Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

SHELL PLC GB00BP6MXD84

Laatste koers (eur)

33,880
  • Verschill

    -0,035 -0,10%
  • Volume

    5.322.034 Gem. (3M) 7,6M
  • Bied

    33,780  
  • Laat

    33,950  
+ Toevoegen aan watchlist

Uitstappen? Is het echt never sell Shell?

200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 1379 1380 1381 1382 1383 ... 10002 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 19 februari 2020 11:24
    Man o man, Polietidioten wie veel groenen en andere beklopten sterven niet uit!
    Fossiele Stoffen als Olie en Gas worden in 100 en meer jaren in grote mengen gebruikt.
    Ook de E-Auto die alleen op de Akku rijd zal zich niet doorzetten.
    !de Infrastruktuur wat betreft de tegenwoordige Tankstations is nooit te berijken.
    Stap maarin een Tesla en rij 800 KM met alles aan Klima Licht enz.
    Fazit; Lekker in Shell zitten blijven!!.
  2. lostcause 19 februari 2020 11:29
    quote:

    Tsja... schreef op 19 februari 2020 09:56:

    [...]

    Maar aardgas is ook beter voor het millieu dan steenkool of niet?
    (Aard) gas is de schoonste fossiele brandstof idd. In belgië en Duitsland is/was er subsidie om op gas over te stappen.
  3. forum rang 4 Yes we can 19 februari 2020 11:38
    quote:

    Oil Bear 130 schreef op 19 februari 2020 09:22:

    [...]

    Die verliezen door de wet van Ohm zijn minimaal in vergelijking tot de verliezen bij de omzetting van elektriciteit => waterstof => elektriciteit. Bij die twee omzettingen zijn de verliezen achtereenvolgens 30% en 50%. Dat is dramatisch slecht.

    Aardgas en ons gasnetwerk zijn inderdaad een efficiënte manier van energieverplaatsing. Maar daar is natuurlijk het probleem dat het een fossiele brandstof is die we uit de grond halen. Is dus geen transport of opslag zoals bij batterijen en waterstof. Aardgas kunnen we niet maken om er zo energie in op te slaan en te transporteren. Bovendien is aardgas net als waterstof (maar in veel mindere mate) gevaarlijk want licht ontvlambaar. Aardgas is nu populair, omdat het de naam heeft beter te zijn voor het milieu. Maar dat is een fabel. De winning is erg milieu-belastend. Ook aardgas gaat het niet worden.
    2 zaken neem je niet mee denk ik: het bestaande aardgasnet kan grotendeels herbruikt voor waterstof. Je kan zelfs waterstof mengen met andere gassen, zodat de verbrandingswaarde gelijk wordt aan aardgas. Hierdoor kunnen zelfs de bestaande toestellen blijven dienen. Jet hebt gelijk dat de energie-efficientie voor aanmaken waterstof op dit moment nog niet goed is. Maar de technologie op dat vlak gaat met rasse schreden vooruit. Zo zijn er al zonnepanelen die rechtstreeks aardgas opwekken met een zeer goed rendement. Toegegeven, deze zijn nog in labo stadium, maar de overstap naar productie gaat alsmaar sneller. Ook de processen voor elektrolyse worden beter en beter, zodat ook op dat vlak de energie-efficientie continu verhoogt.
  4. Oil Bear 130 19 februari 2020 11:59
    quote:

    Yes we can schreef op 19 februari 2020 11:38:

    [...]
    2 zaken neem je niet mee denk ik: het bestaande aardgasnet kan grotendeels herbruikt voor waterstof. Je kan zelfs waterstof mengen met andere gassen, zodat de verbrandingswaarde gelijk wordt aan aardgas. Hierdoor kunnen zelfs de bestaande toestellen blijven dienen. Jet hebt gelijk dat de energie-efficientie voor aanmaken waterstof op dit moment nog niet goed is. Maar de technologie op dat vlak gaat met rasse schreden vooruit. Zo zijn er al zonnepanelen die rechtstreeks aardgas opwekken met een zeer goed rendement. Toegegeven, deze zijn nog in labo stadium, maar de overstap naar productie gaat alsmaar sneller. Ook de processen voor elektrolyse worden beter en beter, zodat ook op dat vlak de energie-efficientie continu verhoogt.
    Het zou fantastisch zijn wanneer we het Nederlandse aardgasnet zouden kunnen hergebruiken voor het vervoer van waterstof en dan gewoon op die manier kunnen blijven koken en onze ketels verwarmen. Maar de bottle-neck blijft inderdaad die inefficiënte productie. Hoop inderdaad echt dat die nieuwe technologie die direct zonlicht gebruikt een oplossing gaat zijn.

    Wat ik wel als een probleem zie is dat dit specifiek voor Nederland geldt. En de energie-transitie is een wereldwijd fenomeen. Wanneer je geld wilt verdienen aan nieuwe technologieën voor de transitie, dan moet het wel gaan om oplossingen op wereldniveau.
  5. Oil Bear 130 19 februari 2020 12:13
    quote:

    Tsja... schreef op 19 februari 2020 09:56:

    [...]

    Maar aardgas is ook beter voor het millieu dan steenkool of niet?
    Ja, niets is slechter dan steenkool. Blij dat die kolen-centrale bij mij om de hoek in Amsterdam nu definitief geen schadelijke wolken CO2 meer de atmosfeer in stoot.
  6. [verwijderd] 19 februari 2020 12:42
    quote:

    Oil Bear 130 schreef op 19 februari 2020 12:13:

    [...]

    Ja, niets is slechter dan steenkool. Blij dat die kolen-centrale bij mij om de hoek in Amsterdam nu definitief geen schadelijke wolken CO2 meer de atmosfeer in stoot.
    Dan is gas toch beter voor het millieu?
  7. forum rang 8 Wilbar 19 februari 2020 12:44
    quote:

    Oil Bear 130 schreef op 19 februari 2020 12:13:

    [...]

    Ja, niets is slechter dan steenkool. Blij dat die kolen-centrale bij mij om de hoek in Amsterdam nu definitief geen schadelijke wolken CO2 meer de atmosfeer in stoot.
    Ik woon er ook om de hoek. Nooit ergens last van gehad/gevoeld en volgens mijn arts ben ik kerngezond.
  8. forum rang 4 Yes we can 19 februari 2020 12:47
    quote:

    Oil Bear 130 schreef op 19 februari 2020 11:59:

    [...]

    Het zou fantastisch zijn wanneer we het Nederlandse aardgasnet zouden kunnen hergebruiken voor het vervoer van waterstof en dan gewoon op die manier kunnen blijven koken en onze ketels verwarmen. Maar de bottle-neck blijft inderdaad die inefficiënte productie. Hoop inderdaad echt dat die nieuwe technologie die direct zonlicht gebruikt een oplossing gaat zijn.

    Wat ik wel als een probleem zie is dat dit specifiek voor Nederland geldt. En de energie-transitie is een wereldwijd fenomeen. Wanneer je geld wilt verdienen aan nieuwe technologieën voor de transitie, dan moet het wel gaan om oplossingen op wereldniveau.
    De energie transitie is een zeer zeer traag verlopend proces... Dan is inzetten op waterstof helemaal zo gek nog niet. Nu zou het me verwonderen dat de koers van Shell op dit moment al zou gaan dalen omwille van de energietransitie.
  9. Oil Bear 130 19 februari 2020 13:09
    quote:

    Yes we can schreef op 19 februari 2020 12:47:

    [...] De energie transitie is een zeer zeer traag verlopend proces... Dan is inzetten op waterstof helemaal zo gek nog niet. Nu zou het me verwonderen dat de koers van Shell op dit moment al zou gaan dalen omwille van de energietransitie.
    Toch wel. In game theory heet deze wetmatigheid 'backward induction'. Een voorbeeld is dat het onverstandig is om nu een nieuwe benzine of diesel-auto te kopen, omdat over 5 jaar, wanneer je een nieuwe wilt, de transitie zover zal zijn dat hij veel minder waard is dan een 5-jaar-oude benzine-auto nu waard is. Dus terugredenerend vanuit de toekomst (backward induction) worden huidige beslissingen beïnvloed, en dat op zichzelf versnelt de transitie weer. Door dit soort versterkende feedback loops zal het allemaal veel en veel sneller gaan dan iedereen denkt. De grote investeerders kennen hun game theory, en kopen op dit moment groot in (zie Tesla).

    Mijn plan is om hier niet meer te komen. Maar ik geef een laatste overweging mee: de kleine investeerder doet er goed aan niet tegen lange-termijn-verwachtingen in te traden. Als je toch wilt traden, doe dat dan met een aandeel voor de toekomst, niet met een aandeel in een krimpmarkt.
  10. Galajurk 19 februari 2020 13:19
    energie transitie is aan de gang en een bedrijf als shell is daar natuurlijk ook al lang mee bezig.
    het is te kort door de bocht om te concluderen dat het allemaal minder wordt.
    Mooi voorbeeld vind ik altijd DSM.
  11. [verwijderd] 19 februari 2020 14:14
    quote:

    Oil Bear 130 schreef op 19 februari 2020 13:09:

    [...]

    Toch wel. In game theory heet deze wetmatigheid 'backward induction'. Een voorbeeld is dat het onverstandig is om nu een nieuwe benzine of diesel-auto te kopen, omdat over 5 jaar, wanneer je een nieuwe wilt, de transitie zover zal zijn dat hij veel minder waard is dan een 5-jaar-oude benzine-auto nu waard is. Dus terugredenerend vanuit de toekomst (backward induction) worden huidige beslissingen beïnvloed, en dat op zichzelf versnelt de transitie weer.
    Volens mij is dit geen goed voorbeeld van een backward induction problem. Die helpt overigens wel goed verklaren waarom elektrische autoverkoop zo matig was en een enorme financiële stimulans nodig was/is. Overigens is volgens mij rond de 75% van de auto verkopen tweedehands (1,2 miljoen vs 400.00). Tweedehands Tesla's worden overigens vooral in het buitenland verkocht om daar overheidsvoordelen te genieten.

    www.businessinsider.nl/occasion-tesla...

    Volgens mij gaat het in een tal Europese landen een verbod van nieuwe benzineauto's in 2040. Dat is pas over 20 jaar en dat betekent niet dat je de al bestaande bezineauto's gewoon op kan rijden en daar een markt voor is.

    Ik herinner me nog dat liedje '15 miljoen mensen' als de dag van gisteren, inmiddels zijn we met 17,4 miljoen mensen.

    www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/01/bevol...

    In 2050 zullen er wereldwijd overigens 2,5 miljard mensen bij gekomen zijn, dus hoe we dat gaan oplossen blijft de vraag. We hadden al een migrantenkamp bij Calais en vorig jaar zijn minimaal 1900 migranten in bootjes het kanaal op gegaan. Dit gaat naar mijn idee alleen maar meer en meer worden en om dat op te lossen is gewoon heel veel energie nodig. Al is het alleen maar om de woningcrises op te lossen.

    Daarnaast laat de EU niet de Europese auto -/ fossiele industrie zo maar door een stelletje 'Yankees' kapot maken. Zelf zie ik VW wel zitten.

    Dan heb ik het nog geen eens over wat er gaat gebeuren als de Arabische wereld geen olie- en gasinkomsten meer heeft.
  12. forum rang 4 Yes we can 19 februari 2020 15:49
    “Backward induction” grappig, die kende ik nog niet. Even iets factueler: de distributienetten in Vlaanderen en in Nederland kunnen het nodige vermogen niet aan voor het massaal laden van EV’s. Ook factueler: sinds subsidie in Nederland is afgeschaft duikt verkoop elektrische voertuigen de grond in. En tja ik moet binnenkort inderdaad een nieuwe wagen hebben en alle inducties op een stokje, dat zal geen elektrische zijn wegens te beperkt bereik.
  13. Lammetod 19 februari 2020 15:53
    quote:

    Gastone schreef op 19 februari 2020 11:01:

    @Lammetod, carneval later vieren of een kortlopende lening afsluiten;-) We zullen geduld moeten hebben. Olieprijs moet kennelijk eerst naar een hoger niveau voordat RD volgt.
    Hoop toch da het omhoog gaat hebben nog tot vrijdag middag dus hopen het beste
  14. GSnovice 19 februari 2020 16:05
    zolang de wereldwijde olievraag stijgt beschouw ik olie als een groeiende business. De IEA en andere organisaties zien de groei weliswaar afnemen vanwege Corona, maar er is nog steeds groei. Ik zie geen echte oplossingen voor de luchtvaart, zwaar wegtransport, en de scheepvaart. Ook is er groei in Afrika en Azie. Iedereen wil de welvaartladder op. Misschien zal die groei afvlakken en zijn top bereiken tussen 2025 en 2040 maar dan ligt de vraag nog steeds rond 90-100 miljoen vaten per dag lijkt mij. Dus nog zeker 20 jaar dividend als Shell in de olie blijft. Ze moeten niet te snel veranderen naar electriciteit.
  15. Oil Bear 130 19 februari 2020 21:08
    quote:

    Yes we can schreef op 19 februari 2020 15:49:

    “Backward induction” grappig, die kende ik nog niet. Even iets factueler: de distributienetten in Vlaanderen en in Nederland kunnen het nodige vermogen niet aan voor het massaal laden van EV’s. Ook factueler: sinds subsidie in Nederland is afgeschaft duikt verkoop elektrische voertuigen de grond in. En tja ik moet binnenkort inderdaad een nieuwe wagen hebben en alle inducties op een stokje, dat zal geen elektrische zijn wegens te beperkt bereik.
    De distributienetten kunnen het vooralsnog prima aan. Het meeste laden gebeurt 's nachts, en op die manier heb je een mooie natuurlijke balancering van het net. Wel is het zo dat wanneer we alle 7 miljard auto's in Nederland in een klap elektrische maken, we een probleem hebben. Het percentage elektrische auto's is nu misschien 1%. De verwachting is dat tot aan 30% procent, het huidige net het nog zonder aanpassingen aankan.

    Inderdaad zijn de verkopen van elektrische auto's nu ingestort. Maar dat is omdat de subsidie (bijtelling voor leaserijders, andere subsidie is er al niet eens meer) per 1 januari is 'verlaagd' van 4% bijtelling naar 8% bijtelling. Volgend jaar gaan we van 8% naar 12%, etc., tot we na een aantal jaren op de standaard 20% zitten. Met andere woorden, de komende maanden trekt de verkoop gewoon weer aan. Nu er zoveel elektrische auto's rondrijden, en iedereen een ritje kan maken in de elektrische wonderauto van zijn buurman, zal het aan iedereen duidelijk worden dat elektrische auto's zoveel beter rijden.

    U weet dat een Tesla model 3, long range, en een Tesla model S een bereik halen dat rond de 500 km ligt? U gaat mij toch niet vertellen dat u op een dag meer dan dat rijdt? Elk ochtend vertrek je namelijk met die 500 km aan elektriciteit in je auto. Ik heb zelf een model 3 standard range plus. Effectief bereik rond de 320 km. Ik heb nog nooit onderweg hoeven opladen. Nog niet mee op vakantie geweest, maar ik zie daar totaal niet tegenop.

    Ik zou toch in ieder geval adviseren om u dealer te vragen wat hij denkt over de inruilwaarde van uw nieuwe auto over 5 jaar. Heel benieuwd hoe hij zich daar uit gaat redden. En u kunt allicht even een afspraak maken met Tesla in Amsterdam, voor een proefrit in een model S. Sterker nog, u kunt er een aanschaffen, en wanneer hij niet bevalt binnen twee weken terugbrengen.
  16. forum rang 6 Ronald Engels 20 februari 2020 00:07
    Aangezien de burgers niet meer weten wat te doen wegens zeer onduidelijk handelen en beslissen van onze Overheden, zullen 90 % van alle burgers gewoon in hun oude dieseltje en benzine autootje blijven rijden.

    Dat is wat wij als familie doen en onze oude luxe zuinige benzine bakkies in zeer goede staat kunnen nog zeker 10 jaar of langer mee.

    Hetzelfde geld voor onze HRE ECO Gas CV-Combi Hoogrendementsketel met zijn fantastische rendement van 102 %. Super efficient, super goedkoop in gasgebruik en met 40 % minder CO2 - Uitstoot als elektrisch aangedreven inefficiente met hoog elektriciteitsverbruik Warmtepompen en dus veel hogere CO2-uitstoot.

    Onze Overheden hebben hun verstand verloren en al onze ingenieurs en Universitairen zwijgen en/of kunnen niet meer rekenen?

    Wacht gewoon de Energietransitie af, die staat voorlopig behoorlijk op totaal mislukken, aangezien onze Overheden niet weten wat de echte oplossingen van de zogenaamde klimaat problemen zijn.

    Klimaatproblemen die er overigens totaal niet zijn!

    M.v.g.
  17. lostcause 20 februari 2020 03:06
    quote:

    Oil Bear 130 schreef op 19 februari 2020 21:08:

    [...]

    Ik zou toch in ieder geval adviseren om u dealer te vragen wat hij denkt over de inruilwaarde van uw nieuwe auto over 5 jaar. Heel benieuwd hoe hij zich daar uit gaat redden. En u kunt allicht even een afspraak maken met Tesla in Amsterdam, voor een proefrit in een model S. Sterker nog, u kunt er een aanschaffen, en wanneer hij niet bevalt binnen twee weken terugbrengen.
    Benieuwd idd wat de inruilwaarde van een 5 jaar oude Tesla met een > 5 jaar oud accu pakket zal zijn nadat de subsidies zijn weggevallen.

    Persoonlijk zal ik nooit een Tesla aanschaffen vanwege;
    - het meezeulen van honderden kilo's aan extra gewicht
    - de impact op het milieu in het totaal plaatje (cradle-to-grave), incl fabricage accu's
    - de subsidies. Als er een subsidie op een product of dienst verstrekt moet worden, betekend dat dat datgene economisch niet haalbaar is en per definitie een slecht idee is.
    - Kan niet gebruikt worden om in 1 ruk naar Wintersport / Zuid Europa te rijden.

    Ben wel geïnteresseerd in een hybride met klein 1.5 kWh accupakket wat een flinke energiebesparing oplevert. (stads cyclus > 1:20)
    Zoals de Toyota Corolla Hybrid of Hyundai Ionic Hybrid.
    Maar wellicht is de waterstof auto zoals de Toyota Mirai
    of Hyundai Nexo in de toekomst ook een optie.
    Toyota verwacht 10000 Mirai's te verkopen in Japan dit jaar.
  18. lostcause 20 februari 2020 04:18
    quote:

    lostcause schreef op 20 februari 2020 03:06:

    [...]

    - de impact op het milieu in het totaal plaatje (cradle-to-grave), incl fabricage accu's

    Aanvullend: Een EV is beter voor het milieu dan een ICE 'fossiele' auto. MITS de energie van renewables afkomstig is. Zover is het NL Grid nog niet. Dus lijkt het erop dat een Hybrid met kleine accu 1.5 kWh - 30 kWh de betere oplossing is qua milieu impact vooralsnog.
    Nog beter om te forenzen op een elektrische fiets. ;-)
  19. forum rang 4 Yes we can 20 februari 2020 08:27
    quote:

    Oil Bear 130 schreef op 19 februari 2020 21:08:

    [...]

    De distributienetten kunnen het vooralsnog prima aan. Het meeste laden gebeurt 's nachts, en op die manier heb je een mooie natuurlijke balancering van het net. Wel is het zo dat wanneer we alle 7 miljard auto's in Nederland in een klap elektrische maken, we een probleem hebben. Het percentage elektrische auto's is nu misschien 1%. De verwachting is dat tot aan 30% procent, het huidige net het nog zonder aanpassingen aankan.

    Inderdaad zijn de verkopen van elektrische auto's nu ingestort. Maar dat is omdat de subsidie (bijtelling voor leaserijders, andere subsidie is er al niet eens meer) per 1 januari is 'verlaagd' van 4% bijtelling naar 8% bijtelling. Volgend jaar gaan we van 8% naar 12%, etc., tot we na een aantal jaren op de standaard 20% zitten. Met andere woorden, de komende maanden trekt de verkoop gewoon weer aan. Nu er zoveel elektrische auto's rondrijden, en iedereen een ritje kan maken in de elektrische wonderauto van zijn buurman, zal het aan iedereen duidelijk worden dat elektrische auto's zoveel beter rijden.

    U weet dat een Tesla model 3, long range, en een Tesla model S een bereik halen dat rond de 500 km ligt? U gaat mij toch niet vertellen dat u op een dag meer dan dat rijdt? Elk ochtend vertrek je namelijk met die 500 km aan elektriciteit in je auto. Ik heb zelf een model 3 standard range plus. Effectief bereik rond de 320 km. Ik heb nog nooit onderweg hoeven opladen. Nog niet mee op vakantie geweest, maar ik zie daar totaal niet tegenop.

    Ik zou toch in ieder geval adviseren om u dealer te vragen wat hij denkt over de inruilwaarde van uw nieuwe auto over 5 jaar. Heel benieuwd hoe hij zich daar uit gaat redden. En u kunt allicht even een afspraak maken met Tesla in Amsterdam, voor een proefrit in een model S. Sterker nog, u kunt er een aanschaffen, en wanneer hij niet bevalt binnen twee weken terugbrengen.
    7 miljard autos in Nederland ?? Waar heb je dat vandaan ? Hoeveel autos zijn dat per Nederlander ? Voor wat betreft marktaandeel: ten aanzien van de prognoses van 5 jaar geleden zitten we in realiteit een dikke 5 keer lager. En voor wat betreft capaciteit van het net: ik zit op studie afdeling van een netbeheerder en ons net kan dit vermogen alvast niet aan. De nodige investeringen zijn van dien aard dat politici zich verslikken in hun koffietje als ze de bedragen horen. We zoeken dan ook naar begeleidende maatregelen om de investeringen realistisch te houden. We houden de statistieken van marktaandeel EV’s nauwgezet in de gaten en de percentages waar jij over spreekt zijn er bijlange na niet. Ik vermoed dat dat nog 10 jaar zal duren. En over mijn eigen aankoop: voor wat mij betreft is de actieradius te klein en koop ik dus geen elektrische auto. Ik koop trouwens ook geen auto voor de overnamewaarde aangezien die op einde leven verwaarloosbaar is. Maar wat is de ovenamewaarde van een EV ?? Een tweedehandse bv. tesla zou ik alvast niet durven kopen vanwege veroudering van de batterijpack.
200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 1379 1380 1381 1382 1383 ... 10002 »» | Laatste |Omhoog ↑

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 23 april

    1. Japan samengestelde inkoopmanagersindex april
    2. Novartis Q1-cijfers
    3. Renault Q1-cijfers
    4. Dui inkoopmanagersindex diensten april (voorlopig) volitaliteit verwacht
    5. Dui samengestelde inkoopmanagersindex april
    6. EU samengestelde inkoopmanagersindex april
    7. VK samengestelde inkoopmanagersindex april
    8. 3M Q1-cijfers
    9. GE Aerospace Q1-cijfers
    10. General Motors Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht