Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,700
  • Verschill

    -0,280 -4,68%
  • Volume

    569.243 Gem. (3M) 307,3K
  • Bied

    5,600  
  • Laat

    5,930  
+ Toevoegen aan watchlist

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 165 166 167 168 169 ... 194 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. pim f 7 november 2017 22:18
    Het gaat sneller dan ik dacht ...

    Google laat zelfrijdende auto zonder chauffeur de weg op

    Waymo, een dochterbedrijf van Alphabet (voorheen Google) gaat zijn zelfrijdende auto's zonder chauffeur de weg op sturen. Dat maakte de ceo van het bedrijf dinsdag bekend. Daarmee komen voertuigen die geheel zonder bestuurder kunnen rijden een stap dichterbij.

    Waymo test het zelfrijdende systeem dat het heeft ontwikkeld al bijna tien jaar, maar daarbij zat altijd nog iemand achter het stuur. Ondertussen is de techniek zo ver gevorderd en zijn er zo veel gegevens verzameld dat er geen bestuurder nodig is, zo stelt het bedrijf. Het systeem zou extra veilig moeten zijn omdat er twee computers aan boord zijn, waarbij de een het werk van de ander over kan nemen bij een storing.

    Noodknop

    In eerste instantie zal de auto wel altijd met passagiers rijden. Zij kunnen met een druk op de knop Waymo bellen of de auto aan de kant zetten. Ook zijn de voertuigen zo geprogrammeerd dat ze na een aanrijding stoppen. De afgelopen acht jaar hebben de auto's al 5,6 miljoen testkilometers gereden.

    Met de autonoom rijdende voertuigen wil Waymo binnenkort een taxidienst beginnen in Phoenix, in de Amerikaanse staat Arizona. Net als Uber en Lyft moeten de auto's met een mobiele app op te roepen zijn. Aanvankelijk is dat gratis, zodat gebruikers aan het systeem kunnen wennen. Ondertussen lobbyt Waymo met andere bedrijven voor afschaffing van wetten die een menselijke bestuurder verplichten.

    fd.nl/ondernemen/1226197/google-laat-...
  2. [verwijderd] 9 november 2017 12:50
    www.autobahn.eu/6358/zelfrijdende-bus...

    Das jammer zeg!

    Dat chauffeur van het busje dacht: ik rij een stukje achteruit, dan doet die touringcar dat ook wel..niet dus!

    Deze menselijke emotie zit niet in de software, en nog 500 andere emoties waarschijnlijk ook niet!

    Zelfrijdend in een grotere drukke stad als Las Vegas of Amsterdam zal waarschijnlijk nooit gaan lukken, het is meer een hulpmiddel voor op de snelweg...
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 9 november 2017 17:29
    quote:

    holenbeer schreef op 7 november 2017 20:50:

    [...]
    Ik zei een tijdje geleden al: alle Drips, verkeersborden en voor mijnpart hectometerpaaltjes een signaal laten uitzenden. Dan heb je veel minder AI en rekencapaciteit nodig voor de vaste omgeving en kan je die reserveren voor de dynamische.
    Misschien gaan de RWS-en van deze wereld TT wel disrupten :-)

    Uiteraard hebben we op grote delen van het areaal nog steeds RRS enz. nodig. Goedkoper dan paaltjes in te bos. Maar een hybride oplossing zie ik wel voor me.
    LOF en AB. Ik vind het raar dat tech-adepten als Hik en Dutchy hier niet op reageren. Hun focus is overduidelijk te nauw.

  4. [verwijderd] 10 november 2017 17:52
    De rente op junkbonds stijgt plotseling snel hoor ik op TV en lees ik op websites, De Kanarie in de kolenmijn?

    “Maybe the dam is starting to break for Tesla,” Miller said. Gullane does not have a position in Tesla because “their balance sheet is very, very troublesome for us,” he said"(Marketwatch.com)

    Ze doen nu 94 cent op de dollar.

    Ik moest nog ff denken aan De Pacer met van die naar boven openklappende deuren, het zag er vooruitstrevend uit.

    De matrijzen om die deuren en platen te stansen voor deze bijzonder auto liggen nu op de bodem van de oceaan, het kan heeeeel snel gaan!
  5. [verwijderd] 13 november 2017 20:24
    Esri Taps Mobileye Sensors To Turn Transit Fleets Into Rolling Data Feeds

    www.forbes.com/sites/alanohnsman/2017...
    Esri, a mapping data – or “spatial analytics” – powerhouse, will work with Mobileye to feed visual and telematics data from sensors affixed to buses and other vehicles into Esri’s ArcGIS mapping platform the company says is already used by most of the world’s large cities. It expands Mobileye’s camera-based “Shield+” sensors from providing blindspot-monitoring for individual vehicles to one that can help prevent accidents and collisions citywide, said Jim Young, Esri’s business development chief.

    “We're aggregating and visualizing the data Mobileye is seeing,” he told Forbes. “By having that more holistic view of taking all the individual observations and putting them in the context of the city, like looking at areas where previous accidents occurred, that whole overlay analysis … puts this data set in a context that becomes actionable and useful for the city.”
  6. [verwijderd] 15 november 2017 09:34
    quote:

    Hik schreef op 13 november 2017 20:24:

    Esri Taps Mobileye Sensors To Turn Transit Fleets Into Rolling Data Feeds

    www.forbes.com/sites/alanohnsman/2017...
    Esri, a mapping data – or “spatial analytics” – powerhouse, will work with Mobileye to feed visual and telematics data from sensors affixed to buses and other vehicles into Esri’s ArcGIS mapping platform the company says is already used by most of the world’s large cities. It expands Mobileye’s camera-based “Shield+” sensors from providing blindspot-monitoring for individual vehicles to one that can help prevent accidents and collisions citywide, said Jim Young, Esri’s business development chief.

    “We're aggregating and visualizing the data Mobileye is seeing,” he told Forbes. “By having that more holistic view of taking all the individual observations and putting them in the context of the city, like looking at areas where previous accidents occurred, that whole overlay analysis … puts this data set in a context that becomes actionable and useful for the city.”
    In navolging hierop: concreet voorbeeld van de Mobileye Esri samenwerking in het kader van SmartCities.
    twitter.com/jim2/status/9305625056755...
  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 19 november 2017 07:50
    quote:

    Hik schreef op 15 november 2017 09:34:

    [...]
    In navolging hierop: concreet voorbeeld van de Mobileye Esri samenwerking in het kader van SmartCities.
    twitter.com/jim2/status/9305625056755...
    Graag vertaling. In twitter verdwaal ik.
    Kon bij het filmpje geen geluid krijgen.

    Los hiervan: toon me een begin van bewijs dat Intel (sorry, MBLY) verder is met cities en route monitoring dan Tomtom.
    www.tomtom.com/en_gb/traffic-news/cities

    Toegegeven: ook dat laat te wensen over. In Africa slechts 6 steden, allen in Zd-Afrika. Dus geen Caïro of Casablanca, Tunis, Lagos of Nairobi.
    Dat Harare er niet bij zit: nou ja, OK. Hopelijk over tien jaar wel. De mogelijkheden van Zimbabwe zijn vele jaren onderdrukt door een geriatrisch patiënt.

    Zd-Amerika houdt buiten Brazilië ook niet over in TT's index.
    In Dld mis ik mijn geliefde Hildesheim, waar TT diverse roots heeft. Maar velen zullen dat als voorstad van Hannover beschouwen, en dat is ook zo. Helaas zag de RAF dat tijdens de oorlog anders, en bombardeerde juist het mooie Hildesheim plat. Waarom ze dat deden heb ik al hier al vaker verteld.
    Maar ach nee, Hildesheim heeft geen prioriteit bij R-P. Schäfer. En dat begrijp ik ook weer.

  8. [verwijderd] 19 november 2017 11:25
    quote:

    groeibriljant schreef op 23 november 2015 14:40:

    [...]

    Het is geen kers maar een enorme ongeslepen diamant.
    Dat blue-sky scenario zou zo maar eens kunnen gaan gebeuren en met die 75%-80% marktaandeel wordt de winstgroei dan helemaal spectaculair.
    Dat zie ik echter voorlopig pas in fase 2, de periode 2021-2025, bereikt worden. Dan kunnen de koersen zelfs vrij eenvoudig richting de 300-400 euro.
    Het gepatenteerde RoadDNA van TomTom is goud waard!!!!

    Gemiddeld komen we aan 170 euro in 2020 en daar teken ik nu voor!

    Toen ik enkele jaren geleden instapte in TomTom had ik het volgende verkoopscenario voor mijn aandelenpakket in mijn hoofd:

    25 euro 20%
    50 euro 20%
    100 euro 20%
    200 euro 20%
    400 euro 20%

    De laatste periode denk ik dat het verstandig is om dat te herzien naar:

    50 euro 20% (periode 2018-2019)
    100 euro 20% (periode 2019-2020)
    200 euro 20% (periode 2020-2021)
    400 euro 20% (periode 2021-2025)
    800 euro 20% (periode 2026-2030)

    Voorlopig wacht nog ik even totdat een partij als Toyota, GM of Ford klant wordt bij TomTom. (twee of alledrie mag natuurlijk ook ;-))
    Voor wie zo nog eens wat wil terugblikken nu het eind van het jaar nadert.
  9. [verwijderd] 19 november 2017 11:36
    quote:

    groeibriljant schreef op 29 december 2015 15:13:

    Op de CES verwacht ik trouwens de aankondiging van samenwerking tussen TomTom en Toyota.
    Fijne zondag verder.
  10. forum rang 10 DeZwarteRidder 20 november 2017 09:58
    ’Zelfrijdende auto jaagde me bijna de dood in’
    Updated Gisteren, 19:17
    Gisteren, 19:09 in ENTERTAINMENT

    De Britse minister van Financiën ziet het helemaal zitten: in 2021 moeten zelfrijdende auto’s in Engeland de weg op kunnen. Jeremy Clarkson, voormalig presentator van Top Gear, is een stuk minder enthousiast; de auto’s hebben hem namelijk bijna zijn leven gekost.

    Aan The Sunday Times vertelt hij: „Onlangs reed ik met een auto waarvan de fabrikant beweerde dat het voertuig ook autonoom kon rijden. Op een afstand van 80 kilometer maakte de wagen twee keer een grove fout, die dodelijke gevolgen hadden kunnen hebben.”

    Clarkson wil om juridische redenen niet zeggen om welk model het gaat, maar is er wel van overtuigd dat het nog geen tijd is voor de zelfrijdende auto’s. „Die twee incidenten hebben mij ervan overtuigd dat de technologie helemaal nog niet op dat punt staat. Nee, we zijn nog ver af van veilige zelfrijdende auto’s op de weg.”

    Audi is een van de merken die op dit moment druk bezig is met het ontwikkelen van de bewuste auto. Clarkson wilde wel een deal met het merk maken, zo laat hij weten in het artikel. „Als je met je autonome auto op de Weg des Doods in Bolivia durft te rijden, dan zal ik er eentje kopen. Als je durft om achter het stuur te zitten met je handen in je schoot terwijl het voertuig een vrachtwagen inhaalt met de band die half over een klif van 300 meter hangt, dan zal ik die kopen.”
  11. mjmj 20 november 2017 16:22
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 20 november 2017 09:58:

    ’Zelfrijdende auto jaagde me bijna de dood in’
    Updated Gisteren, 19:17
    Gisteren, 19:09 in ENTERTAINMENT

    De Britse minister van Financiën ziet het helemaal zitten: in 2021 moeten zelfrijdende auto’s in Engeland de weg op kunnen. Jeremy Clarkson, voormalig presentator van Top Gear, is een stuk minder enthousiast; de auto’s hebben hem namelijk bijna zijn leven gekost.

    Aan The Sunday Times vertelt hij: „Onlangs reed ik met een auto waarvan de fabrikant beweerde dat het voertuig ook autonoom kon rijden. Op een afstand van 80 kilometer maakte de wagen twee keer een grove fout, die dodelijke gevolgen hadden kunnen hebben.”

    Clarkson wil om juridische redenen niet zeggen om welk model het gaat, maar is er wel van overtuigd dat het nog geen tijd is voor de zelfrijdende auto’s. „Die twee incidenten hebben mij ervan overtuigd dat de technologie helemaal nog niet op dat punt staat. Nee, we zijn nog ver af van veilige zelfrijdende auto’s op de weg.”

    Audi is een van de merken die op dit moment druk bezig is met het ontwikkelen van de bewuste auto. Clarkson wilde wel een deal met het merk maken, zo laat hij weten in het artikel. „Als je met je autonome auto op de Weg des Doods in Bolivia durft te rijden, dan zal ik er eentje kopen. Als je durft om achter het stuur te zitten met je handen in je schoot terwijl het voertuig een vrachtwagen inhaalt met de band die half over een klif van 300 meter hangt, dan zal ik die kopen.”
    Jeremy Clarkson is misschien niet helemaal neutraal gezien zijn voorkeur voor ronkende bolides.
  12. apollo 24 november 2017 11:24
    quote:

    mjmj schreef op 24 november 2017 10:24:

    Publicatie van apple over een nieuwe toepassing van lidar:

    www.yahoo.com/news/apple-research-giv...
    Kunnen die ontwikkelingen bij TomTom, waarvan wij nog geen flauwe notie hebben dat men dat mee bezig is, hier ook mee te maken hebben?

    Het lijkt waarachtig wel op een rendier met HD maps in het gewei.

    Misschien iets voor de kerstman, we hebben nog een TomTom bolide te goed.

    Smakelijk eten
  13. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 24 november 2017 18:56
    quote:

    apollo schreef op 24 november 2017 11:24:

    [...]
    Kunnen die ontwikkelingen bij TomTom, waarvan wij nog geen flauwe notie hebben dat men dat mee bezig is, hier ook mee te maken hebben?
    ...
    Uit de beschrijvingen die Bosch en TT gaven bij hun RRS en RoadDNA heb ik begrepen dat zij vooralsnog uitgaan van optische camera's om dingen echt te herkennen of af te kunnen lezen. Denk aan voetganger, fietsers of verkeersborden.

    Het lijkt erop dat genoemd artikel van Apple slechts een voorlopig resultaat is en e.e.a. nog niet uit 100% werkt, maar het is een interessante ontwikkeling. Als het idd gaat lukken om met lidarbeelden via AI dingen voldoende scherp te kunnen 'zien', gaan MBLY en Tesla met hun camera's op den duur een probleem krijgen.

    Vraagje aan @Hik: ken jij soortgelijke research bij andere clubs, dus specifiek gericht 'herkenning' mbv lidar+AI?

  14. forum rang 4 holenbeer 24 november 2017 19:09
    Zou je op een gegeven moment niet van de wegbeheerder mogen verwachten dat hij de verkeersborden enz. voorziet van iets dat door alle sensoren makkelijk herkend kan worden? Een soort QR-code, maar dan anders? Iets dat altijd leesbaar is, ook zonder dat het verkeersbord zelf een signaal uitzenden (dat kan immers ook storing krijgen).
    Iets dat reflecteert in het donker, reliëf heeft als braille (geen stealth zeg maar) enz. En o ja, komende 20-30 jaar ook nog zo vormgegeven dat mensen het kunnen herkennen.
    Zou me niet verbazen als er al clubs zijn die dat soort zaken ontwikkelen. Waarom miljoenen auto's hun hersens laten breken over een verkeersbord dat voor mensen ontworpen is, als je het verkeersbord ook voor auto's kan ontwerpen? Dan kan je altijd het herkennen met AI nog als redundante techniek achter de hand hebben, maar is dat niet de default hersenbreker.
3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 165 166 167 168 169 ... 194 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 22 april

    1. NL investeringen februari
    2. SAP Q1-cijfers
    3. NL consumentenvertrouwen april
    4. NL prijzen bestaande koopwoningen maart
    5. ING jaarvergadering
    6. VS Chicago Fed-index maart
    7. EU consumentenvertrouwen april (voorlopig)
  2. 23 april

    1. Japan samengestelde inkoopmanagersindex april
    2. Novartis Q1-cijfers
    3. Renault Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht