Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

AMG Critical Materials N.V. NL0000888691

Laatste koers (eur)

23,780
  • Verschill

    -0,720 -2,94%
  • Volume

    191.650 Gem. (3M) 245,7K
  • Bied

    23,700  
  • Laat

    24,000  
+ Toevoegen aan watchlist

AMG: lithium met de laagste kostprijs

487 Posts
Pagina: «« 1 ... 10 11 12 13 14 ... 25 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Tom3 8 april 2018 23:27
    Terug gekomen van een weekendje weg blijkt niemand hier op dit forum gezien te hebben dat Softbank op 5 april jl. een 10% belang genomen heeft in Nemaska. En wat nog belangrijker is: door de deelname hebben ze upfront een claim gelegd op 20% van de productie. Dit lijkt me toch een teken dat we dicht bij de bodem zitten Softbank, een ondernemende investeerder die een fortuin verdiend heeft met gedurfde investeringen, heeft toch een neus voor koopjes gezien ook het 15% belang dat ze recent hebben genomen in Uber (met waarschijnlijk een leuke discount):

    www.bloomberg.com/press-releases/2018...

    Potentieel minder positief nieuws voor AMG/ de prijs van lithium is dat Nemaska op 5 april tevens bekend heeft gemaakt dat haar bezittingen in Argentinië waarschijnlijk 6 miljoen ton lithium (LCE) bevatten, ongeveer het 10 voudige van de voorraad van AMG in Brazilië.

    www.bloomberg.com/press-releases/2018...
  2. forum rang 6 Tom3 9 april 2018 00:19
    quote:

    Tom3 schreef op 8 april 2018 23:27:

    Terug gekomen van een weekendje weg blijkt niemand hier op dit forum gezien te hebben dat Softbank op 5 april jl. een 10% belang genomen heeft in Nemaska. En wat nog belangrijker is: door de deelname hebben ze upfront een claim gelegd op 20% van de productie. Dit lijkt me toch een teken dat we dicht bij de bodem zitten Softbank, een ondernemende investeerder die een fortuin verdiend heeft met gedurfde investeringen, heeft toch een neus voor koopjes gezien ook het 15% belang dat ze recent hebben genomen in Uber (met waarschijnlijk een leuke discount):

    www.bloomberg.com/press-releases/2018...

    Potentieel minder positief nieuws voor AMG/ de prijs van lithium is dat Nemaska op 5 april tevens bekend heeft gemaakt dat haar bezittingen in Argentinië waarschijnlijk 6 miljoen ton lithium (LCE) bevatten, ongeveer het 10 voudige van de voorraad van AMG in Brazilië.

    www.bloomberg.com/press-releases/2018...
    Sorry voor Nemaska bij dit laatste bericht moet je NRG invullen.
  3. Umi1 9 april 2018 08:10
    quote:

    Tom3 schreef op 8 april 2018 23:27:

    Terug gekomen van een weekendje weg blijkt niemand hier op dit forum gezien te hebben dat Softbank op 5 april jl. een 10% belang genomen heeft in Nemaska. En wat nog belangrijker is: door de deelname hebben ze upfront een claim gelegd op 20% van de productie. Dit lijkt me toch een teken dat we dicht bij de bodem zitten Softbank, een ondernemende investeerder die een fortuin verdiend heeft met gedurfde investeringen, heeft toch een neus voor koopjes gezien ook het 15% belang dat ze recent hebben genomen in Uber (met waarschijnlijk een leuke discount):

    www.bloomberg.com/press-releases/2018...

    Potentieel minder positief nieuws voor AMG/ de prijs van lithium is dat Nemaska op 5 april tevens bekend heeft gemaakt dat haar bezittingen in Argentinië waarschijnlijk 6 miljoen ton lithium (LCE) bevatten, ongeveer het 10 voudige van de voorraad van AMG in Brazilië.

    www.bloomberg.com/press-releases/2018...
    Ik had het al gelezen ja. Ik ben ingeschreven op Nemaska's persberichten :)

    ivm NRG metals; Ze zeggen dat ze een gem. grade van 220mg/l Li terugvinden (ik heb al veel hogere waardes gezien), maar zeggen er wel niet bij welke verhouding de onzuiverheden zijn... (magnesium & sulfaat). Als die verhouding niet gunstig is, zal het absoluut geen low cost project zijn & dus moeilijk om investeerders aan te trekken.

  4. forum rang 6 Tom3 9 april 2018 14:23
    quote:

    Umi1 schreef op 9 april 2018 08:10:

    [...]

    Ik had het al gelezen ja. Ik ben ingeschreven op Nemaska's persberichten :)

    ivm NRG metals; Ze zeggen dat ze een gem. grade van 220mg/l Li terugvinden (ik heb al veel hogere waardes gezien), maar zeggen er wel niet bij welke verhouding de onzuiverheden zijn... (magnesium & sulfaat). Als die verhouding niet gunstig is, zal het absoluut geen low cost project zijn & dus moeilijk om investeerders aan te trekken.

    @Umi1, is het een veilige veronderstelling dat de (nieuwe) projecten die nu onderzocht worden op haalbaarheid allemaal te maken hebben met sub-optimale condities. Maw de pekelvelden die nu geëxploiteerd worden zijn in feite het laaghangend fruit? Het verbaast me eigenlijk dat die juniors eigenlijk weinig waarde worden toegekend op de beurs.
  5. forum rang 6 Tom3 9 april 2018 22:18
    Er woedt een harde strijd tussen enerzijds Japanse+ Koreaanse batterijmakers en hun tegenhangers in China. Het gaat zelfs zover dat er afspraken zijn gemaakt over de stichting van halffabricaat-fabrieken door Koreaanse fabrikanten in Chili in ruil voor toegang tot lithium. De voorgenomen deelname van Tianqi in SQM is in de ogen van de niet Chinezen inmiddels een gruwel. Chili is verder uitermate terughoudend met exploitatievergunningen. Het ziet er niet direct uit als zou er binnen een jaar een overschot aan lithium op de markt zijn:

    www.nasdaq.com/article/as-china-ties-...
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 11 mei 2018 12:34
    FD.nl

    Tsjechië in de ban van de lithiumkoorts

    De prijzen voor lithium gaan door het dak en overal ter wereld wordt driftig gezocht naar het 'witte goud'. In Europa lijkt een project in Tsjechië de beste papieren te hebben, maar daar ligt de regering overhoop met het bedrijf dat de rechten heeft om deze kostbare grondstof voor batterijen in elektrische auto's uit de grond te halen.
  7. aandeeltje! 16 mei 2018 01:30
    Afnemers willen high grade, kwaliteit en betrouwbaarheid., daarvoor is de toepassing veel te kritisch in de rat race die gaande is. Beloftes heb je weinig aan.
    AMG positioneert zich juist.
  8. forum rang 10 DeZwarteRidder 17 mei 2018 11:01
    Tesla verzekert zich van lithium voor accu's

    Door ANP Producties
    27 min geleden in FINANCIEEL

    Palo Alto - Tesla heeft een deal gesloten met een Australische producent van lithium, een belangrijke grondstof voor de accu's die onder meer worden gebruikt in de elektrische auto's van het bedrijf. Kidman Resources, zoals het mijnbouwbedrijf heet, begint echter pas in 2021 met de levering.
  9. forum rang 10 DeZwarteRidder 3 september 2018 15:48
    Hollandse lithiumbatterij begint groeispurt

    Door Theo Besteman
    27 min geleden in FINANCIEEL

    Voormalig Booking.com-eigenaar Kees Koolen wil met een aantal ondernemers ,,enkele miljarden” investeren in productie van krachtiger lithium-batterijen voor auto's, huishoudens en steden.

    De ondernemer Koolen werkt met zijn bedrijf Lithium Werkt, dat inmiddels 400 patenten bezit en kleinere overnames heeft gedaan, bovendien samen met de Universiteit van Twente, bedrijven en overheden in het oosten van Nederland.

    Bij de Universiteit van Twente wordt een campus gebouwd voor meer onderzoek, zo bevestigt het bestuur maandag in Enschede. Die moet in 2019 open gaan.

    Daar zullen in 2020 zo'n 2000 mensen vooral meer kennis opdoen over de productie van de volgende generatie batterijen. Het bedrijf werkt daarin samen met de universiteit maar ook met die in Munster en het Frauenhof-netwerk met 124 instellingen. Productie vindt vooral nog in China en de VS plaats.

    Het geld voor de miljardeninvestering komt van uitgifte van aandelen door Lithium Werkt, dat dit jaar naar eigen zeggen zo’n €300 miljoen omzet denkt te maken op basis van een serie orders. Vorig jaar was dat €6 miljoen. Het breidt snel uit en denkt dit jaar driehonderd werknemers te tellen.

    Groot tekort

    Aan lithiumbatterijen, bijvoorbeeld gebruikt in Tesla-auto's, ontstaat snel een enorm tekort, voorspellen wetenschappers. ,,Dat zal alleen maar oplopen gezien de behoefte van met name steden die energiezuiniger willen gaan werken”, zegt Koolen, die een vermogen opbouwde bij Booking en daarna investeerde in start-ups in technologie.

    „Er zijn genoeg mensen die erover denken, maar weinig initiatieven worden praktisch. Onze samenwerking is gewoon begonnen, en dat leidt direct tot orders”, aldus de ondernemer en jarenlang fanatieke motorcrosser.
  10. Umi1 3 september 2018 21:43
    quote:

    rene66 schreef op 3 september 2018 20:42:

    Geen AMG nieuws, maar wel over Lithium.

    The South Korean battery manufacturer LG Chem has signed an agreement with the Chinese Ganfeng Lithium to supply 48,000 tonnes of lithium hydroxide for electric vehicle batteries until 2022

    www.electrive.com/2018/09/02/lg-chem-...
    Ik gok dat het Ganfeng is die levert aant LG Chem & niet andersom... :D
  11. forum rang 10 DeZwarteRidder 11 oktober 2018 18:25
    'Ga short in lithiumbedrijven'

    'Ik zou niet in lithiumbedrijven beleggen,' zegt Gait. 'Of hooguit om short te gaan.' Bij 'short gaan' speculeren beleggers op een daling van de koers. Gait betoogde al eerder in het FD dat de lithiumboom zal eindigen in een tranendal.

    'We zitten nu op de top van de markt. Dit is het slechtste moment om in te stappen', zegt Gait. 'En stel jezelf de vraag: als dat lithium zo winstgevend is, waarom willen de zittende aandeelhouders dan van hun stukken af?'

    'Ingewikkelde techniek'

    Vervoer van lithium door het Chinese Ganfeng, dat donderdag een beursnotering kreeg in Hongkong.

    Maar volgens fondsbeheerder Pieter Busscher van het RobecoSAM Smart Materials Fund ligt dat een stuk genuanceerder. 'Het is waar dat er ruim voldoende lithium in de aardkorst zit. Maar dat betekent niet dat je het op korte termijn zomaar uit de grond kunt halen, de techniek erachter is nog best ingewikkeld. Nieuwe lithiumproducenten schermen vaak met optimistische verwachtingen voor de productie, maar die worden niet altijd waargemaakt.'

    Bovendien stelt de batterijenfabrikanten steeds hogere eisen aan het lithium dat wordt gebruikt, wat het voor nieuwe toetreders lastiger maakt, zegt Busscher. 'Lithium is geen gewone grondstof, het zit meer in de hoek van de speciaalchemie. Het lithium dat uit de grond komt moet eerst worden bewerkt, en je hebt behoorlijk wat specialistische kennis nodig om de kwaliteit te kunnen leveren die tegenwoordig wordt gevraagd.'
  12. forum rang 10 DeZwarteRidder 11 oktober 2018 18:27
    Beursgang lithiumbedrijf komt precies op het verkeerde moment

    Het had een feestje moeten worden voor beleggers in lithium: twee beursgangen in één dag tijd. Maar het lijkt erop dat de hype rond het 'witte goud' voorlopig voorbij is. De lithiumprijzen dalen, net als de koersen van de bedrijven die zich bezighouden met de winning van dit metaal, dat cruciaal is voor de batterijen in elektrische auto's.

    Het Chinese Ganfeng moest de kersverse notering aan de beurs in Hongkong donderdag bekopen met een koersverlies van bijna 30%. In New York keken beleggers in Livent tegen het einde van de handelsdag in Europa al tegen een verlies van bijna 3% aan ten opzichte van de openingskoers.

    China

    Ganfeng is de grootste lithium-verwerker van China en levert onder andere het lithium voor de batterijen in Tesla's. Livent is het lithium-onderdeel van het Amerikaanse FMC, dat van oorsprong bestrijdingsmiddelen voor de landbouw maakt.
  13. Bullish_2015 11 oktober 2018 19:13
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 11 oktober 2018 18:27:

    Beursgang lithiumbedrijf komt precies op het verkeerde moment

    Het had een feestje moeten worden voor beleggers in lithium: twee beursgangen in één dag tijd. Maar het lijkt erop dat de hype rond het 'witte goud' voorlopig voorbij is. De lithiumprijzen dalen, net als de koersen van de bedrijven die zich bezighouden met de winning van dit metaal, dat cruciaal is voor de batterijen in elektrische auto's.

    Wat betekent dit voor AMG? Ze hebben immers contracten tegen vaste prijzen. Ergens tussen de 500 en 800 per ton dacht ik.
  14. forum rang 10 DeZwarteRidder 11 oktober 2018 19:19
    quote:

    Bullish_2015 schreef op 11 oktober 2018 19:13:

    [...]Wat betekent dit voor AMG? Ze hebben immers contracten tegen vaste prijzen. Ergens tussen de 500 en 800 per ton dacht ik.
    Dat kun het beste aan Heinz vragen.
  15. Febo85 11 oktober 2018 19:40
    Dus als ik het goed begrijp staat AMG nu voor ongeveer 10 á 12x de wpa op de markt terwijl hier nog geen cent lithiumwinst in zit...
    Niet dat fundamenteel er überhaupt toe doet.
    Het "betrouwbare" FD vergeet gemakshalve te vertellen dat de koersen voornamelijk door hedgefunds ,welke het sein van Morgan Stanley kregen met hun Lithium afbraakrapport ,zijn gedaald.
    Dit terwijl alle CEO's van wereldwijde Lithiumbedrijven het tegendeel hebben verteld tijdens hun cijferpresentaties dit jaar...

487 Posts
Pagina: «« 1 ... 10 11 12 13 14 ... 25 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht