Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Hippiebusje komt zo

Hippiebusje komt zo

 

Toen Porsche een tijd geleden een volledig elektrische sportwagen presenteerde, werd er nog een beetje lacherig over gedaan. Maar kijk eens wat er nu uit de stal van de buurman komt rollen. 

 

 

Het legendarische hippie-busje krijgt een facelift, wordt gemoderniseerd en komt definitief terug... elektrisch welteverstaan.

Legendes herboren

We zien vaker dat autofabrikanten vroegere modellen een facelift geven en opnieuw lanceren. Dat is echter met wisselend succes. Je hebt modellen die keer op keer opnieuw gelanceerd worden, maar die zijn nooit uit de schappen gehaald, dus die tellen eigenlijk niet mee.

De VW Golf, Ford Mustang, Porsche 911 en BMW 3-serie behoren tot die categorie en zo zijn er meer langjarige verkooptoppers.

Maar het leukst is het natuurlijk als een model uit de productie is gehaald en vervolgens weer een échte comeback maakt. Zoals de Fiat 500, de Mini Cooper en wat te denken van de legendarische Volkswagen Kever (Beetle).

In 1994 presenteerde Volkswagen de New Beetle. De Kever werd in een nieuw jasje gehangen. Nou ja, nieuw? Eigenlijk was het een VW Golf met een Kever-look... net als de Audi TT een Golf 4 was, maar dat terzijde. Volkswagen weet hoe het met dit bijltje moet hakken.

Imago oppoetsen

Hoe leidt je de aandacht af van iets heel vervelends en negatiefs bij je bedrijf? Kuch: dieselgate/sjoemeldiesels. Door iets te lanceren dat iedereen mooi vindt en omarmt. En wie houdt er nu niet van de hippiebusjes van Volkswagen?

Je zou die sjoemelaars bij VW bijna weer de business gunnen. Alleen al uit PR-overwegingen is het opnieuw lanceren van de T1 een slimme zet. Want reken maar dat ze bij VW de hersens kraken over hoe hun imago weer op te poetsen.

Daarnaast spreekt deze wagen mensen aan die normaliter niet voor een VW zouden gaan. Ik noem de potentiële klanten die nu zo'n Tesla Model X rijden, ja die met die vreselijke Lamborghini vleugeldeuren.

Vooral de mensen die wel zo'n Model X willen rijden, maar die het niet kunnen betalen, is een markt waar VW met deze wagen op mikt. Die markt is ongetwijfeld vele malen groter dan de markt voor de Model X met een instapprijs net onder 90.000 euro.

Volkswagen: zo gek nog niet

Het imago zit tegen, alle ellende is wel zo'n beetje ingeprijsd en wellicht hebben we met z'n allen dat sjoemeldieselschandaal een beetje overdreven, op de beurs bedoel ik dan hé.

Ik was deze zomer in de VS en ik zag daar nauwelijks diesels rijden. Dieselwagens zijn daar net zo zeldzaam als auto's op LPG hier. Je kunt diesel zelfs niet bij iedere pomp krijgen.

Met dat in het achterhoofd kunt u VW, net als Daimler en BMW overigens, tegen redelijke waarderingen verkrijgen op de Duitse beurs. Ik bedoel, dit zijn allen bedrijven met nettowinst, positieve cashflow en dividend en dat zijn zaken waar Tesla alleen nog maar van kan dromen.

Daarnaast doen VW, Daimler en BMW ook de nodige investeringen met betrekking tot elektrische en zelfrijdende auto's. Met als grote verschil dat er onder aan de streep gewoon winst over blijft en er niet bijna 200 miljoen dollar per maand wordt verbrand :-)

 

 

 

Nick Bakker is marketwatcher bij IEX.nl. Nick Bakker kan posities innemen op de financile markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX redactie.

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 18 april

    1. NSI Q1-cijfers
    2. Sipef Q1-cijfers
    3. Sligro Q1-cijfers
    4. NL werkloosheid maart
    5. Deliveroo trading update
    6. Easyjet trading update
    7. Econocom Q1-cijfers
    8. PostNL €0,03 ex-dividend
    9. Procter & Gamble Q1-cijfers
    10. VS steunaanvragen - wekelijks
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht