Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,700
  • Verschill

    -0,280 -4,68%
  • Volume

    569.243 Gem. (3M) 304,1K
  • Bied

    5,600  
  • Laat

    5,930  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom mei 2017

2.060 Posts
Pagina: «« 1 ... 66 67 68 69 70 ... 103 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 22 mei 2017 10:38
    On the positive: Goede brief xynix.

    Opvallend was de scherpe daling vorige week. Allemaal weer spielerei.
    Zo wordt het aandeel de windstilte in geloodst.
  2. [verwijderd] 22 mei 2017 10:49
    @xynix

    Het gaat idd om contract wins. Het afgelopen jaar won TomTom zo'n beetje alles in de markt. Inclusief Volvo (klant HERE) en Uber (klant Googe).

    Ook Toyota en Tesla zie ik eerder naar TomTom gaan dan naar HERE.

    Deepmap stelt heel weinig voor. Er zijn tientallen van dat soort partijtjes. Zonder vele miljarden en jaren ontwikkelen wordt je geen wereldspeler in Maps. Kijk maar naar Apple en Uber die niet veel verder komen dan eigen layers bouwen bovenop TomTom.

    Er is een heel groot verschil tussen eenvoudige en goedkope positioneringslagen (SLAM/REM etc.) en echte HD-maps.
  3. [verwijderd] 22 mei 2017 10:57
    Er is zelfs een leugenachtig leraartje dat eerst een SLAM-laag hetzelfde vond als een HD-map.
    Inmiddels noemt dat zogenaamde professortje die laag een light-map. Een fatsoenlijke demo maken blijkt echter moeilijk. En de jongens en meisjes uit Sillicon Valley zien het volgens hem met hun 3D allemaal fout.
  4. [verwijderd] 22 mei 2017 10:58
    quote:

    xynix schreef op 22 mei 2017 10:05:

    Wies, kun jij eens bij Martijn navragen waar hij die passage van "toetreding van nieuwe spelers en concurrent HERE dat aan kracht wint" op beseert?
    kom hier vanmiddag op terug
    ben uitgenodigd voor een presentatie bij de Bank over Aegon

    wat ik begrijp
    a) koersdoel bereikt, hij hint hier al op een paar week geleden over dat we naar/richting 10 euro, winst moeten nemen op de porto
    b) hij ziet HERE sterk terugkomen, ook vanwege de opwaardering, de premie waarop investeerders toetreden tov purchase price
    c) de totale markt groeit wel, maar dat wil niet zeggen dat TT nu nog verder aandeel afsnoept van HERE
    d) kans groeit voor nieuwe spelers die door het enorme groeiende volume in de sector aangetrokken worden
    d) TT moet wellicht toch ook overwegen opteren voor partners, zo niet is het een te kleine speler voor markt kapitalisatie in dit steeds groter wordende geweld.
    e) consumer blijft het anker, wellicht niet voor ontwikkeling, wel voor waardering.

    kom later vandaag hier nog op terug
  5. forum rang 6 tatje 22 mei 2017 10:59
    Hik ik copieer even het artikel.

    www.nibcmarkets.com/Publication/qJZct...

    7 april 2017 schreef onze MARTIJN het volgende.

    Intel koopt Mobileye.
    Wat zegt MARTIJN daar over !
    If Qualcomm buys a mobileye peer and Tom Tom maps business, it will truly have all of the building blocks in place to outpace rivals.

    Als Qualcomm een soort Mobileye koopt ( peer ) met de Tom Tom kaarten, dan heeft Qualcoom werkelijk al de onderdelen in huis om de rivalen voorbij te streven :-)

    outpace - overtreffen, voorbij gaan, sneller gaan.

    Dat zegt Martin Den Drijver op 7 april 2017.
    Hij zegt eigenlijk Qualcoom met kaarten van TT en een soort peer mobileye, ga je winnen.

    En 22 mei zegt Martijn : De dreigingen zijn de consumententak, tegenwind bij de tak Automotive door toetreding van nieuwe spelers en concurrent HERE dat aan kracht wint.

    7 april moet je TT overnemen, om de winnende partij te worden en 22 mei dreigingen van nieuwe spelers en de kracht van Here laten mij naar hold op 9,70 gaan.

    7 april heeft Martijn het ook nog over het volgende.

    Qualcomm, maar ook eventueel Nvidia of samsung zouden met een overname van TT om toegang te krijgen tot de HD Maps en de marktleider in TRAFIC te worden.

    Martijn heeft het daar over 4 miljard overnameprijs ( 17,50) die de toekomst kansen van TT totaal niet rechtvaardigen.

    Tja 7 april 2017 en 22 mei 2017 een wereld van verschil volgens Martijn, maar het zijn maar dik 5 weken.

  6. harrysnel 22 mei 2017 11:06
    Klasse Xynix, ben benieuwd naar de evt antwoorden.

    Ik beantwoord jouw vraag of Den Drijver tot de "ratten" behoord met een volmondig: ja. Dat is mijn mening gebaseerd op het jarenlang volgen van deze analist (ook bij Docdata, Innoconcepts, Fugro, Vopak (=de Kreij/HAL)).

    2 maanden geleden komt Den Drijver met een verhaal dat TT E17 waard kan zijn in het geval van een overnamebod. Dit naar aanleiding van de aankoop van MobilEye door Intel. Hij schetst een scenario waarbij een deel van TT waarde heeft voor QualComm/NVIDIA en heeft het vervolgens over "terugkoop Consumer en Telematics door management" omdat dit geen interessante bedrijfsonderdelen zijn voor kopende partij. Een concreet scenario dus met prijs daaraan gekoppeld. Nu heeft Den Deijver het ineens weer over "tegenwind bij Consumer" en hecht daar dus belang aan in zijn analyse.

    Dit heeft meneer den Drijver juni vorig jaar ook al geflikt met zijn EBIT verlaging voor 2016-2018 en verlaging koersdoel naar huidig niveau. Ineens werd de focus op de korte termijn gelegd en was "het aantal cent wpa" ineens belangrijk. Want vergeet niet: begin 2016 had den Drijver nog een buy met koersdoel E15 staan met als onderbouwing een strategische verhaal daarbij.

    Dus: begin 2016 voor TT een buy met koersdoel E15 vanwege strategische waarde. Dan via E12 terug naar E9 met koersdoel op basis van EBIT (een cijfer dat afhankelijk is van boekhoudkundige keuzes) en gaat over de korte termijn winstgevendheid. Vervolgens twee maanden geleden een voorzetje doen waarbij je zegt waarde assets is E17 bij overname. En dan nu weer advies van buy naar hold omdat huidige koers vlak in de buurt staat van koersdoel..... Hoe zit het dan met die E17 bij overname Martijn? Horen we niets over.

    De onzin die Den Drijver vandaag weer uitkraamt is voor mij een nieuw dieptepunt in zijn treurige carrière. Hij stelt dat TT al een mooie rit achter de rug heeft vanaf E6 low. Een low waar hij zelf naar toe heeft gewerkt met zijn verlaging van taxaties in juni 2016. En hij vergeet vandaag maar even te zeggen dat TT een half jaar daarvoor nog >E12 stond en hij toen een koopadvies had met koersdoel E15.

    Je zegt op E12: kopen gaat naar E15. Nu kies je vervolgens een low van E6 uit (wat zeer kortstondig was en koers ging rap naar >E7 terug) zodat je kunt zeggen dat TT al een aardig ritje heeft gemaakt. DaarbIj vergeet je ook nog de multi year high stand op de beurs en de overname activiteit in de sector van TT.

    Mijn mening: Den Drijver is geen analist maar een manipulator van de koers. Dat doet hij in dienst van management TT. Het is een loopjongen wiens functie bestaat uit het bewegen van de koers in gewenste richting. Zakt het wat teveel komt ie met een positief verhaal over assets. Gaat het wat te hoog dan komen de zogenaamde twijfels over Consumer, Here, een contract dat TT heeft met Autonavi..... Exact hetzelfde verhaal gezien bij Docdata waar hij ook voortdurend veranderde van focus om handelsvolume te creëren.

    Mijn mening: Den Drijver is een "analist van lichte zeden". Behoort tot de club die Goddijn rond zich verzameld heeft voor zijn smerige spelletjes. Wakkie en de RvC bieden Goddijn geen tegenwicht maar faciliteren juist zijn bedoelingen. CFO en IR zijn afhankelijke meelopers zonder kwaliteiten.

    Waarom dit nu? Ik denk aan Exit/bod met partij als HAL, Bosch, NVIDIA oid. Wat Den Drijver twee maanden geleden gedaan heeft is voorzetje geven net als eerder al met verhaal dat Apple + oprichters TT beter samen van beurs zouden kunnen halen. Het verlagen van buy naar hold vandaag zie ik als manier om bij een bod te kunnen gaan juichen dat dit het beste is voor de aandeelhouder omdat er ook onzekerheden zijn.
  7. [verwijderd] 22 mei 2017 11:07
    Ja Martijn ja Martijn.

    Op 7 april schrijft ie een goed rapport. In de CC stipt ie de portee nog even aan bij Goddijn. Hij heeft het rapport immers met Goddijn al (voor)besproken (is mijn aanname, maar dat mag wel want het sterft er hier al van).
    Goddijn grinnikt en draait weg uit het onderwerp. Wil het niet. Wat niet. Consumer ditchen. Telematics naar de beurs etc.

    Martijn denkt...ok dan niet maar dan is 9,70 het maximaal haalbare.

    Zo waarlijk helpe mij god almachtig.
  8. trend follower 22 mei 2017 11:19
    quote:

    tatje schreef op 22 mei 2017 10:59:

    Hik ik copieer even het artikel.

    www.nibcmarkets.com/Publication/qJZct...

    7 april 2017 schreef onze MARTIJN het volgende.

    Intel koopt Mobileye.
    Wat zegt MARTIJN daar over !
    If Qualcomm buys a mobileye peer and Tom Tom maps business, it will truly have all of the building blocks in place to outpace rivals.

    Als Qualcomm een soort Mobileye koopt ( peer ) met de Tom Tom kaarten, dan heeft Qualcoom werkelijk al de onderdelen in huis om de rivalen voorbij te streven :-)

    outpace - overtreffen, voorbij gaan, sneller gaan.

    Dat zegt Martin Den Drijver op 7 april 2017.
    Hij zegt eigenlijk Qualcoom met kaarten van TT en een soort peer mobileye, ga je winnen.

    En 22 mei zegt Martijn : De dreigingen zijn de consumententak, tegenwind bij de tak Automotive door toetreding van nieuwe spelers en concurrent HERE dat aan kracht wint.

    7 april moet je TT overnemen, om de winnende partij te worden en 22 mei dreigingen van nieuwe spelers en de kracht van Here laten mij naar hold op 9,70 gaan.

    7 april heeft Martijn het ook nog over het volgende.

    Qualcomm, maar ook eventueel Nvidia of samsung zouden met een overname van TT om toegang te krijgen tot de HD Maps en de marktleider in TRAFIC te worden.

    Martijn heeft het daar over 4 miljard overnameprijs ( 17,50) die de toekomst kansen van TT totaal niet rechtvaardigen.

    Tja 7 april 2017 en 22 mei 2017 een wereld van verschil volgens Martijn, maar het zijn maar dik 5 weken.
    Qualcomm heeft momenteel te veel zwevende delen om ook nog TT over te nemen.
    Ik geloof hier niet zo in.

    Ten eerste heeft QCOM een heel integratieprocess af te werken met de overname van NXP.

    Vervolgens zijn ze nu in vele rechtzaken verwikkelt met o.a. Apple maar ook hebben ze zelf leveranciers aangeklaagd.

    Ik denk dat TT overnemen op dit moment niet verstandig is.
  9. forum rang 6 tatje 22 mei 2017 11:31
    Ha trend follower.

    Het gaat niet om Qualcomm.

    Op 7 april 2017 noemde hij Qualcomm maar ook Nvidia en Samsung als partijen die TT konden overnemen.

    Het gaat er om, dat Martijn op 7 april 2017 Tom Tom een top partij vond om over te nemen voor 17 euro en 22 mei 2017 klopt er zo ongeveer niets van TT en worden ze links en rechts ingehaald.

    Vreemde vogel die Martijn :-)

    7 april 2022 noemde Martijn dus de namen van Qualcomm, Nvidia en Samsung.
    Maar die kun je ook uitbreiden met Verizon, IBM en mijn Apple :-)

    Gaat Tom Tom niet naar Apple , dan heeft Apple in ieder geval een flinke Apple in de melk te brokkelen.

    Maar zo lang niets zeker is, kan alles.

    Maar ik blijf mooi zitten :-)
  10. [verwijderd] 22 mei 2017 11:32
    quote:

    harrysnel schreef op 22 mei 2017 11:06:

    .... omnietinherhaling te vallen .......

    Waarom dit nu? Ik denk aan Exit/bod met partij als HAL, Bosch, NVIDIA oid. Wat Den Drijver twee maanden geleden gedaan heeft is voorzetje geven net als eerder al met verhaal dat Apple + oprichters TT beter samen van beurs zouden kunnen halen. Het verlagen van buy naar hold vandaag zie ik als manier om bij een bod te kunnen gaan juichen dat dit het beste is voor de aandeelhouder omdat er ook onzekerheden zijn.
    Laat dat dan maar gebeuren.
  11. [verwijderd] 22 mei 2017 11:47
    quote:

    tatje schreef op 22 mei 2017 11:31:

    Ha trend follower.

    Het gaat niet om Qualcomm.

    Op 7 april 2017 noemde hij Qualcomm maar ook Nvidia en Samsung als partijen die TT konden overnemen.

    Het gaat er om, dat Martijn op 7 april 2017 Tom Tom een top partij vond om over te nemen voor 17 euro en 22 mei 2017 klopt er zo ongeveer niets van TT en worden ze links en rechts ingehaald.

    Vreemde vogel die Martijn :-)

    7 april 2022 noemde Martijn dus de namen van Qualcomm, Nvidia en Samsung.
    Maar die kun je ook uitbreiden met Verizon, IBM en mijn Apple :-)

    Gaat Tom Tom niet naar Apple , dan heeft Apple in ieder geval een flinke Apple in de melk te brokkelen.

    Maar zo lang niets zeker is, kan alles.

    Maar ik blijf mooi zitten :-)
    Wel eens over nagedacht dat je er wel eens ongewenst langer mee kan blijven zitten?
  12. apieslapie 22 mei 2017 11:53
    ir net gebeld, jacolien is vandaag vrij. Zal morgen antwoorden en hoop dat ze mij ook belt en dan zal ik ook vragen naar den drijver!
  13. trend follower 22 mei 2017 11:53
    quote:

    tatje schreef op 22 mei 2017 11:31:

    Ha trend follower.

    Het gaat niet om Qualcomm.

    Op 7 april 2017 noemde hij Qualcomm maar ook Nvidia en Samsung als partijen die TT konden overnemen.

    Het gaat er om, dat Martijn op 7 april 2017 Tom Tom een top partij vond om over te nemen voor 17 euro en 22 mei 2017 klopt er zo ongeveer niets van TT en worden ze links en rechts ingehaald.

    Vreemde vogel die Martijn :-)

    7 april 2022 noemde Martijn dus de namen van Qualcomm, Nvidia en Samsung.
    Maar die kun je ook uitbreiden met Verizon, IBM en mijn Apple :-)

    Gaat Tom Tom niet naar Apple , dan heeft Apple in ieder geval een flinke Apple in de melk te brokkelen.

    Maar zo lang niets zeker is, kan alles.

    Maar ik blijf mooi zitten :-)
    Oke als je dat bedoelt ben ik het met je eens. Het is vreemd waarom MdD swingt van kans op overname premie tot ruim EU17. naar een houdadvies met koersdoel 9.70.

    Ook het argument m.b.t. de consumententak ontgaat mij, aangezien deze al afgewaardeerd is to nihil.
    Ook was MdD positief over de Q1 cijfers en vervolgens benoemd hij tegenwind bij de tak Automotive.

    De enige reden dat ik zie voor MdD om tot dit advies te komen, is dat hij eieren voor zijn geld kiest. Hij is lange tijd bullish geweest op het bedrijf, maar dat het bedrijf nooit heeft geleverd.

    Daarmee doel ik zowel op resultaten als qua communicatie. Je mag verwachten als je als huisanalist een streepje voor hebt. Luister maar eens naar de conference calls van de afgelopen kwartalen. De manier waarop MdD zijn vragen stelt waren in het begin zachtaardiger en nam dingen eerder voor zoete koek aan dan in de laatste kwartalen. Ook het doorvragen en het noemen van Toyota waren items die MdD in het begin minder/nooit deed. Conspirancy theorie zoals Harry die voorstelt geloof ik niet in.
  14. ItsMe 22 mei 2017 11:57
    Even gekeken welke koersdoelen nog staan voor TomTom. ING Equity Research koersdoel van E15,50 versus ING Investment Office een koersdoel van E10,70. Hoe zou dat komen?
  15. jaapxx 22 mei 2017 12:02
    Op 19 mei heeft TomTom Den Drijver gesproken. (zie financial calender). Dan weet je dus genoeg. Dit soort info kan alleen van het bedrijf zelf komen.
  16. [verwijderd] 22 mei 2017 12:12
    In antwoord op een vraag van MDD tijdens de CC Q1 2017 zegt Goddijn:

    Harold Goddijn - TomTom N.V. - CEO
    So order intake, now I don't want to say anything about order intake for 2017, so far. It's been a short quarter, there's not -- we wouldn't be able to read much in that, so we stick to what we have done in previous years in terms of disclosing the order intake. And you need to bear in mind that it's always a lumpy thing, order intake. But I think there's a couple of big contracts up for grabs in 2017.

    Ik hoop niet dat MDD nu heeft gehoord dat deze 'grabs' naar HERE zijn gegaan?
  17. forum rang 6 tatje 22 mei 2017 12:13
    Weet je wat ook in het rapport van 7 april 2017 van Martijn Den Drijver ( of is het draaier ) staat.

    Het gaat dus over: Intel koopt Mobileye en neemt een aandeel in HERE.

    En dan zegt Martin in het rapport van 7 april 2017.

    But Tom Tom is the sole remaining map player out there with a firm lead over HERE because of its Road DNA and map update process.

    Maar Tom Tom is de ( enige unieke ) overgebleven map speler, met een voorsprong op HERE door zijn ROAD DNA en platform dat maps a la seconde kan updaten LIVE.

    Wil wel Martijn bedanken, door het lezen van het rapport zie ik duidelijk de 3 blokken en de spelers.

    Blok 1 sensors radar en cameras. Dus Mobileye, maar ook Bosch.
    Blok 2 up to date HD maps en live traffic. Here en Tom Tom
    Blok 3 computerkracht zoals Intel Nvidia Qualcomm

    We zien een bundeling bij Intel Mobileye en Here.

    Is een overname of verre gaande samenwerking van Nvidia Tom Tom Bosch en misschien carplay van Apple dan zo gek.
  18. [verwijderd] 22 mei 2017 12:21
    quote:

    tatje schreef op 22 mei 2017 12:13:

    Weet je wat ook in het rapport van 7 april 2017 van Martijn Den Drijver ( of is het draaier ) staat.

    Het gaat dus over: Intel koopt Mobileye en neemt een aandeel in HERE.

    En dan zegt Martin in het rapport van 7 april 2017.

    But Tom Tom is the sole remaining map player out there with a firm lead over HERE because of its Road DNA and map update process.

    Maar Tom Tom is de ( enige unieke ) overgebleven map speler, met een voorsprong op HERE door zijn ROAD DNA en platform dat maps a la seconde kan updaten LIVE.

    Wil wel Martijn bedanken, door het lezen van het rapport zie ik duidelijk de 3 blokken en de spelers.

    Blok 1 sensors radar en cameras. Dus Mobileye, maar ook Bosch.
    Blok 2 up to date HD maps en live traffic. Here en Tom Tom
    Blok 3 computerkracht zoals Intel Nvidia Qualcomm

    We zien een bundeling bij Intel Mobileye en Here.

    Is een overname of verre gaande samenwerking van Nvidia Tom Tom Bosch en misschien carplay van Apple dan zo gek.

    Tatje in aanvulling hierop moet je Autonomos eigenlijk zien als een Mobileye en een beperkte Delphi samensmelting die nu geincorpereerd zijn in TomTom.
    Wat tijdens de Q1 2017 CC gezegd werd is: we gaan onze eigen zelfrijdende testauto's op de weg zetten. Dat kun je alleen maar als je over de 3 bouwblokken beschikt die jij boven noemt. Bouwblok 1 en 2 neemt TomTom dan voor zijn rekening. Voor 3 pakken ze naar believen Nvidia/Qualcomm.
    Dat is dus niet alleen input verwerken met AI en daar verkeersborden, landmarks mee herkennen als input voor de HD-Maps. Nee, dat is ook: driving policy: met AI bepalen waar je wel en niet kunt en mag rijden, interactie met het overige verkeer. Wat is het beste alternatief wanneer er een roadblock is, hoe je dat in je realtime maps verwerkt.
    Etc. etc.
    Ik zou wel eens willen weten wat daar écht speelt en wat de eventuele connectie is met het Amber Mobility project van de TU-Eindhoven (spinoff).
2.060 Posts
Pagina: «« 1 ... 66 67 68 69 70 ... 103 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht