Aafje Aasgier schreef op 27 september 2017 09:27:
Klok tikt voor werkloze lng-fabriek van Exmar
27 september 2017 08:45
Marc De Roo
De Belgische rederij Exmar heeft nog altijd geen klant voor hara werkloze lng-fabriek Caribbean FLNG. Die moest er eind september zijn, maar blijkbaar zijn er nog hindernissen.
Speelde Nicolas Saverys, de topman van Exmar , blufpoker toen hij op de algemene vergadering in mei zei dat hij in september een huurcontract voor zijn dure werkloze drijvende lng-fabriek Caribbean FLNG verwachtte? Of was het wishful thinking? Of een van zijn vele voorspellingen die nadien niet blijken te kloppen?
Bij de publicatie van de halfjaarresultaten begin september herhaalde financieel directeur Miguel De Potter dat hij eind september een definitief akkoord verwachtte. Is er een kink in de kabel gekomen?
350 miljoen
De Caribbean FLNG, die al enkele maanden werkloos in China ligt, kostte 350 miljoen dollar.
Bij Exmar wil men geen commentaar kwijt, maar alles lijkt erop te wijzen dat de aangekondigde ‘deadline’ niet wordt gehaald. ING-analist Quirijn Mulder is niet verbaasd. ‘Het gaat om heel complexe contracten, waarbij op de valreep nog makkelijk inhoudelijke zaken moeten worden aangepast of bijgestuurd. De klant is hier koning, je wacht tot alles in kannen en kruiken is. Pas dan doe je een mededeling.’
Maar zelfs als die er komt, is het nog altijd niet 100 procent zeker wat het akkoord waard is. Toen Exmar eind vorig jaar een grote deal met Vopak aankondigde, dacht iedereen dat alles rond was. De Nederlandse olie- en gashandelaar zou de drijvende lng-opslag- en hervergassingsplatforms van Exmar overnemen. Vijf maanden later moest Saverys meedelen dat de deal niet doorging.
Exmar is nu al bijna twee jaar op zoek naar een klant voor de Caribbean, een 114 meter lange mastodont die gas op zee vloeibaar kan maken. In 2012 was er een akkoord met Pacific Rubiales. De Canadese olie- en gasgroep zou de Caribbean voor 15 jaar huren voor een Colombiaans project. Maar de Canadezen haakten af wegens financiële problemen. Exmar moest weer op zoek. Er zijn geruchten over interesse uit Iran, maar de FLNG heeft Amerikaanse technologie in huis, dus dat wordt moeilijk. Ook India wordt genoemd.
Exmar is kampioen in het niet halen van deadlines of aangekondigde deals - ‘mensen in de sector houden daar rekening mee’, aldus een analist - maar dit dossier wordt wel verontrustend. Saverys heeft dringend een klant nodig die zijn Caribbean wil huren. Het platform kostte 350 miljoen dollar en ligt al enkele maanden werkloos in China. Zelfs als eerstdaags een huurder opduikt, zal het vaartuig op zijn vroegst vanaf midden volgend jaar inkomsten genereren.
Slecht nieuws, want Exmar kijkt eind dit jaar tegen een schuldenberg van meer dan 800 miljoen dollar aan en heeft dringend extra cashflow nodig. In de eerste jaarhelft verbrandde Exmar 34 miljoen dollar cash. Het moest onverwacht 11 miljoen dollar boete betalen aan de Chinese scheepswerf Wison omdat het zijn Caribbean te laat in ontvangst nam. Exmar moest ook nog eens 22,5 miljoen dollar afschrijven voor de oude werkloze lng-tanker Excel. Opnieuw niet gepland.
Volgens scheepvaartmedia zou de Russische gasgigant Gazprom de Excel willen kopen om om te bouwen voor lng-opslag. De verkoop kan 40 miljoen dollar in het laatje brengen. Exmar zou de helft krijgen, want de Excel is, net als veel schepen in de Exmar-vloot, voor de helft in handen van andere reders, in dit geval Mitsui.
Bron: De Tijd