Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

6,120
  • Verschill

    -0,065 -1,05%
  • Volume

    194.779 Gem. (3M) 301,7K
  • Bied

    6,110  
  • Laat

    6,130  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom februari 2019

3.056 Posts
Pagina: «« 1 ... 9 10 11 12 13 ... 153 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pwijsneus 4 februari 2019 14:37
    quote:

    keak schreef op 4 februari 2019 14:22:

    Nu naar beneden drukken dan woensdag weer ligt stijgen bij goed nieuws!!!
    Blijven we gewoon rond de 8 hangen!!
    Exact. Ik kan niets verzinnen wat de markt moet gaan verrassen. Ik reken op een non-event. Kan het alleen maar meevallen. Jammer door de Verkoop van telematics nu de fantasie er wel een beetje uit is. Was niet bepaald de reactie waar velen op ons hadden gehoopt.

    Als de verwachtingen laag zijn, dan valt de traditionele ultra-conservatieve outlook van TT misschien ook wel mee.

    Goddijn sees the company generating around 850 million euros ($961 million) in revenue this year, compared with 1.7 billion euros in 2007. Gross margins will have almost doubled compared to a decade ago.

    “Can we go back to 1.7 billion euros? I think we can,” he said. “We are OK. We aren’t forced to do anything stupid. We’re not in a hurry.”

    www.bloomberg.com/news/articles/2018-...

    Slaap lekker...

  2. [verwijderd] 4 februari 2019 15:28
    quote:

    Vinovino schreef op 4 februari 2019 11:14:

    [...]

    Echt, dit is een fraai stukje oplichting, uitgekookt tot op het bot!
    Ik wil geen uitbetaling, ik wil vol erin blijven zitten, maar we worden hier er op een slinkse manier uitgewerkt, zo ingewikkeld dat niemand het snapt (ik wel trouwens!)

    Dan verkoop je je aandelen een dag voor de uitkering..
    Koop je ze dag later terug dan zit je er gewoon nog vol in..
    Hoef je iig geen maand te wachten op de uitbetaling wat volgens mij ook geen maand duurt overigens..
  3. [verwijderd] 4 februari 2019 15:41
    Analisten zitten net als de afgelopen 2 kwartalen veel te laag met de consensus. Mogen we van de negatievelingen hier dan (woensdag) bij 3 x verkeerd voorspellen door analisten eindelijk concluderen dat de analisten er flink naast zitten?

    Zou obv 9-10x ebitda gewoon 9-10+ moeten staan nu.
  4. forum rang 7 sniklaas 4 februari 2019 16:00
    De wereld van mobiliteit is flink in beweging en de winnaars van gisteren kunnen de verliezers van morgen zijn.

    Fossiel is uit en ad interim is E-mobility in waarbij de technische drempel om dit soort voertuigen samen te stellen vele malen lager is dan bij voertuigen met een verbrandingsmotor.

    Nog eventjes wachten en je e-car met @TT/@HERE/@INTL ondersteuning is te koop bij @BABA, @BOL of een Coole Blue en @POSTNL levert het geheel of plug en play in delen thuis bij je af.

    Daarnaast de ontwikkelingen waarom @TT een deel van z'n investeringen heeft gedaan; uiteindelijk zonder handjes aan het stuur zo duurzaam en efficiënt mogelijk van a naar b te geraken en daarbij worden door de autoproducenten vooralsnog geen enkele van de huidige leveranciers uitgesloten, maar op termijn worden wel keuzes gemaakt is mijn verwachting!

    Vanuit een investerings-oogpunt heeft @TT de afgelopen jaren 5 miljard geïnvesteerd, 1 miljard daarvan is opgegaan (en afgeschreven) aan SPORTS ed en voor het gemak tel ik de 750 mio CASH-BACK van de @TTT verkoop ook eraf.
    Blijft over een bedrag van 3,25 miljard aan investeringen gedaan in de afgelopen 10+ jaren voor de A@E business.

    Voor deze 3,25 miljard euro aan investeringen wordt in 2018 een omzet behaalt van krap 400 mio euro en zal de outlook voor het A@E orderboek tegen de 500 mio euro zijn.
    Na 10+ jaren investeren is de behaalde omzet 8% van de gedane investering!

    2018, na aftrek van huur, salarissen, bonussen, materiaal, reclames, havengelden, inkoop van eigen aandelen, etc etc kan er 100 mio aan cash aanwas worden bijgeschreven en dat op een investering van 4 miljard euro. = 2,5% van de gedane investering!

    Gezien de risicovolle business waarin @TT opereert zijn dit soort resultaten na 10 jaar ontwikkeling bedroevend, de levensduur van dit soort investeringen is vrij kort en is eerder in maanden uit te drukken dan in jaren.

    Maw die 3,25 miljard euro aan investeringen in A@E kunnen voor een groot gedeelte worden afgeschreven, dus de SOP is overgewaardeerd en is de huidige 8 euro voor een aandeel is een faire prijs zoals ook de verkoopprijs van @TTT heeft laten zien.

    Dus 8 euro is een faire prijs voor @TT en bij exit kan een premie van 30, 40 of 50% tegemoet worden gezien.
    Dus 10 euro en maximaal 12 euro wanneer alles meezit..
  5. Levy 4 februari 2019 16:12
    Beursblik: TomTom levert

    Redactie De Aandeelhouder - maandag, 04 februari 2019

    Consensus ziet outlook als haalbaar.

    TomTom heeft in 2018 de eigen outlook gehaald. Dit verwachten analisten die bijdroegen aan de bedrijfsconsensus.

    Voor het vierde kwartaal rekenen analisten gemiddeld op een omzet van 209 miljoen euro, waaraan Automotive 64 miljoen euro bijdroeg, Enterprise 34 miljoen, Telematics 45 miljoen en de consumententak 66 miljoen euro.

    Bij 151 miljoen euro aan operationele kosten zou dit volgens de analisten een EBIT van 2 miljoen euro negatief opleveren. Ook het nettoverlies zal vermoedelijk 2 miljoen euro bedragen.

    Per aandeel betekent dit een resultaat van nul euro. Aangepast voor bijzondere posten zal de winst per aandeel echter 0,08 euro bedragen, denken de analisten, of 20 miljoen euro in totaal.

    De netto kaspositie stond per eind 2018 vermoedelijk op 222 miljoen euro.

    In het vierde kwartaal van 2017 kwam TomTom uit op een omzet van 220 miljoen euro. Netto werd er toen een verlies geleden van 34,5 miljoen euro, maar aangepast restte er een winst van iets meer dan 14 miljoen euro, ofwel 0,06 euro per aandeel.

    Outlook iets positiever

    Bij de update over het derde kwartaal van 2018 liet TomTom zich positiever uit over heel het boekjaar. De navigatiespecialist zei te mikken op een omzet van 850 miljoen euro met een brutomarge van ten minste 70 procent.

    Bij 560 miljoen euro aan operationele kosten denkt TomTom een aangepaste winst per aandeel te behalen van ongeveer 0,35 euro.

    Analisten hebben wel vertrouwen in deze outlook.

    De consensus ligt op een jaaromzet van 852 miljoen euro met een marge van 71 procent. Dit zou volgens de analisten bij 554 miljoen euro aan operationele kosten een nettowinst van 42 miljoen euro moeten opleveren, of 0,35 euro per aandeel aangepast voor bijzondere posten.

    Telematics verkocht

    Eind januari meldde TomTom dat het de tak Telematics heeft verkocht aan Bridgestone voor 910 miljoen euro.

    "Met deze transactie kan Telematics sneller groeien en wordt TomTom een meer gefocust en gestroomlijnder bedrijf", aldus de Nederlandse navigatiespecialist, dat het grootste deel van de opbrengst, 750 miljoen euro, wil laten terugvloeien naar aandeelhouders.

    Deze verkoopopbrengst was minder dan waarop de markt had gerekend. Er werd toch wel gemikt op een opbrengst van tenminste een miljard euro.

    "Het had wel wat meer kunnen zijn, zeker gezien de belangstelling", aldus analist Jos Versteeg van InsingerGilissen.

    TomTom opent woensdag voorbeurs de boeken.
  6. [verwijderd] 4 februari 2019 16:16
    Trap er niet in!
    Met absoluut zeer laag volume zetten de e....s de koers weer absurd omlaag!
    Woensdag goed nieuws, kan niet anders, nu nog even trachten wat goedkope stukken te pikken!
  7. [verwijderd] 4 februari 2019 16:51
    Momenteel met een vierde (25,3%) van het gemiddelde dagvolume (gem. 1.585.448 sukken) lager gezet.
    Klinkt raar maar is enigzins positief te noemen, als je ervan uitgaat dat je met zo weinig mogelijk stukken de koers wilt drukken tot het grote moment daar is.

    Hopelijk woensdag het grote positieve moment!

    Wakkie, wanneer mogen we los?!
    Wachten we een nieuw bericht van jou in de Telegraaf af?!
  8. forum rang 4 marathon 11 4 februari 2019 16:55
    quote:

    Henk-DJ schreef op 4 februari 2019 16:51:

    Morgen naar 7,50
    Snel short gaan dan maar! Toch al geen aandelen meer begreep ik.
  9. forum rang 6 boem! 4 februari 2019 17:07
    quote:

    sniklaas schreef op 4 februari 2019 16:00:

    De wereld van mobiliteit is flink in beweging en de winnaars van gisteren kunnen de verliezers van morgen zijn.

    Fossiel is uit en ad interim is E-mobility in waarbij de technische drempel om dit soort voertuigen samen te stellen vele malen lager is dan bij voertuigen met een verbrandingsmotor.

    Nog eventjes wachten en je e-car met @TT/@HERE/@INTL ondersteuning is te koop bij @BABA, @BOL of een Coole Blue en @POSTNL levert het geheel of plug en play in delen thuis bij je af.

    Daarnaast de ontwikkelingen waarom @TT een deel van z'n investeringen heeft gedaan; uiteindelijk zonder handjes aan het stuur zo duurzaam en efficiënt mogelijk van a naar b te geraken en daarbij worden door de autoproducenten vooralsnog geen enkele van de huidige leveranciers uitgesloten, maar op termijn worden wel keuzes gemaakt is mijn verwachting!

    Vanuit een investerings-oogpunt heeft @TT de afgelopen jaren 5 miljard geïnvesteerd, 1 miljard daarvan is opgegaan (en afgeschreven) aan SPORTS ed en voor het gemak tel ik de 750 mio CASH-BACK van de @TTT verkoop ook eraf.
    Blijft over een bedrag van 3,25 miljard aan investeringen gedaan in de afgelopen 10+ jaren voor de A@E business.

    Voor deze 3,25 miljard euro aan investeringen wordt in 2018 een omzet behaalt van krap 400 mio euro en zal de outlook voor het A@E orderboek tegen de 500 mio euro zijn.
    Na 10+ jaren investeren is de behaalde omzet 8% van de gedane investering!

    2018, na aftrek van huur, salarissen, bonussen, materiaal, reclames, havengelden, inkoop van eigen aandelen, etc etc kan er 100 mio aan cash aanwas worden bijgeschreven en dat op een investering van 4 miljard euro. = 2,5% van de gedane investering!

    Gezien de risicovolle business waarin @TT opereert zijn dit soort resultaten na 10 jaar ontwikkeling bedroevend, de levensduur van dit soort investeringen is vrij kort en is eerder in maanden uit te drukken dan in jaren.

    Maw die 3,25 miljard euro aan investeringen in A@E kunnen voor een groot gedeelte worden afgeschreven, dus de SOP is overgewaardeerd en is de huidige 8 euro voor een aandeel is een faire prijs zoals ook de verkoopprijs van @TTT heeft laten zien.

    Dus 8 euro is een faire prijs voor @TT en bij exit kan een premie van 30, 40 of 50% tegemoet worden gezien.
    Dus 10 euro en maximaal 12 euro wanneer alles meezit..
    Zelden zulk een onzorgvuldig stuk gezien van jouw kant.
    Na de eerste vier alineas die zo over geschreven kunnen zijn uit beschouwingen hoe de wereld er over een aantal jaren uit kan zien start je met je persoonlijke beschouwing.

    Je geeft aan, dat TT 5 miljard heeft geinvesteerd.
    Daarna haal je kosten en investeringen op een ongelooflijke manier door elkaar.
    Te beginnen bij Sports een onderdeel dat werkelijk gecrasht is in de 4 jaar die het door TT werd gegund om zich zich te bewijzen.
    Break-even zou worden bereikt bij 200 mio en nadat duidelijk werd dat dit bedrag moeilijk kon worden behaald heeft TT besloten om deze activiteit te beeindigen.
    De totale verliespost van deze activiteit is bij een brutomarge van 60% in te schatten op 200 a 250 mio.
    Hoe jij hier 1 miljard aan INVESTERINGEN van kan maken is mij een raadsel.
    Daarnaast je tweede opmerking om de 750 mio van TTT ook maar te bestempelen als investering is volstrekt buiten de waarheid en derhalve onjuist.
    Uitgaande van de 5 miljard die je als beginpunt aangaf kan worden aangenomen dat bijna de gehele investering is gepleegd tbv A&E.

    Daarna maak je geen onderscheid in investering tbv SD-maps en die tbv HD-maps.
    Met je krap 400 mio A&E omzet in 2018 overtref je de stoutste verwachtingen van eenieder en datzelfde geldt voor het orderboek van 500 mio in 2018.
    Indien ik een onderscheid zou moeten maken kom ik tot 3 miljard aan SD-maps en 2 miljard aan HD-maps.

    Dat de investering in SD-maps geen goede return heeft gegeven is een understatement.
    Echter het resultaat op HD-maps is nog bij niemand bekend omdat daar nog geen enkele omzet in wordt geboekt. Het eerste voorzichtige resultaat komt de boeken in lopen gedurende 2019.

    Dat deze investeringen een looptijd zouden hebben van maanden ipv jaren vind ik bijna hilarisch. Alle High-Tech, OEMs en Tier1s zijn allemaal zo gek om jarenlang miljarden te spenderen voor Tools die maar een paar maanden meegaan?

  10. Brouwer285 4 februari 2019 17:18
    @snikl met die 3,25 bedoel je misschien: aflossingen van schuld, capex, afboekingen op assets en terugkoop van aandelen over de laatste 10 jaar. Dit belooft wat voor de komende 10 jaar.
  11. WEBJE 4 februari 2019 17:19
    Ben toch blij dat ik vorige week alles in apha gestoken heb ,heb al 25 procent op.
    Mischien na de cijfers terugkopen .
  12. Optiebelegger 4 februari 2019 17:22
    quote:

    WEBJE schreef op 4 februari 2019 17:19:

    Ben toch blij dat ik vorige week alles in apha gestoken heb ,heb al 25 procent op.
    Mischien na de cijfers terugkopen .

    Dan ben je wel te laat !!!!!
  13. [verwijderd] 4 februari 2019 17:27
    Achteraf geleuter ! Waarom willen wij dit weten ?

    quote:

    WEBJE schreef op 4 februari 2019 17:19:

    Ben toch blij dat ik vorige week alles in apha gestoken heb ,heb al 25 procent op.
    Mischien na de cijfers terugkopen .

  14. [verwijderd] 4 februari 2019 17:35
    Kwam voorbij op LinkedIn , voor wat het waard is ...

    What does design in a complex world look like?

    Last week, Laurens van den Acker, Senior Vice President of Corporate Design at Groupe Renault inspired our TomTom’ers with a talk on how he made design Renault’s unique selling point at the first TomTalk of the year. Joined by our CEO Harold, Laurens dove into the strategy and processes behind good design, along with the vision for Renault Symbioz: the connected car of the future, powered by the TomTom HD Map.
  15. forum rang 7 sniklaas 4 februari 2019 17:41
    quote:

    martinmartin schreef op 4 februari 2019 17:07:

    [...]

    Zelden zulk een onzorgvuldig stuk gezien van jouw kant.
    Na de eerste vier alineas die zo over geschreven kunnen zijn uit beschouwingen hoe de wereld er over een aantal jaren uit kan zien start je met je persoonlijke beschouwing.

    Je geeft aan, dat TT 5 miljard heeft geinvesteerd.
    Daarna haal je kosten en investeringen op een ongelooflijke manier door elkaar.
    Te beginnen bij Sports een onderdeel dat werkelijk gecrasht is in de 4 jaar die het door TT werd gegund om zich zich te bewijzen.
    Break-even zou worden bereikt bij 200 mio en nadat duidelijk werd dat dit bedrag moeilijk kon worden behaald heeft TT besloten om deze activiteit te beeindigen.
    De totale verliespost van deze activiteit is bij een brutomarge van 60% in te schatten op 200 a 250 mio.
    Hoe jij hier 1 miljard aan INVESTERINGEN van kan maken is mij een raadsel.
    Daarnaast je tweede opmerking om de 750 mio van TTT ook maar te bestempelen als investering is volstrekt buiten de waarheid en derhalve onjuist.
    Uitgaande van de 5 miljard die je als beginpunt aangaf kan worden aangenomen dat bijna de gehele investering is gepleegd tbv A&E.

    Daarna maak je geen onderscheid in investering tbv SD-maps en die tbv HD-maps.
    Met je krap 400 mio A&E omzet in 2018 overtref je de stoutste verwachtingen van eenieder en datzelfde geldt voor het orderboek van 500 mio in 2018.
    Indien ik een onderscheid zou moeten maken kom ik tot 3 miljard aan SD-maps en 2 miljard aan HD-maps.

    Dat de investering in SD-maps geen goede return heeft gegeven is een understatement.
    Echter het resultaat op HD-maps is nog bij niemand bekend omdat daar nog geen enkele omzet in wordt geboekt. Het eerste voorzichtige resultaat komt de boeken in lopen gedurende 2019.

    Dat deze investeringen een looptijd zouden hebben van maanden ipv jaren vind ik bijna hilarisch. Alle High-Tech, OEMs en Tier1s zijn allemaal zo gek om jarenlang miljarden te spenderen voor Tools die maar een paar maanden meegaan?
    Wederom Martin is lezen niet je sterkste punt en is voor een gewezen CFO wel een punt van aandacht! Aan de andere kant het tot tig posities achter de komma uitrekenen van sprookjesachtige fantasiekoersen gaat je goed af!

    Waar of niet waar, heeft @TT vanaf de aankoop van @TA grosso modo 5 miljard van onze centen geïnvesteerd?

    En grote stappen snel thuis aanpak, 1 miljard euro voor het optuigen en naderhand afschrijven (ook non cash) van sport en overige consumenten prullen
    Alle euro's die er minder dan 1 miljard zijn uitgegeven aan deze tak van sport zitten dan nog in de A@E tak van sport, blijft er nog minder rendement over.

    De 750 mio CASH BACK zie ik niet als investering maar haal ik juist van die 5 miljard aan gedane investeringen af.
    Alhoewel sigaar uit eigen doos zijn dit in dit leven de eerste centen die ik als aandeelhouder van @TT gestort krijg!

    Dus vanuit een investerings-oogpunt bekeken en niet boekhoudtechnisch met alle voor en nadelen en boekhoudkundige trucjes van dien.
    Wat heeft @TT in al die jaren met de centen gedaan die zijn opgehaald bij de beurs en zijn verdiend met de producten.

    Wanneer een bedrijf na 10+ jaren van investeren tot een aanwas van 2,5% op jaarbasis komt is het droevig gesteld. Wanneer ik jaar op jaar met deze resultaten thuis zou komen zou mijn vrouw mij vriendelijk verzoeken om een baan te zoeken en werden de centen ondergebracht bij een partij die wel in staat zou zijn om rendement te behalen.

    Maar dat gaat niet op voor jouw want jij staat naar eigen schrijven al vele jaren dik in de min met dit aandeel maar blijft geloven in je eigen sprookje.
  16. forum rang 6 tatje 4 februari 2019 17:51
    Tja, analisten .

    De laagste stand cash flow 2019 194
    De hoogste stand cash flow 2019 398 meer dan het dubbele van analisten minimaal.

    Mijn 4e Q 2018

    A en E 86,6 plus 21% is 104
    T 42 plus 2% is 43
    C 91 min 2 sports min 7% is 81

    Omzet 228

    Jaaromzet 2018 870

    Som vd delen geeft niet de juiste marktwaarde weer.

    En dan ga je naar een cash flow van 194 in 2019.

    Of Harold is met zijn uitspraken te optimistisch of de analisten zijn van het padje.

    Als ik al lees dat DFT het over de verkoop van tele atlas had, ipv TTT, dan kun je een goede inschatting maken van analisten.

    Een analist doet 20 30 40 verschillende aandelen.

    Blijf erbij dit forum is veel beter op de hoogte van TT.

3.056 Posts
Pagina: «« 1 ... 9 10 11 12 13 ... 153 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 18 april

    1. NSI Q1-cijfers
    2. Sipef Q1-cijfers
    3. Sligro Q1-cijfers
    4. NL werkloosheid maart
    5. Deliveroo trading update
    6. Easyjet trading update
    7. Econocom Q1-cijfers
    8. PostNL €0,03 ex-dividend
    9. Procter & Gamble Q1-cijfers
    10. VS steunaanvragen - wekelijks
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht