Sligro heeft te kampen met een tegenvallend derde kwartaal. De matige zomer komt bij meerdere bedrijven terug in de cijfers, zie Unilever. Dat kan een keertje, en komt een andere keer wel weer terug. Niet meteen een reden voor paniek dus.
Hoewel Sligro alleen omzetcijfers publiceert geeft het impliciet toch ook een soort van winstwaarschuwing af. Alhoewel, bij de KW2-cijfers werd geen winstprognose afgegeven (doen ze nooit) maar vandaag wordt de winstverwachting toch enigszins getemperd.
De volgende strofe duikt op in het rapport:
"Als gevolg van de incidentele kosten bij Foodservice, de druk op de resultaten van Foodretail en een hogere belastingdruk door het wegvallen van de innovatiebox faciliteit, zal de nettowinst voor de Groep naar verwachting op het niveau van vorig jaar blijven. Het voor Sligro Food Group belangrijke vierde kwartaal zal daarin mede bepalend zijn."
Daar kunnen we alle kanten nog mee op, maar gezien forse groei dit eerste halfjaar bij Foodservice valt dat toch wat tegen. En wat ook tegenvalt is de groei in het derde kwartaal, maar daarvoor kunnen we dus de KNMI aanwijzen als zondebok.
Zelfde winst
De nettowinst zou dit jaar dan uitkomen op hetzelfde niveau als in 2016 en dat is gemakkelijk op te zoeken. In 2016 verdiende Sligro €73 mln oftewel €1,67 per aandeel. Dat was al een forse afname (-9,1%) ten opzichte van het recordjaar 2015 en werd gezien als een tussenjaar.
Destijds lag het aan acquisitiekosten, ombouw van Emté-winkels en de opstart in België, en eerlijk is eerlijk, in zijn videobijdrage (hier te bekijken) waarschuwde CEO Koen Slippens al dat 2017 ook een ombouwjaar zou worden.
De bouwkosten komen dus ongeveer op hetzelfde niveau uit als vorig jaar. En dus is de koersreactie een beetje een reality check vandaag. Die 41,75 euro van eerder deze week was ook wel een beetje teveel van het goede.
Nog steeds duur
Neemt niet weg dat Sligro nog steeds, ook vandaag met die 39 euro, niet goedkoop is. 39 gedeeld door 1,67 is 23. Hoe komen we dan toch tot een enigszins positieve beoordeling?
Foodservice is een sterk en krachtig bedrijf waar Sligro goede vooruitzichten mee heeft. De deal met Heineken, die vorige maand is goedgekeurd door de toezichthouder, gaat geld opleveren. Daarnaast is er het groeipad richting België.
Met kralen rijgen kan daar een mooi imperium worden opgebouwd. Sligro kan straks ook even bellen met Colruyt, dat in eenzelfde situatie zit als Sligro, maar dan omgekeerd. Dat heeft een bak supermarkten, en een foodservice tak waarmee het in de maag zit. Van die tak heeft Colruyt de Franse divisie al verkocht. 1+1=2.
Emté, weg ermee?
Sligro heeft op haar beurt moeite de Emté-winkels aan de gang te krijgen. De omzet daalt steeds maar verder, al neemt de krimp procentueel gezien af. Buur Jumbo stond al op de stoep om de boedel over te nemen, maar de eigenzinnige Slippens wilde daar nog niets van horen. Dat zou een hoop geld aan synergie-effecten kosten.
Vandaag meldt Slippens dat het management tot het einde van het jaar neemt om een goede beslissing over de Emté-winkels te nemen. Soms is de meest logische en voor de hand liggende oplossing zo duidelijk, dat je 'm gewoon niet ziet. Of niet wil zien.