Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Ode aan Fugro

Ode aan Fugro

 

Helaas staat de uitzending nog niet op de site, geloof ik. Inderdaad, Fugro. Ik dacht, laat ik eens met een hele andere bril naar het bedrijf kijken, in plaats van weer te gaan zitten zagen over alweer slechte cijfers. Ode is een groot woord en ja, het bedrijf lijdt verliezen, maar ik vind het knap zoals Fugro zich weert.

En eigenlijk geldt dat ook voor Royal Dutch Shell, SBM Offshore, Brunel en voor mijn part ook nog Boskalis-Westminster en Arcadis, die ook olie-exposure hebben. Vopak is een ander verhaal, want dat kan juist van lage olieprijzen profiteren, als de lange futures (veel) hoger staan.

 

 

Windkracht 12 tegen

Ga maar na: sinds in juli 2014 de olieprijs begon te dalen onderneemt Fugro tegen windkracht 12 in. Waar de Royal Dutch Shells van deze wereld hun investeringen drastisch hebben teruggeschroefd en nog altijd terug draaien, leveren de Fugro's van deze wereld dit vrijwel rechtstreeks aan omzet in.

Nu shopte Olies vooral bij Halliburton en Schlumberger en niet Fugro meen ik, maar dit terzijde. Zoals tijdens bearmarkets en krachs wij handelaren en beleggers pas echt leren wat het vak inhoudt, komen in slechte economische tijden de betere bedrijven bovendrijven. Zij die niet meteen aangeschoten wild zijn.

Vergelijk wat dat betreft Fugro maar met bijvoorbeeld Air France-KLM of de bouwers, die bij iedere zuchtje economische tegenwind meteen rooie cijfers schrijven. Zelfs bij meewind. Niet daarvan bij de bodemonderzoeker. Zelfs nu, met een gedecimeerde omzet, is er rust in de tent en is alles onder controle.

Alleen die -10% vandaag op keihoge omzet, auw. Tja, waar cashverbrander Tesla vandaag wordt gevierd, wordt Fugro verguisd. Nu moest ik vanochtend ook even slikken hoor, toen deze walm van mijn schermen afsloeg.

 

 

Schulden en Peakoil. Ja inderdaad, Peakoil!

Ja, omzet, winst, cashflow en dividend zijn verdampt, maar het naakte voortbestaan van het bedrijf is geen issue. Nog niet, Kan wel komen. Wat dat betreft pik ik deze alinea van IEXPremium-analist Martin Crum, die vanochtend vroeg onder meer over Fugro schreef:

Dat betekent dat alle ogen zijn gericht op de ontwikkeling van de cashflow en de nettoschuld. De operationele cashflow dook stevig in de min: €66 mln. Wat wel toenam, was de schuldenlast. Fugro staat inmiddels voor ruim €430 mln in het krijt.

Dat resulteert in een voor de banken belangrijke Net debt/EBITDA ratio van 2,2 (1,8). Dit mag maximaal 3 zijn: een ratio van 2,2 is nog niet alarmerend, maar de verslechtering baart toch enige zorgen.

Als de olieprijs nou stijgt, dan zijn de problemen zo weer over en schrijft het mean & lean Fugro vast zo weer zwarte cijfers. Maar de olieprijs gaat niet stijgen, want er is overaanbod, duurzaam komt er aan en wat Opec uitspaart pompen die schaliejongens in de VS weer bij, heft u de handen nu ten hemel?

Tja, tien jaar geleden was Peakoil hot en zouden de olieprijzen nóóit meer dalen. Nu dus precies het tegenovergestelde. Always expect the unexpected is zowel de meest dooddoenerige als beste beurswijsheid die er is. Kijk niet raar op als er weer (snel) prijzen op het bord staan die u niet durft te dromen.

Dat proef ik ook uit de wat vage outlook van Fugro, dat denkt dat H2 2017 beter wordt. Niet feitelijk en cijfermatig onderbouwd, dit is gewoon hopen en bidden dat die vermaledijde olieprijs aantrekt. Het trackrecord van Fugro kennende ligt er al wel een nieuw feitelijk en cijfermatig onderbouwd saneringsplan klaar.

Koopje?

Want dat is de grote kracht van onze oliebedrijven. Ze zijn door decennia heen gepokt en gemazeld door een almaar heen en weer pingpongende olieprijs. Daardoor is flexibiliteit hun tweede natuur en kunnen ze snel krimpen en weer uitbreiden. Zie kolos Shell, dat zichzelf klaarstoomt voor een olieprijs van 40 dollar.

Fundamenteel valt er met deze cijfers van Fugro geen zinnige beleggingspropositie te maken. Als u denkt dat het eens wel weer goed komt met die olieprijs en u hebt geen haast, dan staat er nu met -10% op het bord misschien wel een mooi aandeel voor een prikkie te koop. Aan het bedrijf zelf zal het niet liggen.

Tot slot, mocht u nog twijfelen aan de afhankelijkheid van Fugro van de olieprijs... Hier ziet u het fonds versus de AEX en West-Texas Light Intermediate in euro's. hallo, wie is hier nu de benchmark voor Fugro?! 

 

 


Technische analyse Fugro

Korte termijn analyse
Fugro zakt door de steun op 12,72 (gevormd op 5 augustus 2016). Het wordt door verkopers onder koersbodems gedrukt. De lagere koerspieken op de grafiek signaleerden al toenemende verkoopdruk.

Nu de voormalige steun het definitief begeeft, mag een verdere koersdaling van Fugro worden verwacht richting 10,80 (gevormd op 19 februari 2016). De weerstand ligt op 14,25 (gevormd op 17 januari).

Oordeel: Het technische beeld geeft een dalende trend aan met redelijk veel ruimte voor een koersdaling. (let op: in een dalende trend wordt de risk/reward omgekeerd berekend). De dalende money geeft aan dat er geld aan de markt wordt onttrokken. De moneyflow (geldstroom indicator) wordt van de beursomzetten afgeleid.

 

 

Lange termijn analyse
Verkoopdruk in Fugro neemt toe. Recent is de herstelfase afgebroken. Aan de onderzijde zien we steun rond 10,04 (gevormd op 12 februari 2016). Hier ligt de onderzijde van de neutrale bandbreedte. Weerstand voor Fugro ligt op 20,22 (gevormd op 31 juli 2015). Ongeschikt voor de LT beleggingsportefeuille.

De 200-dagenlijn van Fugro laat een neerwaarts verloop zien. Dit geeft een negatieve technische conditie weer. De B.O.B.-indicator (blauwe lijn) is zwak en geeft aan dat Fugro achter blijft bij de rest van de markt. 

 

Royce Tostrams


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. sebpb 3 augustus 2017 16:26
    resumerend dus:
    - shorters gaan nu helemaal los en drukken het aandeel naar de 5-7 euro
    - normaal verwacht je overname kandidaat maar hierin heeft Fugro bewezen geen trek in te hebben en geen mogelijkheid te bieden.
    - op 5-7 euro koopwaardig voor een hoekje in de portefeuille
    Want zij die denken dat we over een paar jaar allemaal elektrisch rijden prima, maar die stroom gaat niet volledig uit zon en wind bestaan maar er zal altijd gas en olie achter de hand moeten zijn voor dagen als de zon en wind het af laten weten en bioplastic het toch nog niet helemaal is.
  2. erjee-ff 3 augustus 2017 17:09
    @sebpb
    We rijden over een aantal jaar zeker niet allemaal elektrisch. Dat valt echt in de categorie "wishful thinking". Logistiek zijn er beperkingen, en het vervangingstraject gaat langdurig zijn, tenzij overheden er wederom sloten belastinggeld tegenaan gaan gooien. Dan zijn er nog scalability problemen (iedere straat twee laadpalen... handig, als 30 man hun auto op willen laden) en andere engineering problemen (zoals de levensduur van accu's als je altijd de snellader gebruikt).

    Wat "peak oil" betreft... de wereld zit vol met olie. Alleen niet altijd even makkelijk te winnen. Maar een continent als Afrika drijft echt op de olie. En bedenk ook wat er in een land als Venezuela in de grond zit. Wellicht gaat er een eind komen aan goedkope olie, maar ook dat dachten we een klein decennium geleden, en kijk nu eens.
  3. forum rang 5 theo1 4 augustus 2017 09:59
    Electrisch is niet praktisch voor vrachtwagens, schepen en vliegtuigen. Die zijn daar gewoon te zwaar voor. Electrische auto's kunnen al geen aanhanger trekken, laat staan een volle oplegger. De energiedichtheid van batterijen is daar nog veel te laag voor. Er is nog heel veel wetenschap voor nodig om daar iets aan te veranderen.
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links