Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

SBM Offshore NL0000360618

Laatste koers (eur)

14,460
  • Verschill

    +0,050 +0,35%
  • Volume

    420.642 Gem. (3M) 535,2K
  • Bied

    14,190  
  • Laat

    14,480  
+ Toevoegen aan watchlist

SBM Offshore - on topic - jaardraadje 2019 ( alles over SBM Offshore )

752 Posts
Pagina: «« 1 ... 33 34 35 36 37 38 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. calvaille 9 december 2019 20:38
    quote:

    pim f schreef op 9 december 2019 19:38:

    [...]
    wtf??
    LOL wat een verschrijving. Moet zwavel zijn natuurlijk.
  2. calvaille 9 december 2019 20:39
    quote:

    alrob schreef op 9 december 2019 20:12:

    Wat er ook allemaal van zij, de koers herstelt de laatste beursdagen, net als van de meeste andere oliegerelateerde fondsen.
    Hmmm koers van Shell blijft wat achter. Vandaag +1% terwijl olie vlak blijft en Shell ook. Dus dat is positief.
  3. drulletje drie 9 december 2019 20:47
    SBM Offshore sluit aanvullende kredietfaciliteit
    (ABM FN-Dow Jones) SBM Offshore heeft een aanvullende project-kredietfaciliteit gesloten van 250 miljoen gerelateerd aan de FPSO N'Goma. Dit meldde de dienstverlener aan de gas- en olie-industrie maandag nabeurs.
    Het totaal uitstaande geleende bedrag is daarmee gestegen tot 450 miljoen dollar. De oorspronkelijke vervaldatum van de lening is verlengd met 4,5 jaar tot 15 mei 2026. De looptijd van de lening is daarmee afgestemd op de resterende looptijd van het chartercontract van de FPSO.
    Het concern meldde tevens dat met de aanvullende kredietfaciliteit het schuldprofiel van het project is geoptimaliseerd.
    Het aandeel SBM Offshore sloot maandag 1,1 procent hoger op 15,94 euro.
  4. forum rang 7 ff_relativeren 9 december 2019 22:59
    Aangezien niemand de kritische vraag stelt, doe ik het maar :
    Waarom heeft SBM Offshore honderden miljoenen extra nodig voor FPSO N'Goma ?

    De N'Goma hoort niet bij de 5 FPSO's waarvan het minderheidsbelang is uitgekocht :
    www.iex.nl/Nieuws/ANP-221119-078/SBM-... .

    De N'Goma FPSO is ook geen nieuw produktieplatform. Het startjaar van de N'Goma is het jaar 2014.
    Zie de bijlage (dus waarom zijn er ineens honderden miljoenen extra nodig ?) :

  5. Kostunrix 9 december 2019 23:29
    quote:

    ff_relativeren schreef op 9 december 2019 22:59:

    Aangezien niemand de kritische vraag stelt, doe ik het maar :
    Waarom heeft SBM Offshore honderden miljoenen extra nodig voor FPSO N'Goma ?

    Wie zegt dat het geleende geld nodig is voor N’Goma? SBM heeft recent nogal wat kerstinkopen gedaan...
  6. forum rang 7 ff_relativeren 9 december 2019 23:38
    quote:

    Kostunrix schreef op 9 december 2019 23:29:

    [...]

    Wie zegt dat het geleende geld nodig is voor N’Goma? SBM heeft recent nogal wat kerstinkopen gedaan...
    @ Kostunrix,

    dat zegt SBM Offshore in haar eigen persbericht :

    SBM Offshore is pleased to announce the closure of a supplemental non-recourse project loan facility of US$250 million. The facility is related to the entity Sonasing Xikomba Ltd., which owns the FPSO N’Goma operating offshore Angola.

    bron : www.sbmoffshore.com/?press-release=sb... .

    De extra honderden miljoen aan lening gaan dus naar het samenwerkingsverband voor het produktieschip N'Goma. Een platform dat al 5 jaar in produktie is.

    * Dat produktieschip hoort niet bij de 5 minderheidsbelangen die onlangs werden ingelijfd.
    * Het produktieschip N'Goma is geen nieuw platform.
    * De honderden miljoenen gaan dedicated alleen naar de N'Goma. Waarom ?
    * Het geld gaat dus niet naar de aanschaf van de nieuwe F4W Hulls.

  7. Chela 9 december 2019 23:54
    Bedrijfsfunding - common business practice @ff_.
    Niets meer en niets minder.
    De eerste regel van het persbericht (pleased to announce) zou je ook al moeten geruststellen.

  8. forum rang 7 ff_relativeren 10 december 2019 00:04
    quote:

    Chela schreef op 9 december 2019 23:54:

    Bedrijfsfunding - common business practice @ff_.
    Niets meer en niets minder.
    De eerste regel van het persbericht (pleased to announce) zou je ook al moeten geruststellen.

    Hoi @ Chela,

    nee hoor, ik ben niet gerustgesteld. Ik kan het niet met je eens zijn dat dit een gewone bedrijfs-funding is. Het produktieplatform N'Goma is al 5 jaar in produktie.

    @ Chela, het in produktie zijn betekent vele jaren lang een vaste Dayrate.
    Een geldstroom die juist de andere kant op gaat : De klant betaalt SBM Offshore.
    Er zouden honderden miljoenen bij SBM Offshore BINNEN moeten komen.

    Nu zien we het omgekeerde gebeuren : SBM Offshore BETAALT honderden miljoenen via een lening, aan het samenwerkingsverband voor het produktieplatform N'Goma.

    In dit geval gaat de geldstroom de verkeerde kant op. Het geld komt niet binnen bij SBM Offshore.
    Het geld stroomt naar buiten bij SBM Offshore. Dus nee, ik ben niet gerustgesteld.
  9. forum rang 7 A3aan 10 december 2019 00:14
    Zo kan je het ook zien. Inderdaad geldstroom de verkeerde kant op. Morgen weer een paar % achteruit. Iedere keer als men denkt nu gaat het aandeel eindelijk weer de goed kant uit komt er weer een nare verrassing uit de hoed.
  10. forum rang 7 ff_relativeren 10 december 2019 01:28
    En het gaat niet om een beetje geld. Een kwart miljard US $. Dat is zo ongeveer een kwart van de totale nieuwwaarde. Terwijl het produktieplatform al 5 jaar oud is -en je het dus niet tegen nieuwwaarde kunt waarderen.

    Dan is dat kwart miljard US $ serieus veel geld (dat de verkeerde kant op gaat).
  11. calvaille 10 december 2019 08:14
    quote:

    ff_relativeren schreef op 10 december 2019 01:28:

    En het gaat niet om een beetje geld. Een kwart miljard US $. Dat is zo ongeveer een kwart van de totale nieuwwaarde. Terwijl het produktieplatform al 5 jaar oud is -en je het dus niet tegen nieuwwaarde kunt waarderen.

    Dan is dat kwart miljard US $ serieus veel geld (dat de verkeerde kant op gaat).
    Sorry maar dit gaat echt richting stemmingmakerij. Geld lenen om eigen (werk)kapitaal in te kunnen zetten op een andere plek is gewoon normale bedrijfsvoering.
  12. Kostunrix 10 december 2019 08:42
    quote:

    calvaille schreef op 10 december 2019 08:14:

    [...]

    Sorry maar dit gaat echt richting stemmingmakerij. Geld lenen om eigen (werk)kapitaal in te kunnen zetten op een andere plek is gewoon normale bedrijfsvoering.
    Eens.
    Niet verbazingwekkend, overigens. Vriend ff strooit al jaren met vraagtekens. Relativeren is prima; maar ff relativeert vrijwel altijd dezelfde kant op.
  13. calvaille 10 december 2019 16:40
    Dat is wellicht zo, maar er zijn natuurlijk altijd 'believers' en sceptici, en daar is an sich niets mis mee (het is goed om een mix ervan te hebben, en beide zienswijzen kunnen wat mij betreft naast elkaar bestaan). Ik heb geen jarenlange ervaring hier, maar ik lees al een tijd mee en de meeste bijdragen die ik zie van ff zijn informatief en goed onderbouwd (en worden door mij gewaardeerd). Dus mijn opmerking geldt voor dit onderwerp.

    quote:

    Kostunrix schreef op 10 december 2019 08:42:

    [...]

    Eens.
    Niet verbazingwekkend, overigens. Vriend ff strooit al jaren met vraagtekens. Relativeren is prima; maar ff relativeert vrijwel altijd dezelfde kant op.
  14. forum rang 7 ff_relativeren 10 december 2019 19:11
    quote:

    calvaille schreef op 10 december 2019 08:14:

    [...]

    Sorry maar dit gaat echt richting stemmingmakerij. Geld lenen om eigen (werk)kapitaal in te kunnen zetten op een andere plek is gewoon normale bedrijfsvoering.
    @ Calvaille,

    ik zie het niet als geld vrij maken om op een andere plek in te zetten.
    Het persbericht is heel duidelijk. Er wordt een kwart miljard dollar geleend,
    ten behoeve van FPSO N'Goma. Als er geld geleend werd ten tijde van de TurnKey activiteiten,
    (tijdens de bouw van het schip) dan was het normale business geweest. Nu niet.

    Zodra het produktieschip voor produktie wordt ingezet, zijn de Turnkey kosten geheel voorbij.
    De mijlpaalbetalingen zijn dan ontvangen, en de leasebetalingen,
    van de klant aan SBM, beginnen. Het voorfinancieren is klaar, en het terugverdienen is begonnen.

    Wat je nu ziet gebeuren, is geen normale business. De N'Goma is al 5 jaar in produktie.
    En nu gaat er een kwart miljard US $ naar Afrika. Dit is de omgekeerde wereld.

    Het geld hoort van de klant naar SBM te stromen. En niet andersom, van SBM naar het schip.
    Het bedrag valt nog meer op, omdat het pakweg een kwart van de gehele nieuwwaarde is.

    Daarover kritische vragen stellen is geen stemmingmakerij. Het is nuchter observeren.

    Waarom is er een kwart miljard $ nodig voor een produktieschip van 5 jaar jong ?
    Is het schip zo erg kapot dat er een kwart van de nieuwwaarde tegenaan gesmeten moet worden ?

    Of zijn er geen opvallend grote reparaties die uitgelegd moeten worden ?
    En wat is er dan wel aan de hand ?

  15. drulletje drie 10 december 2019 19:53
    quote:

    ff_relativeren schreef op 10 december 2019 19:11:

    [...]
    @ Calvaille,

    ik zie het niet als geld vrij maken om op een andere plek in te zetten.
    Het persbericht is heel duidelijk. Er wordt een kwart miljard dollar geleend,
    ten behoeve van FPSO N'Goma. Als er geld geleend werd ten tijde van de TurnKey activiteiten,
    (tijdens de bouw van het schip) dan was het normale business geweest. Nu niet.

    Zodra het produktieschip voor produktie wordt ingezet, zijn de Turnkey kosten geheel voorbij.
    De mijlpaalbetalingen zijn dan ontvangen, en de leasebetalingen,
    van de klant aan SBM, beginnen. Het voorfinancieren is klaar, en het terugverdienen is begonnen.

    Wat je nu ziet gebeuren, is geen normale business. De N'Goma is al 5 jaar in produktie.
    En nu gaat er een kwart miljard US $ naar Afrika. Dit is de omgekeerde wereld.

    Het geld hoort van de klant naar SBM te stromen. En niet andersom, van SBM naar het schip.
    Het bedrag valt nog meer op, omdat het pakweg een kwart van de gehele nieuwwaarde is.

    Daarover kritische vragen stellen is geen stemmingmakerij. Het is nuchter observeren.

    Waarom is er een kwart miljard $ nodig voor een produktieschip van 5 jaar jong ?
    Is het schip zo erg kapot dat er een kwart van de nieuwwaarde tegenaan gesmeten moet worden ?

    Of zijn er geen opvallend grote reparaties die uitgelegd moeten worden ?
    En wat is er dan wel aan de hand ?


    Aan het plusje te zien op een rode beursdag ben jij blijkbaar een van de weinige die hier een heel groot probleem van maakt....

    Zolang we niet weten waar het voor is kun je wel van het negatieve uitgaan maar wellicht speelt er wel iets anders wat helemaal niet zo ongustig is.

    Maar goed kritische blik is welkom moeten alleen niet doordrijven. (zowel positief als negatief)
752 Posts
Pagina: «« 1 ... 33 34 35 36 37 38 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht