Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,825
  • Verschill

    -0,155 -2,59%
  • Volume

    178.818 Gem. (3M) 304,1K
  • Bied

    5,815  
  • Laat

    5,835  
+ Toevoegen aan watchlist

TOMTOM SEPTEMBER 2017 HOPELIJK TOPMAN NAAR 10/12 EURO SUCCES

3.109 Posts
Pagina: «« 1 ... 71 72 73 74 75 ... 156 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. harrysnel 15 september 2017 12:45
    quote:

    *Justin* schreef op 15 september 2017 09:50:

    Velen herinneren zich nog dat BMW, Audi en Daimler hardball speelden om HERE over te nemen. In een strijd tegen - naar verluidt - Baidu en UBER.

    De Duitse autofabrikanten - waarvan kort geleden bekend werd dat zij tientallen jaren een inkoop kartel vormen - dreigden om al hun orders (honderden miljoenen euros en heel veel data) bij HERE weg te halen als zij zich aan een ander zouden verkopen. Niet echt legaal zou je zeggen.

    Dat tomtom nu een deal met Daimler bekendmaakt - rond die tijd gesloten - kan een voorbeeld geweest zijn van een waarschuwingsschot van Daimler aan HERE. En VW sloot ook al een deal met TomTom in de VS.

    Niet zo gek dat het aandeel TomTom destijds zo de lucht in ging. Als de Duitse autobouwers naast HERE hadden gegrepen, dan had TomTom de Duitse auto industrie cadeau gekregen. Maar dan hadden UBER (met al zijn data) en Baidu nu eigendom gehad van HERE. Terwijl nu TomTom die tot twee tot klant en partner kan rekenen en zich nog onafhankelijk kan noemen in deze wereld.

    Korte termijn zou het lucratiever zijn als tomtom huisleverancier was geworden van drie Duitsers. Maar strategisch gezien met de trend naar autonoom rijden en autodelen en 'onafhankelijk imago' is het huidige scenario met UBER en baidu als partners ook niet bepaald verkeerd.
    Kan prima meegaan in deze redenering. Wilde zelf iets dergelijks schrijven waaraan ik nog zou willen toevoegen dat de "achterliggende reden van het waarschuwingsschot" anders kan zijn. Ik denk dat je nog een stuk verder terug moet kijken in de tijd naar iets dat hier aan vooraf gegaan is in de relatie TomTom/Duitse autobouwers + Here.

    1 Eerst:

    TomTom komt op basis van kwaliteit in de picture van de Duitsers. Volgens mij zijn dit 2 cruciale persberichten van (september/oktober 2014):

    TOMTOM AND BOSCH SOFTTEC TEAM UP TO DELIVER ADVANCED DRIVER ASSISTANCE SYSTEMS
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    TOMTOM AND VOLKSWAGEN PARTNER TO SHAPE THE FUTURE OF HIGHLY AUTOMATED DRIVING
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    Deze samenwerkingen (waarbij iig die met Bosch zich steeds verder verdiept heeft getuige daaropvolgende persberichten) sluit je niet van de ene op andere dag. Onderzoekstrajecten zullen al lopen vanaf 2013 of nog eerder voordat het geformaliseerd werd in 2014. Dat VW kiest voor samenwerking met TomTom op gebied van autonoom rijden, terwijl zij destijds alle kaarten van Here betrokken voor navigatie, is opmerkelijk en geeft voor mij aan dat TomTom op dat moment "iets kan dat Here niet kan". Ik moet daarbij gelijk denken aan de uitspraak van Goddijn van jaren geleden dat: "er pilots lopen met Duitse autobouwers"(meervoud dus niet alleen VW) op het gebied van de zelfrijdende auto die "weliswaar nu nog niet voor omzet zorgen, SDC is nog jaren weg, maar die wel dan al leiden tot contracten voor traditionele business".

    Als je dan ziet dat: contract VW Maps US naar TomTom is gegaan (januari 2015) en nu blijkt dus ook Daimler voor US destijds te zijn gewonnen.....dan klopt die uitspraak. Traditionele business van Duitsers (meervoud) naar TomTom omdat er voor de verdere toekomst (SDC, Connected car, IOT) samengewerkt wordt met de Duitsers. Ook de uitspraak dat "het platform van TomTom voorsprong heeft op Here" wordt door deze gang van zaken ondersteund. Daarmee is het ook logisch dat Goddijn zegt ten tijde van de overname perikelen rond Here "we vechten het graag uit met de Finnen" ......TomTom was immers al aan het winnen. Maar: het winnen van deze contracten is een waarschuwingsschot voor Nokia Here dat TomTom kwalitatief beter is. Althans zo zie ik dat. Dan komt de reactie van Nokia.

    2 Vervolgens:

    Nokia ziet belangrijke contracten van Here naar TomTom gaan. Om kwalitatieve inhaalslag te maken (en klandizie te behouden/terug te winnen) moet er geïnvesteerd worden. Nokia kiest ervoor om dit niet te doen en legt focus op ander bedrijfsonderdeel: het zet daarom Here te koop. Duitsers hebben nu probleem dat belangrijke leverancier (navigatie van Here zit nog in alle rijdende modellen) mogelijk in handen valt van Uber, Baidu, VS Tech. Daarbij dan ook cruciale kennis/technologie die in dat scenario in handen valt van een partij die niet acceptabel is voor de Duitse autobouwers. Doen daarom zelf een bod en Nokia vindt dat te laag en zet zich publiekelijk in de etalage. Duitsers not amused en dreigen hun business elders onder te brengen (iets waar ze m.i. al mee bezig waren en het waarschuwingsschot was al gelost), schakelen politiek in.....en winnen alsnog de strijd.

    3 Het probleem en hoe daar mee om te gaan:

    De Duitsers zijn nu eigenaar van Here maar moeten ook leunen op de kwaliteiten van TomTom. Zij waren immers al aan het overstappen vanwege capaciteiten van TT tov Here in mijn scenario. Dat kan nu niet publiekelijk want ze willen nieuwe investeerders in Here trekken. Enerzijds om de E3 miljard (deels) terug te halen en anderzijds kunnen zij nu als eigenaar van Here kiezen om alleen door hun gewenste partijen in Here toe te laten. Intel is daarbij natuurlijk ideaal door haar grootte als "niet over te nemen partij" en hun ambities binnen Automotive die niet liggen op hetzelfde gebied als de Duitsers.

    Maar: om dit te laten slagen moet TomTom liefst zwijgen over de gewonnen business van de Duitsers. We zagen daarom een klucht mbt deal met VW over US Maps met een uitgelekt/ingetrokken/"toch weer juist" persbericht. En we horen nu pas over een gewonnen Daimler deal voor kaarten US omdat die auto's al bijna de weg op gaan. Dat kan niet meer verzwegen worden. Traffic is een ander verhaal: dat mag TomTom wel naar buiten brengen en doet dat ook voor Traffic deal s met BMW, Daimler en VW. Ook Bosch wordt gevraagd niet teveel prijs te geven en dat kan prima want is niet beursgenoteerd.

    4 En nu:

    TomTom brengt deal met Daimler voor US Maps naar buiten en zegt dat dit past in de lange termijn strategie. Ik concludeer dan dat deze strategie omhelst het veroveren van positie als leverancier van een deel van de Mapping oplossing voor "het SDC tijdperk" waarbij en passant nu al traditionele business gewonnen wordt.

    Bovenstaande heeft wel consequenties voor beurskoers, het gewenste IR beleid, communicatie, level playing field etc. Daar schiet TomTom ongelooflijk tekort maar daar kom ik later op terug.

    Jmho
  2. recital 15 september 2017 12:46
    TomTom zet in op Future of Driving op IAA Frankfurt 2017

    Navigatietechnologiebedrijf TomTom lanceerde vorige week op IAA Frankfurt, het grootste automotive evenement in Europa, zijn nieuwigheden. Het bedrijf gaf informatie prijs over zijn samenwerking in autonoom rijden met Renault, zijn deal met Daimler en een TomTom Traffic mijlpaal. Bovendien lanceerde TomTom hier zijn dienst voor elektrische voertuigen.

    Antoine Saucier, Managing Director bij TomTom Automotive: "De autowereld transformeert sneller dan iedereen zich had kunnen voorstellen en de toekomstbestendige navigatietechnologieën van TomTom zijn cruciaal voor deze revolutie. In 2017 hebben we veel vooruitgang geboekt met de beste OEM's en technologiebedrijven ter wereld, van Volvo tot Lucid en van Baidu tot Bosch. Vandaag zijn we erg blij met onze samenwerkingen met Renault en Daimler en met onze innovatieve nieuwe EV service."
    TomTom gebruikt geolocatie voor het autonome voertuigconcept van Renault
    De samenwerking met Renault waarbij navigatie- en mappingcomponenten voor het conceptprogramma voor het autonome elektrische voertuig (EV), genaamd SYMBIOZ, gebruikt worden, wordt vandaag gelanceerd op IAA Frankfurt.
    www.invlaanderen.be/(48800)/tomtom-ze...
  3. [verwijderd] 15 september 2017 12:55
    quote:

    xynix schreef op 15 september 2017 12:32:

    [...]
    Van de andere kant lijkt Nissan behoorlijk strak verstrengeld in bed te liggen met Mobileye. Ik zou daar graag meer signalen willen zien dat TomTom voor SDC in beeld is.
    Mobileye levert camera's en ADAS voor de goedkopere auto's (men was eerst alleen actief in de after market maar heeft nu ook wat modellen waar ze direct in zitten). NXP de en andere cameraproducenten laten zich het kaas niet van het brood eten. NXP gaat daar nu ook weer een stap in verder met de nieuwe technologie. Qualcomm snapt dat ook.
    Men heeft bij Mobileye verder geen radar, geen HD-maps en geen RoadDNA. Wel roadbook maar dat is gebaseerd op de beperkte slam-technologie (die tech had TomTom jaren geleden al klaar maar vond dat niet geschikt qua betrouwbaarheid; men ontwikkelde vervolgens het robuuste roadDNA)

    Signalen zouden uit het Baidu-kamp kunnen komen. Daar wordt via Apollo de nieuwe wereldstandaard neergezet.

    En welke radar kiest Renault-Nissan-Mitsubishi?
  4. recital 15 september 2017 13:35
    Navigatiekaart op komst met overzicht van oplaadpunten

    Hoe lang kan ik nog rijden op deze batterij? Met die vraag zit menig bestuurder van een elektrische auto. Navigatiefabrikant TomTom kom hen tegemoet en kondigt een nieuwe service aan: hun kaarten geven straks real-time de beschikbaarheid van oplaadpunten aan.

    Steeds moeten nadenken over hoe vol de batterij van de auto zit, geeft onrust, zien ze bij TomTom. En sterker nog: volgens hen weerhoudt het veel mensen om een überhaupt een elektrische auto te kopen. Hier speelt de navigatiefabrikant op in.

    Op de TomTom-kaarten staan straks niet alleen de oplaadpunten, maar ook de eventuele openingstijden, betaalmogelijkheden en de beschikbare plugtypes. De informatie, afkomstig van de exploitanten van de oplaadstations, wordt real-time weergegeven Daarnaast toont het scherm straks precies wat het bereik nog is van de e-auto. Een slim algoritme, dat onder andere rekening houdt met omgevingskenmerken als hellingen en bochten, helpt daarbij. Een bestuurder van een elektrische auto kan nu, zo is het idee, echt met een gerust hart de weg op.

    Overigens zijn ook op Google Maps oplaadpunten te zien, alleen zijn het er niet veel en is de informatie die er bij staat, nog summier.
    www.verkeersnet.nl/24025/navigatiekaa...
  5. [verwijderd] 15 september 2017 13:48
    quote:

    recital schreef op 15 september 2017 13:35:

    Navigatiekaart op komst met overzicht van oplaadpunten

    Hoe lang kan ik nog rijden op deze batterij? Met die vraag zit menig bestuurder van een elektrische auto. Navigatiefabrikant TomTom kom hen tegemoet en kondigt een nieuwe service aan: hun kaarten geven straks real-time de beschikbaarheid van oplaadpunten aan.

    Steeds moeten nadenken over hoe vol de batterij van de auto zit, geeft onrust, zien ze bij TomTom. En sterker nog: volgens hen weerhoudt het veel mensen om een überhaupt een elektrische auto te kopen. Hier speelt de navigatiefabrikant op in.

    Op de TomTom-kaarten staan straks niet alleen de oplaadpunten, maar ook de eventuele openingstijden, betaalmogelijkheden en de beschikbare plugtypes. De informatie, afkomstig van de exploitanten van de oplaadstations, wordt real-time weergegeven Daarnaast toont het scherm straks precies wat het bereik nog is van de e-auto. Een slim algoritme, dat onder andere rekening houdt met omgevingskenmerken als hellingen en bochten, helpt daarbij. Een bestuurder van een elektrische auto kan nu, zo is het idee, echt met een gerust hart de weg op.

    Overigens zijn ook op Google Maps oplaadpunten te zien, alleen zijn het er niet veel en is de informatie die er bij staat, nog summier.
    www.verkeersnet.nl/24025/navigatiekaa...
    Overzicht van de laadpunten, afstand, navigatie ernaartoe is al aanwezig in de NISSAN LEAF met slechts 1 druk op de knop een mooi overzicht, m'n vrouw is er heel tevreden mee, zal deze avond eens kijken van wie de kaarten zijn..
  6. [verwijderd] 15 september 2017 13:51
    quote:

    pieterbell schreef op 15 september 2017 13:48:

    [...]Overzicht van de laadpunten, afstand, navigatie ernaartoe is al aanwezig in de NISSAN LEAF met slechts 1 druk op de knop een mooi overzicht, m'n vrouw is er heel tevreden mee, zal deze avond eens kijken van wie de kaarten zijn..
    www.youtube.com/watch?v=OIDLmPYHznM

    gaat hem echt niet worden de Elec car.

    of Waterstof of zonne energie waarom opladen duurt veeeellll te lang
  7. [verwijderd] 15 september 2017 14:00
    quote:

    beeldscherm schreef op 15 september 2017 13:51:

    [...]

    www.youtube.com/watch?v=OIDLmPYHznM

    gaat hem echt niet worden de Elec car.

    of Waterstof of zonne energie waarom opladen duurt veeeellll te lang
    voor jouw informatie, een waterstof auto maakt gebruikt van een brandstofcel die middels een chemische reactie wordt omgezet naar elektriciteit die vervolgens het voertuig in beweging zet.

    Uiteindelijk gaat het in de toekomst 2 kanten op werken, overtollige elektriciteit wordt omgezet in waterstof of direct gebruikt.

    Het tanken van elektriciteit is inderdaad een tussenoplossing (uiteindelijk tanken we waterstof) maar ook daar wordt flink vooruitgang geboekt, vb FASTNET nu nog 50 kwh capaciteit en binnen 3 jaar 500 kwh laad capaciteit, dus lege 60 kwh accu is binnen 6 minuten gevuld..
  8. [verwijderd] 15 september 2017 14:25
    Harrysnel je zou het nog verder kunnen trekken. Goddijn heeft zich ooit laten ontvallen dat BMW interesse in hen had maar dat op een manier aanpakte die hem niet zinde. VW sluit vervolgens een research partnership met tomtom - krijgt daardoor een kijkje in de keuken bij tomtom dat voor ligt op HERE - en koopt vervolgens samen met BMW en Daimler HERE, waarbij ze kunnen proberen de methoden van tomtom te kopieren.

    Het interview met Edzard Overbeek de CEO van HERE is echter geruststellend. Zij doen de city aanpak, terwijl autonoom rijden start op snelwegen, daarna provinciale wegen en daarna pas steden; als dat uberhaupt overal mogelijk wordt.

    Dit betekent dat tomtom een lead neemt en uitbouwt met snelweg HD maps zonder HERE in haar nek - en op basis daarvan business relaties kan verstevigen. Terwijl HERE bezig is met dingen die in een verdere toekomst liggen. Lijkt dus inderdaad alsof HERE sort-of afgehaakt is bij highway automation. En vervolgens een praatje houdt over drones e.d. zonder dat concreet wordt welke toepassingen dat betreft.
  9. [verwijderd] 15 september 2017 14:39
    quote:

    Gerard_ecb schreef op 15 september 2017 08:37:

    [...]
    Zoals we eigenlijk ieder deuntje onderhand wel kennen:

    GB koersdoel 100 euro p/a in 5 jaar
    3 jaar voor op Here
    Take rates gaan naar 100% en marktaandeel wordt 50%
    ...
    W
    Gaat voor change en opsplitsing, verkoop of van de beurs kan niet lang meer duren
    Op basis van winst gaat TT niet het rendement in koerswinst halen

    TT25, ziet de gehele dag spoken van shorters, man is aan goede nachtrust toe.

    Rabo, ziet de range van 8/9 nog steeds in tact

    Moneymaker, schiet van upperdeup stemming in no time in een depressie

    Sorry was ik bijna Tatje vergeten met zijn vaak niet te volgen epistels waar dan allerlei logische verbanden in zouden moeten zitten. Logisch? Herhaling ja veel!

    ...etc.

    Harry is de laatste dagen vnl inhoudelijk bezig met, in mijn ogen, allemaal goede posts hoe hij tegen bepaalde ontwikkelingen aankijkt.!

    BDB heeft met GB een mooie excercitie gedaan op het rekendraadje, echt het lezen waard en waar BDB van de uitkomst schrok moet ik zeggen dat ik er oom stijl van achterover sloeg. Die man vam Here met zijn marktprognoses was zo gek nog niet.

    Ja en vandaag zal het wel wat zakken, geen nieuws, raket uit Korea, mss nog wat spierballentaal van onze blonde god uit de VS.

    En ik ga verder met mijn vakantie,
    die AB is van mij Gerard
    prima samengevat, maar je kan niet op vakantie, want het is al achterhaald

    GB zit nu aan 1500 euro per aandeel ! ( zie het rekendraadje )

    en ik ben ook al weer verder, denk nu Machiavelli voor 2018

    Bosch haalt TT van de beurs - Founders gaan mee
    Conti haalt AND vd beurs en spijkert het gelijk dicht

    dit allemaal gefront voor HERE , volledig geregistreerd door de Duitse auto industrie, die hier helemaal niet vies van zijn, denk maar even aan Diesel Gate en Kartel Gate en dan niet te vergeten Deutsche Bank en oh Ja weet je nog Porsche/VW aan de Beurs met hun zo gezegde swap dat de markt niet mocht weten, want die moest een poot uitgerukt worden en waar men de grootaandeelhouder van Heidelberg ( Ja, die van het cement) voor inschakelde, de brave man , goed voor meerdere miljarden is toen maar van ellende onder een trein gelopen toen de zaak aan het licht kwam.

    dus die Duitsers denken nog steeds alles kan en die Gott mit uns mentaliteit is niet weg en die gaan onder geen beding Big Tech hun sector laten bepalen en die zien Tesla ook als Tech, dus die moet er eerst aan.

    prettige vakantie
  10. [verwijderd] 15 september 2017 14:43
    @Justin

    Dat ze voorlopig afhaken voor de snelwegen heeft mij ook zeer verbaasd. Zal wellicht ook met RoadDNA en de patenten te maken hebben. Daar zet je niks beters tegenover. Zeker niet nu daar ook de radar als sensor gebruikt gaat worden.
    Het zou ook zo maar eens kunnen dat de wetgever deze technologie gaat eisen voor level 3-5. Puur vanwege de veiligheid. Ook bij slecht weer en in het donker kun je niet zonder de radar. (het dodelijke ongeluk van Tesla had naar alle waarschijnlijkheid te maken met het voorrang geven van de camera in de software van Mobileye terwijl de radar het object wel goed zag; gevalletje tegenlicht door de zon en de camera werkt niet goed)

  11. [verwijderd] 15 september 2017 14:44
    quote:

    *Justin* schreef op 15 september 2017 14:25:

    Harrysnel je zou het nog verder kunnen trekken. Goddijn heeft zich ooit laten ontvallen dat BMW interesse in hen had maar dat op een manier aanpakte die hem niet zinde. VW sluit vervolgens een research partnership met tomtom - krijgt daardoor een kijkje in de keuken bij tomtom dat voor ligt op HERE - en koopt vervolgens samen met BMW en Daimler HERE, waarbij ze kunnen proberen de methoden van tomtom te kopieren.

    Het interview met Edzard Overbeek de CEO van HERE is echter geruststellend. Zij doen de city aanpak, terwijl autonoom rijden start op snelwegen, daarna provinciale wegen en daarna pas steden; als dat uberhaupt overal mogelijk wordt.

    Dit betekent dat tomtom een lead neemt en uitbouwt met snelweg HD maps zonder HERE in haar nek - en op basis daarvan business relaties kan verstevigen. Terwijl HERE bezig is met dingen die in een verdere toekomst liggen. Lijkt dus inderdaad alsof HERE sort-of afgehaakt is bij highway automation. En vervolgens een praatje houdt over drones e.d. zonder dat concreet wordt welke toepassingen dat betreft.
    denk toch wel dat ze ook in de keuken v TT bezig zijn met Drones/robotics waarom = de toekomst
  12. [verwijderd] 15 september 2017 14:53
    quote:

    cave canem schreef op 15 september 2017 14:39:

    [...]

    die AB is van mij Gerard
    prima samengevat, maar je kan niet op vakantie, want het is al achterhaald

    GB zit nu aan 1500 euro per aandeel ! ( zie het rekendraadje )

    en ik ben ook al weer verder, denk nu Machiavelli voor 2018

    Bosch haalt TT van de beurs - Founders gaan mee
    Conti haalt AND vd beurs en spijkert het gelijk dicht

    dit allemaal gefront voor HERE , volledig geregistreerd door de Duitse auto industrie, die hier helemaal niet vies van zijn, denk maar even aan Diesel Gate en Kartel Gate en dan niet te vergeten Deutsche Bank en oh Ja weet je nog Porsche/VW aan de Beurs met hun zo gezegde swap dat de markt niet mocht weten, want die moest een poot uitgerukt worden en waar men de grootaandeelhouder van Heidelberg ( Ja, die van het cement) voor inschakelde, de brave man , goed voor meerdere miljarden is toen maar van ellende onder een trein gelopen toen de zaak aan het licht kwam.

    dus die Duitsers denken nog steeds alles kan en die Gott mit uns mentaliteit is niet weg en die gaan onder geen beding Big Tech hun sector laten bepalen en die zien Tesla ook als Tech, dus die moet er eerst aan.

    prettige vakantie
    100 euro was altijd al een eerste stapje. Ergens 2021-2022 als de marktcijfers (prijs jaarabonnement, take-rate en marktaandeel) kloppen.

    Daarna gaat het in de periode 2023-2035 volledig los met de real-time Maps en real-time Services voor de connected car. In mijn berekeningen ga je dan al naar 800-900 euro.

    Beperktedijkbewaking laat dat in het rekendraadje ook duidelijk zien met de groei van het aantal connected probes. Die gaat van 10 miljoen naar 1,5 miljard.
    Daar plak ik dan weer een 150 X hogere koers aan vast. Kom je op 1500 euro.

    En het zou zo maar kunnen als Baidu-TomTom de nieuwe wereldstandaard wordt. De Windows van de connected-car. Microsoft ging zelfs 750X over de kop dus dan valt 150X wel mee.
    Ach met 800 euro ben ik in 2030 ook al zeer tevreden.
  13. [verwijderd] 15 september 2017 15:04
    quote:

    groeibriljant schreef op 15 september 2017 14:53:

    [...]

    100 euro was altijd al een eerste stapje. Ergens 2021-2022 als de marktcijfers (prijs jaarabonnement, take-rate en marktaandeel) kloppen.

    Daarna gaat het in de periode 2023-2035 volledig los met de real-time Maps en real-time Services voor de connected car. In mijn berekeningen ga je dan al naar 800-900 euro.

    Beperktedijkbewaking laat dat in het rekendraadje ook duidelijk zien met de groei van het aantal connected probes. Die gaat van 10 miljoen naar 1,5 miljard.
    Daar plak ik dan weer een 150 X hogere koers aan vast. Kom je op 1500 euro.

    En het zou zo maar kunnen als Baidu-TomTom de nieuwe wereldstandaard wordt. De Windows van de connected-car. Microsoft ging zelfs 750X over de kop dus dan valt 150X wel mee.
    Ach met 800 euro ben ik in 2030 ook al zeer tevreden.
    Hoop dat je dan nog steeds in goede gezondheid leeft!
  14. [verwijderd] 15 september 2017 15:17
    quote:

    TromDom schreef op 15 september 2017 15:04:

    [...]

    Hoop dat je dan nog steeds in goede gezondheid leeft!
    Dankje. Dat hoop ik voor iedereen hier, maar gezondheid blijft een gegeven goed. Om je heen zie je daarin van alles gebeuren.
    Met mijn DNA, gezondheid en ascetische levensstijl zit het overigens wel goed dus ik hoop nog wel een jaartje of 50 mee te kunnen.
    En zover is 2035 nou ook weer niet. Het feest begint trouwens al vanaf 2021-2022.
  15. forum rang 6 tatje 15 september 2017 15:30
    quote:

    *Justin* schreef op 15 september 2017 14:25:

    Harrysnel je zou het nog verder kunnen trekken. Goddijn heeft zich ooit laten ontvallen dat BMW interesse in hen had maar dat op een manier aanpakte die hem niet zinde. VW sluit vervolgens een research partnership met tomtom - krijgt daardoor een kijkje in de keuken bij tomtom dat voor ligt op HERE - en koopt vervolgens samen met BMW en Daimler HERE, waarbij ze kunnen proberen de methoden van tomtom te kopieren.

    Het interview met Edzard Overbeek de CEO van HERE is echter geruststellend. Zij doen de city aanpak, terwijl autonoom rijden start op snelwegen, daarna provinciale wegen en daarna pas steden; als dat uberhaupt overal mogelijk wordt.

    Dit betekent dat tomtom een lead neemt en uitbouwt met snelweg HD maps zonder HERE in haar nek - en op basis daarvan business relaties kan verstevigen. Terwijl HERE bezig is met dingen die in een verdere toekomst liggen. Lijkt dus inderdaad alsof HERE sort-of afgehaakt is bij highway automation. En vervolgens een praatje houdt over drones e.d. zonder dat concreet wordt welke toepassingen dat betreft.
    Lijkt erop, dat Here zijn nederlaag op de snelwegen accepteert, voor wat betreft SDC.

    De city aanpak, dan ga je meer voor de drones.
  16. [verwijderd] 15 september 2017 15:34
    Als de beurzen corrigeren gaat TT me

    Uit het FD
    Wie zoekt, vindt overal rode vlaggen op Wall Street

    3111 dagen geleden stond de S&P 500 op 676 punten. Het was maart 2009, de kredietcrisis woedde volop en de kersverse Amerikaanse president Barack Obama had net gezegd dat de waarderingen 'op zulke niveaus' waren beland dat het 'voor langetermijnbeleggers een goede deal kan zijn om aandelen te kopen.' Dat bleken profetische woorden: op 10 maart meldde Citibank bezig te zijn met het beste kwartaal sinds 2007, wat een stijgende markt inleidde die tot op de dag van vandaag voortduurt.

    Deze week kwam de S&P 500 op fluisterafstand van de 2500 punten, waarmee de Amerikaanse hoofdindex sinds de bodem van 2009 een koerswinst van 270% heeft neergezet. Maar onder beleggers neemt het ongemak over de almaar stijgende koersen steeds verder toe. Deze week bleek dat professionele beleggers het gewicht van Amerikaanse aandelen in hun portefeuille hebben teruggeschroefd tot het laagste niveau sinds 2007. In een maandelijkse enquête van Bank of America Merrill Lynch zei slechts 27% van de ondervraagde fondsbeheerders geen bescherming te hebben opgezet tegen een scherpe koersdaling in de komende drie maanden.

    De acht jaar durende aandelenrally heeft dan ook onmiskenbaar zijn weerslag op de waarderingen van de markten. Of aandelen 'duur' zijn, wordt afgemeten aan de hand van de koers-winstverhouding. Die staat voor de S&P 500 op ongeveer 25, oftewel aan de bovenkant van wat in het verleden gebruikelijk was - het gemiddelde is ruim 15.

    Shiller

    Zorgwekkender is de stand van de zogenoemde Shiller-p/e, een door Nobelprijswinnaar Robert Shiller ontwikkelde maatstaf die de waardering over de afgelopen tien jaar meet, in plaats van over één enkel jaar, en die daardoor als het ware door de economische cyclus heenkijkt. Deze maatstaf staat op bijna 31, het dubbele van wat gebruikelijk is en hoger dan aan de vooravond van welke aandelencrash dan ook behalve de dotcombubbel.

    'Wij zitten er knarsetandend naar te kijken', zegt beleggingsstrateeg Lukas Daalder van Robeco. 'De waarderingen zijn te hoog en er zijn allerlei risico's met Trump, de begroting en de internationale politiek. De beurs negeert die gewoon. Met die hoge waarderingen weet je dat je de komende vijf jaar weinig rendement zal maken. Maar ze zeggen niks over de korte termijn, de beurzen kunnen zo nog maanden doorstijgen. We hebben een markt waarbij je je afvraagt: moet je je ogen dichtdoen en hopen dat het goed gaat?'

3.109 Posts
Pagina: «« 1 ... 71 72 73 74 75 ... 156 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht