Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,520
  • Verschill

    +0,060 +1,10%
  • Volume

    546.527 Gem. (3M) 313,7K
  • Bied

    5,470  
  • Laat

    5,580  
+ Toevoegen aan watchlist

De algemene rekenkamer

2.535 Posts
Pagina: «« 1 ... 54 55 56 57 58 ... 127 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 25 juli 2017 23:25
    quote:

    aandeeltje! schreef op 24 juli 2017 20:00:

    [...]
    Nou nou, de vrijval in de winst van deferred omzet is NATUURLIJK noncash. Die is al geweest namelijk.
    Blij toe dat ik de meeste berekeningen hier de laatste jaren met een korrel zout genomen heb.
    ...
    Het was me niet duidelijk dat je het over vrijval van deferred had. Dat is idd een non-cash gebeuren. Opbouw van defrev gaat wel degelijk met cash-inkomsten gepaard.
    En vooralsnog groeit de totale defrev bij TT nog steeds, m.n. bij Automotive natuurlijk. Alleen bij Consumer is er dit jaar sprake van een lichte afname. Bij Licensing stagneert het een beetje, bij TTT heeft het nooit iets voorgesteld.

  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 juli 2017 00:07
    quote:

    martinmartin schreef op 23 juli 2017 06:37:

    [...]
    ...
    Ik blijf echter met een ding zitten en dat is dat het gedeelte C&S omzet in Consumer zeker vanaf het moment dat Sports en Automotive hardware daaruit volledig verdwijnen steeds groter zal worden en door haar hoge marge het brutomarge percentage bij Consumer op zal krikken. [1]
    De C&S omzet bedroeg in 2013 t/m 2q 2017 resp 122, 110, 103, 93 en 46 mio.
    Daarnaast denk ik niet dat de marges hardware bij Telematics onder het nivo van Consumer zullen liggen. [2]
    Tot en met 2q 2017 zal eea voor de toerekening OPEX aan de 3/4 BU's door uit te gaan van een bepaalde marge bij Consumer geen grote afwjkingen geven omdat C&S nog maar max 20% uitmaakt van die Consumeromzet. [1]

    Ook bij mijn uitgangspunt tw: C&S 80% marge loop je tegen rare afwijkingen aan omdat daaruit de marge op Hardware wordt berekent en die komt uit op resp 35, 36, 29, 36 en 40% voor 2013 t/m 2q 2017.
    De margeval in 2015 valt te verklaren door het dollareffect maar ik blijf de reden schuldig voor het oplopen in 2q 2017 naar 40%. [3]
    ...
    [1]: Mee eens.

    [2]: Ook mee eens. Mijn margeschatting van 41% bij consumer was incl. C&S. Ik heb het verder niet onderverdeeld, maar ik vermoed met jou dat de hardware marge bij TTT zeker niet lager is. Al was het alleen maar omdat het bij TTT om iets uniekere producten gaat dan bij 'gewone/goedkope' pnd's.

    [3] Vermoedelijk moet je je schatting van 80% voor de C&S marge gaan verhogen. Zo kwam ik bij mijn gereken uit op 86,2% voor A&L. Dat is niet precies, en mede afhankelijk van wat ik eerder voor consumer en TTT aannam, maar het moet echt hoog zijn. Anders kom je nooit aan die mooie 63% over-all, in zowel Q2 als heel H1 van dit jaar.

    Dat veel van het bruto resultaat bij A&L weer verloren gaat door zeer hoge d&a is weer een ander verhaal...

  3. aandeeltje! 26 juli 2017 00:16
    Omdat er met PND en de app een EINDCONNECTIE met de gebruiker ZONDER tussenkomst van een ander is deze business veel belangrijker dan menigeen denkt. Zonder die business zakt de winstgevendheid van TT. Wel contracten maar weinig tot geen winst. Gevangen in het web van de vele businessafnemers die weer leverancier zijn aan ....
    Waarom verdienen Apple en Google zoveel???

    Dat microgereken levert je niets op. Het gaat om volume en volume. Incar de grootste worden en daarnaast naast de gratis diensten de grootste worden in de betaalde App (kaarten). Gewoon de prijs rigoreus omlaag.

    Sport en alle andere niches: weg ermee allemaal distractie.
  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 juli 2017 01:17
    quote:

    aandeeltje! schreef op 26 juli 2017 00:16:

    Omdat er met PND en de app een EINDCONNECTIE met de gebruiker ZONDER tussenkomst van een ander is deze business veel belangrijker dan menigeen denkt. Zonder die business zakt de winstgevendheid van TT. Wel contracten maar weinig tot geen winst. Gevangen in het web van de vele businessafnemers die weer leverancier zijn aan ....
    Waarom verdienen Apple en Google zoveel???

    Dat microgereken levert je niets op. Het gaat om volume en volume. Incar de grootste worden en daarnaast naast de gratis diensten de grootste worden in de betaalde App (kaarten). Gewoon de prijs rigoreus omlaag.

    Dat PND voorlopig nog belangrijk is ben ik met je eens. Over apps heb ik twijfels, die zijn qua omzet nooit, ik zeg nooit, belangrijk voor TT geweest (misschien wel een beetje als probe). En om met @groeibriljant te spreken: dat getuur op zo'n schermpje is helemaal niks. Het zou ook nog wel eens verboden kunnen worden. En tja, via Carplay of mirror-link (wat was dat ook al weer?) op een groter display...
    Gedoe met kabeltjes en craddles...

    Wat bedoel je met businessafnemers die weer leverancier zijn aan...? Ja, TT doet aan B2B, so what?
    Het is onzin om TT met Apple of Google te vergelijken. TT zit in een niche. Om met W. te spreken: car inc heeft de pest aan big tech.
    En als Apple TT voor een leuk prijsje over wil nemen: prima. Maar dat zal niet gebeuren.

  5. forum rang 6 boem! 26 juli 2017 06:19
    Op basis van de herleide C&S omzet en de afgegeven omzetten van de uitfaserende Automotive omzet die verantwoord zijn onder Consumer blijkt dat de omzet van PND's en Sports onder dit onderdeel sterk aan verval onderhevig te zijn.
    De omzet PND was voor de jaren 2013 t/m 2016 resp. 417, 388, 380 en 302 mio terwijl Sports daar voor die jaren 29, 50, 69 en 106 mio tegenover zette.

    De gezamenlijke omzet voor PND en Sports in het 1ste halfjaar 2017 kwam uit op 153 mio.
    Mijn inschatting is dat Sports daar gezien de opmerkingen betreffende een zwaar teleurstellend resultaat mbt dit onderdeel niet verder kwam dan 38 mio met als resultante voor PND een omzet van 115 mio.
    Indien de PND omzet een beetje herstelt in het tweede halfjaar moet een omzet van 250 mio mogelijk zijn(daling met 17%).
    Die 38 mio´voor Sports t/m q2-2017 zal resulteren in een maximale omzet van 45 mio voor geheel 2017.
    Een hogere omzet aan Sports toerekenen leidt er enkel toe dat de terugval in PND-omzet groter wordt.
    Op basis van het gegeven dat Sports break-even zou zijn bij een jaaromzet van 200 mio geeft aan dat er bij Tom2 geen andere keuze voor handen is dan het Sports onderdeel te heroverwegen met als gevolg een halt dan wel verkoop van dit onderdeel.
    Eea heeft grote gevolgen voor de te verwachten omzetten Consumer in 2017 en volgende jaren.
    De uitfaserende Automotive omzet maakt ook onderdeel uit van deze BU.
    Omzetten voor 2013 t/m 2q-2017 waren resp 85, 71, 72, 61 en 26 mio.
    Voor 2017 ga ik uit van 45 mio waarna 2018 het laatste jaar wordt met een omzetbijdrage van 20 mio.
    Doordat men het principe van deferred revenue heeft toegepast op de C&S omzet van dit onderdeel zal de teruggang hierin wat gematigder zijn met 85, 75 en 65 mio voor resp 2017, 2018 en 2019.

    Overall zal er dan een omzet Consumer behaald worden van 425, 320 en 265 mio in resp 2017, 2018 en 2019.

    Gegeven deze 425 mio voor Consumer in 2017 zal het nog een hele toer worden om de omzet van 925 mio uit de outlook te realiseren.
    Met 190 mio voor Automotive( up 42% tov 2016), 145 mio voor Licensing( up 7% tov 2016 incl het eenmalige effect verantwoordt in 2q-2017) en 165 mio voor Telematics( up 6% tov 2016) wordt dan in 2017 net aan een totaal omzet van 925 mio behaald.
    Met het wegvallen van de Sportsomzet in 2018 en de uitfasering van de Automotive hardware omzet zal met een positieve voortgang bij Automotive met 40%, Licensing met 20% en Telematics met 10% en teruggang over de jaren van de PND omzet met 10% 2018 en 2019 resp afgesloten worden met omzetten van 920 en 1.040 mio.

    Uiteraard staan hier de positieve impulsen tegenover van oplopende marges en aflopende OPEX maar ik wil als eerste graag reacties op deze omzetverwachtingen.
  6. [verwijderd] 26 juli 2017 06:48

    Ja, da's even een verschil met een paar jaar geleden toen er nog geloof was dat TT makkelijk 2 miljard omzet ging halen en nu al @ de 1,5 euro wpa zou zitten

    TT is qua omzet al jaar en dag een krimpende onderneming en Sports is gewoon een verspilling geweest en een hele dure van tijd, energie, mensen en Kapitaal, echt een mega afgang en dat kan niet ongestraft doorgaan, hence het huidige hak-werk

    bij ieder ander beursgenoteerd bedrijf had dit de kop gekost van de verantwoordelijke voor deze divisie

  7. [verwijderd] 26 juli 2017 08:14
    Mijn reactie: bijzonder gedegen rekenwerk martinmartin. AB.
    Zeer geschrokken van de uiterst matige omzetontwikkeling. Begrijp die excessieve koersverwachtingen dan ook niet.
    Disruptie uit eoa hoek zou nog zwaar zand in de wielen kunnen strooien. Mag hopen voor TT dat het kwartje een keer de goede kant oprolt.
    Firing on all 4 cylinders. Wakkie had beter wat management kunnen "fireren".
    Godallemachtig wat een bende.
    De koersontwikkeling van de laatste anderhalf jaar is in ieder geval verklaard.


  8. forum rang 6 boem! 26 juli 2017 09:42
    @Wies @Natte krant

    Wpa wordt bepaalt door 3 variabelen tw omzet, marge en noodzakelijke kosten.

    Dat de omzetontwikkeling van Consumer zwaar tegenvalt doordat Sports na een zeer beloftevol begin niet aan de eisen kan voldoen is uiteraard een forse tegenvaller maar ik heb slechts ten dele de door velen als ideale koers aangegeven optie uitgewerkt tw een terugtredende Consumertak.

    Indien er wat meer duidelijkheid ontstaat of deze variant qua omzet per BU enige hardheid gaat vertonen komen de andere niet minder belangrijke variabelen aan de beurt.

    NB SDC is nog niet voor 1 dubbeltje meegenomen.
  9. VanillaSky 26 juli 2017 09:47
    quote:

    martinmartin schreef op 26 juli 2017 06:19:

    Op basis van de herleide C&S omzet en de afgegeven omzetten van de uitfaserende Automotive omzet die verantwoord zijn onder Consumer blijkt dat de omzet van PND's en Sports onder dit onderdeel sterk aan verval onderhevig te zijn.
    De omzet PND was voor de jaren 2013 t/m 2016 resp. 417, 388, 380 en 302 mio terwijl Sports daar voor die jaren 29, 50, 69 en 106 mio tegenover zette.

    De gezamenlijke omzet voor PND en Sports in het 1ste halfjaar 2017 kwam uit op 153 mio.
    Mijn inschatting is dat Sports daar gezien de opmerkingen betreffende een zwaar teleurstellend resultaat mbt dit onderdeel niet verder kwam dan 38 mio met als resultante voor PND een omzet van 115 mio.
    Indien de PND omzet een beetje herstelt in het tweede halfjaar moet een omzet van 250 mio mogelijk zijn(daling met 17%).
    Die 38 mio´voor Sports t/m q2-2017 zal resulteren in een maximale omzet van 45 mio voor geheel 2017.
    Een hogere omzet aan Sports toerekenen leidt er enkel toe dat de terugval in PND-omzet groter wordt.
    Op basis van het gegeven dat Sports break-even zou zijn bij een jaaromzet van 200 mio geeft aan dat er bij Tom2 geen andere keuze voor handen is dan het Sports onderdeel te heroverwegen met als gevolg een halt dan wel verkoop van dit onderdeel.
    Eea heeft grote gevolgen voor de te verwachten omzetten Consumer in 2017 en volgende jaren.
    De uitfaserende Automotive omzet maakt ook onderdeel uit van deze BU.
    Omzetten voor 2013 t/m 2q-2017 waren resp 85, 71, 72, 61 en 26 mio.
    Voor 2017 ga ik uit van 45 mio waarna 2018 het laatste jaar wordt met een omzetbijdrage van 20 mio.
    Doordat men het principe van deferred revenue heeft toegepast op de C&S omzet van dit onderdeel zal de teruggang hierin wat gematigder zijn met 85, 75 en 65 mio voor resp 2017, 2018 en 2019.

    Overall zal er dan een omzet Consumer behaald worden van 425, 320 en 265 mio in resp 2017, 2018 en 2019.

    Gegeven deze 425 mio voor Consumer in 2017 zal het nog een hele toer worden om de omzet van 925 mio uit de outlook te realiseren.
    Met 190 mio voor Automotive( up 42% tov 2016), 145 mio voor Licensing( up 7% tov 2016 incl het eenmalige effect verantwoordt in 2q-2017) en 165 mio voor Telematics( up 6% tov 2016) wordt dan in 2017 net aan een totaal omzet van 925 mio behaald.
    Met het wegvallen van de Sportsomzet in 2018 en de uitfasering van de Automotive hardware omzet zal met een positieve voortgang bij Automotive met 40%, Licensing met 20% en Telematics met 10% en teruggang over de jaren van de PND omzet met 10% 2018 en 2019 resp afgesloten worden met omzetten van 920 en 1.040 mio.

    Uiteraard staan hier de positieve impulsen tegenover van oplopende marges en aflopende OPEX maar ik wil als eerste graag reacties op deze omzetverwachtingen.

    MartinMartin, ik denk dat je qua omzet/resultaat dichter in de buurt van de werkelijkheid begint te komen. Ik verwacht eerlijk gezegd dat die 920 en 1040 nog niet gehaald gaat worden. Denk 2018 900 en 2019 960-980. Met name volgend jaar verwacht ik qua eindresultaat nog wel een mager jaar, dat word echt niet meer als 30 cent adjusted. Vanaf 2019 zou het resultaat dan wel een stuk hoger moeten komen.
  10. forum rang 6 boem! 26 juli 2017 10:34
    @VanilleSky

    Ik vind het wel interessant om jouw omzetdoelen van resp 900 en 970 voor 2018 en 2019 te kennen gespecificeerd naar BU.
    Misschien iets gemakkelijker om daaraan vooraf direkt jouw omzetprognose per BU voor 2017 kenbaar te maken.

    Zoals eerder door mij opgemerkt is omzet slechts een van drie variabelen die bepalen wat het uiteindelijke resultaat zal zijn.

    Lijkt mij goed enige consensus( min ,gemiddeld en max) te bereiken over verwachtingen van de omzetten per BU voor 2017, 2018 en 2019.
  11. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 juli 2017 12:24
    quote:

    martinmartin schreef op 26 juli 2017 06:19:

    Op basis van de herleide C&S omzet en de afgegeven omzetten van de uitfaserende Automotive omzet die verantwoord zijn onder Consumer blijkt dat de omzet van PND's en Sports onder dit onderdeel sterk aan verval onderhevig te zijn.
    De omzet PND was voor de jaren 2013 t/m 2016 resp. 417, 388, 380 en 302 mio terwijl Sports daar voor die jaren 29, 50, 69 en 106 mio tegenover zette.

    De gezamenlijke omzet voor PND en Sports in het 1ste halfjaar 2017 kwam uit op 153 mio.
    Hoe kom je daar nu bij? Op pg 4 van het HY-verslag lees ik: 198 mln.
    Wees ajb duidelijk met je definities en omschrijvingen. Anders lullen we oneindig lang om elkaar heen.
  12. forum rang 6 boem! 26 juli 2017 13:28
    Omzet Consumer HY 224,3.
    Waarvan Automotive Hardware 25,9 mio.
    Waarvan C&S 45,2 mio.
    Resteert voor PND en Sports 153,2 mio.
  13. mjmj 26 juli 2017 13:33
    quote:

    W schreef op 26 juli 2017 06:48:

    Ja, da's even een verschil met een paar jaar geleden toen er nog geloof was dat TT makkelijk 2 miljard omzet ging halen en nu al @ de 1,5 euro wpa zou zitten

    TT is qua omzet al jaar en dag een krimpende onderneming en Sports is gewoon een verspilling geweest en een hele dure van tijd, energie, mensen en Kapitaal, echt een mega afgang en dat kan niet ongestraft doorgaan, hence het huidige hak-werk

    bij ieder ander beursgenoteerd bedrijf had dit de kop gekost van de verantwoordelijke voor deze divisie

    Dit heeft een voorgeschiedenis. Hebben ze die zorgvuldig verstopt in de cijfers van de vorige kwartalen? Zo ja, dan is TT i.c. het bestuur en de RvC veel te verwijten.
  14. forum rang 6 marique 26 juli 2017 13:36
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 25 juli 2017 23:01:

    [...]
    (...)
    Algemene kosten zijn algemene kosten, d.w.z. niet direct aan één bepaalde bu gerelateerd. 'Eigen' kosten bij Consumer zijn hun costs of sales (daar vallen ook diverse salarissen onder, en bijv. het aan Consumer toegekende deel van de kosten van het mapping-bedrijf), en afschrijvingen. Dan blijft er die door mij berekende/geschatte 92 mln als bijdrage aan de algemene kosten over.
    (...)

    Kom hier later op terug. Materie is lastig voor niet ingewijden in allocatie van kosten. Boeken bedrijfseconomie besteden er enkele hoofdstukken aan plus een fors aantal oefensommen.
    Ik ga proberen een korte uitleg op knieniveau te geven.

  15. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 juli 2017 15:12
    quote:

    martinmartin schreef op 26 juli 2017 13:28:

    Omzet Consumer HY 224,3.
    Waarvan Automotive Hardware 25,9 mio.
    Waarvan C&S 45,2 mio.
    Resteert voor PND en Sports 153,2 mio.
    OK, je hebt het dus over de hardware omzet bij consumer, exclusief meeverkochte content.
  16. forum rang 6 boem! 26 juli 2017 16:09
    Inderdaad.
    Het C&S gedeelte heeft betrekking op de bij de PND meeverkochte content met daarnaast de overige verkoop aan app's.
  17. forum rang 6 boem! 27 juli 2017 04:27
    quote:

    VanillaSky schreef op 26 juli 2017 09:47:

    [...]

    MartinMartin, ik denk dat je qua omzet/resultaat dichter in de buurt van de werkelijkheid begint te komen. Ik verwacht eerlijk gezegd dat die 920 en 1040 nog niet gehaald gaat worden. Denk 2018 900 en 2019 960-980. Met name volgend jaar verwacht ik qua eindresultaat nog wel een mager jaar, dat word echt niet meer als 30 cent adjusted. Vanaf 2019 zou het resultaat dan wel een stuk hoger moeten komen.
    Indien ik mee zou gaan in jouw prognose van 900 mio omzet in 2018 dan voorzie je mi een volledig wegvallen van Automotive hardware naast Sports in 2018.
    Plaatje van Consumer ziet er dan als volgt uit:
    PND omzet 2015 t/m 2018 380, 302, 250 en 225 mio
    Automotive 72, 61, 45 en 0 mio
    Sports 69, 106, 45 en 0 mio
    C&S 103, 94, 85, 75 en 65 mio
    Totaal omzet Consumer 2015 t/m 2018 624, 563, 425, 300 mio.

    Om aan te sluiten bij de outlook tw 925 mio voor 2017 impliceert dat een omzet bij de 3 BTB units van 500 mio in 2017( HY 2017 242 mio).

    Indien je ervan uitgaat dat de omzet van deze 3 BTB in 2018 doorgroeien naar 600 mio om aan jouw 900 mio voor 2018 te komen kan ik me daarbij aansluiten.

    Vwb de door jou geprognotiseerde adj wpa van 25-30ct voor 2018 verschillen we flink van mening.
    In mijn optiek ga je volledig voorbij aan de transitie die nu al in volle gang is en versterkt wordt door het uitbannen van Automotive hardware en Sports.
    Het zal ook jou niet zijn ontgaan, dat de transitie van hardware naar C&S beduidend hogere brutowinstmarges oplevert.
    De verschuiving van C&S omzet in 2014 met 43% aandeel resulteerde in een brutomarge van 55% terwijl dat aandeel in HY-2017 58% bedroeg en een marge opleverde van 63%.

    Bij het wegvallen van Sports en Automotive hardware in 2018 zal nog slechts 275 mio( 225 mio PND's en 50 mio Telematics) uit Hardware bestaan waardoor het aandeel C&S toe zal nemen naar 70% en de brutomarge verder noordwaarts gaat richting de 70%(hardware 40%, licensing 90% en overige C&S 80%).

    Met een omzet van 900 mio wordt op deze wijze een marge behaald van 625 mio.

    Naast de transitie van hardware naar C&S speelt ook de OPEX een rol.
    De zwaar tegenvallende omzetten van Sports( er wordt gezinsspeeld op een achteruitgang met 20% in HY-2017) hebben Taco verleid tot de uitspraak dat Sports break-even kan draaien bij een omzet van 200 mio.
    Afhankelijk van een brutomarge ad 40 a 45% houdt dat in dat er aan OPEX ca 80 a 90 mio wordt gespendeert op jaarbasis waarvan 40 mio aan marketingkosten.
    De overige 40 a 50 mio is R&D met 10 a 15 en General met 30 a 35 mio.

    In dat licht bezien lijkt mij een daling van de OPEX in 2018 naar 520 mio aannemelijk.

    Dat resulteert in een EBIT van 105 mio in 2018 en met een correctie van 55 mio om te komen tot adjusted zie ik eerder 55 a 60 cents adj wpa dan de door jou geprognotiseerde 25 a 30 cent.
  18. forum rang 6 tatje 27 juli 2017 09:49
    Ha martinmartin, naamgenoot !

    Hebben Taco verleid tot de uitspraak dat Sports break-even kan draaien bij een omzet van 200 mio.
    Afhankelijk van een brutomarge ad 40 a 45% houdt dat in dat er aan OPEX ca 80 a 90 mio wordt gespendeert op jaarbasis waarvan 40 mio aan marketingkosten.

    Dus 200 miljoen omzet, marge, zeg, 45% is 90 miljoen en opex 90 miljoen.
    Is dus breakeven.

    Dus bij een omzet van 90 miljoen en een marge van 45% is 40,5 miljoen opex 90 miljoen verlies 50 miljoen.

    Dan komt er 20 tot 22 cent adj wpa bij in 2018.

    Mits !
    Ik denk dat de daling van PND ook wordt opgevangen door A en L en Telematics.

    Baidu doet niet mee in de cijfers van 2017.
    2018 dan wel, lijkt me.!!
    Verwacht dus nog wel een versnelling in Automotive en Licensing in 2018.

    Maar jij kan het veel beter verwoorden en cijfermatig laten zien.
  19. forum rang 6 marique 27 juli 2017 19:43
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 25 juli 2017 23:01:

    (...)
    ... een onderscheid tussen 'eigen algemene kosten' en 'echt algemeen-algemene kosten' per bu acht ik zinloos. [1] Volgens mij doet TT dat intern ook niet. In hun jaarverslag staat zelfs expliciet dat er tussen de bu's geen verrekeningen plaatsvinden.

    De bijdragen van de div. bu's aan de algemene kosten zijn zoals ik die (bij benadering) berekend heb. Daar valt verder niks aan onder te verdelen. Wel kan je constateren dat die bijdragen niet geheel evenredig zijn met de deelomzetten, en al helemaal niet met de bruto resultaten. Dat kan je verder waarderen of interpreteren hoe je wilt ("wie ondersteunt nu wie?") maar meer valt er eigenlijk niet over te zeggen.
    Zelf vond ik het feit dat pnd nog altijd 42% van de algemene kosten draagt, nogal opvallend. Dat verklaart dat afstoten ervan voorlopig niet aan de orde is.

    [1]
    Dat kun je zinloos vinden, maar zegt wel iets over het financiële belang van de BU binnen de onderneming.

    Een BU kun je zien als een zelfstandig bedrijf binnen een grotere onderneming.
    Voor het opnemen, aanhouden of afstoten van een BU gelden twee overwegingen:
    - de strategische waarde van de BU binnen de gehele onderneming;
    - de winstbijdrage (of omgekeerd de kosten) van de BU zelf.

    De brutowinst van een BU moet, idealiter, tenminste hoger zijn dan de eigen operationele kosten. Het resterende bedrag is de winstbijdrage van de BU. Meestal wordt de BU ook belast met een deel van de overheadkosten. Die toewijzing van overheadkosten heeft niets te maken met de financiële waarde van de BU zelf.

    Voor buitenstaanders is het vrijwel onmogelijk om de financiële waarde van een BU vast te stellen. De onderneming rapporteert namelijk op ondernemingsniveau, niet op BU niveau. Wat er in de toelichting over BU's wordt vermeld is voor de bühne, strooivoer voor analisten. Het waarheidsgehalte daarvan is rekbaar als elastiek.


    Hier een aardig voorbeeld waarom inzicht in toegewezen overheadkosten. van belang is:
    cmweb.nl/wp-content/uploads/2015/02/T...

  20. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 1 augustus 2017 20:32
    quote:

    marique schreef op 27 juli 2017 19:43:

    [...]

    Dat kun je zinloos vinden, maar zegt wel iets over het financiële belang van de BU binnen de onderneming.

    Een BU kun je zien als een zelfstandig bedrijf binnen een grotere onderneming.
    Voor het opnemen, aanhouden of afstoten van een BU gelden twee overwegingen:
    - de strategische waarde van de BU binnen de gehele onderneming;
    - de winstbijdrage (of omgekeerd de kosten) van de BU zelf.

    De brutowinst van een BU moet, idealiter, tenminste hoger zijn dan de eigen operationele kosten. Het resterende bedrag is de winstbijdrage van de BU. [1]
    Meestal wordt de BU ook belast met een deel van de overheadkosten.[2]
    Die toewijzing van overheadkosten heeft niets te maken met de financiële waarde van de BU zelf.

    Voor buitenstaanders is het vrijwel onmogelijk om de financiële waarde van een BU vast te stellen. De onderneming rapporteert namelijk op ondernemingsniveau, niet op BU niveau. [3]
    Wat er in de toelichting over BU's wordt vermeld is voor de bühne, strooivoer voor analisten. Het waarheidsgehalte daarvan is rekbaar als elastiek.

    Hier een aardig voorbeeld waarom inzicht in toegewezen overheadkosten. van belang is:
    cmweb.nl/wp-content/uploads/2015/02/T...

    Bedankt voor dit verhaal en de verhelderende link. Eigenlijk zijn we het wel eens. Eerst nog even over de terminologie:
    De eigen operationele kosten noemde ik eerder de eigen (aan de bu toe te schrijven) opex (zonder d&a). In je link worden dat indirecte kosten genoemd.
    Overheadkosten: eerder noemden wij dat ook wel de echt-algemene kosten (bijv. de salarissen van de RvB). In de link spreekt men van overhead of 'allocaties'.
    Zo te zien werkt TT ook op deze manier. In de (half)jaarverslagen is onder het kopje Segment Reporting namelijk het volgende te lezen:

    Management assesses the performance of segments based on the measures of revenue and operating result (EBIT), whereby the EBIT measure includes allocations of expenses from supporting functions within the group. [Dit is conform jouw 1 hierboven.]
    Such allocations have been determined based on relevant measures that reflect the level of benefits of these functions to each of the operating segments. [Dit omvat jouw 2 hierboven. Ik heb sterk de indruk dat de echt-algemene overhead, anders dan de 'indirecte' kosten, evenredig met de omzetten over de bu's gealloceerd worden. Net als trouwens in de voorbeeldlink.]

    As the four operating segments serve only external customers, there is no inter-segment revenue. The effects of non-recurring items such as goodwill impairment are excluded from management's measurement basis. Interest income and expenses and tax are not allocated to the segments.

    There is no measure of segment (non-current) assets and/or liabilities provided to the Management Board.
    [Dit klopt met 3 hierboven.]
    The non-current assets within the group include a significant portion of the carrying value of the step up resulting from the Tele Atlas acquisition in 2008.

    Tenslotte: inzicht in de algemene overhead en de allocatieprocedures mogen van belang zijn voor het management, mijn punt was dat het voor de belegger niet of nauwelijks te achterhalen is. En dat het verschil tussen algemene overhead en 'indirect' bij een beetje normale manier van boekhouden voor hem ook niet zo relevant is.

2.535 Posts
Pagina: «« 1 ... 54 55 56 57 58 ... 127 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 23 april

    1. Japan samengestelde inkoopmanagersindex april
    2. Novartis Q1-cijfers
    3. Renault Q1-cijfers
    4. Dui inkoopmanagersindex diensten april (voorlopig) volitaliteit verwacht
    5. Dui samengestelde inkoopmanagersindex april
    6. EU samengestelde inkoopmanagersindex april
    7. VK samengestelde inkoopmanagersindex april
    8. 3M Q1-cijfers
    9. GE Aerospace Q1-cijfers
    10. General Motors Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht