Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

SHELL PLC GB00BP6MXD84

Laatste koers (eur)

33,040
  • Verschill

    -0,430 -1,28%
  • Volume

    2.147.814 Gem. (3M) 7,5M
  • Bied

    33,035  
  • Laat

    33,040  
+ Toevoegen aan watchlist

Uitstappen? Is het echt never sell Shell?

200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 2297 2298 2299 2300 2301 ... 10002 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. drentenier 12 juni 2020 00:36
    M'n geschreven juni 14,50 puts @0,80 had ik eerder teruggekocht voor 9 cent. Heb ik tenminste iets goed gedaan! Ik was van plan om maar weer wat calls juni 18 oid te schrijven (voor de helft van m'n stukken), maar toen zelfs KLM omhoog schoot dacht ik: dan kan RD toch ook zo naar 20?
    Haha, dat had een aap vast beter gedaan. Banaan, rijp, opeten!
    Dan maar weer wat kleine handeltjes doen. Nieuwe puts juli schrijven, misschien wat extra bijkopen voor 'een ritje'. Als we deze zomer nog 5 keer 14 en 17 gaan zien dan vind ik het zonde om daar helemaal niks mee te doen. Dan zie ik 5 keer winst ontstaan en weer verdampen. 5 rijpe bananen? Die aap zou het wel weten.
  2. [verwijderd] 12 juni 2020 00:43
    quote:

    drentenier schreef op 12 juni 2020 00:36:

    M'n geschreven juni 14,50 puts @0,80 had ik eerder teruggekocht voor 9 cent. Heb ik tenminste iets goed gedaan! Ik was van plan om maar weer wat calls juni 18 oid te schrijven (voor de helft van m'n stukken), maar toen zelfs KLM omhoog schoot dacht ik: dan kan RD toch ook zo naar 20?
    Haha, dat had een aap vast beter gedaan. Banaan, rijp, opeten!
    Dan maar weer wat kleine handeltjes doen. Nieuwe puts juli schrijven, misschien wat extra bijkopen voor 'een ritje'. Als we deze zomer nog 5 keer 14 en 17 gaan zien dan vind ik het zonde om daar helemaal niks mee te doen. Dan zie ik 5 keer winst ontstaan en weer verdampen. 5 rijpe bananen? Die aap zou het wel weten.
    Haha, leuke analyse abtje
  3. [verwijderd] 12 juni 2020 01:37
    De energietransitie gaat niet zo hard als sommigen denken.

    Het buitenpesten van de spaardiesel, milieuzones en stadstol (30 euro per dag per stad om Antwerpen, Gent, Brussel,... binnen te mogen rijden met een oudere auto.), autofabrikanten onder 95g CO2, de plug-in hybrides die eindelijk leukere vermogens en koppel krijgen, de elektrische auto,... lijkt wel erg hard te gaan.

    Voor een Tesla Model 3 Long-Range zit je tegen een leasetarief van een Audi A6, BMW 5 Series,... aan te kijken, dat is niet de gemiddelde auto op de weg.

    Praktische bezwaren is het bereik, een driefasige laadpaal thuis en de aanname dat iedereen een garage, een oprit,... heeft. Als iedereen elektrisch gaat rijden, dan kunnen we de huishoudelijke aansluitingen 3x verzwaren en alle straten opengooien voor de kabels.

    Kerncentrales zijn te dure investeringen voor de private sector en kernramp is onverzekerbaar. Zonder staatssteun en staatsgaranties kan de private sector geen kerncentrales bouwen.

    De private sector kan wel toegankelijkere projecten aan zoals biomassacentrales, zonnepanelen, windmolens,... Zonnepanelen en windmolens zijn prachtig voor het laden van accu's. Het maakt niet uit dat het vermogen wisselvallig is, zolang er voldoende dagopbrengst is.

    Gascentrales kunnen de tekorten aanvullen, maar ze waren 2 jaar geleden al niet rendabel wegens te lage stroomprijzen.

    Zonnepanelen op je dak en eventueel een thuisbatterij kan voor je privé stroomvoorziening zorgen ongeacht of de rest van de straat in het donker is of niet. In België verdwijnt elektriciteitsproductie al 15 jaren zonder dat er nieuwe productiecapaciteit erbij komt.

    Een praktische oplossing voor een sterke daling in gemiddelde CO2-uitstoot per autofabrikant is de plug-in hybride met 60km bereik op papier en 40km in praktijk. Daarmee kunnen velen al woon-werk gedeeltelijk of zelfs volledig elektrische rijden en het opladen gebeurt met eenfasige 8A of 16A om de overbelasting van het elektriciteitsnet te voorkomen. En er is een voldoende grote benzinetank voor langere afstanden.

    Om de dure techniek verkocht te krijgen, eindelijk geen zwakke koppelomvormer en geen lelijke alternatieve carrosserievormen meer, de elektrische motor kan gebruikt worden om de zwakke punten van een benzinemotor te compenseren en altijd maximale koppel op de aandrijflijn te zetten.

    Voor de leaserijder is het fun met dubbele vermogen en 60% meer koppel. De caravan wordt sneller dan ooit de helling opgetrokken, de groene lease Skoda Superb of VW Passat met de kracht van een 2 liter diesel in een BMW of een Audi. Deze aandrijflijn komt ook in Skoda Octavia en VW Golf.

    Als je geen leaserijder bent en met je eigen auto naar het werk rijdt, dan is aardgas de goedkopere keuze en 15% minder CO2-uitstoot dan benzine is ook interessant voor de autofabrikanten.

    Rusland wilt de schalieboeren kapot maken, want er is teveel olieproductie en de meeste Amerikanen weten niet wat te doen met hun aardgas, dus ze fakkelen het af. Sinds 2 jaren geleden zijn de Amerikanen begonnen met aardgas export en 35 landen importeren Amerikaanse aardgas. Als Rusland de gaskraan dichtdraait, dan gaan de Amerikanen aardgas naar Europa verschepen. Rusland wilt daar een stokje voor steken en hun wurggreep over Oost-Europa veiligstellen. Hoeverre gaat het Midden-Oosten ontdekken dat hun aardgas ook goed voor iets anders dan affakkelen is? Qatar heeft al LNG productie.

    40 landen hebben al infrastructuur voor het importeren van LNG en er wordt capaciteit bijgebouwd in China, India, Pakistan,... Voor groeilanden koken op gas is een dure statussymbool zoals de platte televisie en er zijn miljoenen mensen die dromen van de dag dat zij van koken op hout, kolen,... kunnen overstappen naar koken op gas.

    Het nadeel van waterstof is dat er gigantische conversieverliezen zijn.

    Dan is aardgas (CNG) rijden niet zo'n slecht idee. Al is het maar omdat er landen zijn waar aardgas als af te fakkelen afval aanzien wordt. Het zorgt sowieso voor CO2-uitstoot of je het gaat oprijden of laat affakkelen.

    Voor de komende 5 tot 10 jaar zie ik vooral aardgas rijden (al is het maar om fijnstof in de steden terug te dringen) en plug-in hybrides. De infrastructuur voor massaal elektrische rijden is iets voor meer dan 10 jaar later.

    De combinatie van de minder rendabele putten stilleggen en geen nieuwe putten slaan zal op termijn voor een onvoldoende aanbod tov de vraag zorgen. De mensen betalen eenmaal wat de pomp vraagt om op het werk te geraken. Als er minder werk is, dan rijd je verder tot waar er wel werk is. Nog meer verbruik.

    Onze verouderde en afgekeurde auto's worden voor export verkocht en gaan naar Oost-Europa en Afrika, waar zij met lagere loonkosten de gaten kunnen dichtlassen en de lagere wettelijk eisen zorgen ervoor dat het nog minstens een decennium verder kan rijden.

    Er komen jaarlijks 80 miljoen mensen erbij, die willen allemaal ook op het werk geraken en zoals Thatcher zei: "A man who, beyond the age of 26, finds himself on a bus can count himself as a failure.". De auto is status in de landen waar welvaart een relatief nieuw fenomeen is en mensen willen laten zien dat zij in het leven vooruitgang hebben geboekt tov de overvloed aan armoede. Die kunnen geen elektrische auto of plug-in hybride betalen. Wel een Europese afdanker of een nieuwe 1 liter benzine.

    Alleen in de rijke landen is er besef dat de auto in een stad meer lasten dan lusten is.

    Shell heeft olie, aardgas (ook in groeilanden zoals India), waterstof, elektriciteitsproductie, zonnepanelen, windmolens, laadpalen, thuisbatterijen,... en heeft de investering vooral in de laatste jaren gedaan op het moment dat de techniek gerijpt is en de samenleving wordt gepusht door de autofiscaliteit, milieuzones, stadstol,...

    Het heeft al de nodige diversiteit om de energietransitie aan te kunnen en is niet meer een ouderwetse drill baby drill bedrijf zoals er veel in de VS zijn.

    De Nederlands gierigheid dat tot de dividendverlaging leidde maakt het alleen maar sterker. Al de rest gaat eerder omvallen dan Shell. Als het Midden-Oosten en Rusland de schalieboeren echt kapot willen maken door jarenlange lage prijzen, dan is Shell in de beste positie om zo'n prijzenoorlog te overleven en daarna dikke winst kan pakken op hogere prijzen. Dermate dikke winsten dat zelfs SA in Shell gestapt heeft.

    Het zou mij niet verwonderen dat als de energietransitie echt doorgaat, dat de Amerikanen buiten spel gezet worden en de Europese groene oil majors hebben al de nieuwe infrastructuur van de toekomst in hun handen. Shell heeft al meer laadpalen dan tankstations, zitten in de VS, Azië,... en bouwt een snellaadnetwerk voor elektrische auto's die door heel Europa willen rijden.

    Op lange termijn heb ik vertrouwen in Shell. Op korte termijn is het vooral bijkopen wanneer het lekker laag doorzakt en winst nemen wanneer ik ongefundeerde rallies zie dat alleen maar op euforie en gekte kan wijzen.

    Maandag zag ik de +20%, +21%, +20%, +19%,... winstneemmomenten voorbij komen. Nu leer ik de les dat bij twijfel en zeker als het aan de daling begonnen is, 20% winst nemen is winst (en alles rood en kunnen uitstappen met meer dan 15% winst, gewoon doen in deze volatiele tijden) niet hopen op +30% (als was ING naar dubbele winst gestegen na mijn verkoop) en later kijk ik wel naar nieuwe koopmomenten. Gigantische stijgingen in enkele beursdagen kan ook wijzen naar op hol geslagen euforie zeker als het nieuws en de data alleen maar negatief is.

    Mijn RDB met een GAK van 13.9 euro staat nog groen en ik zit naar nieuwe koopmomenten te kijken.

    Valt deze forum zo hard over links, bronverwijzingen,... dat het 500 errors gooit uit het niets?
  4. Agatan 12 juni 2020 06:55
    Puik verhaal Rappe. AB.

    Moeten vandaag maar eens zien, hoe we de klap van -6,9 % in Amerika, vandaag gaan tackelen.

    Succes allen met uw keuzes.
  5. Underdog 12 juni 2020 07:04
    Dow futures stevig up. Olie stijgend. Benieuwd wat komen gaat. Ik denk nog steeds een te stevige correctie voor RDS.
  6. [verwijderd] 12 juni 2020 07:19
    Morgen allemaal. Tjonge, het is de laatste tijd wel weer moddergooien hier op het forum! Wordt weer tijd dat Pakka gaat reageren, dan is er weer focus ;-)
  7. Oil Bear 130 12 juni 2020 07:50
    quote:

    Rappe schreef op 12 juni 2020 01:37:

    Voor een Tesla Model 3 Long-Range zit je tegen een leasetarief van een Audi A6, BMW 5 Series,... aan te kijken, dat is niet de gemiddelde auto op de weg.

    Praktische bezwaren is het bereik, een driefasige laadpaal thuis en de aanname dat iedereen een garage, een oprit,... heeft. Als iedereen elektrisch gaat rijden, dan kunnen we de huishoudelijke aansluitingen 3x verzwaren en alle straten opengooien voor de kabels.
    Ik heb een model 3 standard range plus. Meer dan genoeg range. En je hebt er helemaal geen 3 fase oplaadpunt voor nodig: met 1 fase laad je hem in de nacht op en kun je de volgende dag 320 echte kilometers rijden. Ik heb geen oprit, en woon midden in de stad. Ik laad op een gewoon 3,7 kW punt op mijn parkeerplek in de gezamenlijke parkeergarage onder ons appartement. En echt, als je hernieuwd plezier wilt krijgen in autorijden, koop dan een Tesla. Er verschijnen er in onze parkeergarage steeds meer, en dat is niet meer dan logisch. Zoals een van mijn Tesla-rijdende buren me zei: "dit is next level".
  8. Underdog 12 juni 2020 07:58
    Ik tel nog niet veel teslas op de baan. Enkelingen. En mensen gaan geen nieuwe autos kopen volgend jaar vrees ik, zeker geen dure. Elektriciteitvoorziening is in belgie een probleem en de ontginning voor grondstoffen van batterijen niet goed voor het milieu. Hoe lang blijft een autobatterij eigenlijk presteren alvorens je maar 80% capaciteittsbenutting over hebt? Dan is hij quasi niets meer waard. Mijn vriend die een tesla heeft klaagt dat hij maar 75% meer kan laden momenteel.

    Ik weet het niet. Het is een goede tussenoplossing die werkt voor klein vervoer maar niet de eindoplossing voor alles.
  9. Burstner 12 juni 2020 08:27
    quote:

    Underdog schreef op 12 juni 2020 07:04:

    Dow futures stevig up. Olie stijgend. Benieuwd wat komen gaat. Ik denk nog steeds een te stevige correctie voor RDS.
    Olie stijgend? Is zie - 2.5%...
  10. Underdog 12 juni 2020 08:36
    quote:

    Burstner schreef op 12 juni 2020 08:27:

    [...]

    Olie stijgend? Is zie - 2.5%...
    In stijgende lijn na middernacht bedoelde ik. Maar hier zal het wel stoppen. Als je de gemiddelde forecasts ziet voor 2020 kan dit ook niet anders dan rond deze levels blijven. Tenzij 1+1 niet meer gelijk is aan 2. Lower for longer dus.
  11. [verwijderd] 12 juni 2020 08:50
    quote:

    Capt schreef op 12 juni 2020 08:44:

    Wat denken we dat het vandaag gaat worden? Nog een (dikke) dip?
    Denk wel een dip vandaag. Hopelijk niet te erg, maar ik vrees dat we niet 123 hier vanaf zijn.
  12. [verwijderd] 12 juni 2020 08:52
    quote:

    Capt schreef op 12 juni 2020 08:44:

    Wat denken we dat het vandaag gaat worden? Nog een (dikke) dip?
    Hoop het eigenlijk wel, want dit is geen mega crash waar velen op hopen die komt ook niet, gewoon een gezonde correctie op een knots gekke beurs! Dus buy the dip!
  13. Alex Future 12 juni 2020 09:07
    quote:

    drentenier schreef op 12 juni 2020 00:36:

    M'n geschreven juni 14,50 puts @0,80 had ik eerder teruggekocht voor 9 cent. Heb ik tenminste iets goed gedaan! Ik was van plan om maar weer wat calls juni 18 oid te schrijven (voor de helft van m'n stukken), maar toen zelfs KLM omhoog schoot dacht ik: dan kan RD toch ook zo naar 20?
    Haha, dat had een aap vast beter gedaan. Banaan, rijp, opeten!
    Dan maar weer wat kleine handeltjes doen. Nieuwe puts juli schrijven, misschien wat extra bijkopen voor 'een ritje'. Als we deze zomer nog 5 keer 14 en 17 gaan zien dan vind ik het zonde om daar helemaal niks mee te doen. Dan zie ik 5 keer winst ontstaan en weer verdampen. 5 rijpe bananen? Die aap zou het wel weten.
    Ze hebben weleens een aap laten traden en die deed het verrassend goed.
  14. Oil Bear 130 12 juni 2020 09:11
    quote:

    Underdog schreef op 12 juni 2020 07:58:

    Ik tel nog niet veel teslas op de baan. Enkelingen. En mensen gaan geen nieuwe autos kopen volgend jaar vrees ik, zeker geen dure. Elektriciteitvoorziening is in belgie een probleem en de ontginning voor grondstoffen van batterijen niet goed voor het milieu. Hoe lang blijft een autobatterij eigenlijk presteren alvorens je maar 80% capaciteittsbenutting over hebt? Dan is hij quasi niets meer waard. Mijn vriend die een tesla heeft klaagt dat hij maar 75% meer kan laden momenteel.

    Ik weet het niet. Het is een goede tussenoplossing die werkt voor klein vervoer maar niet de eindoplossing voor alles.
    Ik moet u op veel punten corrigeren. (1) Olieproductie is veel vervuilender dan batterij-productie. (2) wanneer de batterij na zo'n 400.000 km vervangen moet worden, dan is de auto nog steeds veel waard. Bovendien komen fabrikanten over een jaar met batterijen die 1.000.000 km meegaan. Geen benzinemotor die daar tegenop kan.

    Maar het allerbelangrijkste punt om u op te corrigeren is het laatste: (3) juist voor groot vervoer is batterij-elektrische aandrijving dé oplossing. Bij groot vervoer draait het helemaal om de energie die verbruikt wordt. De kosten van vracht zijn gewoon de kosten van de brandstof. Het vrachtvervoer kan dus 2 tot 4 keer goedkoper met batterij-elektrische oplossingen. De komende 2 jaar zal deze omzetting versneld plaatsvinden.
  15. MDGL 12 juni 2020 09:13
    Staan weer in de plus met RD. Benieuwd of we dat volhouden.
    Futures VS zakken wel weer weg.
  16. forum rang 8 Wilbar 12 juni 2020 09:16
    quote:

    Alex Future schreef op 12 juni 2020 09:07:

    [...]

    Ze hebben weleens een aap laten traden en die deed het verrassend goed.
    Dan moet u vooral goed naar die aap luisteren. En goed opletten wat die aap er over schrijft op zijn forum.

    Edit: om u vóór te zijn: ik schrijf nooit over m'n trades dus ik ben het niet :)
200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 2297 2298 2299 2300 2301 ... 10002 »» | Laatste |Omhoog ↑

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht