Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

TA: Thierry’s Tesla total loss

TA: Thierry’s Tesla total loss

Ik denk niet dat Thierry Baudet, een van de hoofdrolspelers in de Nederlandse klimaatdiscussie, binnenkort Tesla koopt, want Tesla’s batterijen lopen rap leeg.

Die hele klimaatdiscussie vindt Baudet maar niks, een hoax. Daarom is de Tesla-subsidie volgens hem volstrekt onnodig.

Zinloos

Die Tesla-subsidie lijkt inderdaad zinloos. Deze draagt nauwelijks bij aan een klimaatoplossing, maar is wel peperduur. Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat Tesla-rijders de eerste 5 jaar zoveel aan belastingvrijstellingen genieten, dat de ‘schade’ voor de schatkist tot 5 miljard euro kan oplopen.

De bijdrage van de zogenaamde Tesla-taks aan een klimaatoplossing is bovendien zeer beperkt, want de elektriciteit waar de Tesla op rijdt wordt voor het grootste deel opgewekt uit fossiele brandstoffen. Elektriciteit in ons land wordt in belangrijke mate nog in traditionele kolencentrales opgewekt.

Knallende verkooprecords

Maar deze auto voor de rijken vestigde in 2018 nog knallende verkooprecords. Nederland was na Noorwegen en China het land met de hoogste verkoopcijfers.

Vanwege de recente invoering van de Tesla-taks, waardoor de bijtelling van dure elektrische lease-auto’s is aangepast, zullen de verkoopcijfers van Tesla in Nederland dit jaar overigens fors dalen.

Tesla een barrel?

Zal de aandelenkoers van Tesla hierdoor schade ondervinden? Technisch is het aandeel al flink gedeukt. In een paar maanden is de beurskoers ruim 37% gedaald, namelijk van 379 dollar (top van 7 december 2018) naar 235 dollar op dit moment.

En technisch lijkt de bodem nog niet bereikt. Het patroon met lagere toppen gaf al lang aan dat de verkoopdruk boven de markt hevig is.

Nu de de Teslakoers ook onder de bodem van december (rond 244,59) is gezakt, lijkt het aandeel Tesla rijp voor de sloop.

Tesla's motor hapert

Greenlight Capital is van mening dat Tesla op het punt staat om te vallen. David Einhorn, baas van het hedgefonds, is zeer kritisch op de prestaties van de automaker.

In zijn kwartaalupdate liet hij weten dat aangekondigde prijsverlagingen, bezuinigingen en het sluiten van dealers niet kunnen verbloemen dat Tesla het zeer lastig heeft.

Tesla onverkoopbaar

Onlangs bleek dat Tesla in het eerste kwartaal van 2019 ruim 30% minder auto's had afgeleverd, in vergelijking met het laatste kwartaal van 2018.

Volgens Einhorn is dat een bewijs dat de gebrekkige kwaliteit en minder belastingvoordelen (RT: zoals in Nederland) ervoor zorgen dat de vraag naar Tesla's afneemt. Kritische consumenten zijn volgens hem steeds moeilijker over te halen om in de toekomst een Tesla aan te schaffen.

Overigens zit Einhorn short in Tesla. Zijn fonds profiteert dus van koersdalingen.

Op de vluchtstrook

Ook hedgefondsbaas Alexander Roepers vindt het aandeel van Musk en Co veel te duur. Roepers, oprichter van hedgefonds Atlantic Investment Management, is van mening dat de beurswaarde van Tesla over de kop geslagen is.

Het aandeel is volgens hem zwaar overschat en kan de ambitieuze groeiplannen niet waarmaken.

Overigens is ook Roepers short gegaan in het aandeel. Tesla heeft volgens hem een negatief werkkapitaal en meer dan 10 miljard aan schuld en lijkt geen geld te kunnen verdienen.

Zelfs op grote schaal heeft hun verdienmodel geen geld opgeleverd, dat is waarom wij short zitten, aldus Roepers.

In mijn blog van vandaag komt Tesla niet door de APK (ligt er als een barrel bij). Ik rijd ook twee andere autoaandelen op de brug: Ford (accelereert) en General Motors (draait stationair).

Kortetermijnanalyse: Tesla rijdt lek

Tesla heeft ernstige panne, aangezien de laatste steun van 244,59 dollar is lekgeprikt.

De neerwaartse fase wordt gecontinueerd nu Tesla onder een cruciale steunlijn (dikke rode lijn) breekt. Hierdoor mag men verdere koersdalingen niet meer uitsluiten.

Tesla heeft weerstand rond 295,39 dollar (gevormd op 14 maart).

De moneyflow (onderste helft van de grafiek) is neerwaarts gericht. Dat wijst op onttrekking van kapitaal uit de markt.

Het volume op de laatste beursdagen ligt extreem ver boven het gemiddelde volume van de voorgaande 30 dagen.


Langetermijnanalyse: Tesla staat aan de kant

Tesla kan pechhulp inroepen nu de motor is afgeslagen. De laatste 2 jaar sukkelde het aandeel tussen de steun van 244,59 dollar (de bodem van 6 april 2018) en de weerstand van 379,49 dollar (gevormd op 7 december 2018).

Het aandeel had dit jaar al een koude start. Er werden de laatste maanden steeds lagere toppen gevormd, wat verkoopdruk aangaf.

Wees alert, de recente doorbraak en slotstand onder de horizontale steunlijn (blauwe stippellijn) heeft de neutrale bandbreedte neerwaarts afgerond.

Hierdoor is een krachtig verkoopsignaal opgetreden, waardoor een diepere correctie nu mogelijk is.


Meerjarenanalyse: Tesla heeft serieus panne

Ook vanuit een meerjarig perspectief is het technische plaatje serieus verzwakt en kan Tesla terug naar de garage.

Blijf voorzichtig en houd er rekening mee dat de doorbraak en slotstand onder de steun verdere koersdalingen zal uitlokken.

Op langere termijn wordt 146 dollar (het dieptepunt van februari 2016) het eerstvolgende neerwaartse koersdoel.

https://grafieken.tostrams.nl/BOBTSL-m2.gif

Langetermijnanalyse Ford: accelereert

Ford Motor komt technisch bezien prima uit de startblokken. Nadat de dalende trend opwaarts is doorbroken, is Ford Motor nu ook boven de oude weerstand (de top van eind 2018 rond 9,85) gesloten.

Met deze technische verbeteringen is er ruimte vrijgemaakt richting de weerstand van 12,15 dollar (de top van 15 juni 2018).

Steun ligt rond 7,41 dollar (de bodem van 28 december 2018).

Langetermijnanalyse General Motors: draait stationair

General Motors gaat met horten en stoten heen en weer tussen de steun van 36,26 dollar (de bodem van 29 maart) en de weerstand van 41,50 dollar (de top van 8 maart).

Wacht op nieuwe technische signalen. De uitbraak buiten deze neutrale bandbreedte zal meer duidelijkheid verschaffen omtrent het verdere koersverloop.



Royce Tostrams is technisch analist en oprichter van de Tostrams Groep. Hij schrijft zijn analyses op persoonlijke titel. De informatie in zijn analyses is niet bedoeld als professioneel of particulier beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Wij informeren u graag over ons rendement.

IEX heeft de laatste jaren sterk geïnvesteerd in onze Beleggersdesk. Onze kooptips hebben een gemiddeld rendement per tip opgeleverd van ruim +25%.


Een gedetailleerd overzicht van alle kooptips en de gevolgde berekening is te vinden op de rendementenpagina.

Met een abonnement op IEX heeft u altijd als eerste toegang tot onze analyses en kooptips.
U leest deze al vanaf 2,41 per week. Word nu abonnee en profiteer van 30% korting!

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Analyse door: Royce Tostrams

Royce Tostrams werkt sinds eind jaren zeventig op de financiële markten, onder andere bij Rabobank, Robeco, IRIS en de ING Groep als hoofd van de afdeling Technische Analyse. Hij heeft eind negentiger jaren de Tostrams Groep opgericht. Dit bureau biedt onafhankelijke beleggingsadviezen op basis van technische analyse voor par...

Meer over Royce Tostrams

Recente analyses van Royce Tostrams

  1. 07:50 Nieuwe koopkansen aanstaande als de correctie doorzet 2
  2. 18 apr Olieprijs nog niet uitgebroken 59
  3. 17 apr Paniekbarometer springt op Alert-fase I 79

Reacties

135 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 ... 7 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 29 april 2019 08:56
    hahsha naairj dit wederom.
    hoe precies kan het uitkomne dat dax weer op gam uitkomt om 0900 bijna, kan nooit elke keer op rij op rij.
    0800 tot 0900 bij gam houden is computers gesdtuurd, banken die vals spelen om je geld te willen hebben.
    dan om 0900 klpa bam snookeren begonnen.
    lijkt wel of fruts alleen mogen dalen keer als turbo hoog is en minder winst gemaakt kan worden.
  2. [verwijderd] 29 april 2019 09:11
    F1-Fan, je zou het bijna denken ;-)
    De kleintjes kopiëren slechts de groten. www.zerohedge.com/news/2019-04-27/xiv... die aangestuurd worden (en dus beschermd) door de nog groteren die onderdeel ('ingekocht') uitmaken van de politiek.

    Hoort er allemaal bij. Is normaal, schijnt het.
  3. Humans R underrated 29 april 2019 09:24
    Vw gooit t meeste geld naar ev. Te veel. Ipv gelijdelijke transitie, tientallen mrden en 70 modellen. Veel te grootschalig voor zo'n technologie in intwikkeling die nu nog minder rendabel is dan ice (internal combustion engine).
    Daimler daarentegen doet iets anders verkeerd, ze willen modellen maken die compatibel zijn met ice en ev om zo te besparen. Batterijen zullen niet optimaal groot zijn en optimaal geplaatst. Zullen niet kunnen concurreren met gespecialiseerde ev's.
    Het beleggersmantra luidt geen autofabrikanten te hebben. Ik heb alleen Byd, mede omdat berkshire daar voor 25% in zit.
  4. Fijl 29 april 2019 09:32
    Het hele kromme en tegenstrijdige is dat even later Thierry gewoon gelijk gegeven wordt omdat er vermeld wordt dat Tesla dus niet een bijdrage levert aan het klimaat (bedoeld wordt vast: minder CO2 uitstoot). Dus laat politiek buiten dit soort discussies, of verwijt dan de regering iets. Tenslotte zijn zij met die onzin subsidie gekomen.
  5. forum rang 6 d' Aandelen ' 29 april 2019 09:40
    Goedemorgen,

    die elektrische auto's zijn naar mijn idee niet de oplossing voor een emissieloze vorm van vervoer.
    Alleen al voor het produceren staan ze direct op achterstand en wat te denken van al die miljarden accu's die nodig zijn om ze te kunnen laten rijden, nog afgezien van het enorme stroomgebruik dat daarvoor nodig is.

    Wat echt nodig is een alternatieve brandstof die geen of nauwelijks vervuiling veroorzaakt.
  6. [verwijderd] 29 april 2019 09:46
    quote:

    Fijl schreef op 29 april 2019 09:32:

    Het hele kromme en tegenstrijdige is dat even later Thierry gewoon gelijk gegeven wordt omdat er vermeld wordt dat Tesla dus niet een bijdrage levert aan het klimaat (bedoeld wordt vast: minder CO2 uitstoot). Dus laat politiek buiten dit soort discussies, of verwijt dan de regering iets. Tenslotte zijn zij met die onzin subsidie gekomen.
    Freek de Jonge was ook een dergelijk figuur om deze politieker af te kraken.

    Goedemorgen .
  7. forum rang 5 De verhapstukkende bekokstover 29 april 2019 09:47
    Het creeren van controverse door middel van agenda setting is het eigenlijke doel van bovenstaand artikel. Wat de feitelijke inhoud is of hoe erop gereageerd wordt zal de redactie worst zijn, áls er maar zoveel mogelijk reacties komen.

    En zelfs deze telt mee. ;O)
  8. [verwijderd] 29 april 2019 09:48
    quote:

    ren-je-dement schreef op 29 april 2019 09:47:

    Het creeren van controverse door middel van agenda setting is het eigenlijke doel van bovenstaand artikel. Wat de feitelijke inhoud is of hoe erop gereageerd wordt zal de redactie worst zijn, áls er maar zoveel mogelijk reacties komen.

    En zelfs deze telt mee. ;O)
    ja alles om dat archaische forum maar te voeden, lol
    van de inhoud moeten ze het niet hebben lijkt me

    Dat er een dagelijks draadje over TA gaat geeft al aardig aan hoe IEX in de jaren 90 is blijven hangen :D
  9. forum rang 9 objectief 29 april 2019 09:50
    quote:

    opa schreef op 29 april 2019 09:46:

    [...]

    Freek de Jonge was ook een dergelijk figuur om deze politieker af te kraken.

    Goedemorgen .
    Bij Baudet was dat niet nodig; hij zorgt zelf wel dat de FvD snel tot het verleden behoort. Hij had de PVV als voorbeeld, maar door zijn schandalige overwinningsspeech is hij een politieke clown geworden.
135 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 ... 7 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links