Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

7,275
  • Verschill

    0,000 0,00%
  • Volume

    227.592 Gem. (3M) 272,7K
  • Bied

    7,100  
  • Laat

    7,300  
+ Toevoegen aan watchlist

TOMTOM AUGUSTUS 2018

1.528 Posts
Pagina: «« 1 ... 56 57 58 59 60 ... 77 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 ketchup 22 augustus 2018 14:07

    TT is gewoon niet interessant genoeg om de aandacht van beleggers te winnen, het spreekt in haar voordeel dat de transitie is afgerond en dat TT mooi gepositioneerd staat in een gevraagde sector, maar daar heb je het verder dan ook mee gehad

    voor de rest spreekt het vooral tegen, de aandeelhoudersstructuur waarbij de Bestuurders ook de grootaandeelhouders zijn spreekt niet in haar voordeel voor kritische benadering , want die is er niet, verder is TT een klein bedrijf en staat het aan een kleine beurs, het geeft eerder de indruk van een private company dan een beursgenoteerd bedrijf, de Bestuurders tonen geen honger voor het zoeken naar rendement, ze zijn allen zeer vermogend en vinden het belangrijker dat het bedrijf hen overleeft en iets betekend dat is belangrijk voor hun persoonlijke inbreng en een mooi stempel voor imago, dan dat het een money making machine moet worden.

    verder staat het reeds 13 jaar aan de Beurs, dus het is ook wat dat betreft geen nieuwkomer, het heeft een afgrijselijk track-record voor performance, buiten een korte succesvolle periode die werd afgerond met een dure acquisitie die ondanks vele investeringen voor R&D nog altijd niet staat aan de waarde van de aanschaf 2,8 miljard euro , maar niemand rekent men binnen TT af voor performance, want de bestuurders zijn de grootaandeelhouders en fuck-ups worden vergeven, want de band of brothers die de 45% maken is belangrijker dan de bestuurskwaliteiten, dus Madame blijft gewoon zitten en mee eten uit de ruif, dan wel wellicht in een weg gepromoveerde functie, maar men moet en zal in-controle blijven en daar is die 45% broodnodig voor.

    TT valt dan zogezegd onder de categorie 'groei'-bedrijf, maar laat als totale groep reeds jaar en dag krimp zien en zelfs al zou Automotive en Licensing 30% groeien de komende jaren dan nog heb je het over een relatief klein bedrijf
    de totale omzet van de groep staat onder 1 miljard en de winsten zijn klein, dus al zou TT naar 1,25 miljard omzet gaan na het uitfaseren van consumer dan moet er nog heel wat gebeuren om daar te geraken.

    het lange termijn verdienmodel, ondanks dat de marges hoog ogen is geen zekerheid
    TT is niet prijsbepalend, dus marges zijn een bewegend doel als de concurrentie toeneemt en die gaat toenemen, dan is de markt bepalend en de voorsprong die TT qua techniek heeft zal dan de edge moeten geven en dat is immer tijdelijk, vooral als grote spelers beslissen dat omzet/marktaandeel belangrijker is dan winst

    TT heeft wel als enorm voordeel het is kant en klaar als goede mapmaker en een ander heeft dat zomaar niet voor elkaar dat neemt jaren en kost volgens de experts 3 @ 5 miljard, dus er zit wel wel een enorm vangnet onder het aandeel, zolang de interesse in deze gevraagde sector blijft en nog niet over haar hoogtepunt heen is.
  2. Pieterbell 22 augustus 2018 14:33
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 22 augustus 2018 14:07:

    TT is gewoon niet interessant genoeg om de aandacht van beleggers te winnen, het spreekt in haar voordeel dat de transitie is afgerond en dat TT mooi gepositioneerd staat in een gevraagde sector, maar daar heb je het verder dan ook mee gehad

    voor de rest spreekt het vooral tegen, de aandeelhoudersstructuur waarbij de Bestuurders ook de grootaandeelhouders zijn spreekt niet in haar voordeel voor kritische benadering , want die is er niet, verder is TT een klein bedrijf en staat het aan een kleine beurs, het geeft eerder de indruk van een private company dan een beursgenoteerd bedrijf, de Bestuurders tonen geen honger voor het zoeken naar rendement, ze zijn allen zeer vermogend en vinden het belangrijker dat het bedrijf hen overleeft en iets betekend dat is belangrijk voor hun persoonlijke inbreng en een mooi stempel voor imago, dan dat het een money making machine moet worden.

