Het lukt de aandelenmarkten maar niet om onder de verkoopdruk uit te komen die inmiddels al enkele weken voortduurt.
De angst onder beleggers dat de economische gevolgen van de coronapandemie veel groter zullen zijn dan we nu kunnen inschatten, zorgt ervoor dat er bijna dagelijks weer grote minnen op de borden staan.
Iedere kleine opleving wordt door beleggers aangegrepen om alsnog hun stukken van de hand te doen. Dit heeft er voor gezorgd dat bijvoorbeeld de AEX-index inmiddels al 35% vanaf haar hoogtepunt begin dit jaar heeft moeten prijsgeven.
Het openbare leven lijkt volledig stil te komen liggen en zeker de luchtvaart voelt momenteel de financiële gevolgen daarvan. Hoewel de overheid al heeft aangegeven er alles aan te zullen doen om Air France-KLM in leven te houden, zien beleggers het somber in. Ik bespreek zo de technische plaatjes van Air France KLM en twee andere luchtvaartmaatschappijen.
De AEX-index blijft onder druk staan
De Nederlandse beurs is de afgelopen weken keihard omlaag gevallen en weet nog altijd geen overtuigend herstel in te zetten. Verkopers blijven dominant en zetten de beurs telkens weer lager.
De steun van de bodem van medio 2016 rond 409 is bereikt, maar we zien nog geen signalen dat de index hier ook opgevangen zal worden. Na een weekslot onder dit niveau zal de AEX-index verder omlaag kunnen richting 378 punten.
Rond dat niveau liggen meerdere oude toppen en bodems die de daling een halt toe zouden kunnen roepen.
Air France KLM nadert steun
De luchtvaartsector krijgt rake klappen en ook Air France KLM ontkomt niet aan de zware verkoopdruk. In slechts een maand tijd heeft het aandeel meer dan de helft van zijn beurswaarde zien verdampen.
De koers beweegt in een dalende trend waarbij lagere toppen en bodems wijzen op aanhoudende verkoopdruk. Een klein lichtpuntje aan de horizon is dat een belangrijk steunniveau nu is bereikt. In de zone 3 tot 4 euro liggen meerdere oude koersbodems die de daling tijdelijk zouden kunnen stoppen.
Een eventueel herstel zal echter een lagere koerstop opleveren waarna de kans op een nieuwe daling weer toeneemt.
Lufthansa zoekt bodem
Ook de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa staat onder druk. Sinds begin 2018 is er sprake van een dalende trend met steeds lagere toppen en bodems. De laatste maanden is deze trend aan het versnellen en verloor het aandeel in korte tijd veel terrein.
Net als bij Air France KLM is nu echter een belangrijke steunzone bereikt. Tussen 7 en 8 euro liggen meerdere oude bodems die sinds 2003 zijn gevormd. Deze zouden de koers kunnen opvangen en een herstel kunnen inluiden.
American Airlines blijft dalen
Het technische plaatje van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij American Airlines oogt erg zwak. De gematigd dalende trend vanaf begin 2018 is recent overgegaan in een steile dalende fase waarbij het aandeel veel terrein heeft moeten prijsgeven.
Het berekende steunniveau rond $13,48 is bereikt waardoor er wellicht wat herstel kan gaan optreden. Zolang de trend echter neerwaarts is, blijft het technisch plaatje zwak en sluit ik een grotere koersdaling niet uit.