Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

6,115
  • Verschill

    -0,070 -1,13%
  • Volume

    155.273 Gem. (3M) 301,7K
  • Bied

    6,110  
  • Laat

    6,120  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom Februari 2018

2.606 Posts
Pagina: «« 1 ... 46 47 48 49 50 ... 131 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Energy 7 februari 2018 19:31
    Ik denk dat er vandaag veel tt beleggers overgestapt zijn naar andere aandelen. Er kwamen er op dit forum ook een aantal voorbij. Plus een aantal koersdoel verlagingen en dan gaat het hard.

    Op het einde van de dag zal het aanbod een beetje opdrogen en als er dan nog call opties worden gekocht, waarvoor market maker aandelen moet inkopen dan kan het even hard opveren.

    quote:

    Dokus_ schreef op 7 februari 2018 19:16:

    Maar de vage stijging is nog niet bekend! Zeer apart koersverloop! Na alle downgrades van analisten zag ik dit toch niet aankomen.

    Koers is en bljft zeer belabberd
  2. Jackyl 7 februari 2018 19:36
    MM een dikke duim voor je bijdrage !! Ik waardeer je inzet , ga zo door en hopelijk voel je het goed aan en worden we binnenkort verrast.
  3. [verwijderd] 7 februari 2018 19:37
    quote:

    *Justin* schreef op 7 februari 2018 19:12:

    Ik snap ‘m Wies en eens...
    ....zal de Betuwe in bloei weer staan?

    youtu.be/U8ZwFzITXl8

    Het is bijna een metafoor voor de hoop van de TomTom aandeelhouders.

    Na de Tweede Wereldoorlog bracht geen andere liedtekst het verlangen van de Nederlandse bevolking naar een mooiere toekomst
    beter tot uitdrukking dan ‘Eens zal de Betuwe in bloei weer staan’ (tekst en muziek: Han Dunk). Het werd in 1946 een radiohit in de uitvoering van het net opgerichte Metropole Orkest van Dolf van der Linden.

    PS, AB voor @MM
  4. forum rang 4 holenbeer 7 februari 2018 19:45
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 7 februari 2018 18:24:

    -Consumer mbt klokjes blijft men mee doorgaan met ook goede service voor mensen die al een klokje hebben bij eventuele problemen
    Er komen GEEN nieuwe producten meer
    Consumer is in zijn geheel toch nog steeds een belangrijke inkomstenbron qua omzet
    -Er worden nooit namen van klanten gegeven(waar wij van balen) maar dat is bescherming van de klant die het uiteraard wel zelf mag melden
    Niemand wil de ander inzage geven in ontwikkelingen
    -Communicatie naar de aandeelhouders moet beter want de koers liegt niet
    Antwoord: wij kunnen geen klantnamen geven en gaan dat dus ook niet doen
    anders kunnen klanten boos worden en weglopen door commerciele beschadiging
    -Ook het Management ziet de koers en snapt de zeer ontevreden aandeelhouders heel goed en ook zij willen de koers de waarde van het bedrijf zien weergeven
    -De omzetting naar softwarebedrijf heeft zijn tijd nodig en verder verwacht men voor 2018 een stijging van de brutomarge van 63 naar 70%
    -Ik vroeg als er een bieder komt op Telematics of de Maps willen jullie dan wel praten aangezien de Heer Goddijn alle takken bij elkaar wil houden:
    daar kwam geen nee en ja op dus ik concludeer daar uit dat ze dan wel degelijk gaan luisteren naar de mogelijke koper/geinteresseerde
    -Ik vond mevr Grubesic heel helder overkomen en echt de tijd voor mij nemen( meer dan half uur) heb toch wel vertrouwen herwonnen en durf zelf te stellen na dit gesprek dat ze achter de schermen met iets heel groots bezig zijn wat misschien wel dichter bij ontknoping is dan wij ons kunnen voorstellen...ik proefde dat echt

    Hardstikke goed, moneymaker, respect!
  5. Agatan 7 februari 2018 20:33
    Verdiende AB MM.
    Goed dat jouw frustatie ietwat is bevredigd.
    Voelde de afgeopen dagen met je mee. Gezien de ab’s meerderen. Pluim dus.
  6. forum rang 6 win some... 7 februari 2018 20:42
    Over een konijn en een hoge hoed

    TomTom organiseert op 9 januari een conference call om de gevolgen van de invoering van IFRS 15/16 te bespreken. Een van de gevolgen van de nieuwe manier van boekhouden is dat het gerapporteerde 'net result' hoger uit zal vallen. Ergens in de range van 5-25 miljoen hoger, geeft TomTom aan. Dit leidt tot de verwachting bij beleggers dat de nieuwe boekhoudregels ook een positieve invloed op de 'adjusted EPS' zullen hebben.

    Op 6 februari presenteert TomTom haar jaarcijfers over 2017 en geeft daarbij ook alvast ter vergelijking de aangepaste cijfers onder IFRS 15/16. En inderdaad, onder de nieuwe boekhoudregels is het 'net result' zo'n 10 miljoen hoger en is de adj. EPS 0,30 i.pv. 0,26 €. Maar daar blijft het niet bij. TomTom blijkt namelijk nog een boekhoudkundige verandering te willen doorvoeren, en wel in de berekening van de adj. EPS. Waar de adj. EPS eerst nog werd gedefinieerd als:

    'net result attributed to equity holders adjusted for acquisition-related expenses & gains, impairments and material restructuring and disposal costs on a post-tax basis (divided by the weighted average number of diluted shares over the period).'

    Wordt dit nu:

    'net result attributed to equity holders adjusted for movement of deferred and unbilled revenue, deferred cost of sales, impairments and material restructuring and disposal costs on a post-tax basis (divided by the weighted average number of diluted shares over the period).'

    En daalt de adj. EPS naar 0,18 €.....

    Waarom komt TomTom hier pas op 6 februari mee naar buiten? Adj. EPS is toch een cijfer waar door veel beleggers en analisten naar wordt gekeken. Het was toch logisch geweest om deze verandering ook in de conference call van 9 januari mee te nemen? Nu komt het weer als een negatieve verrassing.
  7. forum rang 6 win some... 7 februari 2018 20:45
    Over een konijn en een hoge hoed (vervolg)

    Daarnaast kun je je afvragen wat nu precies de logica is van deze verandering in berekening van de adj. EPS. Taco Titulaer zegt er tijdens de Q4-conference call onder andere het volgende over:

    'Totaling the implementation of IFRS ‘15 and ’16, combined with the ongoing transition to become a software company, we changed the definition of adjusted earnings per share to better reflect our operational revenue and related cash generation.'

    De EPS wordt in de nieuwe rekenwijze voortaan ook aangepast voor 'movement of deferred and unbilled revenue' en 'deferred cost of sales'. Tot zover in lijn met de woorden van Taco.

    Maar de EPS wordt voortaan niet meer aangepast voor 'acquisition-related expenses & gains'. En dit is toch wel een beetje vreemd. Acquisition-related expenses, dit zijn bijvoorbeeld de afschrijvingen die TomTom nog jaarlijks neemt voor de overname van TeleAtlas. En afschrijvingen zijn een 'non-cash item'. Als je de adj. EPS meer in lijn met je cashflow wil brengen, dan zou je juist moeten corrigeren voor afschrijvingen. Het gaat in 2017 om een bedrag van 60,9 miljoen aan afschrijvingen waarvoor niet meer gecorrigeerd wordt. Een verschil in adj. EPS van grofweg 0,26 €.....

    Er zijn bedrijven die boekhoudkundige trucs uithalen om hun adj. EPS zo ver mogelijk op te blazen. Bij TomTom krijg je soms het gevoel dat ze hun cijfers met een vacuümpomp bewerken.
  8. [verwijderd] 7 februari 2018 20:50
    @win some...

    het is een aaneenschakeling van missers.
    En er is maar 1 man verantwoordelijk: GODDIJN.

    Hij gedijd prima in een omgeving waar het van een leien dakje gaat. De oude PND tijd. Met tegenwind is ie hulpeloos. (Laat ie Bouwe Bekking sturen).

  9. [verwijderd] 7 februari 2018 20:54
    quote:

    win some... schreef op 7 februari 2018 20:42:

    Over een konijn en een hoge hoed

    TomTom organiseert op 9 januari een conference call om de gevolgen van de invoering van IFRS 15/16 te bespreken. Een van de gevolgen van de nieuwe manier van boekhouden is dat het gerapporteerde 'net result' hoger uit zal vallen. Ergens in de range van 5-25 miljoen hoger, geeft TomTom aan. Dit leidt tot de verwachting bij beleggers dat de nieuwe boekhoudregels ook een positieve invloed op de 'adjusted EPS' zullen hebben.

    Op 6 februari presenteert TomTom haar jaarcijfers over 2017 en geeft daarbij ook alvast ter vergelijking de aangepaste cijfers onder IFRS 15/16. En inderdaad, onder de nieuwe boekhoudregels is het 'net result' zo'n 10 miljoen hoger en is de adj. EPS 0,30 i.pv. 0,26 €. Maar daar blijft het niet bij. TomTom blijkt namelijk nog een boekhoudkundige verandering te willen doorvoeren, en wel in de berekening van de adj. EPS. Waar de adj. EPS eerst nog werd gedefinieerd als:

    'net result attributed to equity holders adjusted for acquisition-related expenses & gains, impairments and material restructuring and disposal costs on a post-tax basis (divided by the weighted average number of diluted shares over the period).'

    Wordt dit nu:

    'net result attributed to equity holders adjusted for movement of deferred and unbilled revenue, deferred cost of sales, impairments and material restructuring and disposal costs on a post-tax basis (divided by the weighted average number of diluted shares over the period).'

    En daalt de adj. EPS naar 0,18 €.....

    Waarom komt TomTom hier pas op 6 februari mee naar buiten? Adj. EPS is toch een cijfer waar door veel beleggers en analisten naar wordt gekeken. Het was toch logisch geweest om deze verandering ook in de conference call van 9 januari mee te nemen? Nu komt het weer als een negatieve verrassing.
    Incompetentie is het. Iedereen op het verkeerde been gezet i.p.v. geholpen.

    De 40% stijging van de like-for-like EPS was verwacht, echter de algehele daling van het EPS niveau door invoering IFRS 15+16 is niet (of in ieder geval onvoldoende) gecommuniceerd op 9 januari. Ja dan verras je dus negatief. Echt bagger en dat was niet nodig geweest.
  10. [verwijderd] 7 februari 2018 21:05
    quote:

    Accuboor schreef op 7 februari 2018 20:54:

    [...]
    Incompetentie is het. Iedereen op het verkeerde been gezet i.p.v. geholpen.

    De 40% stijging van de like-for-like EPS was verwacht, echter de algehele daling van het EPS niveau door invoering IFRS 15+16 is niet (of in ieder geval onvoldoende) gecommuniceerd op 9 januari. Ja dan verras je dus negatief. Echt bagger en dat was niet nodig geweest.
    Incompetentie kan ik mij niet voorstellen, dit is met opzet.
    De aandeelhouder wordt gepiepeld.
  11. visje 7 februari 2018 21:11
    @moneymaker knap man. tnx ! (nb je moet het maar doen)
    moneymaker to the board!
  12. forum rang 4 holenbeer 7 februari 2018 21:20
    Maar goed, nu wij dit doorzien, mooi instapmoment toch?
    Nog steeds zou het me niet verbazen als Apple een call-optie heeft die afhankelijk is van de momentane koers op moment x, en x kan 2018 zijn omdat dan de 5-jaars deal weer afloopt.
    Of toch die exit?
  13. Putz 7 februari 2018 21:27
    [Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, een aantal berichten is bij dezen verwijderd.]
  14. [verwijderd] 7 februari 2018 21:31
    quote:

    win some... schreef op 7 februari 2018 20:45:

    Over een konijn en een hoge hoed (vervolg)

    Daarnaast kun je je afvragen wat nu precies de logica is van deze verandering in berekening van de adj. EPS. Taco Titulaer zegt er tijdens de Q4-conference call onder andere het volgende over:

    'Totaling the implementation of IFRS ‘15 and ’16, combined with the ongoing transition to become a software company, we changed the definition of adjusted earnings per share to better reflect our operational revenue and related cash generation.'

    De EPS wordt in de nieuwe rekenwijze voortaan ook aangepast voor 'movement of deferred and unbilled revenue' en 'deferred cost of sales'. Tot zover in lijn met de woorden van Taco.

    Maar de EPS wordt voortaan niet meer aangepast voor 'acquisition-related expenses & gains'. En dit is toch wel een beetje vreemd. Acquisition-related expenses, dit zijn bijvoorbeeld de afschrijvingen die TomTom nog jaarlijks neemt voor de overname van TeleAtlas. En afschrijvingen zijn een 'non-cash item'. Als je de adj. EPS meer in lijn met je cashflow wil brengen, dan zou je juist moeten corrigeren voor afschrijvingen. Het gaat in 2017 om een bedrag van 60,9 miljoen aan afschrijvingen waarvoor niet meer gecorrigeerd wordt. Een verschil in adj. EPS van grofweg 0,26 €.....

    Er zijn bedrijven die boekhoudkundige trucs uithalen om hun adj. EPS zo ver mogelijk op te blazen. Bij TomTom krijg je soms het gevoel dat ze hun cijfers met een vacuümpomp bewerken.
    Is er een belasting reden om dit te doen?

    Cashflow uit operating activities was 173mln in 2017, dus ca. 0,73 per aandeel
  15. [verwijderd] 7 februari 2018 21:44
    Dank voor de uitleg win some

    Dit is toch super amateuristisch en in tegenspraak met TT uitspraak dat ze ook de koers wel hoger willen...zie MM (AB)

    Door aanpassing in EPS weten ze toch dat de koers daar niet beter van gaat worden...dus...koers was van ondergeschikt belang..maar ondergeschikt aan wat!
    Eigenbelang...?

  16. [verwijderd] 7 februari 2018 22:25
    Ebitda Automotive was 100mln in 2017, Telematics ca. 60mln. En dit gaat >15% per jaar groeien tm 2020 (immers kosten zullen minder toenemen dan omzet). Dan heb je het dus over een EBITDA van 250-350mln in 2020. Plak daar eens een high tech multiple van 20X ebitda op...
2.606 Posts
Pagina: «« 1 ... 46 47 48 49 50 ... 131 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 18 april

    1. NSI Q1-cijfers
    2. Sipef Q1-cijfers
    3. Sligro Q1-cijfers
    4. NL werkloosheid maart
    5. Deliveroo trading update
    6. Easyjet trading update
    7. Econocom Q1-cijfers
    8. PostNL €0,03 ex-dividend
    9. Procter & Gamble Q1-cijfers
    10. VS steunaanvragen - wekelijks
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht