Uit het FD van vandaag:
Het Nederlandse betaalbedrijf Adyen gaat kortlopende kredieten verstrekken aan zijn klanten. Hiermee gaat het fintechbedrijf de concurrentie aan met traditionele banken.
Daarmee gaat de fintech in feite een beetje bankje spelen. Als ik daar dan ook een bankenwaardering van zeg tien keer de winst op los laat. kom ik uit op een koers van uit mijn hoofd ergens rond €32. Als ik dan nu op het koersenbord kijk, zie ik echter een heel ander bedrag staan. En hoe, zeg... :-)
Nu serieus, Adyen dus. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Zelfs bij Facebook en Alibaba niet. Hoe reageerde u? Ik geef het eerlijk toe. Vloeken en tieren, ik dacht eerst dat ik een datafout had toen ik de openingskoers zag. Het bleek toch te kloppen en er kwam, alsof het niks is, nog even €100 bovenop.
Vermogensbeheerder en oud-optiehandelaar André heeft een puntje, misschien wel twee.
Sexy
De vraag is natuurlijk hoe het kan dat Adyen zelf en de begeleidende banken - niet de minsten en zeer ervaren - Bank of America Merill Lynch, JPMorgan Chase, Morgan Stanley, Citigroup en ABN Amro de markt zo slecht hebben ingeschat. Hebben ze dat eigenlijk wel? Of is het ineens de waan van de dag die toeslaat?
Ik kan me voorstellen dat de bestaande aandeelhouders wel even zitten te kauwen. Heb je bij wijze van verdorie 10% van je stukken voor €240 aan het ABP verpatst en dan zie je even €500 voorbij razen vandaag. Aan de andere kant staat je resterende belang van zeg 90% er ook warmer bij. Lach en traan dus.
Er is meer om op te kauwen. Nog maar drie maanden geleden gingen Alfen, B&S en NIBC veel moeizamer naar de beurs. Die startten toen aan de onderkant van de range, het tegenovergestelde verhaal van vandaag. Het sentiment is zeker gedraaid, Adyen schijnt sexy te zijn en het is een unieke beursgang.
Dat laatste weet u intussen al lang en breed. Op papier komt er vandaag slechts 12,7% van de bestaande stukken en geen nieuwe aandelen naar de beurs. Wellicht is het gewoon een kwestie van vraag en aanbod: iedereen wil ze hebben, er zijn er niet zoveel en daar weet de prijs dan wel raad mee.
Helaas... Nee, dat zeg ik niet goed. Gelukkig kunnen we in het boek nooit zien wie wie is. Niettemin gok ik dat het professionals en instituten zijn die vandaag kopen. Voor veel particulieren is honderden euro's voor een aandeel gewoon te veel en te hoog, ze konden al niet intekenen en kijken het even aan.
Melkboerenhondenbusiness
In ieder geval wordt er veel gehuild en gelachen vandaag. Handige handelaren die eventjes tientallen procenten maken, maar de ongelukkigen die op de €500 trein sprongen, kijken nu alweer tegen een stevig verlies aan. Kortom, dit is een beursgang die wel eens de geschiedenisboekjes in kan gaan.
Nee, Adyen is zeker geen Worldonline, om maar de meest legendarische Nederlandse beursgang (uit 2000) er bij te pakken. Al is het maar door het domme feit dat Adyen éen écht bedrijf is dat écht winst, omzet en marges boekt, waar u bij Worldonline ik meen €2700 per amper iets opleverende klant dokte.
Misschien is Adyen beter te vergelijken met, hoe gek het ook klinkt, Basic-Fit en Takeaway. Net als Adyen zijn dat op het eerste gezicht ook bedrijven met allesbehalve een unieke, op het oog gemakkelijk te kopiëren business is. Daar mag u zelfs namen als Amazon, Facebook en Alibaba aan toevoegen.
Adyen kent ook meer dan genoeg peers een concurrenten, om er van maar te zwijgen dat grote jongens als Amazon, Alibaba, Google, Facebook, Apple et cetera misschien ook op het idee komen zich met betalen betalen en misschien wel lenen lenen bezig te houden, om Youp van 't Hek te citeren.
Ik hoef u niet te vertellen hoe al deze aandelen de laatste jaren presteerden. Misschien is dat wel de belangrijkste beleggingsles van vandaag met Adyen en eerder met die andere namen: een aandeel met op het oog melkboerenhondenbusiness dat knetterduur naar de beurs gaat is een koop :-)