    We gaan het zien en spreken elkaar weer nader na de 1q cijfers.
    maar te hopen dat TOMTOM voldoende Cola, kruipolie, smeerolie en allerlei andere oplosmiddelen in huis heeft, ongetwijfeld zit de hendel na jarenlang in dezelfde afwachting-stand te hebben gestaan vastgeroest en zo meteen is non-food winkelen verboden en moeten we minstens tot 1 juni wachten op herstel!
  11. keiharde winst 24 maart 2020 12:29
    [Modbreak IEX: Gelieve niet zonder onderbouwing beschuldigingen van illegale activiteiten te plaatsen, bericht is bij dezen verwijderd. Deze account is geschorst.]
  12. VanillaSky 24 maart 2020 13:47
    quote:

    tatje schreef op 24 maart 2020 12:00:

    [...]

    Heb jullie prognoses genoteerd.

    Ik geloof dat het voor Q1 misschien er tussen in zit.

    Maar een nieuwe outlook gaat miz heel veel pijn doen.

    Hoop eigenlijk dat Boem wint, ik denk dat Vannily dat ook hoopt.

    Maar ik denk dat hoop in dit geval inderdaad uitgestelde teleurstelling is.

    Behalve een remmer of middel doe ik niets en wacht op de cijfers en woorden bij Q1.

    Maar wat de toekomst ook brengt.

    Bij mij is uitstel geen afstel !

    De vliegende taxi van Tencent, gaat gewoon door !!!

    www.telegraaf.nl/financieel/62214062/...
    Lange termijn ben ik het wel met je eens tatje uitstel is geen afstel. TT verliest haar potentieel niet maar denk wel dat mensen die menen dat dit even een kwartaaltje minder is en het meevalt zich ernstig vergissen.

    De wereld gaat de komende 1-2 jaar in overlevingsstand en er zal minder ruimte zijn voor R&D. Eerst maar eens zien alles aan de gang te houden straks.
  13. forum rang 6 boem! 24 maart 2020 14:06
    Ik wil hier nogmaals benadrukken, dat ik de ontstane situatie allerminst af wil doen als een ongemakkelijk tussendoortje.

    Ik geef alleen aan dat het door sommigen voorspelde doemscenario op de korte termijn niet opgaat voor TT vanwege haar manier van boekhouden.

    Indien het virus onder controle kan worden gebracht in de USA en Europa zullen de konsekwenties voor de meeste bedrijven desastreus uitpakken in q1 en q2 van 2020 maar kan er een rebound plaatsviden in het 2de halfjaar.
    TT zal hier veel minder last van ondervinden indien dit scenario zich ontvouwt.

    Alle beschouwingen kunnen op de helling indien de uitbraak een revolving karakter krijgt want dan kan ieder bedrijf zijn borst nat maken om te overleven.
    Daarom blijf ik de situatie in China monitoren,

  14. Benjamin G. 24 maart 2020 14:20
    Blijft de koers van TomTom achter bij de ontwikkeling op de beurs? Reflecteert de huidige koers van TomTom de waarde van het bedrijf?

    Voor mij is het verrassend hoe dit aandeel in staat is een stevig verharde bodem nog verder in te deuken.

    Het valt mij op dat er veel kapitaal aan de aandelenmarkt is onttrokken. Een deel is gegaan naar veilig gewaande partijen (Ahold, Unilever, ik meende zelfs Ajax). Het kapitaal dat nu op de markt komt zoekt aandelen die snel kunnen herstellen, in het verleden waarde hebben gecreëerd voor de aandeelhouder en een stevige (A-merk) positie in de markt hebben. Een deel van het kapitaal wordt nu uit de veilige havens genomen om ritjes te maken of te herbeleggen in die kwaliteitsaandelen.

    TomTom staat achteraan in de rij. De vraag lijkt grotendeels weggevallen te zijn. Het heeft een beroerde track record en opereert in de kwetsbaar geachte automotive markt.

    Voordeel van TomTom is dat het schuldenvrij is, beschikt over een backlog en voorgesorteerd staat op een groeimarkt. TomTom heeft er echter ook blijk van gegeven dat de cash die ze genereren niet willen ontsluiten naar aandeelhouderswaarde.

    Alleen op deze manier kan ik de huidige koers van het aandeel verklaren. In mijn visie zal de koers dus ook met vertraging gaan reageren en herstellen. Ik hoop dat 15 april meer duidelijkheid gaat geven.
1.358 Posts
Pagina: «« 1 ... 52 53 54 55 56 ... 68 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 18 april

    1. NSI Q1-cijfers
    2. Sipef Q1-cijfers
    3. Sligro Q1-cijfers
    4. NL werkloosheid maart
    5. Deliveroo trading update
    6. Easyjet trading update
    7. Econocom Q1-cijfers
    8. PostNL €0,03 ex-dividend
    9. Procter & Gamble Q1-cijfers
    10. VS steunaanvragen - wekelijks
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht