Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

TA: Spijbelen met een Tesla

TA: Spijbelen met een Tesla

Als ik één dag 17 zou kunnen zijn, dan zou ik vandaag spijbelen voor het klimaat. Vandaag vindt de scholierenstaking voor het klimaat plaats op het Haagse Malieveld. Met de Tesla naar Den Haag, dat lijkt me wel wat. Maar ik ben geen 17. En ik rij ook geen Tesla, hierover straks meer. Hoe dan ook, volgens de jeugd is het kabinetsbeleid over de terugdringing van CO2-uitstoot nogal tegenstrijdig, verwarrend en niet effectief.

Uitstoot van CO2

Jongeren hebben veel vragen. Zoals een van de organisatoren zich van de week op tv afvroeg: ‘waarom is recent de maximumsnelheid op ruim 60 snelwegen verhoogd naar 130 km per uur?' terwijl iedereen weet dat dat slecht is voor de uitstoot van CO2? En waarom is er nog geen spitsheffing, het is toch bewezen dat die het autogebruik tegengaat?’

Geen belasting op kerosine

In een ander interview irriteerde een van de scholieren zich aan het feit dat er geen belasting wordt geheven op vliegtuigbrandstof. ‘Maar de belasting op groente en fruit is op 1 januari juist verhoogd, net als op OV-tarieven. Wie bedenkt nou zoiets?’

Het is niet vreemd dat onze jeugd zich ergert aan de klimaathype, er wordt met miljarden gesmeten, maar het resultaat is minimaal. En aan de andere kant wordt er van alles aan gedaan om het klimaatvriendelijk beleid weer te ondergraven.

Tesla en schone energie

Omdat het nationale spijbeldag voor het klimaat is, wil ik vandaag een paar groene beleggingen tegen het licht houden, o.a. Tesla, nieuwe energie en schone energie. De analyse van de Nederlandse beurs staat deze keer helemaal onderaan mijn column.

Loodzware accu's

Eerst de vraag waarom ik geen Tesla rijd? Ten eerste is de Tesla, vooral vanwege de batterijen, gigantisch zwaar. Model X weegt zelfs meer dan de gemiddelde bedrijfswagen/bestelbus.

Model S weegt 2100 kg, model X ruim 2500. Zo’n zware Tesla is een echte bandenvreter. De extreme bandenslijtage zorgt voor extra hoge uitstoot van fijnstof, zeker in de buurt van snelwegen. Ik hoor daar nooit iemand over, maar het is zeer belastend voor de gezondheid van omwonenden.

Onderzoek uit Zweden

Verder blijkt uit Zweeds onderzoek dat de zware accu’s van elektrische auto’s zeer belastend voor het milieu zijn. De Zweden concluderen in een literatuurstudie dat elk kilowattuur (kWh) aan capaciteit leidt tot 150 tot 200 kilo uitstoot van broeikasgassen.

Voor een kleine elektrische auto als de Nissan Leaf, met een accu van 30 kWh, betekent dit volgens het Zweeds onderzoek dat al 5,3 ton extra CO2 is uitgestoten voordat er één kilometer mee is gereden. Daarvoor zou je ongeveer 2,7 jaar in een vergelijkbare benzineauto kunnen rijden.

Tesla S

Voor een de relatief kleine Tesla S loopt de uitstoot nog verder op. Die heeft een accu van maximaal 100 kWh. Pas als je hier ruim acht jaar mee hebt gereden, heeft het klimaat er baat bij, vergeleken met rijden in een benzineauto. Het Zweedse onderzoek, gepubliceerd in het vaktijdschrift Ingeniøren, ging over een studie van het Zweedse milieu onderzoeksinstituut IVL, waarin bestaande literatuur over elektrische auto’s is vergeleken en samengevat.

Dan hebben we het alleen nog maar over de productie van accu’s. Want, wat doen we, na de levensduur van de elektrische auto, met al die vervuilende accu’s? De oplossing is uiteraard recycling, maar dat gebeurt slechts ten dele. De verkoop van elektrische auto's is thans relatief nog beperkt, maar op termijn worden we met een gigantisch afvalprobleem van afgeschreven accu’s opgezadeld.

Belastingvoordelen

Dan het gebruik. Iedereen die nu een Tesla rijdt kan zich beroepen op zijn gevoel voor het milieu. Maar de peperdure Tesla slurpt geen benzine, maar subsidies. De belastingvoordelen voor een nieuwe Tesla zijn gigantisch en eigenlijk absoluut niet effectief.

Wie nu een Tesla Model S rijdt geniet de komende jaren van ongeveer zeventigduizend euro subsidie. Werkelijk onbegrijpelijk, aangezien de meeste elektriciteit uit het stopcontact fossiel wordt opgewekt.

Elon Musk

Dan het aandeel Tesla. Hoe doet het aandeel het op de beurs? Verdwijnen al die miljardensubsidies in de zakken van Elon Musk? Technisch presteert het aandeel Tesla erg teleurstellend, de koers beweegt al bijna 2 jaar in horizontale richting, grofweg tussen 244,59 (bodem van 6 april 2018) en 389,61 (top van 22 september 2017).

Een langetermijnbelegger heeft hier niets te zoeken, die wacht op technische signalen. De uitbraak buiten de neutrale bandbreedte zal meer duidelijkheid verschaffen omtrent het verdere koersverloop. Na een uitbraak boven de horde 389,61 wordt 530 het eerstvolgende opwaartse koersdoel.

ETF iShares Global Clean Energy

De iShares Global Clean Energy UCITS tracker weet ook nog geen potjes te breken. De ETF heeft rond weerstand 4,94 (top van 24 februari 2017), het koersdoel bereikt. Het vlakke technische plaatje, met een neutrale trend, krijgt een positieve impuls indien deze laatste top wordt gebroken. In dat geval mag men verdere koersstijgingen tegemoet zien. Na een uitbraak boven weerstand 4,94 wordt 5,74 het volgende opwaartse koersdoel.

ETF iShares Global Clean Energy UCITS heeft pas steun rond 3,96 (bodem van 12 februari 2016). Het beleggingsdoel van deze tracker is een totaalrendement te bieden dat de S&P Global Clean Energy Index weerspiegelt. Beleggingen zijn o.a. Vestas Wind Systems (windturbines) en Siemens Gamesa Renewable Energy.

Lyxor New Energy UCITS ETF

De Lyxor New Energy UCITS tracker heeft mijn koersdoel rond 21,89 (gevormd op 31 augustus 2018), bereikt. Het vlakke technische plaatje krijgt pas een positieve impuls indien deze laatste top wordt gebroken. In dat geval mag men verdere koersstijgingen tegemoet zien, dan wordt 23,50 het volgende opwaartse koersdoel.

De ETF Lyxor New Energy UCITS heeft pas steun rond 18,48 (bodem van 27 januari 2017). Het Lyxor New Energy UCITS ETF is een Exchange Traded Fund dat tot doel heeft, de benchmarkindex World Alternative Energy Total Return Index te volgen.

AEX-index breekt met horde 534,21

De Nederlandse beurs is technisch bezien flink verbeterd. Nadat de dalende trend opwaarts is doorbroken, is de AEX-index nu ook boven de oude weerstand 534,21 gesloten.

Met deze technische verbeteringen is er ruimte vrijgemaakt richting weerstand 554,34 (gevormd op 27 september 2018). Steun ligt rond 511,84 (bodem van 12 december 2018).

 

Royce Tostrams is technisch analist en oprichter van de Tostrams Groep. Hij schrijft zijn analyses op persoonlijke titel. De informatie in zijn analyses is niet bedoeld als professioneel of particulier beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Wij informeren u graag over ons rendement.

IEX heeft de laatste jaren sterk geïnvesteerd in onze Beleggersdesk. Onze kooptips hebben een gemiddeld rendement per tip opgeleverd van ruim +25%.


Een gedetailleerd overzicht van alle kooptips en de gevolgde berekening is te vinden op de rendementenpagina.

Met een abonnement op IEX heeft u altijd als eerste toegang tot onze analyses en kooptips.
U leest deze al vanaf 2,41 per week. Word nu abonnee en profiteer van 30% korting!

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Analyse door: Royce Tostrams

Royce Tostrams werkt sinds eind jaren zeventig op de financiële markten, onder andere bij Rabobank, Robeco, IRIS en de ING Groep als hoofd van de afdeling Technische Analyse. Hij heeft eind negentiger jaren de Tostrams Groep opgericht. Dit bureau biedt onafhankelijke beleggingsadviezen op basis van technische analyse voor par...

Meer over Royce Tostrams

Recente analyses van Royce Tostrams

  1. 07:50 Nieuwe koopkansen aanstaande als de correctie doorzet 56
  2. 18 apr Olieprijs nog niet uitgebroken 59
  3. 17 apr Paniekbarometer springt op Alert-fase I 79

Gerelateerd

Reacties

285 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 15 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 d' Aandelen ' 7 februari 2019 09:01
    Goedemorgen,

    inderdaad zinnige vragen over de voordelen van een elektrisch aangedreven auto Royce, bandenvreter, de milieueffecten van de productie en de recycling van miljoenen accu's en de enorme subsidies die opgebracht moeten worden door de belasting betalende burger en dat dan nog voor mensen die met grote inkomens die in staat zijn om 80.000 euro of meer voor een auto neer te leggen.

    De accu auto is de oplossing zeker niet voor een beter milieu.
  2. [verwijderd] 7 februari 2019 09:15
    Ten eerste wat heeft dit met TA te maken en ten tweede wat een verschrikkelijk eenzijdig verhaal. De eerste benzine/diesel auto was een regelrechte ramp voor het milieu en later werd dat steeds minder erg. De elektrische auto is aan het evolueren en er worden jaarlijks innovatieve ideeen/technieken bedacht om schoner te malen voor milieu. Kortom de elektrische auto is de eerste stap naar verduurzaamheid voor de komende jaren. Maar door dino’s zoals Tostram zal de melk van de koeien altijd verzuren door de komst van treinen.

    Verlengen duur accu, hergebruik accu, ander gebruik van accu, andere technieken voor accu, zonnepanelen in de lak van de auto, en ga zi maar door met innovaties en technieken die ontwikkeld worden. De elektrische auto zal over vijf jaar vele malen duurzamer zijn en daar is de hele auto industrie massaal mee bezig. Lekker makkelijk afgeven op de pionieren en ga je kinderen later maar vertellen dat jij niets deed behalve afgeven op mensen/initiatieven die proberen de wereld te helpen.

    Wat een dom en eenzijdig denken en jammer Royce.

    #fakenews
  3. forum rang 6 In Holland stond een Huis... 7 februari 2019 09:17
    Ongeloveloos..

    Wie neemt dit land nog serieus..??!

    Een Belasting paradijs voor de Rijken..

    Milieu subsidie voor de Rijken..

    En dus óók de ideale aandelenbeurs voor de Rijken..

    Republica des Bananas!!

    Toevoeging:

    Oja vergeten en met Schaatsen ook altijd de Beste van de Wereld.. ;)))))

  4. [verwijderd] 7 februari 2019 09:20
    quote:

    Andy5 schreef op 7 februari 2019 09:15:

    Ten eerste wat heeft dit met TA te maken en ten tweede wat een verschrikkelijk eenzijdig verhaal. De eerste benzine/diesel auto was een regelrechte ramp voor het milieu en later werd dat steeds minder erg. De elektrische auto is aan het evolueren en er worden jaarlijks innovatieve ideeen/technieken bedacht om schoner te malen voor milieu. Kortom de elektrische auto is de eerste stap naar verduurzaamheid voor de komende jaren. Maar door dino’s zoals Tostram zal de melk van de koeien altijd verzuren door de komst van treinen.

    Verlengen duur accu, hergebruik accu, ander gebruik van accu, andere technieken voor accu, zonnepanelen in de lak van de auto, en ga zi maar door met innovaties en technieken die ontwikkeld worden. De elektrische auto zal over vijf jaar vele malen duurzamer zijn en daar is de hele auto industrie massaal mee bezig. Lekker makkelijk afgeven op de pionieren en ga je kinderen later maar vertellen dat jij niets deed behalve afgeven op mensen/initiatieven die proberen de wereld te helpen.

    Wat een dom en eenzijdig denken en jammer Royce.

    #fakenews
    TA 2.0:-)
285 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 15 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links