Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

AMG Critical Materials N.V. NL0000888691

Laatste koers (eur)

23,800
  • Verschill

    -0,700 -2,86%
  • Volume

    72.524 Gem. (3M) 245,7K
  • Bied

    23,780  
  • Laat

    23,820  
+ Toevoegen aan watchlist

AMG oktober 2017: Het slimme geld..

702 Posts
Pagina: «« 1 ... 25 26 27 28 29 ... 36 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 DeZwarteRidder 21 oktober 2017 10:00
    quote:

    geldmaker schreef op 21 oktober 2017 09:48:

    Dank je Viper voor je openhartige post.
    Denk dat ik namens alle forum leden zeg dat we erg blij zijn met je informatieve stukjes,geldt trouwens ook voor Tom 3 de de Zwarte Ridder.
    Zelf heb ik jaren geleden (draadje DFT) veel verloren bij Versatel.
    Hier werd gepost onder pseudoniem van men vermoed Talpa. Heb toen wel een Mercedes het raam uitgegooid. Nu zit ik er rond begin 20 euro er schoksgewijs steeds verder in krijg ik hem zo weer terug. Heb soms ff verkocht maar snel weer teruggekocht. Komt door je inhoudelijk goede berichtgeving. Blijf a.u.b. zo doorgaan. Prettig weekend iedereen..
    Grappig is dat, ik ben ook bij DFT begonnen en heb daar ontzettend veel geleerd. Versatel was mijn eerste pennystock en een van mijn grootste successen.
  2. drooglegging1920 21 oktober 2017 10:13
    [quote alias=viper one id=10354737 date=201710210644]
    [...]
    Goedemorgen drooglegging1920,
    Ik weet niet goed of ik dit moet opvatten als een rotopmerking, of een grap. Mijn beroep heeft absoluut niets met AMG te maken, not even close.

    Hey Viper! is gewoon een grap hoor......een van mijn lievelingsfilms is Wallstreet uit 1987 en daar zie je Bud Fox (Charlie Sheen) allerlei baantjes aannemen om maar info (voorkennis dus) te krijgen over bepaalde aandelen. Helemaal niet beledigend bedoeld hoor! Je kan er schathemeltje rijk van worden....maar als je dat zou doen zou je niet zo lief zijn om het hier te posten denk ik ;-)

    Ook namens mij viper....dank voor de kwalitatief hoogwaardige posts!

    Groet Stefan
  3. Ray85 21 oktober 2017 10:35
    Het is geruststellend dat er achtergrond informatie komt van meerdere forumleden die ook flinke verliezen hebben geleden in het verleden. Het is hierdoor nog mooier om gezamenlijk te genieten van zo'n succes. Kreeg zelf in januari een vage tip dat er een aandeel in de ASCX weleens gek kon doen met "next gen batterijen" en gaandeweg ontzettend veel geleerd in korte tijd van jullie. Dank hiervoor!

    On topic: Staat het vast voor Q1 dat de mijn operationeel zal zijn? Of wordt dit pas bekend bij de aankomende cijfers? Het staat wel op de site maar geen idee of deze speciale site voor Lithium deze charts update.
  4. aandeeltje! 21 oktober 2017 18:13
    Ik beleg alweer wat langer, deed al mee aan de beursintroducties van DAF en Pirelli als jonkie. Optiehandel in kinderschoenen. Met de goeroes koffie gedronken. Diverse malen voor beursintroductie aandeelhouder geweest. Inmiddels het nodige gezien en gedaan. Ik drijf op deze ervaring en moet zeggen het gaat als een tierelier, geen bloopers (afkloppen maar).
    S6 dames en heren (hoewel ik denk dat hier alleen heren actief zijn).
  5. [verwijderd] 21 oktober 2017 20:07
    quote:

    viper one schreef op 21 oktober 2017 06:18:

    [...]
    Goedemorgen smetG,
    Stel dat een fonds 5 belangen heeft van elk 1000€ in verschillende bedrijven. Voor het gemak kosten alle aandelen 10€ in elk van die bedrijven. In één van die bedrijven loopt de aandelenkoers op naar 20€ per aandeel. Het fonds verkoopt in dat bedrijf de helft van zijn aandelen en brengt zijn belang terug naar 50%, maar omdat de andere helft er nog inzit zijn de resterende aandelen nog steeds 1000€ waard en zit het fonds er bij wijze van spreken gratis in. Dit is exact wat RWC bij AMG heeft gedaan in het verleden, en omdat ze het nadien nog eens hebben gedaan toen de koers weer verdubbelde hebben ze heel goed verdiend, met heel weinig risico. Ik hoop dat ik het met dit voorbeeld duidelijk kon maken. Groeten V1
    Klopt, hoewel ik RWC meer als een actieve belegger zie. Gezien het feit dat ze een RA met AMG hebben afgesloten en een van hun managers in de RvC van AMG zit.
  6. aandeeltje! 22 oktober 2017 09:36
    quote:

    DeTeEm schreef op 21 oktober 2017 20:07:

    [...]

    Klopt, hoewel ik RWC meer als een actieve belegger zie. Gezien het feit dat ze een RA met AMG hebben afgesloten en een van hun managers in de RvC van AMG zit.
    Die positie in RvC hebben ze niet meer na deelverkoop belang. Er zijn 2 nieuwe leden benoemd.
  7. drooglegging1920 22 oktober 2017 09:50
    Om een lithium-ion batterij te maken heb je ook kobalt nodig toch? (en nikkel) produceert/vervaardigt AMG alle stoffen? en zijn de afzet prijzen goed? Ik vroeg het me af namelijk en ik weet dat dit al uitvoerig hier op het forum is besproken maar kon het niet terugvinden..... lees onderstaande ter info..

    De vraag naar accu’s zit sterk in de lift, vooral door de toenemende belangstelling voor elektrische accuauto’s. Iedereen praat meestal over lithium-ion batterijen, zoals deze zijn toegepast in elektronische apparaten en elektrische auto’s, maar veel minder bekend is dat deze batterijen soms wel voor de helft uit kobalt bestaan. In een autoaccu kan bijvoorbeeld wel 8 kilo kobalt zitten. En juist met dit kobalt is het nodige aan de hand is, zowel ten zien van de milieuaspecten als ten aanzien van de werkomstandigheden. Zo kwam de Guardian op 29 juli 2017 met een uitstekende reportage over kobalt en andere zeldzame mineralen die voor elektrische auto’s in gebruik zijn. Wie meer details wil weten kan hierover het rapport “Katanga calling” nalezen, dat in 2015 is samengesteld door Friends of the Earth Netherlands/Milieu­defensie, SOMO and the GoodElectronics Network. In deze publicatie staat de mijn Katanga centraal. Deze bevindt zich in de Democratische Republiek Congo (DRC). Hier ligt de helft van de geschatte wereldvoorraad van 7 miljoen ton kobalt. De jaarlijkse productie bedraagt 28.300 ton per jaar.

    Toch is het helemaal niet gezegd dat een lithium-ion accu per definitie kobalt moet bevatten. Uit een overzicht van de Battery University, een initiatief van Cadex Electronics,  blijkt dat er zes verschillende soorten lithium-ion batterijen zijn. Drie daarvan gebruiken helemaal geen kobalt: Lithium Manganese Oxide (LiMn2O4), Lithium Iron Phosphate (LiFePO4) en Lithium Titanate (Li4Ti5O12). Nu verschillende de prestaties van deze materialen vanzelfsprekend, maar het is dus niet gezegd dat elektrisch rijden direct gerelateerd is aan het gebruik van kobalt. Wie meer wil weten over de eigenschappen van de verschillende lithium batterijen doet er goed aan om de site van de Battery University te raadplegen.
  8. drooglegging1920 22 oktober 2017 09:55
    Is dit de legering soms? ik zie dit opeens staan als ik op google Lithium Kobalt intik:

    Lithium cobalt oxide (LiCoO2) is a chemical compound commonly used in the positive electrodes of lithium-ion batteries..
  9. forum rang 10 DeZwarteRidder 22 oktober 2017 10:21
    quote:

    easy56 schreef op 22 oktober 2017 10:18:

    oilprice.com/Alternative-Energy/Renew...

    MIT Unveils Game-Changing Battery Breakthrough
    --------------------------------
    De ontwikkelingen staan zeker niet stil.
    Dit hoor je tegenwoordig bijna dagelijks, dus het interesseert mij niet meer.
  10. [verwijderd] 22 oktober 2017 10:35
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 22 oktober 2017 10:21:

    [...]
    Dit hoor je tegenwoordig bijna dagelijks, dus het interesseert mij niet meer.
    dat mag.

    Ik vind t wel interessant om tevolgen.
  11. forum rang 10 DeZwarteRidder 22 oktober 2017 10:53
    quote:

    easy56 schreef op 22 oktober 2017 10:35:

    [...]dat mag.
    Ik vind t wel interessant om tevolgen.
    Het wordt pas interessant als er over productie gesproken wordt.
  12. [verwijderd] 22 oktober 2017 10:58
    Game changing battery breakthrough.

    Erg leuk die universitaire onderzoeken. Wat die academen vaak vergeten is maakbaarheid, robuustheid en levensduur.

    Ga er maar vanuit (al vaker vermeld) dat van concept studie tot aan produktie van zo'n breakthrough technology minstens 5 jaar zit. Dus dan praten we over 2023.

    Autobedrijven stappen zowieso niet snel over. Een proven batterij is voor hen nu belangrijk. Omdat zij conservatief zijn ben ik van overtuigd dat lithiumbased accus de aankomende 10 jaar de dienst gaan uitmaken!

    Dus focus je maar op lithium.

    Tot 2020 zal de hype nog zeker duren.

    Amg gaat als alles soepel loopt naar 80 doorstijgen in 2019

    Enige zorg die ik heb ofdat ze de 2de lithium plant uit eigen zak gaan betalen ofdat ze aan het geld komen mbv een aandelenemissie. Dat laatste zie ik niet graag.
  13. [verwijderd] 22 oktober 2017 13:11
    www.nu.nl/gadgets/3902285/nieuwe-accu...

    Lees dit artikel van 2015 maar eens. Hierin stellen de wetenschappers de nieuwe accu's in twee jaar op de markt kunnen hebben.

    Dit bedoel ik nu: WETENSCHAPPERS. Dat is het hele euvel. Wetenschappers zijn ideeen generators en laboratorium zitters. Ze hebben geen idee wat produktierijp maken is en alles wat daar bij komt kijken.

    Nu is het okt 2017, dus 2 jaar na dit artikel en waar is die nieuwe accu nu?. Nou? Niet eens een persbericht dat er iets aan zit te komen. Dus totale farce. Zo zijn er veel van die farce artikelen.

    Mijn motto is eerst zien dan pas geloven.

    Lithium rules totdat er een vervanger is.
    Dat is pas op de markt in volume over 7-10 jaar!
  14. MarkvB 22 oktober 2017 13:17
    Stukje in het FD van gisteren maar het artikel stond donderdag al online dus misschien is het al geplaatst:

    Massaproductie superbatterij duurt nog even
    Door individuele deskundigen samen te brengen, kunnen de batterijen van LeydenJar Technologies straks tot vijftig procent meer energie opslaan dan de accu’s van nu.

    Batterijen zijn wat hun ontwikkeling betreft de zwakste schakel van onze elektronica. Hoewel ze stukje bij beetje beter en efficiënter worden, valt de snelheid waarmee dat gaat in het niet bij de ontwikkeling van energieslurpende componenten als smartphoneschermen en motoren voor elektrische auto's. Het Leids-Eindhovense LeydenJar Technologies denkt de oplossing gevonden te hebben: een lithium-ionbatterij met een anode (de minpool, een van de plekken waar energie wordt opgeslagen) die gemaakt is van silicium. 'Voor de anode wordt nu meestal grafiet gebruikt. Maar silicium kan veel meer energie opslaan', vertelt mede-oprichter Christian Rood. 'Onze batterijen kunnen straks tot 50 procent meer energie bewaren dan de accu's die we nu gebruiken.'
    Waren eerdere batterijbeloftes vaak nergens op gestoeld, met silicium is het anders. Dat het hoofdbestanddeel van zand batterijen in potentie veel efficiënter kan maken is al langer bekend. In 2010 slaagden ingenieurs van de prestigieuze Stanford-universiteit erin een silicium-anode te maken die twee keer zoveel energie kon opslaan als een evenknie van grafiet. En recent onderzoek van de universiteit van Oost-Finland laat zien dat de energiedichtheid van batterijen met silicium-anodes in theorie zelfs vier keer zo hoog ligt als die van huidige accu's. Maar, nadeel: silicium zet uit en krimpt weer in tijdens het op- en ontladen van een batterij. 'Een vaste laag silicium zou al na twee of drie keer opladen breken', weet Rood. 'Veel bedrijven die met silicium experimenteren voegen dus andere stoffen zoals bindmiddel of koolstof toe om de anode bij elkaar te houden. En dat gaat dan weer ten koste van het gehalte aan silicium en dus de energiedichtheid.'
    Uitdaging 1
    Experts uit verschillende disciplines bij elkaar brengen en samen laten werken aan een oplossing

    Uitdaging 2
    Concurrerend worden met huidige technologie door middel van schaalvergroting

    De oplossing van het in januari 2016 opgerichte LeydenJar: een poreuze structuur die het silicium ruimte geeft om te bewegen. Die structuur ontstaat tijdens productie van de anode. Waar huidige anodes gemaakt worden door grafietpoeder en chemicaliën te mengen, op een koperlaag te gieten en af te bakken, kiest LeydenJar ervoor gas te gebruiken. Door silaan, waterstofgas en argon samen te brengen in een vacuümkamer en dat tot een plasma te brengen, ontstaat er sneeuw van siliciumdeeltjes die neerdwarrelt op het flinterdunne koperlaagje van de anode. Het silicium bindt zich met het koper en maakt het poreus.
    Zo'n silicium-sneeuwbui werd tien jaar geleden voor het eerst opgewekt door uitvinder dr. Wim Soppe, die bij zijn Eindhovense werkgever Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) nieuwe manieren zocht om flexibele zonnepanelen te maken. Soppe ontwikkelde een speciaal apparaat, de plasma-enhanced chemical vapor deposition machine (pecvd-machine). Voor flexibele zonnepanelen bleek zijn laag silicium te poreus. Maar toen de uitvinder in 2014 een paper las waarin de belofte en problemen van en met silicium-anodes uiteen gezet werden, haalde hij zijn recept weer uit de kast.

    Met steun van ECN breidde hij zijn onderzoek uit. Eind 2015 sloten bedrijfskundige Rood en zijn compagnon Gabriel de Scheemaker zich aan om het onderzoek van Soppe om te vormen tot een spin-out. LeydenJar – vernoemd naar de gelijknamige, in 1746 uitgevonden voorloper van de batterij – ging van start met een vroegefaselening van 350.000 euro van het ministerie van Economische Zaken. Het doel: voor het eind van 2017 een pouch cell (een type batterij met een behuizing van flexibel folie) ontwikkelen die 100 keer op- en ontladen kan worden.
    Half oktober lukte dat voor het eerst. De grootste uitdaging was volgens Rood het samenbrengen van deskundigen uit totaal verschillende werkvelden, de nanotechnologie en de elektrochemie, en proberen hun werelden op elkaar aan te laten sluiten. 'We hebben dat opgelost door die individuele deskundigen zoveel mogelijk als een team te behandelen. Niet iedereen op zijn eigen eilandje houden, maar laten samenwerken. Het zijn mensen die van nature nieuwsgierig zijn. Zet je die bij elkaar, dan krijgen ze ook vanzelf interesse in het werkveld van de ander.'
    Nu is het voor LeydenJar tijd om door te pakken. Want willen silicium-anodes the next big thing worden, dan moeten zowel de anode als het productieproces beter. Het prototype dat nu 100 keer opgeladen kan worden, moet straks 500 laadcycli meekunnen. En ook de productiesnelheid van de pecvd-machine moet omhoog. 'Bij optimale benutting levert hij een kwart vierkante meter materiaal per uur. We willen kijken of dat met aanpassingen aan de machine met een factor honderd omhoog kan. Als dat niet lukt, dan is er nog geen man overboord, maar dan wordt het materiaal wel duurder.'
    LeydenJar is momenteel in gesprek met drie grote partijen, al kan Rood niet openbaar maken welke dat zijn. Bang voor concurrentie is hij niet. Andere bedrijven die silicium-anodes proberen te maken, met het door Alphabet-topman Eric Schmidt gesteunde Amerikaanse Amprius voorop, staan te trappelen om de markt te veroveren. 'De concurrentie wil veelal zelf batterijen verkopen en concurreert dus direct met de huidige grote batterijfabrikanten. Wij kiezen voor samenwerking: we maken alleen anodes en verkopen die aan iedereen die ze in batterijen wil gebruiken. In de toekomst willen we mogelijk ook machines gaan verkopen waarmee die bedrijven zelf onze anodes kunnen maken.'
    Rood verwacht dat massaproductie van de LeydenJar-anodes nog minstens vier jaar op zich laat wachten. De vernieuwde batterijen komen dan eerst terug in consumentenelektronica. Accu's voor elektrische auto's moeten namelijk nog veel vaker opgeladen kunnen worden. 'Met het prototype dat we komend jaar ontwikkelen kunnen we de helft van alle huidige Lithium-ionbatterijen vervangen. Het is in potentie een enorme markt.'
  15. forum rang 10 DeZwarteRidder 22 oktober 2017 13:40
    quote:

    dasD schreef op 22 oktober 2017 13:28:

    Nog een laatste verzoek aan AMG: bouw die 2de plant ook maar!
    Dat gebeurt heus wel; hij kost slechts ca 50 miljoen.
702 Posts
Pagina: «« 1 ... 25 26 27 28 29 ... 36 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht