Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Boskalis: Koerstriggers

Boskalis: Koerstriggers

CEO Peter Berdowski liet zich zo negatief (lees: realistisch) uit over de komende twee jaar dat het aandeel subiet bijna 20% prijsgaf, van €30 naar nu €25. Vorig jaar werd een winst per aandeel verdiend van €1,15 en voor dit jaar wordt dat een hele uitdaging, aldus de bestuursvoorzitter zelf. 

De dagen na de jaarcijfers komen traditiegetrouw de analisten met nieuwe koersdoelen en die zullen keer op keer negatief uitpakken. Zelfs ABN AMRO, dat een Verkoop advies had staan met koersdoel €27, verlaagde dat koersdoel nog eens naar €25.

Uit de AEX

Tel daarbij op de verwijdering uit de hoofdgraadmeter van de Nederlandse beurs en de daling is uitermate verklaarbaar. Zelfs op een koers van €25 is het aandeel, in termen van winstgevendheid, nog duur. Vanmiddag wordt Boskalis definitief uit de AEX gezet, en dat kan in de slotveiling (er zijn nogal wat AEX ETF's) nog enige druk geven. 

Dood geld noemen we dat, als er in geen velden of wegen koerstriggers te bespeuren zijn. Maar, ziedaar, opeens is er licht aan het einde van de tunnel. Het was ceo Peter  Berdowski zelf die de handschoen oppakte door deze week zelf wat 'skin in the game' te plaatsen. Hij kocht van eigen geld 50.000 aandelen tegen een gemiddelde koers van €25,49. Iets te vroeg kennelijk, maar 'highs and lows are for fools', zeggen ze op de beurs. 

boskalis iex

 

Streep in het zand

De afgelopen dagen, en eigenlijk al langer uit vooral Angelsaksische hoek, klonk er kritiek waarom ceo Berdowski helemaal geen aandelen in het bedrijf had. Navraag leert dat dat bij Boskalis al is afgeschaft voordat Berdowski uberhaupt ceo werd, en het altijd 'teveel gedoe' werd gevonden. 

Inmiddels heeft Berdowski dus een ferme streep in het zand getrokken, door voor €1,27 miljoen aandeeltjes Boka te kopen. Die zal straks ook wel de hele dag op IEX de koers staan refreshen. Nu zegt dat niet alles, het nieuwe management van Nyrstar bijvoorbeeld kocht ook elk voor een miljoen aan aandelen, maar kreeg eerst nog een daling van 20% voor hun kiezen. 

Toch is het een teken van vertrouwen: een miljoen is een hoop geld en daarmee geeft Berdowski wel een signaal af. Maar waar we echt op zitten te wachten is natuurlijk meldingen over nieuw werk. Nu zit er wel heel wat werk in de pijplijn, in het Midden-Oosten bijvoorbeeld, en Zuid-Oost-Azië, maar echt materieel wordt het allemaal nog niet. 

Redder in nood

Die twee banen voor Schiphol in de Noordzee kunnen ook nog gemakkelijk tien jaar op zich laten wachten, en daar kunnen we ook niet op wachten. Wel kwam Boskalis deze week in het nieuws als redder in nood bij een brand op een groot containerschip in de Arabische Zee. Overigens met een trieste afloop, want de brand kostte vijf bemanningsleden het leven. 

Bij dit soort gelegenheden is Boskalis marktleider en wordt als eerste gebeld. Manschappen worden van over de hele wereld ingevlogen en schepen die men nodig heeft worden vaak lokaal ingehuurd. U ziet op onderstaande foto's hoe e.e.a. in zijn werk ging.  De foto's komen van de website van Boskalis

boskalis iex
Klik op het plaatje voor een grote versie

Uit het logboek van Boskalis:

Op 6 maart j.l. brak een zware brand uit op de Honam in de Arabisch Zee, 900 zeemijl ten zuidoosten van Salalah (Oman) en 800 zeemijl ten westen van Mumbai. Na pogingen de brand zelf te blussen had de bemanning het schip moeten verlaten en inmiddels staat vast dat 3 bemanningsleden zijn overleden en één wordt vermist.

 

boskalis iex
Klik op het plaatje voor een grote versie

Boskalis salvage werd benaderd om de brand te blussen en het schip en haar lading te redden. Circa dertig collega's zijn direct vanuit Singapore en Nederland gemobiliseerd en de operatie is in partnership en in nauw overleg met de scheepseigenaar uitgevoerd.

Met de inzet van een zestal schepen, uiteenlopend van grote zeeslepers tot kleinere sleepboten, allen met brandblusfaciliteiten aan boord, kon afgelopen weekend het sein brand meester worden gegeven. Daarmee is slechts een klein deel van de lading door de brand verloren gegaan en is voorkomen dat het schip zou zinken. 

boskalis iex
Klik op het plaatje voor een grote versie

Nu is dat op het hele plaatje wellicht klein bier, maar toch: hier zit wel fantasie in. Wat is namelijk het geval: de redder van zo'n schip in nood krijgt een beloning die gerelateerd is aan de waarde van het geredde schip. Bergingswerkzaamheden op zee worden vaak vergoed op basis van een LOF, een Lloyds Open Form, waarbij de redder een vergoeding krijgt die gerelateerd is aan de waarde van de lading.  

Mocht de cargo waardeloos zijn (een wrak of iets dergelijks) dan wordt er gewerkt met een soort uurtje-factuurtje, maar in de praktijk, en ook in dit geval, krijgt de reddende engel uitbetaald naar rato van de waarde. Het in 2017 gebouwde schip is van Maersk, heet Honam, voer onder Singaporese vlag en is 353 meter lang en 53 meter breed; te vergelijken met drie voetbalvelden die achter elkaar liggen. 

Zo'n containerschip als deze is gemakkelijk €100-150 miljoen waard en dan hebben we het nog niet over de lading zelf. Wat dat betreft is het een soort garage-sale zoals u die wel eens ziet in de VS: als er toevallig allemaal horloges van Cartier in zitten is de beloning vele malen hoger dan wanneer het hele schip volgeladen is met houtsnippers. 

Hoeveel het Boskalis gaat opleveren is op dit moment niet te zeggen, maar dat kan in de orde van grootte van tientallen miljoenen zijn. Daarvoor is natuurlijk wel met een ploeg van 30-35 man flink wat werk verricht.  

Word lid van IEX Premium om de advieswijziging van de IEX Beleggersdesk te zien.

Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl. Volg @nicoinberg op Twitter

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 25 april

    1. BASF Q1-cijfers
    2. Deutsche Bank Q1-cijfers
    3. Delivery Hero Q1-cijfers
    4. Nestlé Q1-cijfers
    5. Adyen Q1-cijfers
    6. Besi Q1-cijfers
    7. Flow Traders Q1-cijfers
    8. Sanofi Q1-cijfers
    9. Azelis Q1-cijfers
    10. Kinepolis Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht