Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

Euronav BE0003816338

Laatste koers (eur)

15,120
  • Verschill

    -0,140 -0,92%
  • Volume

    10.928 Gem. (3M) 226,4K
  • Bied

    15,090  
  • Laat

    15,120  
+ Toevoegen aan watchlist

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 568 569 570 571 572 ... 965 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 5 juni 2020 11:57
    quote:

    lute11 schreef op 5 juni 2020 11:04:

    [...]
    Ik zit idd long in aandelen, maar ik denk niet dat die gaan zakken. Dat denk ik alleen van Euronav. En wel om de redenen die ik gaf. Overigens verwacht ik na de daling rond het einde van het jaar wel weer een opleving, maar tot die tijd kan er nog van alles gebeuren. Het is nog te vroeg om in te stappen.
    Voor zover ik het lees zit jij er alleen in om de grote dividend uitkeringen, helaas is er meer dan alleen dividend. Je zult ook naar de toekomstverwachtingen moeten kijken en het sentiment enz.
    Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

    Uiteraard mag iedereen zijn mening en eigen denkwijze hebben... gelukkig maar anders leren we ook niet van elkaar!
    Maar mijn vraag aan jou is wel waarom je denkt dat het nog verder zal gaan dalen... voor Euronav is het tweede en derde kwartaal altijd het minste... als je ziet wat er nu al is verdiend en vanaf q3 zijn er ook alweer mooie prijzen vastgelegd dat ik denk dat q3 nog best zal meevallen... q4 zal de vraag naar olie weer aantrekken en zijn de prijzen gezien het verleden altijd al wat hoger... Daarnaast is COVID nog niet verbannen uit de wereld en is er kans op een tweede crisis! Zoals hierboven aangegeven geloof ik niet dat alle productiebeperkingen worden nageleefd omdat de schatkist van veel landen toch weer moet worden aangevuld. Hoe kijk jij tegen deze argumenten aan?

    Ik geloof wel dat op dit moment het sentiment voor olietankersaandelen heel negatief is ! Komt dit niet omdat iedereen gigantisch verwend is met tarieven die soms wel 10 a 15 keer het normale was?! Positief blijven is daarom het belangrijkste en dan moet het goedkomen

  2. [verwijderd] 5 juni 2020 12:00
    quote:

    Sheridans schreef op 5 juni 2020 11:50:

    Weet iemand wanneer het dividend voor Q2 word bepaald?
    Weet iemand wanneer dit zou worden uitbetaald?
    Ik heb het voor de duidelijkheid niet over de 0.81$ die op 09/06 zou moeten vallen, maar op dat erop.

    Begin augustus worden de cijfers van q2 bekendgemaakt ! Dan wordt bepaald of En hoeveel dividend er wordt uitgekeerd... valt nu nog weinig over te zeggen wanneer en hoeveel dit zal zijn...
  3. [verwijderd] 5 juni 2020 12:16
    quote:

    Grazes schreef op 5 juni 2020 11:57:

    [...]

    Uiteraard mag iedereen zijn mening en eigen denkwijze hebben... gelukkig maar anders leren we ook niet van elkaar!
    Maar mijn vraag aan jou is wel waarom je denkt dat het nog verder zal gaan dalen... voor Euronav is het tweede en derde kwartaal altijd het minste... als je ziet wat er nu al is verdiend en vanaf q3 zijn er ook alweer mooie prijzen vastgelegd dat ik denk dat q3 nog best zal meevallen... q4 zal de vraag naar olie weer aantrekken en zijn de prijzen gezien het verleden altijd al wat hoger... Daarnaast is COVID nog niet verbannen uit de wereld en is er kans op een tweede crisis! Zoals hierboven aangegeven geloof ik niet dat alle productiebeperkingen worden nageleefd omdat de schatkist van veel landen toch weer moet worden aangevuld. Hoe kijk jij tegen deze argumenten aan?

    Ik geloof wel dat op dit moment het sentiment voor olietankersaandelen heel negatief is ! Komt dit niet omdat iedereen gigantisch verwend is met tarieven die soms wel 10 a 15 keer het normale was?! Positief blijven is daarom het belangrijkste en dan moet het goedkomen

    Je verhaal klopt over q2 en deels q3 ben ik het wel mee eens, maar de outlook voor q4 is ronduit slecht.De opslag komt vrij en dan zijn er schepen over, en ik verwacht ook niet dat de vraag weer snel op het nivo komt van voor de crisis.
    Daarom denk ik dat het nu niet de tijd is om in euronav te beleggen.
    Het enige waar ik nu koersstijging in zie is de aanloop naar de ex div, en dan uitstappen voor de exdiv. Overigens kun je daarvoor dan beter in US kopen, dan kun je daar beter op inspelen ivm opening tot 22:00.
  4. Twoane 5 juni 2020 12:30
    De dollarkoers is ook ferm gezakt, heeft zeker ook een impact op de Euronav aandelen in EUR. Hopen op een korte krachtige slechte periode met veel scrapping tot gevolg.

    Blijf het entertaining vinden om de hype rond NAT te volgen. Zij staan er zeer slecht voor als je kijkt naar de ouderdom van hun vloot, en tegelijkertijd is er overdreven veel positiviteit rond dat aandeel.

    Alleszins nog wat cash achter de hand houden indien Q2-Q3 koers in elkaar stort :D
  5. [verwijderd] 5 juni 2020 13:41
    Waarom zou in q4 alle opslag vrij komen. Ik meen mij te herinneren dat bij de olie crash in het nieuws kwam dat iedereen zijn mazouttank aan het vullen was in de vroege lente en meer dan normaal. Er was een wachttijd v meer dan een maand. Een tweede opflakkering komt er ook gegarandeerd. Moest het Oxford vaccin werken ( ze zijn nog de enige die zeggen dat het voor de winter klaar is) hebben ze juist genoeg om great britain te vaccineren. Dat zullen ze ook doen mits die de studie bekostigd hebben. De rest vd wereld zal nog een wintertje moeten kin kloppen. Vergeet niet bij ons is covid voorlopig op de terugweg maar wereldwijd is het nog altijd aan het uitbreiden dus ik vrees dat 10 a 12 mbd niet genoeg gaat zijn om de voorraad weg te toveren tenzij ze overal alles zomaar in de rivieren kappen
  6. [verwijderd] 5 juni 2020 14:02
    quote:

    MC oil schreef op 5 juni 2020 13:41:

    Waarom zou in q4 alle opslag vrij komen. Ik meen mij te herinneren dat bij de olie crash in het nieuws kwam dat iedereen zijn mazouttank aan het vullen was in de vroege lente en meer dan normaal. Er was een wachttijd v meer dan een maand. Een tweede opflakkering komt er ook gegarandeerd. Moest het Oxford vaccin werken ( ze zijn nog de enige die zeggen dat het voor de winter klaar is) hebben ze juist genoeg om great britain te vaccineren. Dat zullen ze ook doen mits die de studie bekostigd hebben. De rest vd wereld zal nog een wintertje moeten kin kloppen. Vergeet niet bij ons is covid voorlopig op de terugweg maar wereldwijd is het nog altijd aan het uitbreiden dus ik vrees dat 10 a 12 mbd niet genoeg gaat zijn om de voorraad weg te toveren tenzij ze overal alles zomaar in de rivieren kappen
    Dus jij kan mij garanderen dat er weer een negative olieprijs komt? Nou dan zou ik graag weer voor -$40 olie van je kopen, zit je dan ook fors short in olie? Maar waarom beleg je dan in tankers als je zeker weet dat dit met olie gaat gebeuren?
    Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar ik vraag het mij wel af.

    over q4 (en deels q3) quote ik Risky Bets even, ik ben het hier helemaal mee eens :
    - Nu zijn rates tijdelijk hoog door floating storage, maar met contango bijna
    weg gaat dat afnemen. US shale productie verlies en OPEC cuts, plus schepen
    die uit storage weer vrij komen, gaat zorgen voor een paar kwartalen heel
    slechte rates. Te meer omdat overal de olie opslag erg vol is en die weg
    gewerkt moet worden. Ook na normalisatie is het maar de vraag hoe lang het
    duurt voor wereldwijde olie vraag en productie weer terug naar de 100M bopd
    gaan, wellicht een tijdje te veel tankers.

    ps., overigens is Risky bets wel veel positiever dan ik ben, hierboven beschrijft hij de bearisch case.
  7. Long Short 5 juni 2020 14:03
    Van mij mogen er zeker 'bear-cases' op dit forum komen. Allemaal believers tezamen heeft ook geen zin.Tunnelvisie vermijden! Ik vermoed ook dat Q4 geen standaard kwartaal zal worden gezien de vele olie die nu in opslag zit, daar reken ik dus niet op. Maar of Q4 slecht zal zijn hangt af van het uitblijven van COVID 19 en het aanblijven van de OPEC+ cuts.
    Als 1 van beiden voorkomt zullen onze tankers terug geld printen.

    USD/EUR is inderdaad erg nefast.
  8. Donatello 5 juni 2020 15:50
    quote:

    Midstreamer schreef op 5 juni 2020 10:51:

    Weten jullie hoe dividenden worden uitbetaald? Op de payment date en die is pas 9 juni.
    Doe eens een kwartaalrapportje open!
    wow jij zit al lang op de beurs... die melding was omdat normaal bij binck er al verschijnt hoeveel het dividend zal zijn, en verschijnt tussen je aandelen, bij betaling wordt het dan toegevoegd, maar nu verschijnt het plotseling niet meer, en het wordt pas betaald, na de betaling omdat binck het de 9de pas ontvangt en dan pas gaat overschrijven.....Men wist dus niet waarom dit veranderd was en daarmee die mail...
  9. Claude H. 5 juni 2020 16:10
    Een 70 tal van de in totaal 800 VLCC’s in de wereldvloot zijn 18 jaar of ouder, deze komen in aanmerking voor scrapping in de komende jaren. Binnen de 12-18 maanden zullen er 70 nieuwe VLCC’s afgewerkt worden door de shipyards wereldwijd. In het beste geval gaat elk schip van 18 jaar of ouder naar de schroot binnen de 18 maanden. In dat geval is er geen aangroei van de vloot. Echter de huidige wereldvraag naar olie bedraagt 90 miljoen vaten per dag, 10% lager dan 2019 niveau’s, voor iedere 1 miljoen vaten minder verbruikt, daalt het aantal benodigde schepen met 30 (Suezmax’n + VLCC’s) dit maakt dat er momenteel 300 schepen teveel zijn, below break-even rates vanaf tweede helft Q3 lijken hierdoor onvermijdelijk, ook wordt verwacht dat het olieverbruik zal dalen op de lange termijn door opkomst van EV’s, Hydrogen power en LPG, wat een langdurig structureel overschot op de tankermarkt kan veroorzaken zelfs met een historisch laag orderboekje. Het huidige lage P/E ratio zie ik hierdoor niet als een koopargument, twijfel er maar niet aan dat Saverys weet waar hij mee bezig is.
  10. dide 5 juni 2020 16:41
    quote:

    Claude H. schreef op 5 juni 2020 16:10:

    Een 70 tal van de in totaal 800 VLCC’s in de wereldvloot zijn 18 jaar of ouder, deze komen in aanmerking voor scrapping in de komende jaren. Binnen de 12-18 maanden zullen er 70 nieuwe VLCC’s afgewerkt worden door de shipyards wereldwijd. In het beste geval gaat elk schip van 18 jaar of ouder naar de schroot binnen de 18 maanden. In dat geval is er geen aangroei van de vloot. Echter de huidige wereldvraag naar olie bedraagt 90 miljoen vaten per dag, 10% lager dan 2019 niveau’s, voor iedere 1 miljoen vaten minder verbruikt, daalt het aantal benodigde schepen met 30 (Suezmax’n + VLCC’s) dit maakt dat er momenteel 300 schepen teveel zijn, below break-even rates vanaf tweede helft Q3 lijken hierdoor onvermijdelijk, ook wordt verwacht dat het olieverbruik zal dalen op de lange termijn door opkomst van EV’s, Hydrogen power en LPG, wat een langdurig structureel overschot op de tankermarkt kan veroorzaken zelfs met een historisch laag orderboekje. Het huidige lage P/E ratio zie ik hierdoor niet als een koopargument, twijfel er maar niet aan dat Saverys weet waar hij mee bezig is.
    Misschien toch wat bronvermelding doen ? Zodat enkele fact checks mogelijk zijn.
    Dus als we nog 25mbpd minder per dag verbruiken, dan zijn er geen schepen meer nodig ?? ( telkens -300...)
    Orderboekje staat op record low voor nieuwe schepen . Ik dacht 8% van de vloot ( = 50tal nieuwe schepen ) . Globaal Olieverbruik door alternatieven daalt pas vanaf 2030.
    En zopas, VLCC fixing voor TCE actual 77K @46d midden juni.
  11. Becb 5 juni 2020 16:52

    Er wordt meestal uitgegaan van extra scrappings vanaf een jaar of 15. Maar ja, dan moeten er eerst slechte rates komen, en de eigenaar moet de toekomst slecht genoeg inschatten om tot scrapping over te gaan. Bij zo een ingeschat toekomstscenario gaat Eurn ook onderuit natuurlijk.
    Om even een positieve noot erin te gooien. Net een fixing binnen: 60K voor 46 dagen. nog wat olie richting china. laycan 15 juni. Begin Q3 2020 lijkt voorlopig gecovered. Tweede helft Q3 is afwachten. Er wordt (nu nog) goed verdiend.

    Over het dividend van 28 mei, uitgekeerd op 9 juni. Heeft de huidige lage dollarkoers daar nog invloed op? Er had hier iemand geschreven wanneer ze 'uitzochten aan welke euro/dollar koers er zal worden uitgekeerd'. Maar dat is de koers van 28 mei veronderstel ik?
  12. dide 5 juni 2020 17:05
    [quote alias=dide id=12473203 date=202006051641]
    [...]
    Misschien toch wat bronvermelding doen ? Zodat enkele fact checks mogelijk zijn.
    Dus als we nog 25mbpd minder per dag verbruiken, dan zijn er geen schepen meer nodig ?? ( telkens -300...)
    Orderboekje staat op record low voor nieuwe schepen . Ik dacht 8% van de vloot ( = 50tal nieuwe schepen ) . Globaal Olieverbruik door alternatieven daalt pas vanaf 2030.
    En zopas, VLCC fixing voor TCE actual 77K @46d midden juni.
    [/quote
    Dat moet TCE actual 77K @ 37d zijn ( en TCE RV 60K @ 46d )
  13. forum rang 4 aossa 5 juni 2020 17:12
    quote:

    Becb schreef op 5 juni 2020 16:52:

    Over het dividend van 28 mei, uitgekeerd op 9 juni. Heeft de huidige lage dollarkoers daar nog invloed op? Er had hier iemand geschreven wanneer ze 'uitzochten aan welke euro/dollar koers er zal worden uitgekeerd'. Maar dat is de koers van 28 mei veronderstel ik?

    Koers op registratiedag = 1 dag na ex-dividend dag, dus vrijdag 29 mei ll.
  14. [verwijderd] 5 juni 2020 17:12
    Wat denken jullie van de productiebeperkingen? Zullen die daadwerkelijk nageleefd worden nu de prijzen zo hard stijgen ?! Denk dat hebzucht groter is dan het “wij” gevoel van de OPEC landen... hoe denken jullie hier over?
  15. [verwijderd] 5 juni 2020 17:30
    Ik denk niet dat de productiebeperking gaat nageleefd worden. Er zijn teveel landen binnen en vooral buiten de opec die Amerika en ook een beetje elkander pijn willen doen. Het gaat hier over twee dingen. Amerika pijn doen en marktaandeel winnen voor de toekomst. Olie is een oorlogsproduct geworden. Amerika is te vroom geweest.
  16. Vavli 5 juni 2020 17:36
    quote:

    Grazes schreef op 5 juni 2020 17:12:

    Wat denken jullie van de productiebeperkingen? Zullen die daadwerkelijk nageleefd worden nu de prijzen zo hard stijgen ?! Denk dat hebzucht groter is dan het “wij” gevoel van de OPEC landen... hoe denken jullie hier over?
    Ik las dat Irak en Nigeria erkenden dat ze de afspraken niet hadden nageleefd maar dat ze dat de komende maanden zullen rechtzetten. Alle olieproducenten hebben er belang bij dat de prijs terug stijgt ( tenzij ze komaf willen maken met de Amerikaanse schalie) dus ik vermoed wel dat globaal de afspraken gerespecteerd zullen worden.

    Veel hangt dus af van de vraagzijde: als er in het najaar een tweede golf komt, zal de vraag terug krimpen maar of dat opnieuw tot contango zal leiden, moeten we nog afwachten: toen in februari de hel losbarstte, gingen de vrachttarieven heel fors naar beneden.

    Voor het vierde kwartaal zie ik het somber in, maar mogelijk wordt dat dan het begin van het verdwijnen van de oudste tankers en dan blijven vraag en aanbod aan tankers in evenwicht.
  17. [verwijderd] 5 juni 2020 17:37
    Rusland en saoedie Arabië komen uit de kosten bij 40 dollar. Amerika niet dus denk dat ze v de andere leden kei harde garanties moeten krijgen om met een verdere cut akkoord te gaan. Er zijn ook nog landen als Venezuela en Iran die iets kunnen verzinnen waardoor de rates goed blijven. Kortom volgens mij hebben we het laatste in de rates nog niet gezien
19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 568 569 570 571 572 ... 965 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht