Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,700
  • Verschill

    -0,280 -4,68%
  • Volume

    569.243 Gem. (3M) 304,1K
  • Bied

    5,600  
  • Laat

    5,930  
+ Toevoegen aan watchlist

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 162 163 164 165 166 ... 194 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 NewKidInTown 22 september 2017 06:37
    Afgezien van DE HYPE CYCLE VAN SELF-DRIVING CARS schijnt het electrisch aandrijven van voertuigen de andere grote ontwikkeling te gaan worden.

    Omdat elke energie uiteindelijk van onze zon komt is er een aantal slagen te maken:

    - zonne-energie is al miljoenen jaren geleden opgeslagen in bomen en planten
    - gestorven bomen en planten zijn geworden tot olie en liggen te wachten om door ons gebruikt te worden, op dit moment nog grotendeel via aardolie naar benzine en dieselolie.
    - de laatste produkten worden nu via energie-centrales getransformeerd naar electiciteit. O.a. want er wordt ook al een minieme hoeveelheid electriciteit gewonnen direct uit de zon en wind en water. Bovendien kern-energie natuurlijk, zou nog een grote toekomst kunnen krijgen.
    - electricteit wordt gedistribueerd via leidingen naar diverse andere plekken.
    - accus van auto's worden via een stekker opgeladen en geven de energie door om de auto's uiteindelijk te laten rijden.

    Dat is een heel grote omweg om die energie uiteindelijk daar te krijgen waar we willen en nodig hebben.
    Er zouden hele grote slagen gemaakt kunnen worden als we al die stappen zouden kunnen overslaan en auto's direct via ontvangen zonnestralen/zonne-energie zouden kunnen laten rijden. Grote winst door de verliezen die bij elke tussenstap te kunnen behouden.
    Direct zonne-energie gebruiken, is gratis, zit nog geen belasting op, maar hoe lang dat duurt, is geen vraag maar een zekerheid, die gaat er komen. Net als op lucht en regenwater.

    Bovendien is er in het binnenste van de aarde nog genoeg energie (en nikkelijzer) aanwezig. Soms of vaak, elke dag eigenlijk, komt er wel vuur, energie naar buiten. De mens is nog niet in staat om deze gecontroleerd op te vangen en te gebruiken.

    Verder moeten we er rekening mee houden dat de werking van de zon eindig is, dan zullen we iets anders moeten verzinnen, "voorlopig" kunnen we er ons voordeel mee doen. Het zal onze tijd wel duren.

    Ik ga dit idee maar eens verder uitwerken.
  2. forum rang 6 Tom3 23 september 2017 09:23
    De visie van Tony Seba op de komende ontwikkelingen op gebied van EV`s en SDC`s en aanpalende sectoren mag niet ontbreken in dit draadje:

    www.youtube.com/watch?v=2b3ttqYDwF0

    De kern van de boodschap is dat technische ontwikkelingen onstuitbaar verlaging van de kostprijs van batterijen, stroomopwekking alsmede rekencapaciteit tot gevolg heeft. Dit leidt er uiteindelijk toe dat verbrandingsmotoren rond 2021 (of eerder) niet economisch meer worden en daarna de SDC economische voordelen gaan geven. Transport wordt een service tegen een fractie van de huidige kosten. Het gaat hierbij om een exponentiële ontwikkeling die op basis van economische motieven onafwendbaar is. De uitdaging voor Tom2 wordt uiteindelijk wie er met de voordelen van dit business model vandoor gaat. Uber/Lyfft?
  3. forum rang 6 NewKidInTown 23 september 2017 15:35
    quote:

    Tom3 schreef op 23 september 2017 09:23:

    De visie van Tony Seba op de komende ontwikkelingen op gebied van EV`s en SDC`s en aanpalende sectoren mag niet ontbreken in dit draadje:

    www.youtube.com/watch?v=2b3ttqYDwF0

    De kern van de boodschap is dat technische ontwikkelingen onstuitbaar verlaging van de kostprijs van batterijen, stroomopwekking alsmede rekencapaciteit tot gevolg heeft. Dit leidt er uiteindelijk toe dat verbrandingsmotoren rond 2021 (of eerder) niet economisch meer worden en daarna de SDC economische voordelen gaan geven. Transport wordt een service tegen een fractie van de huidige kosten. Het gaat hierbij om een exponentiële ontwikkeling die op basis van economische motieven onafwendbaar is. De uitdaging voor Tom2 wordt uiteindelijk wie er met de voordelen van dit business model vandoor gaat. Uber/Lyfft?
    Interessant verhaal ook al begrijp ik er niet alles van.

    Wel "Transport wordt een service tegen een fractie van de huidige kosten." en dat het niet rendabel meer is om een eigen auto te kopen en te hebben.

    Dat roept bij mij dan de vraag op of alle berekeningen die gedaan zijn tot nu toe en uitgaan van de huidige verkoopaantallen en groei, grondig overnieuw zouden moeten ?

    Werk aan de winkel voor de rekenaars en experts hier ?
  4. forum rang 6 Tom3 24 september 2017 10:59
    quote:

    NewKidInTown schreef op 23 september 2017 15:35:

    [...]

    Interessant verhaal ook al begrijp ik er niet alles van.

    Wel "Transport wordt een service tegen een fractie van de huidige kosten." en dat het niet rendabel meer is om een eigen auto te kopen en te hebben.

    Dat roept bij mij dan de vraag op of alle berekeningen die gedaan zijn tot nu toe en uitgaan van de huidige verkoopaantallen en groei, grondig overnieuw zouden moeten ?

    Werk aan de winkel voor de rekenaars en experts hier ?

    Als het wagenpark in de VS en Europa gaat krimpen moet je volumegroei halen uit China en India. Hier is het autobezit nog steeds een stuk lager. Een dalende prijs voor vervoer komt hier als geroepen. Het is voor Tom2 erg belangrijk om toch in een soort monopolie-achtige positie te komen. De deal met Baidu past goed in dat streven. Follow the leader.
  5. [verwijderd] 24 september 2017 11:52
    Die krimp is de komende jaren nog niet aan de orde. En wellicht duurt level 5 nog wel 10 jaar.

    Het gaat ook niet om level 5, maar om de connected car. Real-time Maps en real-time Services worden integraal onderdeel van het veiligheidssysteem van de nieuwe auto's. Level 1 t.m. level 5.
    Gaat de wetgever en de verzekeraar afdwingen.

    Nu is die take-rate nog 28%, maar dat loopt de komende 5 jaar op naar richting de 100%.

    Het oude businessmodel op basis van de eenmalige licentiefee wordt vervangen door het SAAS-businessmodel op basis van jaarabonnementen.

    Ook in de huidige generatie connected cars met level 0-2 schakelt men al over op 2 jaarabonnementen; 1 voor de real-time Maps en 1 voor de real-time Services.

    Baidu is idd de leader. De grootste AI-expert en men ontwikkelt in sneltreinvaart met 75 partners het platform voor de toekomst.

    Baidu heeft 400 miljoen gebruikers voor het eigen Maps-platform. Weten als geen ander wat het is om Maps te maken en te onderhouden. Toch gooit men de eigen technologie aan de kant en gaat men dat vervangen door het real-time platform van TomTom. Ook voor de HD-maps. Dat zegt alles over de technologische voorsprong van TomTom. Samen met TomTom wordt nu 1 wereldwijde sofwarestandaard neergezet.
  6. Koos99 27 september 2017 11:21
    Ik ben zelf niet heel technisch en wil wat input vragen.

    Ik had een discussie met een vriend over SLAM in combinatie met HD maps. Mijn veronderstelling was dat SLAM juist geen gebruik maakt van een HD map.

    Ik heb de Wiki er even bijgehaald:

    In robotic mapping and navigation, simultaneous localization and mapping (SLAM) is the computational problem of constructing or updating a map of an unknown environment while simultaneously keeping track of an agent's location within it

    In de Wiki definitie is sprake van constructing or updating. Wanneer er enkel had gestaan constructing, dan zou ik durven te stellen dat bij SLAM geen HD kaart aanwezig is. Maar nu er staat weergegeven or updating, kan er wellicht wel sprake zijn van een HD kaart in combi met SLAM.

    Weet iemand hoe het zit?
  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 28 september 2017 06:48
    quote:

    Koos99 schreef op 27 september 2017 11:21:

    Ik had een discussie met een vriend over SLAM in combinatie met HD maps. Mijn veronderstelling was dat SLAM juist geen gebruik maakt van een HD map.

    Ik heb de Wiki er even bijgehaald:
    In robotic mapping and navigation, simultaneous localization and mapping (SLAM) is the computational problem of constructing or updating a map of an unknown environment while simultaneously keeping track of an agent's location within it

    In de Wiki definitie is sprake van constructing or updating. Wanneer er enkel had gestaan constructing, dan zou ik durven te stellen dat bij SLAM geen HD kaart aanwezig is. Maar nu er staat weergegeven or updating, kan er wellicht wel sprake zijn van een HD kaart in combi met SLAM.
    Weet iemand hoe het zit?
    Je vraag is me niet helemaal duidelijk: hoezo SLAM zonder een (HD- of niet) map? In de geciteerde definitie staat toch dat SLAM iets doet aan of met een map? En waarom dat woord 'wellicht' in je een-na-laatste zin? Het woord updaten zegt toch al dat er sprake is van een map?
    Hoe moet ik me SLAM zonder iets van een 'map' voorstellen? OK, ik doe een poging:

    Stel een (semi-)zelfrijdende auto op HAD-level 2 of hoger neemt met zijn sensoren en camera's de belijning op een weg waar en zorgt er zo voor dat hij netjes binnen de lijntjes blijft rijden. Mogelijk neemt de auto ook de aangrenzende stroken en andere voertuigen waar en kan zo automatisch strookwisselingen uitvoeren. Daar is geen map voor nodig, maar het is ook geen SLAM.

    Het wordt pas SLAM als de auto de situatie 'onthoudt' en in combinatie met andere gegevens vastlegt, als update of verfijning van een al aanwezige kaart, of als begin van een compleet nieuwe kaart. Die andere gegevens kunnen zijn: de (niet erg precieze) Gps-positie, of de (relatieve) positie van een waargenomen verkeersbord o.i.d. ('landmark' in Mobileye termen), en zo meer.
    Ook omgekeerd: navigatie en lokalisatie bij SLAM worden natuurlijk nauwkeuriger en/of makkelijker als er al iets van een HD-map aanwezig is.

    “Keeping track of an agent's location within it” moet volgens mij geïnterpreteerd worden als het bijhouden van de positie en de verplaatsingen binnen een map (eventueel een zelf simultaan gecreëerde map). En niet in de 'unknown environment', want dat is zonder referentie of herkenning een leeg begrip.

    De woorden 'keeping track' zijn ook belangrijk. Daarvoor heb je een referentiekader nodig, iets waarmee of waarbinnen je dingen bijhoudt. Bij SLAM dus (geo)informatie die al van tevoren in de auto aanwezig is dan wel ter plekke gecreëerd of geüpdatet wordt. (En dat is de meest algemene definitie van een 'map' die ik verzinnen kan.)

    Ik hoop dat je er iets aan hebt, en zo je vriend kunt overtuigen (of andersom –;).

  8. Koos99 28 september 2017 07:34
    @BDB, bedankt voor de uitleg. Je hebt me overtuigd dat die vriend gelijk had.
  9. [verwijderd] 3 oktober 2017 10:50
    De Ellermijer(inbouwing, bekleding) in Amsterdam zuid oost krijgt elke dag Teslas binnen waar de interieurbekleding opnieuw gedaan mag worden.
    Ze zitten bijna in dezelfde straat naast de Arena, de afwerking is en blijft hopeloos en van slechte kwaliteit.

    De handvatten die naarbinnen klappen tijdens rijden vallen er nu spontaan af na 2 jaar gebruik.

    Alles van binnen oogt cheap en is van inferieure kwaliteit...best wel jammer, de afwerking was dus een sluitpost, er moeten nog zoveel verbeteringen doorkomen.....
  10. forum rang 6 Tom3 3 oktober 2017 20:02
    Bijgaande studie van UBS geeft een goed beeld van de vergaande gevolgen van de EV revolutie voor de bestaande OEM`s. Ik kan me goed voorstellen dat in deze geledingen een grote noodzaak tot handelen is ontstaan. Let wel we praten nog niet eens over SDC`s. Vooral in Europa zal de nood hoog zijn. Veel leesplezier:

    www.advantagelithium.com/_resources/p...
  11. [verwijderd] 3 oktober 2017 20:14
    @Tom3

    Bedankt voor je link. Het gaat ondanks de verhoging met 50% door de UBS-analisten inderdaad niet zo heel hard met die EV-revolutie.

    We raise our 2025E EV sales by ~50% to 14.2m, or
    14% of global car sales

    Dat carsharen hobbelt vervolgens daar weer 5 jaar achteraan.

    De eerste 10 jaar gaat er niet zoveel veranderen aan het particulier autobezit. Neemt zelfs nog behoorlijk toe.

  12. forum rang 6 Tom3 3 oktober 2017 21:15
    @groeibriljant, ik zou er niet van opkijken als China inc. (waarschijnlijk door subsidies en overheidsvoorschriften) de leiding neemt in het EV verhaal. Het voorbeeld van de gang van zaken bij zonnepanelen moet menig westers/Japans/Joreaanse ondernemer koude rillingen bezorgen. Het schijnt dat China inc. nu al bijna 3/4 deel van alle batterijen maakt ook al zijn ze in de ogen van UBS inferieur aan die van LG en Panasonic. Westerse batterijmakers komen al niet meer in het hoofdstuk voor. Er is dus een race to the bottom gaande waar China waarschijnlijk de overwinnaar wordt. Nu al gaat veruit het grootste deel van alle wereldwijd gewonnen lithium naar China toe dmv meerjarencontracten. De toegevoegde waarde bij EV`s van Europese OEMS wordt door UBS geschat op een kleine 10%, de rest komt dus van elders. In mijn ogen zal de volgende update van het UBS de zin bevatten dat hun voorspellingen al weer ingehaald zijn door de tijd.
  13. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 3 oktober 2017 23:13
    quote:

    groeibriljant schreef op 3 oktober 2017 20:14:

    ...
    Het gaat ondanks de verhoging met 50% door de UBS-analisten inderdaad niet zo heel hard met die EV-revolutie.
    We raise our 2025E EV sales by ~50% to 14.2m, or
    14% of global car sales

    Dat carsharen hobbelt vervolgens daar weer 5 jaar achteraan.
    ...
    'Connected' daarentegen groeit als een tierelier, zie bijlage.
    (Plaatje is uit Berkeley-verhaal zomer 2015.)
    NB. 'Integrated' slaat op CarPlay e.d.

    Ongelooflijke verkoopaantallen volgens deze bron. Take rate is in 2016 al >50% van alle verkopen worldwide, en daarna zeer snel stijgend.
  14. forum rang 4 holenbeer 4 oktober 2017 00:04
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 3 oktober 2017 23:13:

    [...]
    'Connected' daarentegen groeit als een tierelier, zie bijlage.
    (Plaatje is uit Berkeley-verhaal zomer 2015.)
    NB. 'Integrated' slaat op CarPlay e.d.

    Ongelooflijke verkoopaantallen volgens deze bron. Take rate is in 2016 al >50% van alle verkopen worldwide, en daarna zeer snel stijgend.

    Grappig. Die grafiek kan je ook gebruiken voor de koersdoelen van groeibriljant :-)
    (Die ik, zonder ze voor zoete koek te slikken, graag lees. Hoop doet leven)
  15. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 4 oktober 2017 08:27
    quote:

    holenbeer schreef op 4 oktober 2017 00:04:

    [...]
    Grappig. Die grafiek kan je ook gebruiken voor de koersdoelen van groeibriljant :-)
    (Die ik, zonder ze voor zoete koek te slikken, graag lees. Hoop doet leven)
    Je leert langzaam bij. Voor groeibriljant en zijn koersdoelen ben ik niet verantwoordelijk. Wel voor inzicht in SaaS of TaaS. Transport as a service.

    Van RDS-TMC weet ik alles. Meer dan wie ook in NL.
    Zo zie ik soms weer oude vakgenoten op tv. Of betere: doelgenoten. Zoals Rianne Vreeburg van de ANWB. Nog altijd even mooi en rustig. Een vakvrouw die maar niet ouder wordt.
    Dat wou ik effe kwijt. Ik noem haar naam omdat ze zelf af en toe in de media verschijnt.
    Een geweldig wijf.

  16. [verwijderd] 4 oktober 2017 08:42
    Een poging om GB's koersverloop en -doel voor TT in de tijd af te zetten:

    2017 €10
    2018 €15
    2019 €25
    2020 €40
    2021 €70
    2022 €100

    (jaar ultimo)
3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 162 163 164 165 166 ... 194 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht