Unilever publiceert haar KW2-cijfers in verschillende tweets, maar ik neem deze met die lekkere ijsjes.
Goed, maar het kan beter, is zo'n beetje de teneur over die rapportage. Dat vindt ook onze IEX analist Martin Crum in IEX Premium. Ik pik zijn conclusie:
De winstgevendheid van Unilever is duidelijk aan de bovenkant van de verwachtingen: de onderliggende operationele marge van 17,8% is hoog. Het concern moet echter werk maken van omzetgroei die ook gebaseerd is op volumegroei: het verhogen van de prijzen is een eindig spel.
Het zijn de toverwoorden bij Unilever – en eigenlijk alle beursgenoteerde concerns – sinds in januari Kraft Heinz op de poort bonkte en twee maanden later PPG bij AkzoNobel. We wachten nog op het vijandige bod op Ahold Delhaize, waar minister Henk Kamp zo stellig mee schermde in de Tweede Kamer.
Marges en omzet: die moeten en zullen allebei omhoog, zoals u begrijpt. Anders blijft het Damrak de Action, Primark en Aldi voor koopjesjagers. Dit jaar is Unilever daar koortsachtig mee bezig – neem de verkapte verkoop van de Unox-fabriek – en hoopt nog dit jaar te gaan oogsten na een minder KW2.
Duur, duurder, duurst
Marges verhogen kan heel goed met kostenbestrijding, maar omzet verhogen is een ander verhaal. Daarvoor moet een bedrijf ondernemen of overnemen. Ondernemen is niet het sterkste punt van managers. Anders waren ze wel ondernemer geworden. Ex-AkzoNobel's Ton Büchner is een goed voorbeeld.
Overnemen is eigenlijk ook een zwak punt van managers. Meestal doen ze dat te duur en op een top. Wat dat betreft doet Unies' Paul Polman het beter? Hij rijgt wel wat dure kralen, maar een dikke, vette, grote en dure overname durfde het tot dusverre niet aan. Al jaren geleden verzuchtte hij ook dat alles zo duur is.
Het is er intussen niet goedkoper op geworden! Ik denk dat Corné gelijk heeft. Beter niet overnemen dan te duur, anders ben je als bedrijf nog kwetsbaarder voor mogelijke Barbarians at the Gate.
Intussen is het niet toevallig dat uitgerekend bij deze drie oude grootmachten aandeelhouders morren of potentiële kopers er rond snuffelen? Simpel grafiekje, omzet per aandeel. KraftHeinz zet ik er niet bij, want dan worden dit volkomen vlakke lijntjes onderaan de grafiek. Ik betwijfel of dat klopt, vandaar.
Dit hoeft geen betoog en is hetzelfde probleem als AkzoNobel: de groei is er uit. En na vandaag, met die aardige cijfers en hoop voor de toekomst, is dit Het Grote Probleem van Polman en de zijnen, waar hij nog altijd geen antwoord op heeft: hoe gaat hij autonoom of met overnames de omzet echt laten groeien?
Geluk bij een ongeluk is dat u zich juist hierdoor niet om de koers van Unilever an sich druk hoeft te maken. Als de hele markt in elkaar kukelt gaat Unies natuurlijk wel mee, maar dat is theorie. Met al die reuring en druk in de voedingssector blijven de koersen en waarderingen waarschijnlijk relatief hoog.
Niettemin blijft Unilever kwetsbaar voor kopers en boze aandeelhouders, zolang de omzet geen double digits laat zien. Iemand van u een suggestie Om Iets Nieuws Te Gaan Doen?