Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Hoe dichtbij is de elektrische en zelfrijdende auto?

De toekomst van vervoer

Afgelopen week is het instapmodel Tesla 3 gelanceerd: een elektrische auto voor 35.000 dollar. Zoals gebruikelijk bij het bedrijf van Elon Musk, ging de lancering gepaard met een grote mediashow.

Naast het elektrisch rijden biedt deze auto ook vele zelfrijdsnufjes. Hierdoor wordt hij door sommigen al gezien als de opmaat voor een volledig zelfrijdende auto.

Of Tesla echt aan deze hoge verwachtingen zal voldoen en het daadwerkelijk de auto van de toekomst is, moet nog blijken. Het geeft mij wel de gelegenheid terug te kijken op de auto van het verleden: het paard.


Binnen twintig jaar waren er geen paarden meer op de weg

Aan het einde van de negentiende eeuw werd er de International Planning Conference georganiseerd. Belangrijkste onderwerp: paardenpoep. Meer paarden en toegenomen urbanisatie zorgden voor ernstige problemen.

Zo had The Times of London in 1894 geschat dat Londen in 1950 begraven zou zijn onder 2,5 meter paardenpoep. In New York was het zelfs nog erger, daar zou het al in 1930 tot de derde verdieping komen. Reden temeer om steeds hogere gebouwen neer te zetten.

Daarnaast zorgden de vele paardenuitwerpselen en kadavers, want die liet men gewoon op straat liggen, voor gezondheidsproblemen. Ook voedselvoorziening werd steeds lastiger: er is veel meer nodig om een paard te voeden dan een mens.


Introductie van auto’s

Gezien deze problemen was het dus ook niet vreemd dat de introductie van auto’s al snel een succes werd. Zo werden er in de VS in 1900 4.192 auto’s verkocht, in 1912 was dit al gegroeid tot 356.000.

Rond 1910 verschenen er verschillende studies waarin geconcludeerd werd dat auto’s goedkoper en veiliger waren dan paarden. Ze waren ook nog eens beter voor het milieu. Het is wel de vraag hoe de methaanuitstoot van paarden zich verhoudt tot de CO2- en NOx-uitstoot van auto’s.

Vanaf dat moment ging het snel. In 1915 waren er in New York voor het eerst meer auto’s dan paarden. In 1920 werden er meer goederen vervoerd per vrachtwagen dan per paardenkoets. Tien jaar later had de auto van paardrijden een hobby gemaakt. Kunnen we deze exponentieel snelle opkomst van de auto ook verwachten met de introductie van de elektrische auto of later met de zelfrijdende auto’s?

Autopenetratie in de VS

Bron: growth-dynamics.com


Voordelen van elektrische auto’s

Het probleem dat elektrische auto’s oplossen, is vooral het reduceren van emissies in steden. NOx en fijnstof hebben van de meeste grote Chinese steden een onleefbare wereld gemaakt en daarom loopt China voorop in het uitrollen van elektrische voertuigen.

De meeste Chinese stadsbussen zijn in 2020 volledig elektrisch. Een nummerbord krijgen voor een nieuwe conventionele auto duurt in Beijing minimaal drie jaar, voor een nieuwe elektrische auto is het direct af te halen. Ook in Europa zijn er steden die vervuilende oude auto’s weren.

Daarnaast zijn er voorstellen om de verkoop van nieuwe auto’s met interne verbrandingsmotor te verbieden. Noorwegen wil dit bijvoorbeeld al per 2025 invoeren, Frankrijk en Engeland eerder rond 2040. De overheden lijken dus voorstander van de overgang naar elektrisch rijden.


Snelle ontwikkeling

Voordat de consument massaal de stap zal zetten naar elektrisch rijden zullen ook voor hen de voordelen zichtbaar moeten zijn. Daarbij is de prijs vooral een belangrijke drijfveer. Deze is momenteel nog in het voordeel van de interne verbrandingsmotor.

Auto-analisten verwachten dat rond 2022 de prijs voor een elektrische auto vergelijkbaar is met die van klassieke auto’s, dankzij snelle ontwikkelingen in batterijtechnologie. Gevuld met deze nieuwe, goedkopere batterijen zullen auto’s verder kunnen rijden en sneller kunnen opladen.

Gegeven dat elektrische auto’s veel minder onderhoud vergen en het veel goedkoper is om een accu op te laden dan een tank vol te gooien, zullen vanaf 2022 steeds meer mensen voor elektrisch kiezen. Daardoor zal de conventionele auto langzaam verdwijnen.

Maar toch zijn er ook kanttekeningen te plaatsen bij elektrische auto's. Zo komen er bij de productie ervan nog wel emissies vrij. De uitstoot blijft alleen niet in de stad hangen.


De echte revolutie: zelfrijdende auto’s

Elektrische auto’s maken onze steden schoner, maar de echte revolutie is de komst van de zelfrijdende auto. Als er altijd een zelfrijdende en goedkope taxi is, waarom dan nog een eigen auto? Zo veranderen auto’s van een hoge vaste- naar een lage variabele-kostenpost: het wordt een service.

Hierdoor zijn er veel minder parkeerplaatsen nodig en minder auto’s op de weg, die ook efficiënter gebruikt worden. De gemiddelde auto vandaag staat 94% van de tijd stil, de gedeelde zelfrijdende auto zal naar schatting meer dan 50% van de tijd rijden. 

Meer mensen zullen door de lage prijs gebruik maken van deze service, want een rijbewijs is niet meer nodig. Het aantal verkeersdoden daalt: 90% van de ongevallen wordt veroorzaakt door menselijke fouten.

Het enige grote risico dat op dit moment nog kleeft aan de zelfrijdende auto, is dat hij mogelijk gehackt kan worden. Zelfrijdende auto’s moeten om de verkeersveiligheid te garanderen met elkaar in contact staan en dat maakt ze kwetsbaar. Het is toch knap vervelend als je denkt dat je vrouw op weg is naar haar werk, maar dat in werkelijkheid haar auto gekidnapt is.


Wanneer?

De sprong naar elektrisch rijden zal in het volgend decennium plaatsvinden, de massale opkomst van zelfrijdende auto’s in het decennium erna. Ik zou niet verbaasd zijn als zelf rijden rond 2040 verboden wordt. Autorijden wordt, net als paardrijden, een hobby.

De eerste echte kennismaking met zelfrijdende auto’s, die beschouwd mag als lakmoesproef, zal al in 2020 plaatsvinden. In dat jaar zijn de Olympische Spelen in Tokyo en ter voorbereiding op deze spelen heeft de Japanse overheid het bedrijf RoboTaxi opgericht.

RoboTaxi wil alle bezoekers aan deze spelen van het vliegveld naar het olympische dorp vervoeren met zelfrijdende RoboTaxi’s. En als de robot-minded en uiterst planmatige Japanners dit van plan zijn, ben ik geneigd te geloven dat ze het gaan halen.


Beleggen in de auto-industrie?

Met de overgang naar elektrisch rijden zal de auto-industrie de eerste grote klap te verwerken krijgen. De grote automerken van vandaag hebben veel van de onderdelen van de auto uitbesteed aan toeleveranciers.

Het enige dat autofabrikanten nog zelf doen, is het bouwen van de verbrandingsmotor en het design en de assemblage van de auto. Dit zal in de toekomst veranderen.

Batterijen zullen waarschijnlijk door de Aziatische batterijenmakers zoals Samsung SDI, LG Chem en de combinatie Panasonic/Tesla worden geleverd en elektrische motoren zijn nu al goedkoop te verkrijgen bij een veelvoud aan Japanse bedrijven.


Veel goedkoper

Een elektrische auto is in essentie veel eenvoudiger dan de huidige auto. Het is eigenlijk een plaat batterijen met wat elektrische motoren en een grote smartphone, met software omhuld door een veilig design-jasje.

Door deze vereenvoudiging zullen er nieuwe autofabrikanten ontstaan die, net als Tesla nu, de bestaande automerken van hun troon willen stoten. De overgang naar zelfrijdende auto’s zal deze concurrentiestrijd alleen maar erger maken.

Net als met de overgang van paard naar auto, zal het heel moeilijk worden om te voorspellen wie de mogelijke winnaar zal worden qua elektrische autofabrikant. Wat toen wel duidelijk was, is dat je short moest gaan, of in ieder geval niet meer moest beleggen, in alles wat te maken had met het paard.

Dat is ook mijn aanpak. Ik vermijd de gevestigde autofabrikanten en zoek naar beleggingsmogelijkheden in de batterijenmakers, lithiummijnbouw en software-ontwikkelaars.


Henk Grootveld is hoofd trendsbeleggen bij Robeco, fondsmanager van het groeifonds Rolinco en trendwatcher. Deze publicatie is niet bedoeld als (individueel) beleggingsadvies noch als een uitnodiging of een aanbod effecten of andere financiële instrumenten te kopen of te verkopen. Robeco kan op ieder moment de in deze column genoemde aandelen of andere instrumenten in portefeuille hebben.Meer over Henk.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Henk Grootveld

Henk Grootveld is hoofd trendsbeleggen bij Robeco, fondsmanager van het groeifonds Rolinco en trendwatcher. Naast aandelenmarkten en economie heeft Grootveld een brede interesse in en schrijft hij over de impact van wetenschap en technologie op de geschiedenis. Hiervoor was hij onder andere hoofd Europese aandelen bij Robeco,...

Meer over Henk Grootveld

Recente artikelen van Henk Grootveld

  1. okt '19 GenZ, of de generatie die de wereld gaat redden 15
  2. sep '19 Een hopelijk slaapverwekkend verhaal 5
  3. jun '19 Tijdbom der obesitas 4

Gerelateerd

Reacties

78 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 15 augustus 2017 09:45
    Beleggen in software voor de SDC?

    Moet je bij TomTom zijn. HD-maps, roadDNA positioneringslaag en real-time Services.
    Unieke en gepatenteerde technologie voor de SDC.

    TomTom heeft hiervoor samenwerkingen met Bosch, Nvidia, Microsoft, Apple, Qualcomm, SAP etc..

    Zelfs techgigant Baidu heeft nu voor China gekozen voor deze software van TomTom (terwijl ze zelf alle technologie, kennis en ervaring op het gebied van maps in eigen huis hebben).
    Via deze megadeal ontstaat 1 wereldwijde softwarestandaard voor de SDC.
    Niet voor niets werken nu 50 vooraanstaande bedrijven in SDC nu samen in het Apollo-project.
  2. forum rang 10 DeZwarteRidder 15 augustus 2017 09:51
    quote:

    groeibriljant schreef op 15 augustus 2017 09:45:

    Beleggen in software voor de SDC?

    Moet je bij TomTom zijn. HD-maps, roadDNA positioneringslaag en real-time Services.

    TomTom heeft samenwerkingen met Bosch, Nvidia, Microsoft, Apple, Qualcomm, SAP etc..

    Zelfs techgigant Baidu heeft nu voor China gekozen voor deze software van TomTom (terwijl ze zelf alle technologie, kennis en ervaring op het gebied van maps in eigen huis hebben).
    Via deze megadeal ontstaat 1 wereldwijde softwarestandaard voor de SDC.
    Niet voor niets werken nu 50 vooraanstaande bedrijven in SDC nu samen in het Apollo-project.
    TomTom komt pas aan de beurt na 2030......

    Dus haast hoef je niet te hebben....
  3. [verwijderd] 15 augustus 2017 11:14
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 15 augustus 2017 09:51:

    [...]
    TomTom komt pas aan de beurt na 2030......

    Dus haast hoef je niet te hebben....
    Ook in level 1,2,3 en 4 heb je die software nodig voor extra veiligheid. Is straks net zo gewoon als nu ABS en Airbag.

    Volvo start er al mee. Vanaf 2019 zit TomTom in alle nieuwe Volvo's.

    En Tesla schijnt nu ook bezig te zijn met betatesten waarin TomTom zit.

    Vanaf 2020 gaat die nieuwe martk van HD-maps en aanverwante technologie echt los. Is in 2022 al 9,4 miljard en in 2025 boven de 25 miljard.

    Goddijn verwacht 50% marktaandeel voor TomTom vanaf 2020.
  4. forum rang 10 DeZwarteRidder 15 augustus 2017 11:17
    quote:

    groeibriljant schreef op 15 augustus 2017 11:14:

    [...]
    Ook in level 1,2,3 en 4 heb je die software nodig voor extra veiligheid. Is straks net zo gewoon als nu ABS en Airbag.

    Volvo start er al mee. Vanaf 2019 zit TomTom in alle nieuwe Volvo's.
    En Tesla schijnt nu ook bezig te zijn met betatesten waarin TomTom zit.
    Vanaf 2020 gaat die nieuwe martk van HD-maps en aanverwante technologie echt los. Is in 2022 al 9,4 miljard en in 2025 boven de 25 miljard.
    Goddijn verwacht 50% marktaandeel voor TomTom vanaf 2020.
    TomTom zal pas winst maken met de nieuwe software en kaarten ver na 2030 (of misschien wel nooit).
  5. [verwijderd] 15 augustus 2017 12:10
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 15 augustus 2017 11:17:

    [...]
    TomTom zal pas winst maken met de nieuwe software en kaarten ver na 2030 (of misschien wel nooit).
    Wat een grote kul. Ze maken nu al winst.En dat terwijl er de afgelopen jaren voor honderden en honderden miljoenen aan ontwikkelingskosten is gestopt in de nieuwe software. Allemaal direct als kosten afgeboekt, dus dat heeft de wpa per jaar met ergens richting de 1 euro gedrukt.

    Die miljarden aan nieuwe omzet komt er straks extra bij. En dat start al in 2019 met Volvo.
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 15 augustus 2017 12:14
    quote:

    groeibriljant schreef op 15 augustus 2017 12:10:

    [...]

    Wat een grote kul. Ze maken nu al winst.En dat terwijl er de afgelopen jaren voor honderden en honderden miljoenen aan ontwikkelingskosten is gestopt in de nieuwe software. Allemaal direct als kosten afgeboekt, dus dat heeft de wpa per jaar met ergens richting de 1 euro gedrukt.

    Die miljarden aan nieuwe omzet komt er straks extra bij. En dat start al in 2019 met Volvo.
    De jaarlijkse investeringen om alles up-to-date te houden zijn zo groot dat TomTom nooit winst zal maken.
    De huidige winst is kunstmatig en niet de moeite waard.
  7. [verwijderd] 15 augustus 2017 12:42
    Overgang brandstof naar elektrisch rijden is niet hetzelfde als overgang paarden naar auto's. De laatste bood economisch veel voordelen en de voordelen van elektrisch moeten nog maar blijken. Nu is het eerder een nadeel vanwege de geringe actieradius.
    Het probleem is dat de energie inhoud per kg van een fossiele brandstof vele malen hoger is dan alle momenteel beschikbare alternatieven.
    Dat de verkoop van elektrische voertuigen toeneemt komt door de subsidies, zodra deze stoppen dan stort ook direct de verkoop in.

  8. [verwijderd] 15 augustus 2017 13:08
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 15 augustus 2017 12:14:

    [...]
    De jaarlijkse investeringen om alles up-to-date te houden zijn zo groot dat TomTom nooit winst zal maken.
    De huidige winst is kunstmatig en niet de moeite waard.
    De huidige winst wordt al snel met ruim tweehonderd miljoen per jaar gedrukt door die extra ontwikelingskosten. Desondanks maakt men door de extreem hoge marges op de software nu ook al winst.

    En je ziet die groeiversnelling in de software voor Automotive nu ook gebeuren. Daar worden toch echt marges van richting de 90% gemaakt. Her orderboek is nu al per jaar boven de 300 miljoen. Over enkele jaren gaat dat naar boven de miljard.

    Up to date houden is juist waar het nieuwe real-time platform van TomTom uniek in is. Dit verwerkt de sensordata uit de SDC. Men loopt minimaal 3 jaar voor op de concurrentie.

    Techgigant Baidu gaat nu zelfs deze TomTom-software gebruiken voor China (terwijl men zelf alle software en kennis in huis heeft; kennelijk weten die meer dan jij om nu voor TomTom-software te kiezen).

    Er is nu 1 wereldstandaard ontstaan en TomTom is daarmee de Microsoft geworden voor de zelfrijdende level-5 auto (en de veiligere auto voor levels 1-4 die we de komende jaren eerst op de weg gaan zien).
    Je moet er wel snel bij zijn want het aantal aandelen in de free float is beperkt. In 2021-2022 betaal je er straks met plezier meer dan 100 euro voor.
    Koers kan zelfs met gemak naar 500 euro en nog veel hoger voor 2030.
  9. forum rang 4 eduardo3105 15 augustus 2017 13:13
    "Het enige grote risico dat op dit moment nog kleeft aan de zelfrijdende auto, is dat hij mogelijk gehackt kan worden."

    Zolang een simpele hacker de haven van R'dam plat kan leggen zal een zelfrijdende auto er niet komen. Zodra hackers de zelfrijdende auto overnemen en er honderden doden vallen zullen velen zich nog eens achter de oren krabben.

  10. dumpy 15 augustus 2017 15:37
    Henk Grootveld schrijft
    " Hierdoor zijn er veel minder parkeerplaatsen nodig en minder auto’s op de weg, die ook efficiënter gebruikt worden. De gemiddelde auto vandaag staat 94% van de tijd stil, de gedeelde zelfrijdende auto zal naar schatting meer dan 50% van de tijd rijden. "

    Dat werkt nu niet en zou niet weten waarom het in de toekomst wel zou werken. Als ik een dure auto heb gekocht ( de subsidies zullen ongetwijfeld vervallen zodra er meer van verkocht worden) heb ik niet graag dat iemand anders er gebruik van gaat maken. Ik zou het erg vervelend vinden als ik toch even weg wil en dat ding staat niet voor de deur. In de stad heb je misschien snel een taxi maar op het platteland is dat anders.
    En waarom goedkoper ? Als de overheid accijnzen tekort komt als er minder fossiele brandstof wordt verkocht zullen ze ongetwijfeld de electrische auto zwaarder belasten.

  11. Karel 200 15 augustus 2017 15:52
    Elektrische auto's zijn beter voor het stadsmilieu, niet voor klimaat want stekkerstroom is nog steeds voor 95% grijs. In de steden is de bijdrage van vervuiling door auto's ca. 1/3, dus 2/3/ wordt veroorzaakt door andere vervuilers. Nog kort geleden wees Nederland rekeningrijden af vanwege de mogelijke privacy inbreuk. E-auto's zijn echter rijdende bugs die alles maar dan ook alles van auto en gebruiker opslaan, registreren en analyseren. rekeningrijden was hierbij slechts kinderspel.
  12. [verwijderd] 15 augustus 2017 16:18
    Kees2 noemt het hierboven al...
    Overgang van paard naar auto is niet hetzelfde als van fossiele brandstofmotor naar electrisch rijden.

    Ik ben alleen minder sceptisch omdat het een simpel economische afweging wordt straks.
    De electrische auto wordt in aanschaf steeds goedkoper, onderhoud is veel goedkoper en ook het "tanken" is veel goedkoper. Die balans zal snel in het voordeel van de electrische auto doorslaan.

    Overigens zou het simpele verhogen van accijnzen op brandstof en dit terugpompen in subsidie op electrisch rijden een voor de overheid neutrale stimulans op electrisch rijden creeeren, waarbij het zwaard aan 2 kanten snijdt.(Uiteraard een beetje meer om overheidsinkomen te garanderen ;-)). Deze maatregel had ik al veel eerder verwacht eigenlijk...

    Zelf rijdende auto's is technisch al lang mogelijk. Het voornaamste probleem is echter de mens; (1) omdat die het stuur niet uit handen durft te geven en (2) omdat de (juridische) aansprakelijkheid een niet te overkomen probleem is...
    Als een auto volledig zelfrijdend wordt verklaart, wie is er dan aansprakelijk bij een ongeval?
    Dit gaat het probleem van de overgang van paard naar auto voorbij, gezien daar de aansprakelijkheid bleef hangen bij de mens.
  13. [verwijderd] 15 augustus 2017 17:40
    Ik ben wel een groot voorstander van elektrisch rijden. Echter, de elektriciteitsproductie zal dan flink moeten toenemen tot wellicht het drievoudige van de huidige productie bij volledig elektrisch vervoer.Dus fors meer gas- en kolencentrales want de beste optie (kerncentrales) is voor de middellange termijn niet mogelijk gezien de lange looptijd voor het bouwen hiervan.
    Om het gemis aan brandstofaccijns op te vangen zal er een forse toeslag (accijns) komen op elektriciteit voor vervoer, of een extra aanschafbelasting voor elektrische auto's.
  14. forum rang 4 holenbeer 15 augustus 2017 18:47
    quote:

    eduardo3105 schreef op 15 augustus 2017 13:13:

    "Het enige grote risico dat op dit moment nog kleeft aan de zelfrijdende auto, is dat hij mogelijk gehackt kan worden."

    Zolang een simpele hacker de haven van R'dam plat kan leggen zal een zelfrijdende auto er niet komen. Zodra hackers de zelfrijdende auto overnemen en er honderden doden vallen zullen velen zich nog eens achter de oren krabben.

    Voorlopig zijn er meer doden gevallen doordat terroristen een conventionale auto hebben gekidnapt. Het voordeel van een autonome auto is in elk geval, dat hij geprogrammeerd is om te remmen voor voetgangers.
    En je mag verwachten dat er systemen komen waarmee je gehackte auto's kan overriden, of waarmee je met een andere autonome auto die gehackte auto van de weg rijdt.

    Alles kan gehackt worden, ook vliegtuigen met een automatische piloot. Toch zie ik die niet bij bosjes uit de lucht vallen, dus ergens zal er toch iets meevallen.
    Zelfs voor 9-11 moesten de terroristen zelf in het vliegtuig de stuurknuppel vasthouden, terwijl ze ook 'gewoon de automatische piloot hadden kunnen hacken'.
  15. forum rang 4 holenbeer 15 augustus 2017 18:54
    quote:

    Karel 200 schreef op 15 augustus 2017 15:52:

    stekkerstroom is nog steeds voor 95% grijs.
    Nee hoor, stekkerstroom in Nederland is voor ca. 11 % groen. Buiten Nederland zijn die percentages nog veel hoger:

    Het EU-gemiddelde zit al boven de 50 %, IJsland zit bv. op 100 % (waterkracht en geothermisch). Waarom zouden ze daar dure olie en gas verbranden als de stoom gewoon uit de grond komt en het water gewoon uit de lucht? Icesave heeft ze veel geld gekost, maar energie niet.

    www.energieoverheid.nl/2014/09/25/het...
  16. Woudsehoeve 15 augustus 2017 21:40
    "minder auto’s op de weg"
    Uhhh waarom? het aantal reizigers km's zullen echt niet af nemen door zelf rijdende auto. Zeker niet als het goedkoper is, zoals je zelf al zegt:

    "Meer mensen zullen door de lage prijs gebruik maken van deze service, want een rijbewijs is niet meer nodig. "

    De verkeers drukte blijft dus gewoon groeien.
  17. forum rang 10 DeZwarteRidder 15 augustus 2017 22:39
    Honderden slimme deursloten onbruikbaar na update

    Gepubliceerd: 15 augustus 2017 22:19 Laatste update: 15 augustus 2017 22:18

    Honderden gebruikers van van een slim deurslot met met internetverbinding konden na een foutieve update hun deur niet meer open krijgen.

    AirbHet gaat om foutieve update voor de RemoteLock LS6i-sloten van het Amerikaanse bedrijf Lockstate. Het slot kan met een sleutel, pincode en via wifi worden geopend.

    Volgens Lockstate werden de sloten van slechts "een klein deel" van zijn gebruikers door de foutieve update getroffen, meldt The Verge. Het zou volgens Lockstate gaan om zeker vijfhonderd getroffen sloten, schrijft Ars Technica.

    Airbnb

    Door zijn wifi-functie wordt het slot onder meer aangeraden aan Airbnb-verhuurders, om gasten zonder sleutel toegang te kunnen geven tot een huis of appartement. Via Airbnb kunnen verhuurders elke huurder dan een eigen, tijdelijke toegangscode geven.

    Dergelijke gebruikers konden na de foutieve en automatisch uitgevoerde update hun vakantiewoning niet meer in. Hoewel de getroffen sloten met een fysieke sleutel nog wel te openen zijn, hebben veel Airbnb-gebruikers die sleutel niet in bezit.

    Volgens Lockstate hebben veel getroffen klanten genoeg aan een nieuwe software-update. Sommigen moeten hun slot echter demonteren en opsturen naar de fabrikant om het weer werkend te krijgen.

    Door: NU.nl
78 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links