    verder staat het reeds 13 jaar aan de Beurs, dus het is ook wat dat betreft geen nieuwkomer, het heeft een afgrijselijk track-record voor performance, buiten een korte succesvolle periode die werd afgerond met een dure acquisitie die ondanks vele investeringen voor R&D nog altijd niet staat aan de waarde van de aanschaf 2,8 miljard euro , maar niemand rekent men binnen TT af voor performance, want de bestuurders zijn de grootaandeelhouders en fuck-ups worden vergeven, want de band of brothers die de 45% maken is belangrijker dan de bestuurskwaliteiten, dus Madame blijft gewoon zitten en mee eten uit de ruif, dan wel wellicht in een weg gepromoveerde functie, maar men moet en zal in-controle blijven en daar is die 45% broodnodig voor.

    TT valt dan zogezegd onder de categorie 'groei'-bedrijf, maar laat als totale groep reeds jaar en dag krimp zien en zelfs al zou Automotive en Licensing 30% groeien de komende jaren dan nog heb je het over een relatief klein bedrijf
    de totale omzet van de groep staat onder 1 miljard en de winsten zijn klein, dus al zou TT naar 1,25 miljard omzet gaan na het uitfaseren van consumer dan moet er nog heel wat gebeuren om daar te geraken.

    het lange termijn verdienmodel, ondanks dat de marges hoog ogen is geen zekerheid
    TT is niet prijsbepalend, dus marges zijn een bewegend doel als de concurrentie toeneemt en die gaat toenemen, dan is de markt bepalend en de voorsprong die TT qua techniek heeft zal dan de edge moeten geven en dat is immer tijdelijk, vooral als grote spelers beslissen dat omzet/marktaandeel belangrijker is dan winst

    TT heeft wel als enorm voordeel het is kant en klaar als goede mapmaker en een ander heeft dat zomaar niet voor elkaar dat neemt jaren en kost volgens de experts 3 @ 5 miljard, dus er zit wel wel een enorm vangnet onder het aandeel, zolang de interesse in deze gevraagde sector blijft en nog niet over haar hoogtepunt heen is.

    Hallo Wies,
    Mooi verhaal en @TT zou niet misstaan in het rijtje van @LANDIS en @IMTECH met dit verschil dat de bestuurders van deze partijen alles deden om de beurskoers te laten stijgen waar de bestuurders van @TT ogenschijnlijk een zo laag mogelijke beurskoers nastreven.

    Van @LANDIS en @IMTECH is overduidelijk bewezen dat de bestuurders frauduleuze handelingen hebben verricht en de toekomst zal uitwijzen of de bestuurders van @TT met hun handelingen binnen het boekje zijn gebleven.

    In ieders geval hebben de bestuurders van @TT al jarenlang op onze kosten hun hobby kunnen uitvoeren en krijgen daarvoor ook nog een behoorlijk zakgeld.

    Welke bestuurders van een beursgenoteerd bedrijf kan het zich veroorloven om jaar over jaar geld te verbranden, in Nederland ken ik er maar 3, Paul Kuiken, Rene van der Bruggen en Harold Goddijn!

    Zou ik toch bijna de vrouwen en de schijnheiligen zijn vergeten, Nina Brink en de gebroeders Baan konden er ook wat van..

    Succes........Peter
  3. [verwijderd] 22 augustus 2018 14:40
    quote:

    Epilote schreef op 20 augustus 2018 08:35:

    Geen goed nieuws en de verdere teloor gang van TT in de maak. Eind deze week staan we ver onder de 8 euro grens
    ?
  4. forum rang 6 boem! 22 augustus 2018 14:52
    quote:

    sniklaas schreef op 22 augustus 2018 11:18:

    [...]Hallo Martin,
    Inderdaad weet Harold als voormalige bankier hoe de financiële resultaten van een bedrijf kunnen worden geoptimaliseerd en weet verdraait goed om deze resultaten tot uiting te laten komen in de koers van het aandeel.

    Voor het bedrijf @TT wil ik in het midden laten of de gevolgde koers van de afgelopen jaren de juiste is, is de koe in de kont kijken.
    Maar voor het aandeel heeft Harold geen enkel moeite gedaan om de werkelijke waarde van het bedrijf @TT tot uiting te laten komen in het aandeel @TT, heeft eerder om voor mij onbekende redenen het tegenovergestelde gedaan.

    Wij aandeelhouders zijn enkel gebaat bij een zo hoog mogelijke koers van het aandeel maar dat kan voor de founders met hun 40% + positie een heel ander verhaal zijn! Die founders gaan ons niet helpen in het omhoog krikken van de koers, hebben ze nog nooit gedaan en zie ook niet in waarom ze dat vandaag de dag wel gaan doen.

    Wij aandeelhouders moeten wachten totdat het @TT al dan niet succesvol wordt gekaapt door een piraat, die founders gaan hun eigen schip niet enteren!

    Succes..........Peter
    Ik maak uit jouw verhaal op, dat jij denkt, dat de founders er alles aan hebben gedaan om de koers zo laag mogelijk te houden door de resultaten te drukken.
    Vervolgens merk jij op, dat zij mogelijk wel het bedrijf @TT goed op de kaart hebben gezet met de strategische keuzes die ze gemaakt hebben maar dat deze keuzes de koers van het aandeel geenszins hebben ondersteunt.
    Waarna je tenslotte aangeeft dat er maar 1 doel is voor aandeelhouders en dat is een zo hoog mogelijke koers waarbij je dat doel voor de founders in twijfel trekt en dat er maar 1 oplossing is om uit dit moeras te geraken en dat is dat het aandeel gekaapt wordt door een piraat want de founders gaan ons niet verblijden met hogere koersen.

    Ik sta 100% achter de door jou gedane bewering dat aandeelhouders slechts 1 doel hebben en dat is een zo hoog mogelijke koers.
    Dat de founders daar een uitzondering op vormen lijkt mij niet waarschijnlijk en wordt mogelijk gevoed door de hier veel verwoorde mening dat de founders TT zelf wilden kapen om daar ten koste van de overige aandeelhouders nog beter van te worden.

    Indien we mogen uitgaan van het feit, dat de koers van een aandeel wordt bepaald door de te verwachten winsten over de komende jaren ben ik van mening dat de founders de koers de afgelopen jaren inderdaad tijdelijk hebben gedrukt door kosten voor investeringen te nemen en door een zeer ruimhartig beleid toe te passen bij deferred revenue.

    De door velen als doodsteek voor het bedrijf geziene te dure overname van Tele-Atlas wordt nu geprezen als vooruitziende blik.
    Mogelijk dat diezelfde draai gemaakt wordt bij het halsstarrig weigeren van de founders om tot verkoop over te gaan en zich te profileren als onafhankelijke, zelfstandige aanbieder van HD-maps.

    Dat het grootkapitaal interesse heeft getoond in TT is duidelijk en dat deze interesse heeft geleid tot hogere koersen is even duidelijk als de afwijzing waarop de founders op die belangstelling hebben gereageerd.

    Wat we nu zien is een bedrijf dat de afgelopen jaren een gedrukte winst heeft laten zien van 5 cent per aandeel.
    De voorkeur voor kosten ipv investering en het ruimhartig gebruik van deferred zal mogelijk 15 cent hebben bedragen waarmee de EPS op twintig cent per aandeel had kunnen uitkomen.
    Die twintig cent vertaalt zich nog steeds als een zeer hoge kw van 45* bij een koers van 9 euro zeker bij een bedrijf dat nog geen top-line groei kan laten zien.

    Is iedere huidige aandeelhouder daardoor echt de weg kwijt indien hij/zij in dit aandeel blijft zitten.
    In mijn optiek geenszins. De vooruitzichten op ontluikende maar gestage groei in HD-maps bieden ongekende mogelijkheden om de EPS in de toekomst op te schroeven mede geholpen door het feit, dat deferred revenue voor het grootste gedeelte bestaat uit uitgestelde winst en door de keuze voor kosten boven investering in het verleden waardoor de afschrijvingen getemperd worden.

    In denk dat 95% van de hier aanwezige posters blij waren geweest met een kaping door derden tegen 19,99 euro.
    Stel en ik zeg nadrukkelijk stel dat TT in staat is om binnen 3 jaar een EPS van 50 cent te tonen bij een stijgende top-line welke redelijke koers zou daar dan bijhoren.
    Juist minimaal de door mij genoemde 19,99 euro.

    Vul zelf het plaatje maar in, indien TT werkelijk 30-70% van de te vergeven HD-markt weet te veroveren.
    Founders en friends zijn veel beter geinformeerd dan wij en ik weet zeker dat zij ook het doel hebben om zoveel mogelijk rendement te behalen op hun investering en ik heb nog geen signalen mogen ontvangen dat zij hun belang aan het afbouwen zijn dus ik blijf zitten.




  5. PGV 22 augustus 2018 15:37
    quote:

    sniklaas schreef op 22 augustus 2018 14:33:

    [...]Hallo Wies,
    Mooi verhaal en @TT zou niet misstaan in het rijtje van @LANDIS en @IMTECH met dit verschil dat de bestuurders van deze partijen alles deden om de beurskoers te laten stijgen waar de bestuurders van @TT ogenschijnlijk een zo laag mogelijke beurskoers nastreven.

    Van @LANDIS en @IMTECH is overduidelijk bewezen dat de bestuurders frauduleuze handelingen hebben verricht en de toekomst zal uitwijzen of de bestuurders van @TT met hun handelingen binnen het boekje zijn gebleven.

    In ieders geval hebben de bestuurders van @TT al jarenlang op onze kosten hun hobby kunnen uitvoeren en krijgen daarvoor ook nog een behoorlijk zakgeld.

    Welke bestuurders van een beursgenoteerd bedrijf kan het zich veroorloven om jaar over jaar geld te verbranden, in Nederland ken ik er maar 3, Paul Kuiken, Rene van der Bruggen en Harold Goddijn!

    Zou ik toch bijna de vrouwen en de schijnheiligen zijn vergeten, Nina Brink en de gebroeders Baan konden er ook wat van..

    Succes........Peter
    Helemaal waar, het is te hopen dat HG dit geintje niet flikt. Victor Muller en Joep vd Nieuwenhuizen horen ook bij het clubje.
  6. Pieterbell 22 augustus 2018 15:42
    quote:

    martinmartin schreef op 22 augustus 2018 14:52:

    [...]
    Ik maak uit jouw verhaal op, dat jij denkt, dat de founders er alles aan hebben gedaan om de koers zo laag mogelijk te houden door de resultaten te drukken.
    Vervolgens merk jij op, dat zij mogelijk wel het bedrijf @TT goed op de kaart hebben gezet met de strategische keuzes die ze gemaakt hebben maar dat deze keuzes de koers van het aandeel geenszins hebben ondersteunt.
    Waarna je tenslotte aangeeft dat er maar 1 doel is voor aandeelhouders en dat is een zo hoog mogelijke koers waarbij je dat doel voor de founders in twijfel trekt en dat er maar 1 oplossing is om uit dit moeras te geraken en dat is dat het aandeel gekaapt wordt door een piraat want de founders gaan ons niet verblijden met hogere koersen.

    Ik sta 100% achter de door jou gedane bewering dat aandeelhouders slechts 1 doel hebben en dat is een zo hoog mogelijke koers.
    Dat de founders daar een uitzondering op vormen lijkt mij niet waarschijnlijk en wordt mogelijk gevoed door de hier veel verwoorde mening dat de founders TT zelf wilden kapen om daar ten koste van de overige aandeelhouders nog beter van te worden.

    Indien we mogen uitgaan van het feit, dat de koers van een aandeel wordt bepaald door de te verwachten winsten over de komende jaren ben ik van mening dat de founders de koers de afgelopen jaren inderdaad tijdelijk hebben gedrukt door kosten voor investeringen te nemen en door een zeer ruimhartig beleid toe te passen bij deferred revenue.

    De door velen als doodsteek voor het bedrijf geziene te dure overname van Tele-Atlas wordt nu geprezen als vooruitziende blik.
    Mogelijk dat diezelfde draai gemaakt wordt bij het halsstarrig weigeren van de founders om tot verkoop over te gaan en zich te profileren als onafhankelijke, zelfstandige aanbieder van HD-maps.

    Dat het grootkapitaal interesse heeft getoond in TT is duidelijk en dat deze interesse heeft geleid tot hogere koersen is even duidelijk als de afwijzing waarop de founders op die belangstelling hebben gereageerd.

    Wat we nu zien is een bedrijf dat de afgelopen jaren een gedrukte winst heeft laten zien van 5 cent per aandeel.
    De voorkeur voor kosten ipv investering en het ruimhartig gebruik van deferred zal mogelijk 15 cent hebben bedragen waarmee de EPS op twintig cent per aandeel had kunnen uitkomen.
    Die twintig cent vertaalt zich nog steeds als een zeer hoge kw van 45* bij een koers van 9 euro zeker bij een bedrijf dat nog geen top-line groei kan laten zien.

    Is iedere huidige aandeelhouder daardoor echt de weg kwijt indien hij/zij in dit aandeel blijft zitten.
    In mijn optiek geenszins. De vooruitzichten op ontluikende maar gestage groei in HD-maps bieden ongekende mogelijkheden om de EPS in de toekomst op te schroeven mede geholpen door het feit, dat deferred revenue voor het grootste gedeelte bestaat uit uitgestelde winst en door de keuze voor kosten boven investering in het verleden waardoor de afschrijvingen getemperd worden.

    In denk dat 95% van de hier aanwezige posters blij waren geweest met een kaping door derden tegen 19,99 euro.
    Stel en ik zeg nadrukkelijk stel dat TT in staat is om binnen 3 jaar een EPS van 50 cent te tonen bij een stijgende top-line welke redelijke koers zou daar dan bijhoren.
    Juist minimaal de door mij genoemde 19,99 euro.

    Vul zelf het plaatje maar in, indien TT werkelijk 30-70% van de te vergeven HD-markt weet te veroveren.
    Founders en friends zijn veel beter geinformeerd dan wij en ik weet zeker dat zij ook het doel hebben om zoveel mogelijk rendement te behalen op hun investering en ik heb nog geen signalen mogen ontvangen dat zij hun belang aan het afbouwen zijn dus ik blijf zitten.
    Hallo Martin,
    De founders zijn geenszins van plan om hun belang in @TT te verkleinen, eerder het tegenovergestelde.
    Maar de founders zijn in tegenstelling tot wij aandeelhouders niet afhankelijk van de beurskoers wanneer zij hun belang te gelde willen maken.
    Zijn nog zoveel andere mogelijkheden wanneer je aan de tafel zit waar de deal wordt gemaakt.

    Mij hoor je niet zeggen dat de founders de juiste strategische keuzes hebben gemaakt om @TT te krijgen waar het nu staat. Mijn mening daarover laat ik in het midden, maar enkel kijkend naar ROI zijn de gemaakte keuzes niet best!

    Ik kan geen enkele situatie aanhalen waar Harold het aandeel @TT waar de beste man de rol van CEO vertegenwoordigd de hemel in prijst, doet het tegendeel, zoals laatst bij het gerucht van REUTERS, binnen een paar uur een persbericht om het gerucht te ontkrachten.En natuurlijk radiostilte op het bericht van @APPLE..

    De goede man is van nature erg conservatief, kijk maar eens terug in de begin jaren van deze eeuw, was erg voorzichtig in z'n uitspraken omtrent de TOMTOM GO aantallen en successen.

    Als CEO moet de goede man de belangen van alle partijen behartigen en natuurlijk binnen de grenzen van het onoorbare en van mij hoeft harold geen lucht en onwaarheden verkopen maar wanneer de eigendommen van @TT 20 euro waard zijn wil ik in alle redelijkheid deze waarde terugzien in de koers.

    Het is heel simpel, of de gedane investeringen zijn niet meer waard dan een euro of 8 ofwel Harold heeft verzaakt in zijn plicht om de koers van het aandeel @TT naar de werkelijke waarde te loodsen en zeer zeker in de afgelopen gouden jaren voor TECH..

    Succes.......Peter
  7. forum rang 6 boem! 22 augustus 2018 16:23
    Moet het niet zo zijn dat je voor je een uitspraak doet over de ROI ook de returnperiode in ogenschouw behoort te nemen en zoals iedereen hier op het forum weet is de voorinvestering in HD-maps al gedaan maar moeten de opbrengsten zijn weg naar TT nog vinden.

    Daarnaast heeft HG een bijzonder slechte prestatie geleverd indien jij en velen hier hem beschuldigen van het naar beneden praten van het aandeel(op basis van going concern) indien je de koers in ogenschouw neemt.
    Hoeveel malen moet hij nog herhalen dat TT zelfstandig de vruchten wil plukken van de gemaakte inspanningen.
    Op basis van 10 cent EPS is 3 a 4 euro al rijkelijk beloond voor een aandeel dat top-line moeite heeft haar omzet vast te houden.

    Ik erger me kapot aan het neerzetten van deze man als non-valeur en profiteur zonder daarvoor steekhoudende argumenten te leveren.

    Zoals al eerder door mij aangegeven wordt zijn grootste vermeende fout uit het verleden tw de aankoop van Tele-Atlas nu afgedaan als een vooruitziende blik en indien je de totale remuneration van 1 mio per jaar als oneigenlijk en veel te hoog beschouwt dan weet je werkelijk niet waar je over praat als het om beloning gaat van personen werkzaam op dit niveau.
  8. Pieterbell 22 augustus 2018 16:59
    quote:

    martinmartin schreef op 22 augustus 2018 16:23:

    Moet het niet zo zijn dat je voor je een uitspraak doet over de ROI ook de returnperiode in ogenschouw behoort te nemen en zoals iedereen hier op het forum weet is de voorinvestering in HD-maps al gedaan maar moeten de opbrengsten zijn weg naar TT nog vinden.

    Daarnaast heeft HG een bijzonder slechte prestatie geleverd indien jij en velen hier hem beschuldigen van het naar beneden praten van het aandeel(op basis van going concern) indien je de koers in ogenschouw neemt.
    Hoeveel malen moet hij nog herhalen dat TT zelfstandig de vruchten wil plukken van de gemaakte inspanningen.
    Op basis van 10 cent EPS is 3 a 4 euro al rijkelijk beloond voor een aandeel dat top-line moeite heeft haar omzet vast te houden.

    Ik erger me kapot aan het neerzetten van deze man als non-valeur en profiteur zonder daarvoor steekhoudende argumenten te leveren.

    Zoals al eerder door mij aangegeven wordt zijn grootste vermeende fout uit het verleden tw de aankoop van Tele-Atlas nu afgedaan als een vooruitziende blik en indien je de totale remuneration van 1 mio per jaar als oneigenlijk en veel te hoog beschouwt dan weet je werkelijk niet waar je over praat als het om beloning gaat van personen werkzaam op dit niveau.
    Beste Martin,
    Harold heeft in zijn rol als CEO van een beursgenoteerd bedrijf een bijzonder slechte prestatie geleverd en bij een normale gang van zaken was de goede man voor jaren terug al vervangen.
    Het bedrijf @TT wordt gerund als een familie bedrijf en dat is prima wanneer het een familiebedrijf zou zijn, dan zijn het z'n eigen centen en daar mogen ze mee doen wat ze willen.
    Nu is @TT beursgenoteerd en heeft door de jaren heen flink geïnvesteerd in aankopen om te blijven bestaan en een nieuw verdienmodel op te tuigen.

    Deze miljarden investeringen hebben ze gedaan van oa mijn centen en dan is het toch heel normaal dat ik daarvoor een vorm van rendement terug wil zien of in ieders geval dat pogingen worden ondernomen om de juiste waarde gereflecteerd te zien in de beurskoers, is namelijk mijn enige houvast!

    In een notendop, 5 miljard geïnvesteerd de afgelopen 10 jaar en natuurlijk gaat de kosten uit voor de baten en wil best een redelijke ROI periode in ogenschouw nemen maar kom in de verste verte niet uit bij de huidige waardering van 8 euro en centen..

    Als aandeelhouder van @TT vind ik dat Harold zijn taken als belangenbehartiger voor mijn aandelen zeer slecht uitvoert en wanneer jij Martin, dat vervelend vind is dat enkel en alleen jouw probleem..

    ondanks onze meningsverschillen wens ik je veel succes........Peter
  9. forum rang 6 win some... 22 augustus 2018 17:25
    Misschien goed om de waardering van TomTom eens vanuit een ander perspectief te bekijken. Vergelijk de waardering van TomTom (2 miljard) eens met de waardering van Takeaway.com (2,7 miljard). Ik weet het, op heel veel punten een totaal ander bedrijf dat in een totaal andere markt opereert.... ,maar toch is een vergelijking op sommige punten misschien wel verhelderend.

    Hiertoe de cijfers voor 2017 van Takeaway.com afgezet tegen TomTom Automotive, het onderdeel van TomTom dat zich het best leent voor een vergelijking.

    Takeaway.com

    Jaar 2015 2016 2017
    Omzet 77 112 166
    Gross Margin 90% 86% 84%
    Ebitda -14 -18 -28
    Ebit -18 -26 -38

    TomTom Automotive

    Jaar 2015 2016 2017
    Omzet 106 133 191
    Gross Margin tussen 80-90%, jaarlijks stijgend
    Ebitda 26 41 63
    Ebit -34 -27 -38


    Als je deze cijfers ziet: waarom waardeert de markt TomTom (en dan nog inclusief Enterprise, Telematics en Consumer) lager dan Takeaway.com?

    Ik ben benieuwd naar eventuele redenen en verklaringen.
  10. [verwijderd] 22 augustus 2018 17:31
    quote:

    win some... schreef op 22 augustus 2018 17:25:

    Misschien goed om de waardering van TomTom eens vanuit een ander perspectief te bekijken. Vergelijk de waardering van TomTom (2 miljard) eens met de waardering van Takeaway.com (2,7 miljard). Ik weet het, op heel veel punten een totaal ander bedrijf dat in een totaal andere markt opereert.... ,maar toch is een vergelijking op sommige punten misschien wel verhelderend.

    Hiertoe de cijfers voor 2017 van Takeaway.com afgezet tegen TomTom Automotive, het onderdeel van TomTom dat zich het best leent voor een vergelijking.

    Takeaway.com

    Jaar 2015 2016 2017
    Omzet 77 112 166
    Gross Margin 90% 86% 84%
    Ebitda -14 -18 -28
    Ebit -18 -26 -38

    TomTom Automotive

    Jaar 2015 2016 2017
    Omzet 106 133 191
    Gross Margin tussen 80-90%, jaarlijks stijgend
    Ebitda 26 41 63
    Ebit -34 -27 -38


    Als je deze cijfers ziet: waarom waardeert de markt TomTom (en dan nog inclusief Enterprise, Telematics en Consumer) lager dan Takeaway.com?

    Ik ben benieuwd naar eventuele redenen en verklaringen.
    Omfat Goddijn de boel bewust of onbewust slecht verkoopt,en van een leugentje ook niet vies is.
    Vraag mij in hemelsnaam af wat die Bohemen daar uitspookt.
    Goddijn heeft zijn beste tijd gehad wat mij betreft.
  11. chris123 22 augustus 2018 17:38
    quote:

    Epilote schreef op 22 augustus 2018 10:33:

    Weer zelfde liedje openen in het groen sluiten in het rood.
    Wat jammer dat je de quote van jezelf niet kunt herhalen en er een ab voor kan geven!

    Jij kunt beter van 09:00 tot 17:30 in de ballenbak gaan zitten van maandag tm vrijdag. Man man wat een ongelooflijk trieste bedoeling... Lijkt wel wat op die bloemanjer vroeger, of was het nu Rabo?
  12. [verwijderd] 22 augustus 2018 17:42
    quote:

    Tomtom10 schreef op 22 augustus 2018 17:40:

    3 cent eraf in de naveiling is fors te noemen.
    Straks blijkt alles een grote scam te zijn.
    Wat een prutsers in vergelijking met andere sectorgenoten

  13. forum rang 4 H. Berkhof 22 augustus 2018 17:43
    quote:

    sniklaas schreef op 22 augustus 2018 16:59:

    [...]Beste Martin,
    Harold heeft in zijn rol als CEO van een beursgenoteerd bedrijf een bijzonder slechte prestatie geleverd en bij een normale gang van zaken was de goede man voor jaren terug al vervangen.
    Het bedrijf @TT wordt gerund als een familie bedrijf en dat is prima wanneer het een familiebedrijf zou zijn, dan zijn het z'n eigen centen en daar mogen ze mee doen wat ze willen.
    Nu is @TT beursgenoteerd en heeft door de jaren heen flink geïnvesteerd in aankopen om te blijven bestaan en een nieuw verdienmodel op te tuigen.

    Deze miljarden investeringen hebben ze gedaan van oa mijn centen en dan is het toch heel normaal dat ik daarvoor een vorm van rendement terug wil zien of in ieders geval dat pogingen worden ondernomen om de juiste waarde gereflecteerd te zien in de beurskoers, is namelijk mijn enige houvast!

    In een notendop, 5 miljard geïnvesteerd de afgelopen 10 jaar en natuurlijk gaat de kosten uit voor de baten en wil best een redelijke ROI periode in ogenschouw nemen maar kom in de verste verte niet uit bij de huidige waardering van 8 euro en centen..

    Als aandeelhouder van @TT vind ik dat Harold zijn taken als belangenbehartiger voor mijn aandelen zeer slecht uitvoert en wanneer jij Martin, dat vervelend vind is dat enkel en alleen jouw probleem..

    ondanks onze meningsverschillen wens ik je veel succes........Peter
  14. forum rang 7 ketchup 22 augustus 2018 17:47
    @ SuperFlash

    indien een goede mapmaker 3 @ 5 miljard kost is het niet zo moeilijk om TT uit elkaar te trekken en de waarde van haar bezittingen ( assets ) te berekenen

    indien Telematics, plus cash and def revenue een waarde van 1 miljard euro heeft ( veilige waardering), plaats Traffic ( best in class volgens velen ) en Maps/licensing op 4 miljard euro, kom je in totaal ergens aan 5 miljard euro, met 235 mio uitstaande aandelen geeft dat 21 euro per aandeel, dus aan 17,50 voor som der delen zoals aangehouden door een analist zit je toch wel op een erg aanvaardbaar niveau voor een koper indien die interesse zou hebben in de toko

    stel dat een koper nu hier aan 8,75 bereid zou zijn 17,50 te betalen , zijnde een bijna 100% premie en dan enkel verder wil met de Kaarten dan kan hij Telematics verkopen en dat mag toch wel 1 miljard opbrengen en dan heb je een ready made mapping company met een 20-25% marktaandeel voor 3 miljard
    dat is aan de onderkant van de 3 - 5 miljard range die experts als prijs zien voor een kaartenfabriek en dan moet je daar ook nog 3 jaar aanwerken en maar zien of je 20-25% marktaandeel kan bereiken.

    dit allemaal klaar en ready to go bij TT en daarom klopt er geen moer van deze koers of TT nu geld gaat verdienen of niet en ook daarom stellen velen als HG het niet lukt om mooie cijfers met deze assets te schrijven, verkoop ze dan, maar laat het in godsnaam niet verdampen en wacht niet tot je weg geconcurreerd bent over 5 jaar, omdat je zo nodig moet bewijzen dat je het allemaal zo goed wist en het allemaal zo spannend en leuk was om te doen, jullie performance track-record spreekt niet in je voordeel en jullie mogen dan allemaal binnen zijn als grootaandeelhouders, de meeste van de reguliere aandeelhouders willen gewoon scoren op hun investering voor de genomen risico's en hebben niet de luxe over 5 jaar te zeggen, pech gehad, we gave it our best shot en ik ga nu de wereld rond zeilen.

    ben zelf dan ook groot voorstander voor kapitalisatie, tijdstip laat ik graag over aan de experts, maar laat het niet verdampen.
  15. forum rang 4 H. Berkhof 22 augustus 2018 17:47
    AB

    HG bestuurt zijn TomTom nog steeds als ware het een familiebedrijf. Echter dat is een gepasseerd station du moment dat men geld nodig had en het familiebedrijf een beursonderneming werd. Vanaf dat moment heb je je ook te verantwoorden jegens je aandeelhouders en daarin schiet hij en zijn mede-founders flink tekort.
  16. forum rang 6 pwijsneus 22 augustus 2018 17:50
    quote:

    win some... schreef op 22 augustus 2018 17:25:

    Misschien goed om de waardering van TomTom eens vanuit een ander perspectief te bekijken. Vergelijk de waardering van TomTom (2 miljard) eens met de waardering van Takeaway.com (2,7 miljard). Ik weet het, op heel veel punten een totaal ander bedrijf dat in een totaal andere markt opereert.... ,maar toch is een vergelijking op sommige punten misschien wel verhelderend.

    Hiertoe de cijfers voor 2017 van Takeaway.com afgezet tegen TomTom Automotive, het onderdeel van TomTom dat zich het best leent voor een vergelijking.

    Takeaway.com

    Jaar 2015 2016 2017
    Omzet 77 112 166
    Gross Margin 90% 86% 84%
    Ebitda -14 -18 -28
    Ebit -18 -26 -38

    TomTom Automotive

    Jaar 2015 2016 2017
    Omzet 106 133 191
    Gross Margin tussen 80-90%, jaarlijks stijgend
    Ebitda 26 41 63
    Ebit -34 -27 -38


    Als je deze cijfers ziet: waarom waardeert de markt TomTom (en dan nog inclusief Enterprise, Telematics en Consumer) lager dan Takeaway.com?

    Ik ben benieuwd naar eventuele redenen en verklaringen.
    Ik zal Martin wel weer over me heen krijgen met EPS prognoses voor 2053.

    Anyway, wat mij betreft is het eenvoudig. Takeaway is een frisse schaalbare start-up die bezig is met de dag van morgen. Tevens een groeibedrijf.

    Tomtom is zeker ook bezig met de dag van morgen, alleen heeft de afgelopen 10 jaar zich enkel bezig gehouden met de shit van gister (pnd), en is daardoor al jaren een krimpbedrijf.

    Die transitie is wel knap, tof als je er werkt. Maar voor opportunistische aandeelhouders zoals ons heb je er niets aan.

    Ook snakken we naar ( nog meer) bevestiging in de vorm van deals of andere geluiden in de markt, die de succesvolle transitie van TT onderstreept, en van TT weer een groeiaandeel kan maken.
1.528 Posts
Pagina: «« 1 ... 56 57 58 59 60 ... 77 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 16 april

    1. China economische groei eerste kwartaal 5% (YoY) volitaliteit verwacht
    2. China industriële productie maart
    3. China detailhandelsverkopen maart
    4. B&S Group Q4-cijfers
    5. Fastned Q1-cijfers
    6. VK werkloosheid feb
    7. SBM Offshore $0,83 ex-dividend
    8. PostNL jaarvergadering
    9. Kendrion €0,45 ex-dividend
    10. EU handelsbalans feb
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht