Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,980
  • Verschill

    -0,205 -3,31%
  • Volume

    668.949 Gem. (3M) 304,1K
  • Bied

    5,960  
  • Laat

    6,120  
+ Toevoegen aan watchlist

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 154 155 156 157 158 ... 194 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 DeZwarteRidder 14 april 2017 14:27
    'Autofabrikant rijdt 1.401 kilometer op één lading met nieuw soort accu'
    Gepubliceerd: 14 april 2017 13:14 Laatste update: 14 april 2017 13:52

    De Liechtensteinse fabrikant NanoFlowCell heeft onlangs 1.401 kilometer op één acculading afgelegd met de elektrisch aangedreven auto Quantino. Eerder claimde het bedrijf dat het voertuig een actieradius van 1.000 kilometer zou hebben.

    Het grootste gedeelte werd op de openbare weg in Zwitserland verreden.

    NanoFlowCell is een project van zelfbenoemd 'mastermind' Nunzio La Vecchia. Bij een conventionele accu zitten de vloeistoffen in de accu zelf, maar NanoFlowCell werkt met twee aparte tanks van elk 95 liter waarin de vooraf positief en negatief geladen vloeibare elektrolyten zijn opgeslagen.

    In de brandstofcel komen ze met elkaar in aanraking, waardoor er elektriciteit wordt gegenereerd. Een opslagcapaciteit van 300 kWh draagt verder bij aan de grote actieradius.

    Na een presentatie over NanoFlowCells onconventionele accutechnologie december vorig jaar kreeg een aantal bezoekers de gelegenheid de auto zelf te testen. Die testrit liep uit op een tocht van zo'n 1.000 kilometer.
    Bijzonder verrast

    NanoFlowCell meldt dat de bezoekers ‘bijzonder verrast’ waren dat ze zover konden komen op één enkele lading, en dat in slechts 8 uur en 21 minuten. Na afloop nam een medewerker het stuur weer over. Volgens het bedrijf kon hij nog ruim 400 kilometer doorrijden totdat de Quantino na 1.401 kilometer zonder stroom kwam te staan.

    NanoFlowCell hoopt deze techniek te kunnen verkopen aan grote spelers in de auto-industrie, maar wil de grotere Quant op den duur ook op de markt brengen.

    Meer foto's en informatie op AutoWeek.nl
    Door: NU.nl/AutoWeek
  2. forum rang 10 DeZwarteRidder 14 april 2017 14:28
    Auto op afstand te stoppen door lek in Bosch-dongel

    Gepubliceerd: 14 april 2017 12:55 Laatste update: 14 april 2017 13:36

    Beveiligingsonderzoekers hebben de motor van een rijdende auto op afstand weten uit te schakelen via beveiligingslekken in een dongel van fabrikant Bosch.

    Onderzoekers van Argus Cyber Security vonden de beveiligingslekken in de Bosch Drivelog Connector OBD-II-dongel. Het apparaat monitort de auto en geeft een waarschuwing als er iets mis mee is. De dongel wordt aangesloten op de OBDII-poort van de auto.

    De dongel werkt via een smartphone-app. De onderzoekers vonden een informatielek in het authenticatieproces tussen het apparaat en de applicatie.

    Als er een verbinding wordt opgezet tussen de twee, moet de gebruiker een pincode invoeren. Kloppen de pincode en het certificaat, dan wordt de verbinding opgezet. Een aanvaller kan echter een verbinding opzetten met de dongel, zodat deze een certificaat doorstuurt. Vervolgens kan de pincode worden gekraakt door oneindig combinaties te blijven proberen. Daarna is het alsnog mogelijk om verbinding te maken met de dongel.

    Uiteindelijk was het mogelijk om de motor van een rijdende auto uit te schakelen. De onderzoekers hebben Bosch gewaarschuwd, waarop de fabrikant de problemen verhielp. Er zijn extra beveiligingsmaatregelen doorgevoerd en in de toekomst wordt het authenticatieproces via een firmware-update verbeterd.
    Dongel

    De Bosch Drivelog Connector OBD-II-dongel wordt normaal gesproken gebruikt om de "gezondheid" van de auto in de gaten te houden. In een applicatie geeft het apparaat aan wat er precies mis is met de auto, in begrijpelijke taal.

    Aan de hand daarvan kan besloten worden om wel of niet naar de garage te gaan. Bij pech is het mogelijk om via de applicatie de sleepdienst te bereiken, waarbij automatisch de locatie en het probleem worden doorgestuurd.

    Daarnaast geeft de dongel informatie over een reis, bijvoorbeeld de duur van de reis, de maximale en gemiddelde snelheid, en hoeveel brandstof er gemiddeld verbruikt is. Is de auto geparkeerd, dan is via de applicatie te zien waar deze precies staat.
    Door: NU.nl
  3. pim f 15 april 2017 09:28
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 14 april 2017 14:27:

    'Autofabrikant rijdt 1.401 kilometer op één lading met nieuw soort accu'
    Gepubliceerd: 14 april 2017

    Schitterend bericht maar het heeft helemaal niets met self-driving cars te maken, dus dit is niet de juiste plek
  4. Oeps..! 16 april 2017 14:42
    Cadillac has a secret weapon in its quest to beat Tesla at self-driving

    Geen gedeelte:

    To do this, Cadillac didn’t deploy a fleet of camera-mounted vehicles to record footage of the nation’s highways, like Google does for Street View. Nor did it rely on “fleet learning” like Tesla, in which many vehicles operating on the same software work together to build a more detailed map. Instead, Cadillac used vehicles equipped with high-powered LIDAR sensors to build a highly detailed map of the US highway system.

    We went out and mapped 160,000 miles of interstate highways,” Barry Walkup, chief engineer of Cadillac’s Super Cruise, said in an interview with The Verge at the New York International Auto Show this week. “We have mapped them within five centimeters of accuracy. So that’s pretty impressive. This is the first use of a LIDAR map. You’re going to see more of that in autonomous [vehicles]. But this is the first application.”

    www.theverge.com/2017/4/15/15289194/c...
  5. DerksVisie 16 april 2017 14:49
    quote:

    Oeps..! schreef op 16 april 2017 14:42:

    Cadillac has a secret weapon in its quest to beat Tesla at self-driving

    Geen gedeelte:

    To do this, Cadillac didn’t deploy a fleet of camera-mounted vehicles to record footage of the nation’s highways, like Google does for Street View. Nor did it rely on “fleet learning” like Tesla, in which many vehicles operating on the same software work together to build a more detailed map. Instead, Cadillac used vehicles equipped with high-powered LIDAR sensors to build a highly detailed map of the US highway system.

    We went out and mapped 160,000 miles of interstate highways,” Barry Walkup, chief engineer of Cadillac’s Super Cruise, said in an interview with The Verge at the New York International Auto Show this week. “We have mapped them within five centimeters of accuracy. So that’s pretty impressive. This is the first use of a LIDAR map. You’re going to see more of that in autonomous [vehicles]. But this is the first application.”

    www.theverge.com/2017/4/15/15289194/c...
    The latest expansion brings TomTom’s global HD Map and RoadDNA coverage to 246,000 kilometres, including:

    -Interstates and highways in 48 U.S. states plus Washington DC (185,000 km);
    -Motorways in France (33,000 km);
    -Autobahn network in Germany (28,000 km)

    Tja het is in ieder geval gedaan voor een Amerikaanse Autofabrikant maar wie wordt steeds onduidelijker.
  6. [verwijderd] 16 april 2017 16:16
    www.volkskrant.nl/economie/explosieve...

    "Elk ander bedrijf zou met dergelijke verliescijfers allang failliet zijn gegaan. Dat Uber het zo lang volhoudt komt doordat het bedrijf de haast onvoorwaardelijke steun geniet van grote investeringsmaatschappijen - die nu bijna gratis geld kunnen lenen op de financiële markten. Zo voorzag zakenbank Morgan Stanley Uber vorig jaar van een miljard euro aan leningen. Het staatsfonds van Saoedi-Arabië stak er 3,3 miljard euro aan oliegeld in.

    Dit soort investeerders staat erom bekend dat ze zich genadeloos terugtrekken zodra het 'sentiment op de markt' verandert. Dan zal de jongensdroom van Uber alsnog een illusie blijken te zijn"
  7. [verwijderd] 16 april 2017 16:23
    Over de netto omzet(lees: de commissie) van $6,1 miljard een operationeel verlies maken van $3,6 miljard is op zich al een prestatie! ze nemen het er goed van zolang het nog kan....
  8. forum rang 7 Dutchy Ron 19 april 2017 11:14
    The new Mercedes-Benz Intelligent Drive promises smarter auto-navigation by relying on pre-existing mapping data, while new sensors should give the luxury four-door a better perspective on the world around it. Meanwhile, there are also changes to how the car’s self-driving status is communicated to the person behind the wheel.

    Super Cruise relies on custom LIDAR-based mapping of all of the controlled entry/exit highways in North America, with that super-precise navigation data allowing the CT6 to understand and adapt to upcoming turns and other road features. Mercedes’ new Active Distance Assist DISTRONIC system on the new S-Class promises to use “substantially more” navigation and mapping data, the automaker says today. It’s unclear whether Mercedes has done any extra work fleshing out the standard maps in order for that to take place

    www.slashgear.com/mercedes-2018-s-cla...
  9. forum rang 10 DeZwarteRidder 23 april 2017 08:39
    'Uber hield technologie achter voor rechtbank in zaak-Waymo'

    Gepubliceerd: 22 april 2017 10:56 Laatste update: 22 april 2017 19:56

    Uber hield technologie achter voor de rechtbank in de zaak die Google-zuster Waymo aanspande tegen de taxidienst.

    Dat schrijft TechCrunch.

    Waymo werkt binnen Alphabet, Google's moederbedrijf, aan zelfrijdende auto's. Waymo klaagde Uber in februari aan omdat dat bedrijf met gestolen informatie van Waymo zijn divisie voor zelfrijdende auto's opgezet zou hebben.

    Volgens de aanklacht zette een oud-werknemer van Waymo, Anthony Levandowski, voor zijn vertrek bij het bedrijf zo'n veertienduizend bestanden met ontwerpen van een zeer vertrouwelijke server op zijn eigen laptop.

    De bestanden werden volgens Alphabet gebruikt in het bedrijf Otto, dat Levandowski later oprichtte. Deze startup voor zelfrijdende auto's werd slechts enkele maanden na oprichting voor 680 miljoen dollar door Uber overgenomen.
    LiDAR

    Het zou voornamelijk gaan om data met betrekking tot de door Waymo ontwikkelde LiDAR-technologie, waarmee de zelfrijdende auto's hun positie ten opzichte van andere voertuigen of objecten kunnen bepalen. Volgens het bedrijf is de schade minstens 500 miljoen dollar en stelde de diefstal van de data Uber in staat om het stilgevallen zelfrijdende auto-project nieuw leven in te blazen.

    Uber verklaarde in aanloop naar de zaak dat zijn eigen LiDAR-technologie nog niet af was en nog niet gebruikt werd. Het bedrijf zei daarom een LiDAR-systeem van een externe partij te gebruiken.
    Bewust achtergehouden

    Waymo zegt nu dat Uber een tweede LiDAR-systeem ontwikkelde dat op het systeem van Waymo lijkt. Uber zou dat tweede systeem bewust hebben achtergehouden voor onderzoekers van de rechtbank.

    Het tweede systeem kwam boven water door een verklaring van een oud-werknemer van Otto, die half april verklaarde dat de startup aan twee eigen LiDAR-systemen werkte.

    Volgens Uber is het tweede systeem nooit volledig ontwikkeld. Het bedrijf zou de onderdelen die nog niet af waren bovendien aan Waymo getoond hebben.
    Door: NU.nl
  10. [verwijderd] 24 april 2017 13:54
    www.marketwatch.com/story/apples-tim-...

    Uber-gebruikers moeten zich realiseren dat hun hele leven in combinatie met de creditcard wordt vermarkt, verkocht, staat ook gewoon in the agreement(die neimand leest)...The God View App.

    Met Uber-eats kunnen ze daar mooi ook het eetpatroon erbij plakken, Big Data als Chicken Fingers!

    Die Uber-X autos in Amsterdam plakken nu ook "TAXI" bordjes op het dak om ook straatwerk te kunnen doen, het mag niet maar wordt gedoogd onder invloed van de sterke lobbie van die ingekochte figuren uit de haag.

    Het imploderen van deze instelling is een kwestie van tijd, de leegloop van high potentials blijft zich versnellen....naar TomTom?
  11. [verwijderd] 24 april 2017 22:43
    Ik ga nog maar even door op mijn stokpaardje: de 'zogenaamde demo-auto' waar TomTom mee bezig is.
    Een jaar geleden had ik op het TomTom event in Eindhoven tijdens de presentatie van JMdeVries mee geschreven. Ik had over die bijeenkomst later met Justin via Twitter een gesprek hierover. Hier het relevante deel van dat gesprek dat over een 'TomTom-auto' gaat (Ik hoop dat Justin het me niet kwalijk neemt, ik vind het echt een leuke gedachtenspinsels en ik sta er nog steeds achter, ik denk hij ook:

    Ik:
    Er kwam nog een vraag uit het publiek in hoeverre de consumer-tak van Tom2 hun eigenlijk op een achterstand zet qua acceptatie door de car-industrie. Ze waren immers altijd van de PND's en horloges en nu ineens willen ze een professionele mapmaker zijn die het Autonomous driving mogelijk gaat maken. Nou daar hebben ze inderdaad wel mee te maken en dat zijn vooroordelen waar ze zich moeten bewijzen door goede testen af te leveren. Maar de acceptatie wordt wel steeds beter. Nog een prikkelende uitspraak (misschien niet door iedereen opgemerkt) toen het over Ride-Sharing en Uber-achtige activiteiten ging. Daar zei de Vries letterlijk "Maybe we can do that ourselves. Who know what will happen in 10 years" . Ik dacht: Huh?
    28 mei 2016


    *Justin*
    Dat verbaast mij geenszins. TomTom als aanbieder van mobiliteit.

    Vroeger was navigatie onderdeel van de auto. Straks is de auto onderdeel van een mobiliteitsaanbod dat je via je telefoon oproept.

    Dan kan tomtom klimmen in de waardeketen. Als ze zich als aanbieder van mobiliteit gaan neerzetten (5 years from now... Etc etc).

    Autofabrikanten snappen dit. Een GM die honderden miljoenen in Lyft steekt. Het is lijfsbehoud.

    TomTom ziet nu de disruptie vanaf de zijkant, ze zitten er niet midden in (zijn nu niet degenen die hard gepakt worden) en kunnen er daardoor nu ook op inspelen.

    28 mei 2016
    *Justin*
    www.iex.nl/Forum/Topic/1328275/165/TO...

    22 sept 16:24 uur heb ik het daar over. TT als aanbieder mobiliteit. Was toen ook een hint van JM de Vries..
    28 mei 2016
    It'sHik
    Klopt! Zouden we het nog even verder doortrekken? Ze zoeken een partner om een auto om al die data en software heen te bouwen? Wat is zometeen nog een autoi? Gewoon een consumer artikel. Ontwikkeling hiervan is natuurlijk lang niet zo tijdrovend als voorheen en het zijn bijna standaard componenten. Dienst én Hardware én Software leveren? Why not!
    28 mei 2016
    Verzonden

    *Justin*
    Alleen daar zeg ik: verkoop tegen die tijd consumer om een mobiliteitsaanbieder te worden. Maar in dat geval heb je juist wel weer iets aan de tomtom brand.

    Die brand kan in de b-to-b in je nadeel zijn (zoals gevraagd werd in de zaal) maar als je een soort UBER wilt worden is het in je voordeel.

    TomTom heeft een aantal assets dat hen een goede zelfrijdende uber zou maken. De hd map, kennis van sensoren, ervaring met eigen taxi platform en de kunst afkijken bij hun klant UBER.

    Indien ze per stad willen gaan hebben ze alles zelf in huis om de stad in 3D te mappen en daarna hun taxi's te lanceren. Terwijl anderen dat niet kunnen omdat ze die map niet hebben. Toch een soort scharnierpunt die maps.
    28 mei 2016
    Dat doortrekken was wat ik in die link deed.

    Goddijn zei al bij BNR. Als je een auto wilt laten maken kan dat zo en hij vertelde erbij welke leveranciers.

    Mits het een electrische auto is. De enige echte zware entreebarriere waar veel intellectueel eigendom op zit zijn diesel en benzine motoren. Dat was lange tijd hetgeen dat een autofabrikant ongenaakbaar maakte. Not any more.

    Short op alle autobouwers. Over 10-15 jaar bestaat de helft niet meer.
    *Justin*
    Misschien voelen mensen zich wel veilig in een tomtom branded car met allerlei sensoren er op. Die weet vast de weg goed.
    28 mei 2016
    *Justin*
    Zes jaar geleden in 2010 was niemand onder de tomtom beleggers bezig met zelfrijdende auto. Ging allemaal over hd traffic op een pnd. TT zelf was met andere dingen bezig (in pril stadium) Dus wie weet waar tomtom over denkt als je praat over 2022.
    28 mei 2016
    It'sHik
    Kennelijk is het toch meer dan een buzz bij Tom2? 'Five years from now we'll be active in areas we haven't yet dreamed of'?
  12. DerksVisie 24 april 2017 23:40
    quote:

    Hik schreef op 24 april 2017 22:43:

    Ik ga nog maar even door op mijn stokpaardje: de 'zogenaamde demo-auto' waar TomTom mee bezig is.
    Een jaar geleden had ik op het TomTom event in Eindhoven tijdens de presentatie van JMdeVries mee geschreven. Ik had over die bijeenkomst later met Justin via Twitter een gesprek hierover. Hier het relevante deel van dat gesprek dat over een 'TomTom-auto' gaat (Ik hoop dat Justin het me niet kwalijk neemt, ik vind het echt een leuke gedachtenspinsels en ik sta er nog steeds achter, ik denk hij ook:

    TomTom had ook een Taxi-app uitebracht ongeveer gelijktijdig met Uber. Uber heeft deze slag uiteindelijk gewonnen mede omdat TomTom zich meer richtte op de traditionele taxi's en Uber een geheel nieuw product had ontwikkeld. Echter het laat wel zien dat TomTom totaal niet stil zit, en vaak dichtbij het vuur is.
  13. [verwijderd] 24 april 2017 23:43
    quote:

    Hik schreef op 24 april 2017 22:43:

    Ik ga nog maar even door op mijn stokpaardje: de 'zogenaamde demo-auto' waar TomTom mee bezig is.
    Een jaar geleden had ik op het TomTom event in Eindhoven tijdens de presentatie van JMdeVries mee geschreven. Ik had over die bijeenkomst later met Justin via Twitter een gesprek hierover. Hier het relevante deel van dat gesprek dat over een 'TomTom-auto' gaat (Ik hoop dat Justin het me niet kwalijk neemt, ik vind het echt een leuke gedachtenspinsels en ik sta er nog steeds achter, ik denk hij ook:

    Ik:
    Er kwam nog een vraag uit het publiek in hoeverre de consumer-tak van Tom2 hun eigenlijk op een achterstand zet qua acceptatie door de car-industrie. Ze waren immers altijd van de PND's en horloges en nu ineens willen ze een professionele mapmaker zijn die het Autonomous driving mogelijk gaat maken. Nou daar hebben ze inderdaad wel mee te maken en dat zijn vooroordelen waar ze zich moeten bewijzen door goede testen af te leveren. Maar de acceptatie wordt wel steeds beter. Nog een prikkelende uitspraak (misschien niet door iedereen opgemerkt) toen het over Ride-Sharing en Uber-achtige activiteiten ging. Daar zei de Vries letterlijk "Maybe we can do that ourselves. Who know what will happen in 10 years" . Ik dacht: Huh?
    28 mei 2016


    *Justin*
    Dat verbaast mij geenszins. TomTom als aanbieder van mobiliteit.

    Vroeger was navigatie onderdeel van de auto. Straks is de auto onderdeel van een mobiliteitsaanbod dat je via je telefoon oproept.

    Dan kan tomtom klimmen in de waardeketen. Als ze zich als aanbieder van mobiliteit gaan neerzetten (5 years from now... Etc etc).

    Autofabrikanten snappen dit. Een GM die honderden miljoenen in Lyft steekt. Het is lijfsbehoud.

    TomTom ziet nu de disruptie vanaf de zijkant, ze zitten er niet midden in (zijn nu niet degenen die hard gepakt worden) en kunnen er daardoor nu ook op inspelen.

    28 mei 2016
    *Justin*
    www.iex.nl/Forum/Topic/1328275/165/TO...

    22 sept 16:24 uur heb ik het daar over. TT als aanbieder mobiliteit. Was toen ook een hint van JM de Vries..
    28 mei 2016
    It'sHik
    Klopt! Zouden we het nog even verder doortrekken? Ze zoeken een partner om een auto om al die data en software heen te bouwen? Wat is zometeen nog een autoi? Gewoon een consumer artikel. Ontwikkeling hiervan is natuurlijk lang niet zo tijdrovend als voorheen en het zijn bijna standaard componenten. Dienst én Hardware én Software leveren? Why not!
    28 mei 2016
    Verzonden

    *Justin*
    Alleen daar zeg ik: verkoop tegen die tijd consumer om een mobiliteitsaanbieder te worden. Maar in dat geval heb je juist wel weer iets aan de tomtom brand.

    Die brand kan in de b-to-b in je nadeel zijn (zoals gevraagd werd in de zaal) maar als je een soort UBER wilt worden is het in je voordeel.

    TomTom heeft een aantal assets dat hen een goede zelfrijdende uber zou maken. De hd map, kennis van sensoren, ervaring met eigen taxi platform en de kunst afkijken bij hun klant UBER.

    Indien ze per stad willen gaan hebben ze alles zelf in huis om de stad in 3D te mappen en daarna hun taxi's te lanceren. Terwijl anderen dat niet kunnen omdat ze die map niet hebben. Toch een soort scharnierpunt die maps.
    28 mei 2016
    Dat doortrekken was wat ik in die link deed.

    Goddijn zei al bij BNR. Als je een auto wilt laten maken kan dat zo en hij vertelde erbij welke leveranciers.

    Mits het een electrische auto is. De enige echte zware entreebarriere waar veel intellectueel eigendom op zit zijn diesel en benzine motoren. Dat was lange tijd hetgeen dat een autofabrikant ongenaakbaar maakte. Not any more.

    Short op alle autobouwers. Over 10-15 jaar bestaat de helft niet meer.
    *Justin*
    Misschien voelen mensen zich wel veilig in een tomtom branded car met allerlei sensoren er op. Die weet vast de weg goed.
    28 mei 2016
    *Justin*
    Zes jaar geleden in 2010 was niemand onder de tomtom beleggers bezig met zelfrijdende auto. Ging allemaal over hd traffic op een pnd. TT zelf was met andere dingen bezig (in pril stadium) Dus wie weet waar tomtom over denkt als je praat over 2022.
    28 mei 2016
    It'sHik
    Kennelijk is het toch meer dan een buzz bij Tom2? 'Five years from now we'll be active in areas we haven't yet dreamed of'?

    AB, nu Justin nog terug op het forum en jullie kunnen 'vrolijk' verder sparren (en wij kunnen daarvan meeprofiteren). Alles beter dan de eindeloze, nutteloze herhalingen van inspirator, groeibriljant, Rabo.(Enzo)voorts.................
  14. mjmj 25 april 2017 10:37
    quote:

    Hik schreef op 24 april 2017 22:43:

    ..

    "Maybe we can do that ourselves. Who know what will happen in 10 years" . Ik dacht: Huh?
    28 mei 2016


    *Justin*
    Dat verbaast mij geenszins. TomTom als aanbieder van mobiliteit.

    Vroeger was navigatie onderdeel van de auto. Straks is de auto onderdeel van een mobiliteitsaanbod dat je via je telefoon oproept.

    Dan kan tomtom klimmen in de waardeketen. Als ze zich als aanbieder van mobiliteit gaan neerzetten (5 years from now... Etc etc).

    ...


    *Justin*
    Alleen daar zeg ik: verkoop tegen die tijd consumer om een mobiliteitsaanbieder te worden. Maar in dat geval heb je juist wel weer iets aan de tomtom brand.

    ...

    TomTom heeft een aantal assets dat hen een goede zelfrijdende uber zou maken. De hd map, kennis van sensoren, ervaring met eigen taxi platform en de kunst afkijken bij hun klant UBER.

    Indien ze per stad willen gaan hebben ze alles zelf in huis om de stad in 3D te mappen en daarna hun taxi's te lanceren. Terwijl anderen dat niet kunnen omdat ze die map niet hebben. Toch een soort scharnierpunt die maps.

    'Five years from now we'll be active in areas we haven't yet dreamed of'?

    AB Hik voor het verzamelen van de uitspraken.

    Stel dat TT de vervoersmarkt in steden op het oog heeft met een platform en SD-technologieeen waarbij de grenzen van OV, taxi, autobezit enzovoort vervloeien. Wat zijn dat de 'tell tales' die verklappen dat ze hiermee bezig zijn?
  15. [verwijderd] 25 april 2017 11:46
    quote:

    mjmj schreef op 25 april 2017 10:37:

    [...]

    AB Hik voor het verzamelen van de uitspraken.

    Stel dat TT de vervoersmarkt in steden op het oog heeft met een platform en SD-technologieeen waarbij de grenzen van OV, taxi, autobezit enzovoort vervloeien. Wat zijn dat de 'tell tales' die verklappen dat ze hiermee bezig zijn?
    JMdeVries zegt dat natuurlijk niet zomaar. Dan weet je dat hier binnenskamers ook over gesproken is. Maar met welke intentie?

    Er wordt nu meer over de rol van Autonomos losgelaten dan net na de overname. Iedereen kon op de website van Autonomos vinden dat ze zelf eerder een SDC hadden ontwikkeld tbv een challenge.
    In de pers deed Goddijn het voorkomen dat TomTom nu 'zelfs de zebrapaden' in kaart kon brengen (flauwekul; dat konden ze eerder ook al).
    Op de 'kleine beleggers namiddag' werd er gezegd dat TomTom hun rol in de zelfrijdende auto zodanig wilden invullen, dat ze partijen als Nvidia niet in de wielen zouden rijden; dus niet over de grenzen van hun expertise en vakgebied wilden opereren om zo iedere deelnemende partij in zijn waarde te laten.
    Als ik bovenstaande aantekeningen bij dit alles voeg én de opmerkingen van de Q1-CC en AVA erbij haal dan blijken die grenzen nu toch behoorlijk te worden opgerekt:
    - crowdsourcing mbv 'goedkope'sensoren; dat kan de cameratechnologie van Autonomos plus de radar technologie van Bosch zijn, maar er zal ook een stuk AI aan te pas komen. Wel/niet van Nvidia of Qualcomm? Of toch van TomTom (+Autonomos) zelf?
    - Een demo voertuig ontwikkelen om zo OEM's te overtuigen van het productgamma van TomTom. Is dit een zwaktebod of is het inderdaad een eerste stap naar een TomTom-car? En wie doen er dan eventueel nog meer aan mee? Wie levert de drivetrain, de carrosserie, of gebruiken ze een bestaande auto zoals de Bosch-Tesla (maar hé, die hadden we dan toch eigenlijk al? Of doet Bosch in dit specifieke geval dan niet mee met deze 'demo'-auto)?
    - US in kaart gebracht; bijna iedereen test, maar nog geen zichtbare afnemers. En die afnemers hebben best nog wel veel tijd om te wachten met hun beslissing. Er rijdt immers nog geen consumenten SDC rond. Wat kun je dan doen? Overtuigd zijn van jezelf en voor het voetlicht treden met een TomTom-car? Ook maar een ridehailing-achtige service faciliteren zoals JMdeVries een jaar geleden opperde?

    Mogelijkheden en speculaties te over. Maar TomTom kennende gaan we het pas achteraf horen. Of we moeten deze speldenprikjes inderdaad serieus nemen en onze eigen, wellicht voorbarige, conclusies trekken.

  16. mjmj 25 april 2017 11:58
    Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ze een eigen car ontwikkelen. Mss wel een paar merkloze test cars dat kan wel. Fabricage van auto's is een totaal andere tak van sport zelfs al koop je alles in en is die car geheel elektrisch.
    TT doet niet in hardware (afgezien de consumer gadgets).

    Ik zie wel potentie in platforms.
3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 154 155 156 157 158 ... 194 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht