Arend Jan knijpt er een weekendje tussenuit, vandaar dat u het vandaag met mij moet doen. Laten we het eens hebben over Facebook vandaag. U leest het in alle kranten en misschien is het goed er ook eens met een beleggersoog naar te kijken.
Eerst even Trump bashen natuurlijk... De afgelopen week waren de beurzen in de greep van de mogelijke handelsoorlogen tussen de VS enerzijds en de rest van de wereld anderzijds. Dat Trump de staalindustrie een hart onder de riem wil steken is tot daaraan toe.
Hij heeft overigens zeker een punt als hij de overcapaciteit in China wil aankaarten, maar als het gevolg is dat elk land naar zijn im- en exportbalans kijkt en lijstjes gaat maken met goederen die eventueel ook voor importheffingen in aanmerking komen, zijn we verder van huis.
Zowat de hele wereld is nu bezig bij Trump een uitzonderingspositie te bewerkstelligen. De hoop is allang opgegeven dat iemand in zijn inner circle hem kan weerhouden van zijn plannen. Mocht die er al zijn, hij is nogal makkelijk met het ontslaan van mensen:
En hij spaart kool en geit niet. Wie hem tegenspreekt is weg, waarmee hij nu, anderhalf jaar na aantreden, een kring met gelijkgestemden om zich heen heeft verzameld, die hem eerder aansporen dan afremmen.
In ieder geval, ik houd me altijd maar vast aan het feit dat uiteindelijk het gezond boerenverstand zal zegevieren. Trump's tactiek was altijd om eerst als een bullebak te keer te gaan en vervolgens, bij een directe ontmoeting, zoete broodjes te bakken.
Uiteindelijk zal het voor het Amerikaanse bedrijfsleven en consumenten ook geen feest worden als de grenzen op slot gaan. De vraag is hoever Trump bereid is te gaan en dan zijn we toch weer terug bij de grootste angst die de markten anderhalf jaar geleden hadden bij zijn aantreden: Trump is een ongeleid projectiel en dat kan tot hele rare situaties leiden.
Beursgangen Nederland
Nog wat kleine kwesties die me zo te binnen schieten. Eerst even over de beursgangen van afgelopen week. De drie Nederlandse IPO's werden niet al te hartelijk begroet door het beleggend publiek maar er zijn wel wat redenen aan te wijzen waarom dat zo is.
In heel Europa waren er een kleine twintig IPO's deze week, het beurssentiment is een stuk minder dan twee maanden geleden en daarbij is het feit dat de verkopende partijen allemaal aan het cashen zijn geen aanbeveling. Ik was zelf vrijdagochtend aanwezig bij Euronext bij de gongslag van B&S Group, waar de stemming ondanks de magere IPO-prijs opgelucht was.
Volledige winst uitgekeerd
Zo'n beursgang is natuurlijk een slopend proces wat veel energie vreet van het management en zeker een doorlooptijd van een half jaar, zo niet langer heeft. In dat licht bezien ook niet raar dat vorig jaar nog even de volledige winst aan dividend werd uitgekeerd.
Oprichter Willem Blijdorp en CEO Bert Meulman brachten gezamenlijk 28 miljoen van de 84 miljoen aandelen aan de man. Blijdorp, een man die de pers schuwt en door onze vrienden van Quote op zijn hielen wordt gezeten, was toch aanwezig en gaf nog een paar boerenwijsheden mee.
Zoals niet elke dag naar de beurskoersen kijken bijvoorbeeld... Dat mag dan gelden voor de mensen die bij B&S werken, dat geldt natuurlijk niet voor ons soort mensen.
Ik had toch het idee dat vooral B&S en NIBC zich ietwat in de steek gelaten voelden door de om hen heen krioelende bankiers toen de koersen vrijdagochtend procenten lager openden.
NXP-Tantaluskwelling CEO Clemmer
Ophef afgelopen week over de enorme jackpot die CEO van NXP Richard Clemmer binnentrok: Clemmer is een verstandig man: hij verkocht het merendeel van zijn aandelen- en optiepakket in NXP zo rond een koers van $115-116 en incasseerde daarmee bijna een half miljard dollar.
Het leuke is dat Clemmer bekend staat als een ongelooflijke krent. Uit een stuk van het NRC van een klein jaar geleden:
Ik weet niet hoe het u vergaat, maar met deze kennis kijk ik ineens heel anders naar deze equivalent van Dagobert Duck. Dat geld, al is het wat erg ver boven de Balkenende-norm, is hem van harte gegund, maar moet hem als een steen op de maag liggen.
Keihard Karma
Wie gelooft in karma zal ongetwijfeld tot de conclusie komen dat dít het juk is dat de arme Clemmer kennelijk moet dragen. Een half miljard op zak maar buikpijn bij elke cent die je uitgeeft. Het is niets minder dan een Tantaluskwelling.
Ik zie de stakker 's nachts woelen in zijn slaap bij elke downtick van de dollar (sinds de verkoop in oktober gedaald met 15%!), piekerend over het laagste belastingtarief wereldwijd en de torenhoge fees van de niet te omzeilen fiscalisten. Vluchtend voor al die talloze financiele adviseurs (Buffett noemt dat 'helpers') die hem willen bijstaan zijn geld nogmaals te verdubbelen.
Denk daar ook eens aan wanneer u met afgunst naar dit soort bedragen kijkt. Een hoop geld geeft een hoop zorgen en dat is wel het laatste wat je iemand, die zo'n belangrijke rol gespeeld heeft in de wederopstanding van NXP, gunt.
Deal or no deal?
Dat gezegd hebbende, wordt de overnamedeal steeds meer een speelbal van de (inter)nationale politiek. Van de internationale toezichthouders zijn er inmiddels acht van de negen akkoord, alleen de Chinezen hebben nog bezwaren. Nederland is geen partij, dat wordt vanuit Brussel geregeld.
In het licht bezien van de internationale handelsoorlog kan China op deze manier mooi de Amerikanen dwarszitten. Ook in ons eigen land zijn een paar politici wakker geworden. Inmiddels zijn er kamervragen gesteld:
Een goeie daling van de Nasdaq zou Qualcomm in de kaart spelen want dan houdt het gezeur om een hogere prijs snel op. Het bod is inmiddels $127,50 maar de aanmeldingen lopen nog niet storm, en ook logisch, dat kan altijd nog.
Ondertussen loopt de toestemming van de Amerikaanse toezichthouder alweer af en loopt ook het officiele bod straks in april af. Dat geeft Clemmer weer de mogelijkheid opnieuw te onderhandelen met Qualcomm en wie weet trekt hij er nog een keer een half miljard uit.
Facebook: Kopen of deleten?
Die Nasdaq-daling moet dan komen van Facebook en de perikelen rond de eventuele verkoop van Big Data aan allerlei bedrijven die daar leuke dingen mee doen. We zijn er natuurlijk allang aan gewend dat wanneer u een hotel in Oostenrijk zoekt op internet, u de dagen daarna wordt doodgegooid met allerlei andere opties via Google Ads.
Hierboven leest u de missie van Facebook. Daar staat geen woord bij over het politiek beïnvloeden van argeloze burgers. Ook niet over het verkopen van marketingprofielen aan commerciele bedrijven.
Voor degenen die denken dat alleen Trump op deze wijze aan de macht is gekomen, think again. Ook Obama maakte gebruik van social media en en in ons eigen land zijn bijvoorbeeld FVD en GroenLinks druk met microtargeting.
In bovenstaand artikel wordt uitgelegd hoe een Facebook-campagne werkt:
- Via targeted advertising worden potentieel geïnteresseerden naar de fanpage getrokken.
- Een applicatie maakt het mogelijk iets actiefs te doen met de content. Om dat te doen moet je wel fan van de pagina zijn.
- Een actief beheerde community: dat versterkt het effect omdat elke nieuwe fan de wall posts te zien krijgt in zijn stream.
Je kunt op internet je doelgroep perfect in kaart brengen. Dat is voor marketeers het grote voordeel van de social networks: je hoeft niet langer met een schot hagel op je vermeende doelgroep te mikken.
De Big Data die we met ons allen op straat gooien wordt dankbaar bij elkaar geveegd en stelt een Facebook in staat om exacte profielen uit te leveren aan de marketing jongens en meisjes. Zodat die met een precisieschot exact hun target kunnen raken en vele miljarden dollars besparen.
Trump en Facebook
Trump schijnt geen al te beste vrienden te zijn met de techjongens, hij spuugt op de Washington Post van Amazonbaas Jeff Bezos maar misschien denkt hij wat genuanceerder over Facebook. Wie weet kan het het sociale netwerk straks inzetten om de eerstvolgende verkiezingen in Iran te ontregelen.
Ten overvloede: bovenstaande foto is natuurlijk ook gemanipuleerd...Maar het standpunt van de Amerikaanse regering (lees: Donald Trump) kan nog wel eens doorslaggevend zijn straks. Ik acht hem in staat om Facebook gewoon te verbieden...
Facebook groeit hard
Mocht Facebook deze storm overleven, en daar ga ik vanuit, dan wordt het wel een heel interessant koersniveau straks. Kijk mee naar de huidige winstcijfers en vooral de groeicijfers. Er zijn weinig (grote) bedrijven die nog met 40% groeien qua omzet.
Logischerwijs wordt elk jaar de wereldbevolking meer digitaal. De oudste laag sterft, en de jongste laag wordt geboren met een smartphone in de luier. Zo groeit de fanbase van Facebook (en Instagram) dag na dag.
Eerst even wat feiten op een rij:
- Dagelijkse actieve gebruikers (DAUs) – 1.40 miljard, +14%
- Maandelijkse actieve gebruikers (MAUs) – 2.13 miljard, +14%
- Mobiele advertentie omzet – 89% van totale reclameinkomsten
- Kapitaalinvesteringen – $2.26 miljard (Q4) and $6.73 miljard (Geheel 2017)
- Netto kaspositie - $41.71 miljard oftewel $14 per aandeel
- Werknemers – 25,105 eind december 2017, een stijging van 47% tov een jaar eerder.
Dus: met slechts 25.000 werknemers wordt een omzet van $40 miljard en een winst van $16 miljard gehaald. Dat is $640.000 per werknemer per jaar.
Huiskamervraag: welk Nederlands beursgenoteerd bedrijf zit op schema om dat gemiddelde dit jaar ook te halen, of zelfs te overtreffen?
Omzet uit mobiele advertenties
De omzet komt bijna geheel uit advertentie-inkomsten en dat is wat Sheryl Sandberg, COO, ook aanvoerde als excuus voor al die klagende mensen: ons platform is gratis en dit is de manier waarop wij de boel in de lucht kunnen houden.
Sowieso is dat een moeilijke kwestie: de concurrentie van gratis. Daar hebben we bij IEX ook mee te maken. Zoveel is gratis op internet, dat mensen vergeten dat er achter elk model, hoe gratis het ook is, een manier van inkomsten verzamelen zit. Of gaat u wel gratis naar uw werk?
Met andere woorden: Gratis is geen verdienmodel! Wanneer het niets kost, bent ú het verdienmodel. Hetzij door advertenties op u los te laten (net als op TV, zijn we aan gewend) hetzij door uw informatie door te verkopen aan derde partijen die er hun voordeel mee doen.
Identificeren doelgroepen
Dat gaat dan over het algemeen om het helpen identificeren van de juiste doelgroepen zodat miljarden reclamedollars bespaard kunnen worden. Dat daar tegenwoordig ook politieke campagnes mee gewonnen kunnen worden is nieuw bij het grote publiek.
De meeste grote techbedrijven geven hun diensten eerst gratis weg, om marktaandeel op te bouwen en daarmee een visvijver te kweken. Kijk naar Dropbox (aanbieder cloudoplossingen) dat vrijdag naar de beurs ging in New York.
Dropbox heeft 500 miljoen gebruikers waarvan er maar 11 miljoen betalen. Maar het ziet die enorme aantallen gratis gebruikers als een ideale vijver om nieuwe leden uit te halen.
Dropbox en Spotify
Hetzelfde geldt voor Spotify. Komt 4 april naar de beurs, in New York. Wordt spannend overigens, want er worden helemaal geen aandelen verkocht of uitgegeven, er is gewoon een beursnotering van de ene op de ander dag.
Spotify heeft het beter voor elkaar: van de 159 miljoen gebruikers zijn er 71 miljoen die een abonnement hebben. De rest wordt doodgegooid met reclames. Net zolang tot ze het zo beu zijn dat ze een abonnement nemen.
Misschien moet Facebook straks ook maar zoiets aan gaan bieden, als de regulering te ver doorvoert. Gewoon 2 dollar per maand vragen van de gebruiker. Met een user base van 2,1 miljard komt de omzet dan uit op 48 miljard, 20% hoger dan nu. Het is maar een ideetje...
Cijferbrij Facebook
Laten we eens wat cijfers van Facebook op een rij zetten. We beginnen met de inkomsten per kwartaal.
U ziet hierboven hoe de omzet omhoog dendert, per kwartaal zelfs. Op jaarbasis steeg de omzet met 47%. Dan nog even een blik op de regio's waar Facebook actief is. De omzet per werelddeel: de helft komt nog steeds uit de VS en Canada; een kwart is afkomstig uit Europa.
Belastingdomper
Over 2017 verdiende de moloch $5,39 per aandeel, maar daar zat een belastingtegenvaller van $0,77 bij, vanwege de belastingplannen van Trump. Zonder de impact daarvan was de winst per aandeel dus $6,16.
Voor 2018 wordt een winst per aandeel verwacht door analisten van $8 a $8,50 per aandeel. Sommige taxaties liggen nog hoger. Onlangs verhoogde FB de advertentietarieven met 40% en alhoewel de kosten in 2018 volgens Mark Zuckerberg dit jaar met 45 a 60% stijgen, kan de omzettoename dat gemakkelijk verwerken.
Vraag is ook of die winst per aandeel zwaar onder druk komt te liggen door nieuwe regelgeving, of dat FB wegkomt met een paar miljard wereldwijd aan boetes? De case Volkswagen is een mooi voorbeeld: dat aandeel kelderde 37% na de sjoemelaffaire in september 2015 en het duurde ruim twee jaar voor de koers hersteld was.
Unstoppable?
U ziet, dit zijn cijfers om de vingers bij af te likken. Facebook is unstoppable en de huidge koerswinstverhouding voor 2018 van 20, met ook nog eens 42 miljard dollar op de achterbank, is met deze groei niets minder dan een dievenprijs.
De vraag is natuurlijk: kunnen we deze cijfers doortrekken naar de toekomst? Kan de politiek de grote internetgiganten stoppen? Of kunnen consumenten Facebook stoppen, zoals de Nederlandse jeugd ooit Hyves de nek omdraaide?
En waar ligt de grens wat burgers accepteren? Miljarden mensen hebben geen enkele notie van wat er met hun persoonlijke gegevens gebeurt. Tot nog toe volstond de overheid met slappe maatregelen zoals het verplicht vragen om toestemming voor het plaatsen van cookies.
Alsof iemand tegenwoordig nog algemene voorwaarden leest. Marketeers likken hun vingers af bij de hoeveelheid informatie die consumenten ongewild weggeven. Geef mij een willekeurig Twitterprofiel en ik kan u precies vertellen hoe die persoon in het leven staat. Daar heb je niet eens een algoritme voor nodig.
Voetbaluitslagen en andermans salaris
De gemiddelde consument maakt zich liever druk om voetbaluitslagen en andermans salaris terwijl we ondertussen argeloos al onze persoonlijke gegevens ter beschikking stellen van eender welke partij dan ook.
Want vergeet niet: of Facebook die gegevens nou verkoopt of niet, die gegevens zijn van Facebook, daar hebben we voor getekend. Het zou mij dan ook verbazen als Facebook ook dit keer er niet mee weg komt.
En of het deleten van uw Facebook account helpt? Het laatste woord vandaag daarover is aan onze nieuwe columnist Tadek Solarz, die al jaren zijn eigen blog heeft en schrijft over marketing en communicatie:
En ach, relativeren is ook een kunst. Wat maken we ons toch allemaal druk. Met bijna 8 miljard profielen op een klein stukje in de ruimte....
Een fijne zondag nog, en o ja, en hier de agenda nog voor de komende week. De tijd van de AVA's en dividenden is aangebroken. Corné praat u ook nog even bij:
26 mrt
06:30 Nederland BBP Q4
08:45 Frankrijk BBP Q4
19:30 Fed's Dudley speecht
22:30 Fed's Mester speecht
27 mrt
08:00 Duitsland import- en exportprijzen feb
09:00 Unibail-Rodamco notering €5,40 ex-dividend
09:00 Spanje inflatie CPI mrt
10:00 EU M3 geldhoeveelheid
11:00 EU consumentenvertrouwen mrt
15:00 VS S&P Case Shiller huizenprijzenindex jan6,2%
15:00 Randstad AVA
16:00 VS consumentenvertrouwen mrt131,0
17:00 Fed's Bostic speecht
28 mrt EventConsensus
08:00 Kardan Q4-cijfers
09:00 Duitsland GfK consumentenvertrouwen apr10,7
16:00 VS pending home sales feb2,3% MoM
16:30 VS weekrapport olievoorraden
29 mrt
01:50 Japan detailhandelsverkopen feb 1,7%
06:30 Nederland bedrijfsvertrouwen
08:00 Randstad notering €2,07 ex-dividend
10:00 Duitsland werkloosheid mrt-15K en 5,3%
10:30 VK BBP Q40,4% QoQ
14:00 Duitsland inflatie CPI mrt0,5% MoM
14:30 VS personal income and outlays feb0,4% en 0,2%
14:30 VS jobless claims230K
14:30 VS PCE prijzenindex feb0,2% MoM
15:45VS Chicago PMI mrt62,0
16:00 VS consumentenvertrouwen Michigan mrt 102,0
18:00 HAL Trust Q4-cijfers
30 mrt
00:00 Beurzen dicht ivm Goede Vrijdag
00:50 Japan industriële productie feb5,0%
10:00 Italië inflatie CPI mrt0,2% MoM