Hansbeleg schreef op 2 februari 2019 12:52:
[...]
@Analyse,
Misschien heb jij gemakkelijke toegang tot de gegevens zou je dan nog eens kunnen kijken naar Business Post, Intrapost en Skynet? Dat lijken de grootste concurrenten te zijn.
Het blijft vreemd, en dat punt hebben we (TKB en ik) ook proberen te maken bij de ACM, dat er de laatste jaren allerlei "kleine" amper, of niet levensvatbare postbedrijfjes opgestaan zijn. Dit terwijl zelfs het "grote" Sandd eigenlijk al niet meer kan rondkomen en zelfs de absolute marktleider PostNL het al erg zwaar heeft en voor het eerst in zijn bestaan een kwartaal in het rood is gekomen.
Dat krijg je in een zeer arbeidsintensieve krimpende postmarkt waar de koek over steeds meer spelers verdeeld moet worden en er op kosten, grotendeels arbeidskosten, amper bespaard kan worden.
De ACM benadert de postmarkt teveel als de Telecom markt, maar de Telecom markt is kapitaalintensief daar kun je door betere en in prijs dalende apparatuur en slimmere IT/automatisering steeds efficiënter gaan werken en dus kosten besparen. Kijk bijv. maar naar de afname van de arbeidsplaatsen bij KPN, de postbode wegbezuinigen kan nu eenmaal niet.
PostNL wordt dus belaagd door zieltogende postbedrijven die van de ACM allemaal toegang tot het netwerk van PostNL moeten krijgen tegen door de ACM gereguleerde tarieven. PostNL moet "Jan en alleman" maar toelaten zonder daar zelf de regels en tarieven voor te kunnen bepalen. Het is als verplichte toegang tot een bakkerij waar diezelfde "Jan en alleman" zijn brood komt bakken omdat jij zo'n goede oven hebt en "Jan en alleman" niet wil of kan investeren in een oven. Wat doe je dan op die markt, die ruimte is er dan kennelijk niet.
De (kleine) postbedrijven zijn gaan klagen bij de ACM over het afschaffen van de AMM maatregel en dus moet de ACM er iets mee, maar ook de ACM kan zich afvragen of het wel redelijk is naar PostNL en of de consument/maatschappij hier nu eigenlijk wel mee geholpen is.
Ik zie het nut van al die kleine bedrijfjes niet in. Een regulering zodat de prijzen niet door het dak gaan bij een monopolie kan ook door tarieven met het buitenland te vergelijken, of een maximum rendement aan te houden zoals bij de UPD (10%, wat PostNL niet eens haalt) gebeurd. Daar heeft de markt dus niet die diarree aan zieltogende postbedrijfjes nodig.
De concurrentie wordt kunstmatig in stand gehouden en indien deze firma's na een race to the bottom alsnog gaan omvallen is de schade voor de maatschappij, de werknemers, de crediteuren. Wie wint er eigenlijk nog iets behalve de VGP?