Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

Air France-KLM FR001400J770

Laatste koers (eur)

9,910
  • Verschill

    +0,030 +0,30%
  • Volume

    1.043.108 Gem. (3M) 1,8M
  • Bied

    9,906  
  • Laat

    9,910  
+ Toevoegen aan watchlist

Info

3.557 Posts
Pagina: «« 1 ... 144 145 146 147 148 ... 178 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 13 februari 2020 20:14
    Deal Corendon en KLM voor vluchten naar Curaçao

    Gepubliceerd op 13 februari 2020 19:33 | Views: 416

    Air France-KLM 17:35
    9,60 +0,06 (+0,61%)

    AMSTERDAM (AFN) - Reisorganisatie Corendon neemt vanaf het aanstaande winterseizoen drie jaar lang 250.000 stoelen af bij luchtvaartmaatschappij KLM op vluchten naar Curaçao. Dat zijn de twee partijen overeengekomen.

    De gegarandeerde zitplaatsen in KLM-toestellen naar het Caribisch eiland moeten Corendon helpen bij zijn groeiambities op Curaçao. KLM hoopt met de overeenkomst sterker te staan op de markt voor pakketreizen naar Curaçao. Financiële details zijn niet bekendgemaakt.
  2. forum rang 10 voda 20 februari 2020 07:46
    Resultaten Air France-KLM trekken aan

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Air France - KLM
    9,73 0,00 0,00 % Euronext Paris
    Air France-KLM nominatif adm
    9,73 0,00 0,00 % Euronext Paris

    (ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft in het vierde kwartaal van 2019 conform verwachting iets meer omzet behaald in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder, terwijl de winst meer dan verwacht steeg. Dat maakte de luchtvaartmaatschappij donderdag voorbeurs bekend.

    De omzet steeg in het afgelopen kwartaal met 1,9 procent naar 6.618 miljoen euro. Analisten hadden gerekend op een stijging naar 6.643 miljoen euro.

    Het operationeel resultaat kwam uit op 96 miljoen euro, een stijging van 35,9 procent tegen constante wisselkoersen. Daarmee is het resultaat iets minder dan de verwachting van analisten. Zij hadden gerekend op 100 miljoen euro.

    Onder de streep resteerde een winst van 156 miljoen euro, circa 375 miljoen euro meer op jaarbasis. Analisten mikten op een winst van 126 miljoen euro.
    Het aantal passagiers nam het afgelopen kwartaal met 0,6 procent toe naar 24,6 miljoen. De omzet per unit steeg met 0,6 procent. De brandstofrekening viel over heel 2019 550 miljoen euro hoger uit op 5.511 miljoen euro. De kosten per unit daalden met 1,5 procent.

    Over heel 2019 werd een omzet geboekt van 27.189 miljoen euro, een operationele winst van 1.141 miljoen en een nettowinst van 290 miljoen euro. Analisten mikten op een omzet van 27.375 miljoen euro, een operationele winst van 1.098 miljoen euro en een nettowinst van 252 miljoen euro. In 2019 daalden de kosten per eenheid met 0,9 procent, tegen constante wisselkoersen. De maatschappij mikte op een daling van 0 tot 1,0 procent.

    Outlook
    Air France-KLM verwacht dat de brandstofkosten dit jaar afnemen. De brandstofrekening zal vermoedelijk met 300 miljoen euro dalen ten opzichte van 2019 tot 5,2 miljard euro.

    De kosten per unit nemen dit jaar vermoedelijk met 0 tot 1,0 procent af, gerekend naar constante wisselkoersen.

    De schuldratio lag eind december onveranderd op 1,5. Air France-KlM wil dit niveau in 2020 handhaven.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  3. forum rang 10 voda 20 februari 2020 07:46
    Coronavirus zadelt AF-KLM op met kostenpost tot 200 miljoen

    Gepubliceerd op 20 februari 2020 07:20 | Views: 352

    Air France-KLM 19 feb
    9,73 0,00 (0,00%)

    PARIJS (AFN) - Het nieuwe coronavirus zadelt luchtvaartmaatschappij Air France-KLM in het eerste kwartaal van dit jaar op met een stevige kostenpost. Volgens financieel directeur Frédéric Gagey van het Frans-Nederlandse concern nemen de problemen een hap tot wel 200 miljoen euro uit de operationele winst, zo zei hij in een toelichting op de jaarcijfers van 2019.

    Sinds eind januari zijn vluchten van en naar China vanwege het coronavirus opgeschort. Het Aziatische land is goed voor grofweg dat 5,5 procent van de netwerkactiviteiten van het bedrijf, exclusief de diensten van prijsvechter Transavia. Nu de vluchten niet worden uitgevoerd, zorgt dat voor omzetverlies, ook omdat minder overstappers gebruik maken van andere vluchten van de luchtvaartcombinatie.

    Air France-KLM sloot 2019 af met een omzet van 27,2 miljard euro. Dat betekende op jaarbasis een toename van 3,7 procent. De operationele winst kwam uit op 1,1 miljard euro, hetgeen bijna een vijfde minder was dan een jaar eerder. De nettowinst zakte met 130 miljoen euro tot 290 miljoen euro.

    Het concern kampte vorig jaar onder meer met opgelopen brandstofkosten. Deze vielen uiteindelijk op jaarbasis 550 miljoen euro hoger uit. Ook andere kosten gingen omhoog, waaronder die voor personeelsregelingen. De aanhoudende malaise in de vrachtsector deed het resultaat van de onderneming ook geen goed.
  4. forum rang 10 voda 20 februari 2020 08:34
    KLM weer veel winstgevender dan Air France

    Gepubliceerd op 20 februari 2020 08:31 | Views: 0

    Air France-KLM 19 feb
    9,73 0,00 (0,00%)

    PARIJS (AFN) - Luchtvaartmaatschappij KLM heeft vorig jaar duidelijk meer winst gemaakt dan zusterbedrijf Air France. Waar de Fransen 2019 eindigden met een operationeel resultaat van 280 miljoen euro, was dit bij KLM 853 miljoen euro. Voor zowel Air France als KLM gold wel dat de winstmarges slonken.

    Dat KLM qua winstgevendheid beter presteert dan Air France is geen geheim. Bij de strategie-update in november van moederbedrijf Air France-KLM zei topman Ben Smith ook dat er vooral bij Air France een hoop werk te verzetten was, onder meer door vlootvernieuwing. De Fransen geven aan onder meer te kampen met meer belastingdruk en hogere luchthavenkosten.

    KLM-baas Pieter Elbers trekt de vergelijking met 2014 toen KLM voor de soortgelijke maatregelen stond. "Je ziet dat de koersvaste inspanningen toen bij KLM ook vorig jaar hun vruchten hebben afgeworpen", zei hij. Elbers sprak het vertrouwen uit in zijn Franse collega Anne Rigail, die bij Air France voor een monsterklus staat. Zij heeft in het slot van 2019 al voorzichtige stappen gezet met het verbeteren van de winstmarges, geholpen door kostenbesparingen.

    Personeelskosten

    Ook KLM trok de broekriem aan om andere extra kosten te compenseren. De Nederlandse maatschappij kampte onder meer met hogere personeelskosten. Die zijn een gevolg van de nieuwe cao's bij KLM, waarvan een deel pas tot stand kwam na stakingen. Die zijn sinds de zomer van kracht en geven de maatschappij twee jaar relatieve rust. Verder liepen pensioen- en brandstofkosten op. Ook stegen de uitgaven op Schiphol.

    Het nieuwe coronavirus zadelt KLM dit jaar op met de nodige extra kosten, al is het precieze effect nog ongewis. De winstval tot wel 200 miljoen euro die Air France-KLM voor het eerste kwartaal van 2020 voorziet, kan volgens Elbers nagenoeg evenredig over Air France en KLM worden uitgesmeerd.

    Capaciteitsuitbreiding

    De inkomstenderving als gevolg van het virus heeft mogelijk effect op de investeringen waar KLM voor staat. Vorig jaar besteedde KLM circa 1,3 miljard euro aan onder meer vlootvernieuwing. Dat bedrag zou dit jaar aanvankelijk nog hoger zijn. Elbers wijst er nu op dat KLM daar flexibiliteit in heeft.

    Verder zou KLM op termijn moeten gaan profiteren van de ophanden zijnde capaciteitsuitbreiding op Schiphol en de aanstaande opening van Lelystad Airport. Over beide zaken is heeft de luchtvaartmaatschappij nog geen zekerheid.
  5. forum rang 10 voda 20 februari 2020 10:05
    'Onzekerheid over coronavirus drukt op koers AF-KLM'

    Gepubliceerd op 20 februari 2020 09:59 | Views: 0

    Air France-KLM 09:45
    8,97 -0,76 (-7,81%)

    AMSTERDAM (AFN/BLOOMBERG) - De onzekerheid over de impact van het nieuwe coronavirus op de resultaten van Air France-KLM weegt op de beurskoers van het luchtvaartconcern dat fors lager staat op het Damrak. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie liet weten dat de problemen met het nieuwe coronavirus een hap tot wel 200 miljoen euro uit de operationele winst kunnen nemen in het eerste kwartaal.

    Zakenbank Liberum wijst op de onzekerheid rond het virus, maar denkt dat die negatieve impact "tijdelijk en beheersbaar" zal zijn. De resultaten van Air France-KLM over 2019 waren redelijk in lijn, aldus Liberum dat een hold-advies heeft.

    Bernstein (outperform) verklaarde dat de impact door het virus uitvalt zoals verwacht. Analisten bij Berenberg (buy) spreken van een "constructieve start" ondanks onzekerheid over het coronavirus. De impact van de ziekte kan deels worden gecompenseerd door lagere brandstofkosten, denkt Berenberg.

    Het aandeel Air France-KLM noteerde donderdag omstreeks 09.40 uur een min van 9,2 procent op 8,84 euro. Daarmee was het fonds met afstand de sterkste daler in de MidKap.
  6. forum rang 10 voda 20 februari 2020 10:35
    Beursblik: coronavirus domineert op korte termijn bij Air France-KLM

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Air France - KLM
    9,136 -0,594 -6,10 % Euronext Paris
    Air France-KLM nominatif adm
    9,136 -0,594 -6,10 % Euronext Paris

    (ABM FN-Dow Jones) De resultaten van Air France-KLM in 2019 waren iets hoger dan verwacht, maar het coronavirus domineert op korte termijn bij de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Dit concludeerde analist Quirijn Mulder van ING in navolging op de jaarcijfers van Air France-KLM.

    De analist had een positieve koersreactie verwacht na de jaarcijfers, maar de koers daalde juist fors.

    Volgens Mulder hangt echter ook veel af van de mate waarin de markt inschat dat het coronavirus een impact zal hebben. En impact, dat zal het virus hebben, meent de analist. De omvang zal echter afhangen van de duur van de epidemie.

    Air France-KLM schat de kosten op circa 150 tot 200 miljoen euro.

    "Als het coronavirus aanhoudt, kan het effect duidelijk veel groter zijn, maar dan gaat het om de flexibiliteit en het vermogen van Air France-KLM om kostenbesparingen te vinden", aldus Mulder.

    De analist denkt dat de luchtvaartmaatschappij daartoe in staat is, "maar het is erg moeilijk aangezien het management ook moet plannen voor de tweede helft van het jaar en 2021", aldus Mulder.

    ING handhaafde het advies op Houden en hanteert een koersdoel van 8,00 euro. Het aandeel Air France-KLM noteerde donderdag op een rood Damrak 6,4 procent lager op 9,10 euro.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  7. forum rang 10 voda 20 februari 2020 11:08
    Medewerkers facilitair bedrijf KLM weer in actie

    Gepubliceerd op 20 februari 2020 10:48 | Views: 125

    Air France-KLM 10:48
    9,20 -0,53 (-5,47%)

    AMSTERDAM (AFN) - Medewerkers van Sodexo Altys, die facilitaire diensten uitvoeren voor luchtvaartmaatschappij KLM gaan weer staken. Ditmaal gaat het om een estafettestaking, aldus vakbonden FNV en CNV. Het personeel eist dat ze hun baan en arbeidsvoorwaarden behouden, nu een ander bedrijf de facilitaire zaken per april overneemt.

    De facilitaire dienst bij KLM wordt sinds 2007 uitgevoerd door het bedrijf Sodexo Altys. Dat bedrijf is verantwoordelijk voor tientallen diensten, waaronder afvalverwerking, gebouwonderhoud, groenvoorziening, personen- en goederenvervoer en post- en koeriersdiensten.

    De bonden vroegen eerder om een bemiddelaar, omdat volgens hen geen van de betrokken partijen een stap wilde zetten om het ontstane geschil op te lossen. Dit verzoek kreeg geen gehoor. In totaal gaat het om zo'n 150 medewerkers.

    Estafettestakingen

    KLM ziet het liefst dat Sodexo-medewerkers met een vast dienstverband, wier werk in dezelfde vorm en omvang wordt voortgezet door het consortium, mee overgaan. Ook zouden volgens KLM de huidige Sodexo-medewerkers bij de externe werving van personeel voorrang moeten krijgen.

    De estafettestakingen beginnen donderdag bij het KLM milieucenter. Die staking duurt tot vrijdag. Komend weekend legt het personeel van de controlekamer van de gebouwen het werk neer. Vanaf maandag staken de medewerkers van de kledinguitgifte en de mensen van het documentcenter.
  8. forum rang 10 voda 20 februari 2020 12:59
    Geen plan B bij Air France-KLM ondanks coronavirus

    Gepubliceerd op 20 februari 2020 12:03 | Views: 428

    Air France-KLM 12:43
    9,20 -0,53 (-5,41%)

    PARIJS (AFN) - Luchtvaartconcern Air France-KLM heeft geen plan B als het gaat om de te voeren strategie vanwege de impact van het nieuwe coronavirus. Dat zei topman Benjamin Smith van de luchtvaartcombinatie in een toelichting op de jaarcijfers. In het eerste kwartaal van 2020 rekent het bedrijf op een kostenpost van wel 200 miljoen euro.

    De Frans-Nederlandse onderneming deed afgelopen november haar strategie uit de doeken. Daarbij wordt onder meer fors geïnvesteerd in vlootvernieuwing en digitalisering. Daarvoor wordt jaarlijks circa 4 miljard euro opzijgezet. Volgens Smith zijn de problemen als gevolg van het Wuhan-virus geen reden om aan de doelen te tornen. Dit jaar is voor investeringen 3,6 miljard euro gereserveerd.

    De Canadees benadrukt dat het coronavirus nu een aantal weken voor vluchtverstoringen zorgt en er nog geen zicht is op wanneer de problemen voorbij zullen zijn. Maar Smith zei tegelijkertijd dat de luchtvaartsector wel vaker met problemen wordt geconfronteerd. Hij verwees daarbij ook naar de SARS-problemen jaren geleden die vluchtschema's in de war schopten. "Alles bij elkaar is er geen reden om aan de langetermijndoelen te tornen", aldus Smith.
  9. forum rang 10 voda 20 februari 2020 16:15
    Vrachtvervoer en kerosine drukken resultaat Air France-KLM

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Air France - KLM
    9,442 -0,288 -2,96 % Euronext Paris
    Air France-KLM nominatif adm
    9,442 -0,288 -2,96 % Euronext Paris

    (ABM FN-Dow Jones) Bij Air France-KLM is de omzet en winst in 2019 gestegen, maar drukten de brandstofrekening en de vervoerstak op het resultaat. Dit blijkt donderdag in Parijs uit een toelichting van de luchtvaartmaatschappij op de jaarcijfers.

    De maatschappij meldde verder dat de resultaten in het eerste kwartaal geraakt worden door het coronavirus.

    De omzet steeg in het afgelopen kwartaal met 1,9 procent naar 6.618 miljoen euro. Het operationeel resultaat kwam uit op 96 miljoen euro, een stijging van 35,9 procent tegen constante wisselkoersen. Daarmee is het resultaat iets minder dan de verwachting van analisten. Zij hadden gerekend op 100 miljoen euro. Onder de streep resteerde een winst van 156 miljoen euro, circa 375 miljoen euro meer op jaarbasis. Analisten mikten op een winst van 126 miljoen euro.

    Brandstofprijs

    De brandstofrekening inclusief afdekking kwam 550 miljoen hoger uit op 5.511 miljoen euro in 2019. Deze toename wordt vooral verklaard door een afdekkingsresultaat van 50 miljoen euro dit jaar vergeleken met een afdekkingsresultaat van 650 miljoen euro vorig jaar.

    Voor de komende jaren verwacht AirFrance KLM juist dat de brandstofkosten zullen dalen. "We schatten in dat voor 2020 de rekening 300 miljoen lager zal uitvallen als we kijken naar de forward curve", aldus CFO Frédéric Gagey.

    Cargo

    De opbrengst per unit stond bij Cargo erg onderdruk. Geopolitieke onzekerheden en het handelsconflict zorgen voor een terugval in de wereldwijde vraag, met name in Azië. Deze negatieve ontwikkelingen speelden het vrachtvervoer ook parten.

    Daarnaast waren vraag en aanbod volgens Air France-KLM niet in balans door "te opportunistische" groeistrategieën van concurrenten. De opbrengst per unit daalde in het vierde kwartaal met 17,1 procent.

    In 2019 daalden bij heel Air France-KLM de kosten per eenheid met 0,9 procent, tegen constante wisselkoersen. De maatschappij mikte vooraf op een daling van 0 tot 1,0 procent.

    Coronavirus

    De impact op bedrijfsresultaat van het coronavirus ligt tussen 150 en 200 miljoen euro voor de periode februari tot april.

    "We lagen mooi op schema in januari voor het eerste kwartaal, maar door het virus zal de opbrengst per unit nu negatief uitpakken. De invloed op de cijfers zullen iets hoger bij KLM liggen dan bij AirFrance”, aldus de maatschappij vandaag in Parijs.

    De zogeheten available seat kilometers richting China ligt op 6,25 bij KLM en die bij Air France op 5,2 procent", zo liet topman Pieter Elbers van KLM weten.

    Voor het aanpassen van de doelstellingen uitgesproken tijdens de beleggingsdag vindt CEO Ben Smith het veel te vroeg. "Er gebeuren altijd onverwachte zaken maar over een jaar of drie zullen we kijken hoe het er met ons strategisch plan voorstaat."

    Vanochtend meldde de maatschappij de kosten per unit dit jaar vermoedelijk te kunnen terugbrengen met 0 tot 1,0 procent, gerekend naar constante wisselkoersen.

    Transformatie Air France

    Smith herhaalde donderdag het standpunt van de beleggersdag van vorig jaar, dat Air France KLM blijft kijken naar consolidatie kansen in Europa.

    Maar hij gaf wel aan de dat prioriteit ligt bij het transformeren van Air France.

    "De resultaten moeten daar verbeteren."

    De CFO onderschreef deze woorden. "Het is voor de stabiliteit van de onderneming van belang dat de marge van Air France verbetert. De focus ligt dan ook op het verkleinen van het margeverschil tussen Air France en KLM."

    De operationele marge van KLM kwam in 2019 uit op 7,7 procent, terwijl Air France niet verder kwam dan 1,7 procent.

    De financieel directeur merkte wel op dat in het vierde kwartaal er voor het Franse deel al een verbetering ten opzichte van KLM waarneembaar was. "We zitten wat dat betreft op de goede weg."

    De operationele marge verbeterde bij Air France met 0,8 procentpunt en KLM verbeterde zich 0,2 procentpunt.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  10. forum rang 10 voda 20 februari 2020 16:47
    Coronavirus grote bedreiging voor luchtvaartsector

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Air France - KLM
    9,508 -0,222 -2,28 % Euronext Paris
    Air France-KLM nominatif adm
    9,508 -0,222 -2,28 % Euronext Paris
    Deutsche Lufthansa AG
    15,115 -0,285 -1,85 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)
    International Consolidated Airlines SA
    £ 6,362 -0,058 -0,90 % London Stock Exchange
    International Consolidated Airlines SA
    7,58 -0,132 -1,71 % Bolsa de Madrid

    (ABM FN-Dow Jones) Het coronavirus zal de luchtvaartsector hard raken. Dit vreest brancheorganisatie IATA die de belangen van de luchtvaartmaatschappijen wereldwijd beschermd.

    Volgens de organisatie kan het aantal passagiers in Azië dit jaar dalen in plaats van stijgen. Zonder het virus zou het aantal passagiers in deze regio dit jaar met 4,8 procent groeien, maar als gevolg van de uitbraak houdt IATA nu rekening met een krimp van 8,4 procent. Dat zou een omzetverlies van ongeveer 28 miljard dollar betekenen waarschuwde IATA. Daarvan zou 12,8 miljard voor rekening komen van luchtvaartmaatschappijen met binnenlandse vluchten in China.

    Buiten de Aziatische regio is de impact van het coronavirus vermoedelijk een stuk kleiner. IATA berekent het effect op een omzetverlies van 1,5 miljard dollar.

    Wereldwijd zou het omzetverlies zo uitkomen op 29,3 miljard dollar.

    "Het belooft een erg zwaar jaar te worden voor luchtvaartmaatschappijen", zei directeur Alexandre de Juniac van IATA in een toelichting.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  11. forum rang 10 voda 26 februari 2020 10:55
    Staatsbelang in Air France-KLM: geen afspraken en 34% koersverlies

    Op de kop af een jaar geleden nam de Nederlandse staat een 14%-belang in Air France-KLM. De investering leidde op papier een verlies van circa een kwart miljard. Concrete resultaten zijn er niet.

    Bijna driekwart miljard, €744 mln om precies te zijn, haalde minister Wopke Hoekstra van Financiën een jaar geleden uit de schatkist. Met dat geld kocht hij in het diepste geheim 14% van de aandelen Air France-KLM. Het was een verrassingsaanval op de Fransen, bedoeld om de invloed van Nederland in het luchtvaartconcern te vergroten. 'Parijs, neem ons serieus', was het signaal dat Hoekstra wilde afgeven met de aandelenaankoop.

    Daarna bleef het angstvallig stil. De door Hoekstra met veel bombarie aangekondigde resultaten bleven uit. In de Tweede Kamer groeien daarom de zorgen over de interventie van het kabinet. Wanneer speelt de minister open kaart over Air France-KLM?

    'Iedereen stond op de banken toen het kabinet besloot de aandelen te kopen', herinnert VVD-Kamerlid Remco Dijkstra zich. 'Maar na een jaar wil je ook resultaten zien. Die ontbreken tot dusverre.'

    Slechte raadgever

    Hoekstra beloofde in een perscommuniqué vlak na de aankoop dat er voor de zomer van 2019 concrete resultaten op tafel zouden liggen. Nederland zou meer zeggenschap krijgen in de top van het luchtvaartconcern en meer zekerheid krijgen over zijn zogeheten staatsgaranties, die de hubfunctie van Schiphol en de zelfstandige positie van KLM moeten beschermen. Sinds de overname van KLM in 2003 zijn die garanties flink verwaterd. De Fransen kunnen er zo van af, met een opzegtermijn van negen maanden. Voor Schiphol als internationaal luchtvaartknooppunt is het een breekbaar bezit.

    Samen met zijn Franse collega Bruno Le Maire riep Hoekstra vorig jaar een werkgroep van topambtenaren in het leven. Minstens één keer per maand komt die bij elkaar, soms nog vaker, valt in Den Haag te beluisteren.

    Maar een akkoord heeft het Nederlands-Franse overlegcircuit nog niet opgeleverd. De Fransen staan niet te springen om Nederland op het vlak van de staatsgaranties tegemoet te komen. Waarom zouden ze ook? Ingrijpen in het bestuur is evenmin eenvoudig, al is het alleen al omdat niemand zijn verworven rechten wil opgeven.

    Voor Nederland is haast eveneens een slechte raadgever. 'Dat zou een slechte indruk geven in de onderhandelingen', zegt een Haagse bron die bekend is met het Frans-Nederlandse overleg. Een andere bron stelt dat snel een akkoord bereiken niet zonder risico is. 'Als je nu in de onderhandelingen redelijk wilt zijn, kun je op groepsniveau misschien iets binnenhalen, maar op een lager niveau (dat van KLM, red.) weer wat weggeven. Op de langere termijn is dat een verkeerde route.'

    Poolse landdag

    Voor buitenstaanders is de aansturing van Air France-KLM moeilijk te doorgronden. De grote besluiten vallen in het overkoepelende bestuur, dat trekken heeft van een Poolse landdag. Het is een negentien koppen tellend orgaan, met vijf afgevaardigden vanuit Nederland. Te weinig om de stemming naar de hand te kunnen zetten.

    De Nederlanders willen niet alleen meer invloed - al maakt een zeteltje erbij nog steeds weinig indruk - er is ook een roep om het bestuur te professionaliseren. Met al die voordrachten - vanuit de regeringen, de vakbonden én de 10%-aandeelhouders Delta Air Lines en China Southern - is de discussie sterk gepolitiseerd. Paradoxaal genoeg lijkt het Nederlandse aandelenbelang dit nog te hebben versterkt. 'Het zou goed zijn als de discussie meer over het bedrijf ging dan over de verhoudingen', verzucht een bron.

    Desgevraagd weigert Hoekstra de door hem voorgestane herstructurering van de board via de krant te bespreken. 'We hebben met de Fransen afgesproken dat we naar de governance gaan kijken', vertrouwde hij het FD vorige maand toe tijdens het World Economic Forum in Davos. 'Ik vind dat we dat gedegen moeten doen, dan komt ook onze wens van de staatsgaranties om de hoek kijken.'

    Achterkamertjes

    De Kamer wil juist dat Hoekstra nu zijn kaarten op tafel legt. 'De aandelen Air France-KLM zijn geen emotieaandelen', stelt D66-Kamerlid Jan Paternotte. 'Het feit dat de staat deze aandelen bezit, is niet voldoende.’

    Samen met de PvdA stelde Paternotte vorige week Kamervragen over het uitblijven van zichtbaar succes. De D66'er noemt de stilte vanuit Den Haag en Parijs zorgwekkend. 'En dat op het moment dat ik juist signalen binnenkrijg dat het helemaal niet goed gaat met de positie van KLM binnen de holding Air France-KLM.' Hij wijst erop dat KLM-president Elbers zijn IATA-zetel moest inleveren aan holding-topman Ben Smith, uitgerekend in het jaar dat het congres van deze luchtvaartkoepel in Nederland wordt gehouden.

    'Ik weet niet precies wat er in de achterkamertjes gebeurt. Maar naar buiten toe zijn er geen concrete afspraken gecommuniceerd of is er door de holding een ander beleid gevoerd', constateert ook luchtvaarteconoom Eric Pels.

    Nog geappt met Le Maire

    Toch heeft minister Hoekstra geen spijt van zijn investering. 'Ik kan alleen maar zeggen dat de mate van invloed, de mate waarin er wordt geluisterd naar opvattingen van de Nederlandse regering dramatisch zijn verbeterd met de aankoop van de aandelen.' In Davos had hij de eveneens aanwezige Le Maire nog geappt. 'We zijn in goede dialoog met de Fransen, met de onderneming, over de toekomst.'

  12. forum rang 10 voda 26 februari 2020 10:56
    deel 2:

    Ben Smith versus Pieter Elbers

    Wat had Ben Smith te zoeken in de raad van commissarissen van KLM? De Canadese topman van Air France-KLM bemachtigde vorig jaar een plaats in de raad van commissarissen van de Nederlandse dochter. Zo kan hij toezicht houden op KLM-president Pieter Elbers, met wie hij samen de lijnen moet uitzetten in een nieuw opgetuigd holdingcomité.

    In Nederland leidde Smith wens lid te worden van de Nederlandse rvc tot gefronste wenkbrauwen. President-commissaris Cees 't Hart van KLM kan er niet mee zitten. Als topman van de overkoepelende groep heeft Smith ten slotte een zwaarwegende stem in de besluitvorming. 'Uiteraard is de dynamiek in de raad van commissarissen van KLM wat veranderd. Maar in mijn optiek kun je maar beter alle standpunten in één keer op tafel hebben dan de discussie twee keer te voeren, waarvan één keer buiten de raad.'

    Vorig jaar gaven Smith en Elbers tijdens het fotomoment elkaar geen hand, ondanks herhaald aandringen van de fotografen. Bij latere fotomomenten hadden ze er geen moeite meer mee. Maar is daarmee het nieuwe holding-comité, waarin Smith en Elbers samenwerken met Air France-topvrouw Anne Rigail en cfo Frédéric Gagey, op stoom gekomen? Op het hoofdkantoor in Amstelveen wordt hieraan getwijfeld. De Nederlandse inbreng zou beperkt zijn.

    't Hart ontkent geruchten dat Pieter Elbers weinig heeft te vertellen in dit nieuwe comité. Hij zegt wel dat de leden van dit gremium nog moeten wennen aan de nieuwe manier van werken. 'Pieter wordt alom erkend als een luchtvaartprofessional en zijn mening telt. Daarnaast is KLM erg belangrijk voor het totaalresultaat van de groep.'

    Pieter Elbers wilde geen commentaar geven op dit artikel.
    ==========================================================================

    Cees 't Hart oordeelt eveneens positief. De ceo van de Deense brouwer Carlsberg trad vorig jaar aan als president-commissaris van KLM en werd tevens bestuurslid in het overkoepelende moederbedrijf Air France-KLM. 'Voor de Nederlandse economie is Schiphol van groot belang, en voor Schiphol is KLM cruciaal', reageert hij. 'Het is daarom heel logisch dat de Nederlandse staat een zekere invloed wil hebben op de besluitvorming in Air France-KLM, na een periode waarin de verhoudingen binnen de groep wat gespannen waren. En het heeft zéker balans gebracht.'

    En inderdaad, er zijn het afgelopen jaar geen 'couppogingen' meer ondernomen. Vijf jaar geleden was er rumoer over een Frans initiatief om kasgeld uit Amstelveen weg te halen en vorig jaar speelde de weigerachtige houding rond de herbenoeming van Pieter Elbers. Van een idee om de Nederlandse Transavia-activiteiten bij KLM weg te trekken, is niets meer vernomen.

    'De aandeleninkoop was een soort overval, maar die heeft wel indruk gemaakt', meent Joris Melkert, luchtvaarteconoom aan de TU Delft. 'Air France-KLM is zich meer gaan richten op waar het toe op aarde is: het vervoeren van mensen per vliegtuig.'

    Voor de Nederlandse schatkist heeft de aandelenaankoop tot dusverre weinig opgeleverd. Dinsdag sloot Air France-KLM op €8,02, grofweg een derde lager dan ten tijde van de aandelenaankoop. Waarbij aangetekend dat het coronavirus de laatste weken voor een forse daling van de beurskoers zorgde. Op papier verloor de Nederlandse belastingbetaler bijna een kwart miljard euro.

    fd.nl/ondernemen/1335786/staatsbelang...
  13. forum rang 10 voda 26 februari 2020 13:41
    KLM kondigt maatregelen aan wegens coronavirus

    Gepubliceerd op 26 februari 2020 12:54 | Views: 1.339

    Air France-KLM 13:24
    8,00 -0,02 (-0,22%)

    SCHIPHOL (AFN) - KLM kondigt "drastische" bezuinigingsmaatregelen aan als reactie op de economische impact van het nieuwe coronavirus. Dat staat in een brief van financieel directeur Erik Swelheim aan het management van de luchtvaartmaatschappij.

    Zo worden niet-noodzakelijke investeringen voorlopig uitgesteld. Bijvoorbeeld IT-projecten die nog niet zijn begonnen, gaan voorlopig niet van start. Ook worden er beperkingen ingesteld bij de werving van personeel. Er geldt tijdelijk een soort vacaturestop voor sommige afdelingen. Medewerkers worden daarnaast verzocht waar mogelijk vakantiedagen op te maken.

    Een woordvoerster van KLM benadrukt dat het gaat om "voorzorgsmaatregelen", die volgens KLM horen bij een "gezonde bedrijfsvoering". Bij de luchtvaartmaatschappij werken tienduizenden mensen en het bedrijf was eigenlijk van plan om dit jaar flink te investeren. KLM had al eerder onder andere trainingen voor nieuw cabinepersoneel stopgezet.

    Grote kostenpost

    Bij de recente presentatie van de jaarcijfers zei moederbedrijf Air France-KLM dat de virusuitbraak het bedrijf waarschijnlijk een grote kostenpost bezorgd. Swelheim stelt in zijn brief nu dat er een "serieus risico" bestaat dat de operationele marge dit jaar verder onder druk komt te staan. Hij wijst onder meer op de verdere verspreiding van het virus in Europa. De impact op de omzet van KLM kan "zeer significant" zijn, aldus Swelheim. Dit zal waarschijnlijk slechts voor een deel gecompenseerd kunnen worden via bijvoorbeeld lagere brandstofprijzen.

    Meerdere luchtvaartmaatschappijen hebben aangegeven dat zij verder in de problemen komen door de virusuitbraak. Het Duitse Lufthansa kondigde ook al een pakket met maatregelen aan om de schade zo veel mogelijk te beperken. Met name op personeelskosten wordt bespaard. Ook bij de Scandinavische maatschappij SAS zijn er redenen tot zorgen, bleek uit de cijfers over het eerste kwartaal.
  14. forum rang 10 voda 26 februari 2020 16:24
    KLM-toestellen hebben coronakit aan boord

    RTL Nieuws 2 uur geleden

    Alle intercontinentale vliegtuigen van KLM zijn uitgerust met een speciale corona-uitrusting. Daarin zitten onder meer gels, een schort en mondkapjes. De uitrusting kan worden ingezet voor het geval er onverhoopt een persoon ziek wordt aan boord. "En alleen voor dat geval", benadrukt een woordvoerder van KLM.
    De toestellen van KLM hebben altijd al een zogenoemde Universal Precaution Kit aan boord, laat de woordvoerder weten. "Vanwege de corona-uitbraak hebben we nu ook als aanvulling coronakits aan boord van alle intercontinentale vliegtuigen", zegt een woordvoerder van de KLM.

    "We zijn ook aan het regelen dat er aan boord van alle Europese vliegtuigen en de Cityhoppers een speciale corona-uitrusting komt."
    In de koffers zitten onder andere een beschermende bril, gezichtsmaskers, 12 paar handschoenen, een beschermende schort met lange mouwen en allerlei desinfecterende (hand)gels. Het is nog niet nodig geweest om een coronakit in te zetten, zegt de woordvoerder.

    Omboekregeling
    KLM zegt de ontwikkelingen van de uitbraak van het coronavirus in China nauwgezet te volgen en heeft intensief contact met diverse nationale en internationale gezondheids- en luchtvaartinstanties.
    KLM heeft haar vluchten naar China opgeschort tot en met 28 maart.
    Voor klanten blijft de omboekregeling van kracht.

    www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/kl...
  15. forum rang 10 voda 27 februari 2020 10:30
    'Air France schrapt komende drie jaar 1500 banen'

    Gepubliceerd op 27 februari 2020 10:13 | Views: 377

    Air France-KLM 10:14
    7,60 -0,35 (-4,35%)

    PARIJS (AFN) - Air France wil de komende drie jaar ruim 1500 arbeidsplaatsen schrappen. Dat meldt de Franse zakenkrant La Tribune op gezag van bronnen bij de Franse zustermaatschappij van KLM.

    Er verdwijnen volgens het dagblad alleen banen in ondersteunende functies, niet bij het vliegend personeel. Het banenverlies heeft niets te maken met de negatieve gevolgen voor de luchtvaart van het nieuwe coronavirus. Daarvoor heeft Air France, net als KLM, al andere besparingsmaatregelen getroffen.
  16. forum rang 10 voda 27 februari 2020 11:36
    KLM en BCG samen aan de slag voor Virgin Atlantic

    Gepubliceerd op 27 februari 2020 11:33 | Views: 0

    Air France-KLM 11:16
    7,50 -0,45 (-5,61%)

    AMSTELVEEN (AFN) - KLM en Boston Consulting Group (BCG) gaan Virgin Atlantic Airways helpen bij het optimaliseren en digitaliseren van de wereldwijde bedrijfsvoering. Hoeveel deze klus het samenwerkingsverband oplevert, is niet bekendgemaakt.

    KLM en BCG bieden sinds 2018 samen consultancydiensten aan. Luchtvaartmaatschappijen kunnen er terecht voor een reeks instrumenten waarmee zij hun operationele prestaties kunnen verbeteren. Daarmee kunnen zij er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat passagiers minder last hebben van vluchtverstoringen.
  17. forum rang 10 voda 28 februari 2020 18:38
    'Air France-KLM kondigt maatregelen aan vanwege corona'

    Gepubliceerd op 28 februari 2020 17:59 | Views: 923

    Gerelateerde instrumenten
    Air France-KLM 17:35
    6,91 -0,47 (-6,40%)

    PARIJS (AFN) - Luchtvaartcombinatie Air France-KLM heeft aan zijn personeel bezuinigingsmaatregelen aangekondigd vanwege de impact van het nieuwe coronavirus. Dat persbureau Bloomberg op basis van ingewijden, die verwezen naar een interne videoboodschap van topman Ben Smith aan medewerkers. KLM kwam woensdag al met een melding van drastische bezuinigingenmaatregelen.

    Air France-KLM wil naar verluidt zijn investeringen tegen het licht houden om op die manier kosten te besparen. Daarnaast wil het luchtvaartconcern onderzoeken of de vliegtuigen die naar China zouden vliegen voor andere bestemmingen kunnen worden ingezet. Ook komt er tijdelijk een soort vacaturestop voor sommige afdelingen. Verder overweegt het luchtvaartconcern om ook na eind maart nog niet naar China te vliegen.
  18. forum rang 10 voda 28 februari 2020 19:16
    Uitgelicht: luchtvaartmaatschappijen hard geraakt op de beurs

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Air France - KLM
    6,908 -0,472 -6,40 % Euronext Paris
    Air France-KLM nominatif adm
    6,908 -0,472 -6,40 % Euronext Paris
    Deutsche Lufthansa AG
    11,69 -0,58 -4,73 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)
    easyJet PLC
    £ 10,87 -0,23 -2,07 % London Stock Exchange
    International Consolidated Airlines SA
    £ 4,8525 -0,3015 -5,85 % London Stock Exchange
    International Consolidated Airlines SA
    5,504 -0,53 -8,78 % Bolsa de Madrid

    (ABM FN-Dow Jones) Op een uitermate rode beursweek gingen de luchtvaartmaatschappijen extra hard onderuit, met verliezen van boven de 20 procent.

    In navolging van Air France-KLM waarschuwden ook Lufthansa, Consolidated Airlines Group (IAG), en easyJet voor de impact van het virus op de resultaten.

    Lufthansa maakte bekend dat het enkele maatregelen door heeft gevoerd om de kosten omlaag te brengen in reactie op de voorziene impact van het coronavirus.

    "Het is nog niet mogelijk om te bepalen wat de exacte impact van de huidige ontwikkelingen zullen zijn op de winst”, aldus Lufthansa. De luchtvaarder wil meer inzicht geven op 19 maart, wanneer het bedrijf met de jaarcijfers komt.

    Lufthansa annuleerde al eerder de vluchten van en naar China tot 28 maart.

    Ook Consolidated Airlines Group gaf aan stevige hinder te ondervinden van de gevolgen van het coronavirus. De winstvooruitzichten worden momenteel negatief beïnvloed door een zwakkere vraag als gevolg van het coronavirus, aldus het moederbedrijf van onder meer British Airways.

    “We ervaren momenteel een terugval van de vraag op Aziatische en Europese routes en een zwakke vraag naar zakenreizen in ons netwerk als gevolg van de annulering van branche-evenementen en reisbeperkingen vanuit werkgevers”, voegde IAG toe. Vliegreizen naar het vasteland van China zijn zelfs helemaal geannuleerd.

    easyJet liet vrijdag voorbeurs weten dat het enkele vluchten zal annuleren en kostenbesparende maatregelen zal doorvoeren omdat de uitbraak van coronavirus de vraag in Italië en andere Europese markten heeft getroffen.

    "De geannuleerde vluchten zijn met name die naar en uit Italië", aldus easyJet, dat vrijwel alleen in Europa opereert.

    Ook deze luchtvaartmaatschappij liet weten dat het nog te vroeg is om te bepalen wat de impact van coronavirus zal zijn op de outlook van het bedrijf voor het lopende jaar.

    Air France-KLM

    Air France-KLM was vorige week een vroege vogel met een schatting van de impact van het coronavirus op het bedrijfsresultaat. Deze zou liggen tussen 150 en 200 miljoen euro voor de periode februari tot april.

    "Als het coronavirus aanhoudt, kan het effect duidelijk veel groter zijn, maar dan gaat het om de flexibiliteit en het vermogen van Air France-KLM om kostenbesparingen te vinden", zo merkte analist Quirijn Mulder van ING destijds op.

    Deze week stelde chief financial officer Erik Swelheim van KLM in de brief dat het coronavirus het luchtverkeer naar de bestemmingen van KLM in China en elders in Azië al sterk drukt, "en dat kan nu ook gebeuren met de rest van het netwerk van KLM"

    Dit zal een "zeer significante" impact hebben op de omzet van KLM, aldus de CFO. Lagere brandstof- en andere kosten zullen dat maar in zeer beperkte mate compenseren, vervolgt Swelheim. Hij ziet een "serieus risico" dat de operationele marge voor 2020 hierdoor opnieuw onder druk zal staan.

    Analist Jos Versteeg van InsingerGilissen maakt zich wel zorgen over de luchtvaartsector. "Het eerste kwartaal is niet het belangrijkste kwartaal, maar het tweede en derde wel. Maar als het zo blijft zullen de mensen geen vakanties gaan boeken, en dat gaat de sector voelen."

    Over Air France-KLM is Versteeg met name bezorgd . "Het is een zorgenkindje. Een goede balans heeft het bedrijf niet en de vraag is of het de mogelijke tegenvallers allemaal kan opvangen. Als je niet oplet ga je Alitalia achterna", verwees Versteeg naar de noodlijdende Italiaanse luchtvaartmaatschappij.

    De analist voegde er nog aan toe dat bij Air France-KLM het besef lijkt te ontbreken dat er 5 voor 12 is. "Halfbakken beleid en beslissingen leiden tot inefficiëntie."

    Mocht je willen beleggen in de reis- en toerismebranche dan denkt Versteeg dat het interessanter is te kijken naar een bedrijf als Booking.com. "Hoewel zij het ook lastig gaan krijgen als het in Europa uit de hand loopt. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus is het te hopen dat we in Europa wat geleerd hebben van hoe er in China met het virus is omgegaan."

    Op weekbasis daalde Air France-KLM bijna 24 procent, Lufthansa ruim 21 procent en IAG meer dan 24 procent. easyJet liet 27 procent gaan.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  19. forum rang 10 voda 2 maart 2020 10:34
    KLM doet drie Chinese steden langer in de ban

    Gepubliceerd op 2 maart 2020 10:24 | Views: 39

    Air France-KLM 10:14
    6,67 -0,24 (-3,50%)

    AMSTERDAM (AFN) - Luchtvaartmaatschappij KLM vliegt langer niet naar de Chinese steden Chengdu, Hangzhou en Xiamen. De vluchten zijn zeker tot en met 3 mei uit het schema gehaald. Dat was eerder tot 29 maart. Voor vluchten van en naar Peking en Shanghai is de situatie vooralsnog ongewijzigd. Naar die steden wordt tot zeker 28 maart niet gevlogen.

    Moederbedrijf Air France-KLM meldde bij de publicatie van de jaarcijfers dat de problemen rond het virus een hap uit de operationele winst in het eerste kwartaal van dit jaar zouden nemen van 150 miljoen tot 200 miljoen euro. Daarbij werd uitgegaan van verstoringen van vluchten naar China tot april. Als de problemen langer duren, vallen de kosten ook hoger uit.
3.557 Posts
Pagina: «« 1 ... 144 145 146 147 148 ... 178 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in
Premium Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht