Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

TA: Klassiek koopsignaal

TA: Klassiek koopsignaal

De Dow Theory geeft een belangrijke bevestiging en het klassieke signaal van economische voorspoed. Volgens deze ruim 100-jaar oude regel is er sprake van een langdurige bullmarket indien zowel de Dow Jones Industrials als de Dow Jones Transportations gelijktijdig een nieuw all time high maken. Dat is exact de situatie die vorige week op Wall Street is bereikt.

Vangnet AEX

Uiteraard eerst de AEX. De recente daling heeft de AEX-index naar het niveau van de voorgaande toppen teruggebracht. Deze voormalige weerstandszone fungeert nu als een sterk vangnet. Het adagium is old resistance becomes new support.

Die oude toppen liggen rond 531 (gevormd op 2 juni). Het technische plaatje blijft positief, zolang de koers boven deze voormalige weerstand weet te blijven. Aan de bovenkant is er in eerste instantie ruimte richting 557,43, het topje van 10 november. Het volgende koersdoel ligt rond 563,98 (gevormd op 13 juli 2007).


Lange uptrend AEX

Afgezien van de recente turbulentie blijft de langetermijntrend van de AEX prima op koers en opwaarts gericht. De Nederlandse beurs heeft in de recente daling de onderkant van het stijgende trendkanaal met succes getest.


Transport breekt uit

De Dow Jones Transportation index sloot vorige week op een all-time-high. De Transportation index is in de recente correctie vanaf de onderkant van het meerjarige trendkanaal opgeveerd.

In dezelfde week is met de doorbraak boven de top van oktober rond 10.080,51 de oude uptrend hervat. De index kan nu verder omhoog. Eerstvolgende barrière wacht nu in de buurt van weerstand 10.650,00 (berekend koersdoel).


Wall Street

De Dow Jones index bereikt het ene na het andere all time high. Ook de afgelopen week sloot de Dow op het hoogste niveau ooit. Wall Street ligt er technisch bezien zeer sterk bij.

De Dow heeft de opwaartse trend hervat, nadat het topje van medio november rond 23.600 is gebroken. Steun zien we rond 23.242,75 (gevormd op 15 november).

 

Over de Dow Theory

Volgens de theorie die Charles Dow meer dan 100 jaar geleden heeft beschreven, moet een bullmarkt altijd bevestigd worden door de verschillende beursindices, in het bijzonder door de transportsector.

Charles H. Dow (1851–1902), o.a. oprichter van The Wall Street Journal en mede naamgever van de beroemdste beursindex ter wereld, wees erop dat stock market averages in dezelfde richting moeten wijzen om de geldigheid van een bullmarkt te bewijzen.

Dow ging er in zijn tijd, toen de Verenigde Staten een industriële factor van betekenis werd, vanuit dat alle geproduceerde goederen ook daadwerkelijk van de fabriek naar de klant getransporteerd moesten worden.


Klassiek koopsignaal

Een bullmarkt in de industriële en manufacturing sector zou volgens hem gewantrouwd moeten worden indien deze niet tegelijkertijd in de transportsector zou optreden. Overigens was indertijd de Dow een beursindex die veel meer industrieel van karakter was dan tegenwoordig.

Bovendien werd de transportsector in die tijd gedomineerd door spoorwegen. Charles Dow en zijn volgers waren in het bijzonder geïnteresseerd in all time highs. Een all time high bij de Industrials met een gelijktijdig koersrecord in de Transportsector werd door hem als zeer positief beoordeeld.

Een uitbraak van de Dow Jones Transportations index in combinatie met een uitbraak van de Dow Jones Industrials index staat sinds jaar en dag bekend als een koopsignaal volgens de Dow Theory.
Feit is dat in de laatste week van november de recente serie koersrecords van de Dow Jones Industrials index wordt bevestigd door gelijktijdige all time-highs op de Dow Jones Transportations index. Hiermee geeft de Dow Theory een klassiek koopsignaal.

Royce Tostrams is technisch analist en oprichter van de Tostrams Groep. Hij schrijft zijn analyses op persoonlijke titel. De informatie in zijn analyses is niet bedoeld als professioneel of particulier beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Wij informeren u graag over ons rendement.

IEX heeft de laatste jaren sterk geïnvesteerd in onze Beleggersdesk. Onze kooptips hebben een gemiddeld rendement per tip opgeleverd van ruim +25%.


Een gedetailleerd overzicht van alle kooptips en de gevolgde berekening is te vinden op de rendementenpagina.

Met een abonnement op IEX heeft u altijd als eerste toegang tot onze analyses en kooptips.
U leest deze al vanaf 2,41 per week. Word nu abonnee en profiteer van 30% korting!

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Analyse door: Royce Tostrams

Royce Tostrams werkt sinds eind jaren zeventig op de financiële markten, onder andere bij Rabobank, Robeco, IRIS en de ING Groep als hoofd van de afdeling Technische Analyse. Hij heeft eind negentiger jaren de Tostrams Groep opgericht. Dit bureau biedt onafhankelijke beleggingsadviezen op basis van technische analyse voor par...

Meer over Royce Tostrams

Recente analyses van Royce Tostrams

  1. 16 apr ASML oogt wispelturig 97
  2. 15 apr Just Eat Takeaway nog tussen servet en tafellaken 74
  3. 12 apr Nederlandse beurs is alive and kicking 111

Gerelateerd

Reacties

227 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 12 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 d' Aandelen ' 4 december 2017 09:29
    Goedemorgen,

    even een vraagje, wanneer beurspartijen short gaan op aandelen verwacht je dat ze dat doen omdat ze denken dat de koers omlaag gaat en zij deze aandelen goedkoper terug kunnen kopen.

    Ik vraag mij af of dat nu de enige reden is om short op aandelen te gaan of zijn er meerdere redenen te bedenken, wie weet dat ?
227 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 12 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links