Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,660
  • Verschill

    +0,140 +2,54%
  • Volume

    284.667 Gem. (3M) 317,5K
  • Bied

    5,650  
  • Laat

    5,660  
+ Toevoegen aan watchlist

De algemene rekenkamer

2.535 Posts
Pagina: «« 1 ... 61 62 63 64 65 ... 127 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 marique 24 september 2017 21:48
    quote:

    vCalker schreef op 24 september 2017 21:33:

    [...]

    (...)
    Doe voor het gemak 20 euro per jaar per auto = 1,4 miljard omzet
    Doe voor het gemak 1 miljard winst = 4 euro per aandeel
    Koerswinst van 20, maakt 80 koers per aandeel

    Ach, het is maar net vanuit welke invalshoek je naar de cijfers kijkt.
    NW 71% van de omzet.
    Toe maar.
  2. [verwijderd] 24 september 2017 21:59
    quote:

    marique schreef op 24 september 2017 21:48:

    [...]
    NW 71% van de omzet.
    Toe maar.

    Die twee cijfers zijn inderdaad niet echt in verhouding, maar dat was ook niet het punt van mijn verhaal. Die wil ik best even voor jou verduidelijken. Je kan schrijven: "TACHTIG % minder voertuigen", of je zegt (zoals ik) 20% blijft over met een take-rate van 100%.

  3. [verwijderd] 26 september 2017 09:24
    Disruptie hoeven we de komende 5 jaar nog niet te verwachten. De markt groeit juist spectaculair. Per jaar komen er over 5 jaar met een take-rate van nagenoeg 100% zo'n 100 miljoen nieuwe connected cars bij. Daar hoef je geen futuroloog voor te zijn.

    En wellicht duurt het met level-5 nog wel 10 jaar voordat het veilig genoeg is om de taxi's zonder chauffeur te laten rijden.

    Even een voorbeeldje van het jaarabonnement op de Connected Services van Peugeot:

    36 maanden Peugeot Connect Nav Services met:
    - Realtime verkeersinformatie via TomTom Traffic
    - Adres, prijsinformatie en direct navigeren naar tankstations
    - Adres en direct navigeren naar parkeergarages met realtime het aantal beschikbare parkeerplaatsen
    - Weergave weerbericht op de ingestelde route
    - POI zoeken, bellen en navigeren naar gekozen POI

    Na 36 maanden kunt u het abonnement op de Connected Services verlengen voor een periode van 1 jaar à € 60 of 3 jaar à € 130.
    U kunt optioneel Gevarenzones toevoegen aan de PEUGEOT Connected Services voor een periode van 1 jaar à € 99 of 3 jaar à € 199.
    Deze dienst verstrekt via visuele en geluidssignalen realtime informatie over gevaarlijke en ongevalgevoelige zones als ook vaste en
    mobiele snelheidscontroles.

    In dit geval van de nog ouderwetse kaarten en real-time Connected Services kom je dus op:

    1 jaar abonnement compleet 159 euro
    3 jaar abonnement compleet 329 euro

  4. forum rang 6 marique 26 september 2017 11:15
    @GB
    Mooi voorbeeld. Maakt veel duidelijk.
    Maar wie wil nou zo'n abonnement? Meeste autogebruik is woon-werkverkeer en familiebezoekjes. Allemaal via bekende wegen.
    Ik denk dus dat zo'n abonnement wel interessant kan zijn voor autogebruikers die dagelijks op de weg zitten over steeds wisselende routes. Denk aan de ouderwetse vertegenwoordiger.

    Even filosoferen, wat levert het TT op?
    Eerste drie jaren zijn voor de autokoper i.i.g. 'gratis'. Daarna abo 3 jaar voor € 130. Verdeeld over 6 jaren gebruik € 22 per jaar. Stel helft autokopers nemen zo'n abo, dan is de opbrengst voor TT € 11 voor elke connected peugeot car (over de eerste 6 jaren).

  5. [verwijderd] 26 september 2017 11:36
    @marique

    Het is de huidige situatie. Met de oude kaarten.

    HD-maps worden een stuk duurder. En standaard onderdeel van het veiligheidssysteem van de auto.

    Je krijgt 2 soorten jaarabonnementen:

    1. real time HD-Maps
    Daar komt dan ook nog een jaarabonnement bij op RoadDNA. Verplicht door de wetgever/verzekeraar.

    2. real time Connected Services

    Overigens is zo'n abonnement op de Connected Services zeer interessant voor ALLE gebruikers. Als je bijvoorbeeld 's avonds of 's nacht je vertrouwde ritje naar huis maakt ontwijk je iig de onverwachte files of wegwerkzaamheden. Vooral in het weekend wordt je vaak verrast door onverwachte files. Zie je nu aankomen en kun je ontwijken.
  6. [verwijderd] 26 september 2017 11:47
    Nog een voorbeeld van de huidige abonnementen. Dus ouderwetse kaarten en real-time Services. Renault:

    1 jaar abonnement Live & Connectivity 69,90 (real-time traffic)
    3 jaar abonnement Live & Connectivity 139,--

    zelfde inclusief snelheidscontroles en waarschuwingen gevaar:

    1 jaar abonnement Live & Coyote 144,--
    3 jaar abonnement Live & Coyote 399,--

    MAPS:
    1 jaar abonnement Map-updates Europa 109,--
    3 jaar abonnement Map-updates Europa 149,--

    (kan ook voor Benelux 59,90 of 99,--)

  7. [verwijderd] 26 september 2017 11:57
    De rekensommen van martinmartin zijn qua prijzen dus aan de zeer voorzichtige kant.

    Het zou zo maar kunnen dat het straks met de HD-maps en RoadDNA het dubbele wordt.

    Bijvoorbeeld:

    jaarabonnement HD-maps 30,--
    jaarabonnement RoadDNA 10,--

    jaarabonnement Alerts 10,--
    jaarabonnement Traffic 20,--

    jaarabonnement Flitsers10,--
    jaarabonnement Parking 2,50
    jaarabonnement Weather 2,50
    jaarabonnement Recharge 5,-- (incl. reservering laadstation)
    etc.

    2x 20 is aan de voorzichtige kant; zelfs voor de oude maps+abonnementen

    2x 40 lijkt realistisch voor HD-maps inclusief het complete pakket

    2x 30 lijkt een voorzichtige benadering voor de HD-maps compleet
  8. forum rang 6 NewKidInTown 26 september 2017 15:03
    quote:

    marique schreef op 26 september 2017 11:15:

    Mooi voorbeeld. Maakt veel duidelijk.
    Maar wie wil nou zo'n abonnement? Meeste autogebruik is woon-werkverkeer en familiebezoekjes. Allemaal via bekende wegen.
    Denk ook dat de voordelen schromelijk overdreven worden, het meeste is wel bekend, elke dag op de zelfde plek files, wegwerkzaamheden. En dan aangeven waar de interessante restaurants te vinden zijn, alleen maar in het voordeel van de restaurants die ervoor hebben betaald. Het meeste weet je eigenlijk wel. Op vakantie op vreemde routes, heb je een iets ander verhaal.
    Denk dat we ons er geen overdreven voorstelling van moeten maken, dan valt het misschien niet tegen, aan rijk rekenen heeft niemand iets.
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 september 2017 15:20
    quote:

    marique schreef op 26 september 2017 11:15:

    ...
    Even filosoferen, wat levert het TT op?
    Eerste drie jaren zijn voor de autokoper i.i.g. 'gratis'. Daarna abo 3 jaar voor € 130. Verdeeld over 6 jaren gebruik € 22 per jaar. Stel helft autokopers nemen zo'n abo, dan is de opbrengst voor TT € 11 voor elke connected peugeot car (over de eerste 6 jaren).
    Eerste drie jaar zijn niet echt gratis. Peugeot betaalt daarvoor een bedrag aan TT.
  10. [verwijderd] 26 september 2017 15:34
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 26 september 2017 15:20:

    [...]
    Eerste drie jaar zijn niet echt gratis. Peugeot betaalt daarvoor een bedrag aan TT.

    Inderdaad.
    Initieel bedrag voor de traditionele Maps + bedrag voor 3 jaar Connected Services.

    Ook die 15% CAGR voor de komende jaren zal straks door het SAAS-businessmodel worden achterhaald. Dat gaan we al zien in 2018. In 2019 en 2020 komt er een veel forsere groeiversnelling. Zit allemaal al in de tas via de binnengehaalde orders. Het orderboek is met take-rate van 28% veel te conservatief berekend.
  11. VanillaSky 26 september 2017 19:50
    quote:

    groeibriljant schreef op 26 september 2017 15:34:

    [...]

    Inderdaad.
    Initieel bedrag voor de traditionele Maps + bedrag voor 3 jaar Connected Services.

    Ook die 15% CAGR voor de komende jaren zal straks door het SAAS-businessmodel worden achterhaald. Dat gaan we al zien in 2018. In 2019 en 2020 komt er een veel forsere groeiversnelling. Zit allemaal al in de tas via de binnengehaalde orders. Het orderboek is met take-rate van 28% veel te conservatief berekend.
    De geschiedenis leert dat HG redelijk goed voorspelt maar helaas toch vaak nog net iets te positief is. Mij lijkt het dus ZEER gevaarlijk uit te gaan van een hogere groei als 15% op de omzet van deze 3 bus de komende jaren. Als je uitgaat van 15% en consumer jaarlijks wat laat afkalven (gematigd positief scenario) kom je op circa 1050 mio omzet in 2021.
    Als bruto marges op de 3 BUs goed blijven en de Opex binnen de perken blijft krijg je dan een goed nettoresultaat van >100 mio. Ben tevreden als TT dit weet te halen.

  12. [verwijderd] 26 september 2017 20:59
    2017 zal wel kunnen kloppen, maar de komende jaren gaat er toch echt een veel forsere groeiversnelling aankomen in Automotive. Marktanalisten voorspellen 7 miljard omzet in HD-maps in 2022 en >15 miljard in 2025. De CEO van HERE 6-7 miljard omzet rond 2025.
    Zullen we dat ooit te zien krijgen? HG heeft wellicht heel andere plannen.
  13. forum rang 6 boem! 27 september 2017 03:29
    quote:

    VanillaSky schreef op 26 september 2017 19:50:

    [...]

    De geschiedenis leert dat HG redelijk goed voorspelt maar helaas toch vaak nog net iets te positief is.

    @Vanillasky, bedankt dat jij de taak waarneemt om min of meer onderbouwt aan te geven dat alle halleluja verhalen over Tom2's-toekomst op drijfzand berusten.

    In tegenstelling tot wat jij beweert leert de gechiedenis echter, dat HG meestal te negatief is in zijn voorspellingen:
    Outlook 2012 Omzet 1.100 Wpa 0.35
    Outlook 2013 Omzet 900-950 Wpa 0.20-0.25
    Outlook 2014 Omzet 900 Wpa 0.20
    Outlook 2015 Omzet 1.000 Wpa 0.20
    Outlook 2016 Omzet 1.050 Wpa 0.23

    Als realisatie staat daar tegenover:
    2012 Omzet 1.057 ( - 4%) Wpa 0.40 ( + 14%)
    2013 Omzet 963 ( + 4%) Wpa 0.26 ( + 16%)
    2014 Omzet 950 ( + 6%) Wpa 0.27 ( + 35%)
    2015 Omzet 1.007 ( + 1%) Wpa 0.21 ( + 5%)
    2016 Omzet 987 ( - 6%) Wpa 0.23 ( 0%)

    Daarnaast is de aanwas van de deferred long revenue gedurende deze periode substantieel; van 13 mio ult 2011 tot 107 mio ult 2016).

    Met een marge versneld groeiend naar +70% door de ontmanteling van Hardware lijkt er een zonnige toekomst voor tom2 in het verschiet indien het 50% marktaandeel genoemd door HG op dezelfde voorzichtige wijze is vastgesteld.

  14. [verwijderd] 27 september 2017 09:54
    Qua orderboek en take-rates (TomTom hanteert 28%) zie je dat Goddijn al aan het terugkrabbelen is. Hij zegt nu dat de autofabrikanten bij het sluiten van de order te lage aantallen opgeven. Dat is een voorteken.

    Waarom wordt de totale orderwaarde niet jaarlijks herrekend op basis van marktgroei in de komende 5 jaar?

    En waarom wordt de waarde van de recurring revenue niet gepubliceerd?

    Verder zou het fijn zijn als Goddijn zijn toekomstverwachtingen eens duidelijk neerzet. Niet alleen roepen dat TomTom in 2020 50% marktaandeel Automotive haalt, maar ook uitleggen dat de take-rate naar 100% gaat en dat de real-time Maps + real-time Services straks integraal onderdeel zijn van het wettelijk vereiste veiligheidssysteem van de zelfrijdende auto (in alle levels, dus ook al in 2, 3 en 4).
    En dan ook uitleggen dat het SAAS-businessmodel uit verschillende jaarabonnementen bestaat. En totaalbedragen noemen.
    De CEO van HERE verwacht te groeien naar 6-7 miljard omzet rond 2025.

  15. [verwijderd] 27 september 2017 10:19
    Wpa zegt weinig als je honderden miljoen extra ontwikkelingskosten voor het nieuwe real-time platform (Maps + Services)direct afboekt via de opex.

    Dat nieuwe platform van TomTom is miljarden waard (zie HERE dat minimaal 3 jaar achter loopt en nu minimaal 2 miljard moet investeren om op vergelijkbaar niveau te komen; ze missen echter de unieke patenten die TomTom heeft op RoadDNA).

    Baidu heeft zelfs een eigen platform met 400 miljoen gebruikers en alle kennis, ervaring en systemen voor Maps in eigen huis, maar kiest er nu voor om dat in China volledig te vervangen door de TomTom real-time technologie.
    Zelf ontwikkelen gaat simpelweg te lang duren. En Baidu is de grootste AI-expert ter wereld. Weten precies wat ze doen.

    Het gaat bij TomTom om de succesvolle transitie van hardware met lage marges naar software&services met hoge marges.
    Die verloopt zeer succesvol. Goddijn verwacht zelfs 50% marktaandeel Automotive in 2020. Dan gaat de koers toch echt ergens 2021-2022 door de grens van 100 euro. En dat is dan slechts een beginnetje voor wat we in de periode 2022-2030 gaan zien.
  16. forum rang 4 shaai 27 september 2017 14:31
    quote:

    marique schreef op 26 september 2017 11:15:

    @GB
    Mooi voorbeeld. Maakt veel duidelijk.
    Maar wie wil nou zo'n abonnement? Meeste autogebruik is woon-werkverkeer en familiebezoekjes. Allemaal via bekende wegen.
    Ik denk dus dat zo'n abonnement wel interessant kan zijn voor autogebruikers die dagelijks op de weg zitten over steeds wisselende routes. Denk aan de ouderwetse vertegenwoordiger.

    Even filosoferen, wat levert het TT op?
    Eerste drie jaren zijn voor de autokoper i.i.g. 'gratis'. Daarna abo 3 jaar voor € 130. Verdeeld over 6 jaren gebruik € 22 per jaar. Stel helft autokopers nemen zo'n abo, dan is de opbrengst voor TT € 11 voor elke connected peugeot car (over de eerste 6 jaren).

    maar er wordt dan wel weer in de rekensommen vanuit gegaan dat wat de klant aan abo betaalt 100% opbrengst is voor TT. Dat lijkt mij stug. De dealer als verkooporganistaie en salespersoon zal daar een forse hap uitnemen, evenzo de autoleverancier, het automerk zelf, en wellicht/allicht ook een systeembouwer als bijv Bosch, als het niet 100% een TT ding is, die ze rechtstreeks aan de autoassemblagefabriek afleveren.
  17. forum rang 4 shaai 27 september 2017 14:36
    quote:

    groeibriljant schreef op 26 september 2017 11:36:

    @marique

    Het is de huidige situatie. Met de oude kaarten.

    HD-maps worden een stuk duurder. En standaard onderdeel van het veiligheidssysteem van de auto.

    Je krijgt 2 soorten jaarabonnementen:

    1. real time HD-Maps
    Daar komt dan ook nog een jaarabonnement bij op RoadDNA. Verplicht door de wetgever/verzekeraar.

    2. real time Connected Services

    Overigens is zo'n abonnement op de Connected Services zeer interessant voor ALLE gebruikers. Als je bijvoorbeeld 's avonds of 's nacht je vertrouwde ritje naar huis maakt ontwijk je iig de onverwachte files of wegwerkzaamheden. Vooral in het weekend wordt je vaak verrast door onverwachte files. Zie je nu aankomen en kun je ontwijken.
    Ik heb op mijn TT PND lifetime map updates en live traffic, en ik vind dat fantastisch. Overigens met 1 vast bedrag afgekocht, dat zal bij auto's ook wel komen tegen lagere opbrengst, en dan maar kijken wat er overblijft voor TT.

    Dat mensen veel meer gaan betalen voor HD maps, waar baseer je dat op? Dat lijkt mij erg optimistisch, zeker als de volumes (take rates) enorm gaan oplopen. En het dus ook in steeds lager geprijsde modellen moet komen.

    PCs, laptops, TVs worden ook steeds beter (en TVs groter), maar de prijzen dalen toch echt. De breedbeeld is al weer jaren een commodity, net zoals HD maps dat hopelijk ook snel zullen worden. Maar wel tegen imo veel lagere opbrengsten per unit.
  18. [verwijderd] 27 september 2017 14:56
    Prijzen van hardware dalen (tot een bepaald niveau; daarna nieuwe hardware).
    Prijzen van software&services niet of nauwelijks. Voor betere content betaal je hogere prijzen.
    Nu al is het jaarabonnement op gevaarlijke wegstukken hoger dan het jaarabonnement op traffic of het jaarabonnement de ouderwetse map.

    Verder voordeel van software is dat het eenvoudig schaalbaar is zonder noemenswaardige meerkosten. Dat zie je nu bij TomTom ontstaan; de marges nemen toe.

    HD-maps + RoadDNA worden essentieel onderdeel van het veiligheidssysteem van de auto. Real-time Services idem.

    Martinmartin rekent met rond de 40 euro (2x20) per jaar. Naar mijn verwachting zal dat bedrag oplopen en met HD-maps+RoadDNA eerder richting 80 euro (2x40) per jaar gaan.
    De huidige situatie met de oude maps en beperkte real-time Services is 40 euro. Gemiddeld 60 euro vanaf 2020 lijkt mij dan ook een betere verwachting opleveren.
    Daarna zal het oplopen door meer dekking in de steden en het toevoegen van meer services. Tegelijkertijd zal er door het toenemende volume prijsdruk ontstaan. Per saldo zal dat elkaar compenseren.

  19. forum rang 6 marique 27 september 2017 15:01
    quote:

    groeibriljant schreef op 26 september 2017 11:47:

    Nog een voorbeeld van de huidige abonnementen. Dus ouderwetse kaarten en real-time Services. Renault:

    1 jaar abonnement Live & Connectivity 69,90 (real-time traffic)
    3 jaar abonnement Live & Connectivity 139,--

    zelfde inclusief snelheidscontroles en waarschuwingen gevaar:

    1 jaar abonnement Live & Coyote 144,--
    3 jaar abonnement Live & Coyote 399,--

    MAPS:
    1 jaar abonnement Map-updates Europa 109,--
    3 jaar abonnement Map-updates Europa 149,--

    (kan ook voor Benelux 59,90 of 99,--)

    Dus ouderwetse kaarten en real-time Services. Renault:

    Mag ik aannemen dat @MM en @BDB met hun gedetailleerde berekeningen van aantal auto's en abo-opbrengsten ook weten (of kunnen inschatten) hoeveel de huidige opbrengst is (bijv. over '16)?
    En kan deze berekende/geschatte opbrengst worden vergeleken met de werkelijke opbrengst die TT in '16 heeft behaald?

2.535 Posts
Pagina: «« 1 ... 61 62 63 64 65 ... 127 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in