Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

ArcelorMittal LU1598757687

Laatste koers (eur)

23,470
  • Verschill

    -0,640 -2,65%
  • Volume

    3.800.729 Gem. (3M) 2,4M
  • Bied

    23,450  
  • Laat

    23,730  
+ Toevoegen aan watchlist

ArcelorMittal say [YES] [No]VEMBER

2.075 Posts
Pagina: «« 1 ... 76 77 78 79 80 ... 104 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Banks 20 november 2019 15:40

    www.tijd.be/ondernemen/zware-industri...

    Staal zit in grootste dip in tien jaar
    ©Bloomberg
    Marc De Roo
    Vandaag om 14:00

    De Europese staalsector zit in de grootste malaise sinds de financiële crisis in 2008. Beterschap is niet meteen voor volgend jaar.

    De Europese tak van de Indiase staalfabrikant Tata Steel schrapt in Europa 3.000 van de 21.000 banen, mogelijk de helft in Nederland. Twee derde betreft kantoorbanen. Het herstructureringsplan is een reactie op de zware malaise in de staalmarkt. Tata Steel heeft fabrieken in het VK en Nederland. In 2007 betaalde het nog 13 miljard dollar voor de overname van Corus, een fusiebedrijf van British Steel en Koninklijke Hoogovens.
    " De Europese staalbedrijven worden gesqueezed tussen lagere verkoopprijzen en hogere kosten. "
    Philippe Coigné
    topman Belgische staalfederatie

    ‘Europa is door de wereldwijde overcapaciteit de dumpingplek geworden voor staal op overschot’, was bij Tata Steel in Mumbai te horen. ‘De Europese staalsector gaat ongekende tegenwinden tegemoet’, zei Hendrik Adam, de CEO van Tata Steel Europe.

    ‘We zitten in het diepste dal sinds de financiële crisis’, beaamt Philippe Coigné, de topman van de Belgische staalfederatie. ‘Dit jaar zal de vraag naar staal in Europa voor het eerst in zeven jaar afnemen. Sinds 2012 zagen we altijd een stijging. In 2020 verwachten we opnieuw een krimp van de vraag naar staal.’
    TIP

    Begin uw dag goed geïnformeerd.

    Ontvang nu De Tijd Vandaag.

    Elke dag (ma.-za.) via e-mail - Uitschrijven in één klik

    Volgens de Europese staalfederatie Eurofer daalde het staalverbruik in Europa in het tweede trimester met 7,7 procent. De World Steel Organisation verwacht dat de vraag naar staal in de EU dit jaar met 1,2 procent achteruitgaat. Eurofer spreekt zelfs over daling van 3 procent. Dat staat in schril contract met de wereldwijde vraag. Die zou dit jaar met 3,9 procent stijgen. Met dank aan China, waar de vraag fors blijft stijgen.

    China neemt ook meer dan de helft van de wereldproductie voor zijn rekening ten koste van Europa, waar de staalproductie in augustus het laagste niveau sinds 2009 bereikte. De afgelopen tien jaar daalde het aandeel van Europa in de wereldwijde staalproductie van 15 naar 9,3 procent. Van de 1,8 miljard ton staal die vorig jaar wereldwijd werd geproduceerd, komt dus nog geen tiende uit Europa.
    CO2-uitstoot

    ‘De ‘Europese staalcrisis’ is toe te schrijven aan een mix van factoren’, zegt Coigné. De autosector en de mechanische industrie hebben het moeilijk, vooral in Duitsland, het grootste Europese staalland. Dat doet de vraag naar staal teruglopen. Ook de bouwsector heeft het in sommige landen moeilijk. Daarnaast voerde de Amerikaanse president Donald Trump twee jaar geleden heffingen in van 25 procent op de import van staal in de VS. Daardoor werd veel niet-Europees staal in Europa gedropt. Dat drukt de prijzen en de verkoop van ‘Europees staal’.

    Volgens Coigné komt 20 à 25 procent van het staal dat nu in Europa wordt gebruikt uit niet-Europese landen. Zes jaar geleden was dat maar 10 procent. De grootste import komt uit Turkije, Rusland, India en China.
    ©Mediafin

    Maar ook de kosten zijn gestegen. Coigné: ‘De prijs die een staalproducent moet betalen om zijn CO2-uitstoot te compenseren - in het jargon ETS-prijzen - bedroeg twee jaar geleden 5 euro per ton CO2. Nu is dat 25 euro. Voor een site als ArcelorMittal in Gent - die jaarlijks circa 10 miljoen ton CO2 uitstoot en voor 3 miljoen ton emissierechten moeten aankopen op de markt - bedragen die ETS-kosten 75 miljoen euro. Veel geld. De fabriek produceert ongeveer 5,5 miljoen ton staal. Dat betekent dat de ETS-kosten ongeveer 15 euro per ton bedragen. Als je ervan uitgaat dat de prijs voor 1 ton staal gemiddeld 600 euro bedraagt en de gemiddelde winstmarge rond 2 à 3 procent schommelt, zie je dat de ETS-kosten dicht in de buurt van de winst komen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel Europese staalbedrijven het heel moeilijk hebben.’

    De Europese staalbonzen pleiten nu voor een ‘border adjustment tax’, waarbij staalproducenten van buiten Europa gelijkaardige ETS-kosten betalen. Om zich te wapenen tegen de dumping van goedkoop staal uit het buitenland besloot Europa vorig jaar alvast heffingen van 25 procent in te voeren op de import van 20 staalproducten als die boven bepaalde niveaus uitkwamen. Maar dat systeem werkt niet omdat het uitgaat van een groeiende staalmarkt, terwijl de vraag in Europa daalt. De staalsector vraagt nu een aanpassing van het systeem.
    Overcapaciteit

    Een ander probleem is de overcapaciteit op de markt. Wereldwijd werd vorig jaar 1,8 miljard ton staal verscheept. Maar de totale productiecapaciteit bedraagt 2,4 à 2,6 miljard ton. Coigné: ‘Vooral China produceert te veel en de afbouw gaat er onvoldoende snel. Europa heeft die oefening de afgelopen decennia wel gemaakt. Ook nu leggen sommige Europese producenten op bepaalde sites productielijnen en hoogovens tijdelijk stil.’

    De Europese staalsector is hoofdzakelijk in privéhanden. In veel landen buiten Europa zijn staalfabrieken nog vaak eigendom van de overheid. Dat leidt volgens Coigné, behalve tot marktverstoring, ook tot grote verschillen in CO2-uitstoot. Een moderne site als ArcelorMittal Gent stoot per geproduceerde ton staal 1,7 ton CO2 uit. Wereldwijd ligt die uitstoot op 2,5 ton CO2.

    Tata Steel is niet de enige Europese staalgroep die het moeilijk heeft. ’s Werelds nummer een, ArcelorMittal, dat de helft van zijn staal in Europa afzet, boekte de afgelopen twee kwartalen verlies en gaf eerder te kennen 20.000 tijdelijke jobs te schrappen.

    British Steel vroeg onlangs bescherming tegen zijn schuldeisers aan en heeft sinds kort een Chinese eigenaar, Jingye. In het Verenigd Koninkrijk staan 4.000 jobs op de tocht. Het Oostenrijkse Voestalpine stuurde onlangs een winstwaarschuwing uit en de staaldivisie van ThyssenKrupp zag na de afgeketste fusie met Tata Steel Europe zijn winst tot bijna niets verdampen. ‘De Europese staalbedrijven worden gesqueezed tussen lagere verkoopprijzen en hogere kosten’, besluit Coigné.
  2. Archie Steelman 20 november 2019 15:46
    De Europese staalbedrijven worden gesqueezed tussen lagere verkoopprijzen en hogere kosten.....
    Daarnaast hebben we te maken met ene heer Trump
    Tja, dat zien we terug in de koersontwikkeling
  3. [verwijderd] 20 november 2019 16:18
    quote:

    Pussy schreef op 19 november 2019 07:46:

    Heden wederom 3-4 % omlaag , AM gaat de 13 weer opzoeken
    gelukkig hebben we jouw immer aanwezige wijsheid mopsie , je zat er gisteren ook knal op ...succes mopsie ...
  4. [verwijderd] 20 november 2019 16:21
    quote:

    Roeste modest schreef op 19 november 2019 20:32:

    Er heerst dan toch nog veel vertrouwen in dit bedrijf. We staan veel en veel en veel te laag.

    Lekker, "gratis" geld!
    Strange..van wie zou deze nieuwe alias zijn :-)
  5. [verwijderd] 20 november 2019 16:51
    quote:

    Steely Dan schreef op 20 november 2019 16:18:

    [...]

    gelukkig hebben we jouw immer aanwezige wijsheid mopsie , je zat er gisteren ook knal op ...succes mopsie ...
    Ach toppertje , ik ben net zo blij als jouw , ik heb die oude glazen bol van mini tja en die werkt niet natuurlijk, en mijn gedachten waren bij jouw , ik dacht namelijk als Steely dan hier onzin kan posten dan kan pussy dat toch ook , Dus top en erg sterk opgemerkt mop
  6. [verwijderd] 20 november 2019 16:52
    quote:

    tukker51 schreef op 20 november 2019 12:05:

    [...]

    Wel naar de koersgrafiek gekeken?
    Het kan nog euro's dalen.

    Wat ik bedoel: zou je niet kiezen voor een grotere interval tussen de (bij)koopniveaus?
    inderdaad,normaal is het verstandiger om meer interval te hebben tussen de kopen. Maar de beurs is onvoorspelbaar abnormaal, dus ik ook.
  7. [verwijderd] 20 november 2019 16:54
    quote:

    Steely Dan schreef op 20 november 2019 16:21:

    [...]

    Strange..van wie zou deze nieuwe alias zijn :-)
    Mopper mopje , wat leuk dat jij controles uitvoert , dit gaat AM waarderen
  8. [verwijderd] 20 november 2019 16:56
    quote:

    voda schreef op 20 november 2019 16:52:

    Jouw ? Oei.
    Ieder zijn niveau mop , niet iedereen heeft jouw wijsheid , wees daar trots op ipv daar mee te koop te lopen
  9. Archie Steelman 20 november 2019 17:07
    quote:

    Peter Markus schreef op 20 november 2019 09:48:

    We worden gewoon in de maling genomen
    Vanmiddag dik het groen in
    Let maar op.
    In ieder geval zit ik er weer vol in
    PM
    Groen is het ondertussen al geworden, Niet dik, maar knappe voorspelling PM
  10. snuf 14 20 november 2019 17:11
    quote:

    Peter Markus schreef op 20 november 2019 09:48:

    We worden gewoon in de maling genomen
    Vanmiddag dik het groen in
    Let maar op.
    In ieder geval zit ik er weer vol in
    PM
    respect.
  11. forum rang 10 voda 20 november 2019 17:18
    quote:

    Sander1234 schreef op 20 november 2019 17:16:

    Iemand een verklaring voor deze..toch wel..opmerkelijke stijging op hoog volume?
    Al dat Staal Nieuws? :-)
  12. nonserver 20 november 2019 17:43
    quote:

    voda schreef op 20 november 2019 16:52:

    Jouw ? Oei.
    He mop , ik zag m ook maar in deze tijd met al dat geapp geen probleem en we zijn allemaal geen boekhouder.Koers wel groen groen.
2.075 Posts
Pagina: «« 1 ... 76 77 78 79 80 ... 104 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 23 april

    1. Japan samengestelde inkoopmanagersindex april
    2. Novartis Q1-cijfers
    3. Renault Q1-cijfers
    4. Dui inkoopmanagersindex diensten april (voorlopig) volitaliteit verwacht
    5. Dui samengestelde inkoopmanagersindex april
    6. EU samengestelde inkoopmanagersindex april
    7. VK samengestelde inkoopmanagersindex april
    8. 3M Q1-cijfers
    9. GE Aerospace Q1-cijfers
    10. General Motors Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht