Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,730
  • Verschill

    +0,210 +3,80%
  • Volume

    524.733 Gem. (3M) 321,3K
  • Bied

    5,600  
  • Laat

    5,760  
+ Toevoegen aan watchlist

TT Juli 2020

1.260 Posts
Pagina: «« 1 ... 31 32 33 34 35 ... 63 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 boem! 17 juli 2020 11:38
    quote:

    ketchup schreef op 17 juli 2020 11:14:

    [...]

    dit schreef je nog op cijfer dag voor toon-setting

    vandaag een ander geluid ? waarbij je een correctie van 20% nog bescheiden noemt

    maar uiteindelijk gaan we bij een blue-sky-scenario naar 75 euro, nou ik ben al dik tevreden met de helft

    geef nou maar gewoon toe, dit aandeel gaat pas echt omhoog als HG de verkoop-fase inzet en dan gaan ze alles uit de kast halen om die ondernemingswaarde naar 1.5 miljard te tillen, dan gaan de omzetten omhoog, de deals allemaal bekend gemaakt worden met cijfers, de mogelijke winsten gedeeld worden met het beleggersvolk enz ... , maar voor nu is de prioriteit om zoveel mensen als mogelijk binnen TT te laten meeprofiteren van een eventuele latere verkoop.

    @Wies jij beoordeelt een aandeel aan de hand van de koers.

    Mijn opmerking over 8 en 15 euro moet je lezen met de kw die daar bij hoort.

    Op basis van die genormeerde KW bij zelfstandige voortzetting zie ik TT nu als een 15 euro aandeel en 75 euro in de toekomst.
    Op basis van diezelfde genormeerde KW kom ik voor Alfen uit op een koers van 10-20 euro.

    Dat jij het niet van belang vindt dat Alfen nu op een kw van 100x verhandeld wordt en TT op 12x terwijl zij beiden in een beloftevolle markt opereren is jouw goed recht maar laat mij aub bij mijn waarheid blijven.

  2. forum rang 7 sniklaas 17 juli 2020 11:41
    Ook mijn idee Wies, TOMTOM kan nog zo’n mooie producten in huis hebben maar zolang het bestuur niets doet om bedrijf en aandeel te promoten kun je eraan rekenen tot je een ons weegt maar blijft het trekken aan een dood paard..

    Aandelen op de plank totdat promotie van het aandeel wel gewenst is en wanneer de markt voor de TOMTOM producten nog opportuun is kunnen wij aandeelhouders ook onze langverwachte oogst binnenhalen en tot dat moment blijft het bij centen sprokkelen op de zeer sporadische momenten..
  3. [verwijderd] 17 juli 2020 11:43
    @ Wies, ik hou overal rekening mee. Niet uit te sluiten is bijv. dat ze het van de beurs plukken om voor o.a. de kinderen in een trust te frommelen. Dan kan de waarde voor immer verborgen blijven. Misschien kijk ik wel even te zwart na de mooie dag van de cijfers, maar zie het maar als "aanpassen"
  4. forum rang 7 ketchup 17 juli 2020 11:44

    voor het eerst zien we nu adviezen reduce exposure on Tech and add exposure op achtergebleven sectoren, nu de vraag welke ?

  5. Benjamin G. 17 juli 2020 12:12
    Voor diegene die het nog niet gelezen hebben, het artikel van Van Weeteling 'TomTom op de goede weg' geeft kernachtig weer hoe het bedrijf, markt en aandeel te lezen.

    Voor mij is opvallend de rol die aan enterprise wordt toegedicht. Wellicht heb ik de scope van dit bedrijfsonderdeel of de potentie niet scherp. Wat voor mij opmerkelijk is is dat automotive meer omzetgroei genereert en pre corona groeicijfers van tussen de 15 en 27% liet zien. Met andere woorden hoe moet ik de potentie van Enterprise inschatten?
  6. forum rang 6 tatje 17 juli 2020 12:13
    Jullie hebben het maar over Google !

    Voor mij 1 van de hoogte punten webcast Q2 2020.

    Well, I think the Renault situation is different from Volvo because in Renault cars, only a small percentage of cars will be equipped with the Google solution, it's at the high end of their range. So there's a very significant portion of business still to be done there in the volume segment.

    Dus maar een klein percentage in het duurdere segment is uitgerust met de Google oplossing.
    dat strookt met de uitlatingen eind 2018, het gaat maar om 2 duurdere modellen.

    Heb van de webcast Q2 2020 een uittreksel gemaakt en ik weet niet hoe het kan, maar tijdens het lezen wordt ik steeds vrolijker :-)
  7. forum rang 6 tatje 17 juli 2020 12:41
    quote:

    boem! schreef op 17 juli 2020 11:10:

    Tatje de PPE afschrijving en de leasingkosten zie je terug onder general als D&A de 30 mio.
    In die post zie ik geen schokkende wijzigingen optreden.

    Anders ligt dat bij Intangible assets . De amortisation op die post bedroeg in 2019 en 2020 260 mio.
    Deze 260 mio komt voort uit de versnelde afschrijving op Tele-Atlas ad 210 mio en de afschrijving ad 50 mio voor de andere onder intangible assets geactiveerde bedragen.
    TT ging er bij de CMD vanuit dat die 50 mio ook in 2020 evj zou blijven bestaan.
    Daarvoor moet er echter wel voeding komen vanuit de Capex.
    Hij ging uit van een Capex van 30 mio.

    Voor 2021 hou ik rekening met 30 mio aan D&A(PPE+Leasing) en 40 mio ipv 260 mio aan intangible assets waarbij de laatste 10 mio komt uit de verlaagde post aan overige intangible assets na het wegvallen van Tele-Atlas.
    De restant balanspost intangible assets zal per 31 12 2020 ca 120.000 bedragen waardoor het afschrijvingspercentage op 33% komt te liggen.
    Deze 40 mio zal binnen 3 jaar naar 0 tenderen indien men de capex op het huidige lage nivo blijft vaststellen(keuze tussen activeren of als kosten nemen).
    A -Amortization of technology and databases 261,194 losse post in de opex
    A -Research and development expenses 120 zit in R en D in de opex
    A -Selling, general and administration expenses 5,218 zit dus in SGA in de opex
    D PPE 11 miljoen zit waarschijnlijk in SGA in de opex
    D Lease 14 miljoen zit waarschijnlijk in SGA in de opex.
    Totaal dus een 292 miljoen in de opex

    Ja je ziet 30 miljoen in SGA.

    A 5,1218 en ongeveer 11 en 14 is D

    other tangible assets

    1/1 2019 634
    toevoeging uit de capex 11
    afschrijving A 266
    31/12 2019 stand 380.
  8. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 17 juli 2020 13:03
    quote:

    spijkerharde winst schreef op 17 juli 2020 12:38:

    Jullie worden helemaal niet belazerd door HG! Heus niet!
    Het heeft er alle schijn van! Mocht het ooit blijken dan zal de rechter zich hierover gaan buigen!!!!!
    Aandeel had normaal gesproken nu ruim boven de €12,50 moeten en kunnen noteren als HG beter en open zou communiceren.

    HG, laat je horen en zorg dat de mist verdwijnt.
  9. forum rang 6 boem! 17 juli 2020 13:23
    quote:

    tatje schreef op 17 juli 2020 12:41:

    [...]

    A -Amortization of technology and databases 261,194 losse post in de opex
    A -Research and development expenses 120 zit in R en D in de opex
    A -Selling, general and administration expenses 5,218 zit dus in SGA in de opex
    D PPE 11 miljoen zit waarschijnlijk in SGA in de opex
    D Lease 14 miljoen zit waarschijnlijk in SGA in de opex.
    Totaal dus een 292 miljoen in de opex

    Ja je ziet 30 miljoen in SGA.

    A 5,1218 en ongeveer 11 en 14 is D

    other tangible assets

    1/1 2019 634
    toevoeging uit de capex 11
    afschrijving A 266
    31/12 2019 stand 380.
    En nu 2020:
    1/1 2020 380
    toevoeging iot de capex 0
    afschrijving 129
    30/6/2020 zou moeten zijn 251

    stand is 247
    houdt in dar er 4k vanuit intangible doorgeboekt is naar R&D(?)

    bij eenzelfde afschrijving ad 129 in 2de jaarhelft blijft er aan intangible assets 118 over.

    Afschrijving zal niet meer bedragen dan 40 mio voor 2021 en zal dan binnen 3 jaar op 0 staan indien TT besluit alle R&D onder de kosten te blijven boeken.

    Amortisation 2019 261 k
    2020 258 k
    2021 40 k
    2022 40 k
    2023 38 k
    2024 0 k

    Dus verminderng aan Amortisation van 220 k in 2021 t/m 2023 waarna de besparing oploopt naar 260 mio vanaf 2024.

  10. forum rang 4 vreemdvermogen 17 juli 2020 14:16
    TomTom heeft 2000 mensen in dienst voor R&D. Wat doen ie mensen in godsnaam de hele dag. Al zoveel jaar bezig bezig om ïets"op poten te zetten maar een resultaat is er niet ( zichtbaar). Het voelt alsof ik een huis laat bouwen door een bedrijf van 100 man en na 10 jaar is het nog niet af, terwijl mijn buurman een vergelijkbaar huis in een jaar heeft gebouwd met 10 bouwvakkers.
  11. forum rang 4 H. Berkhof 17 juli 2020 14:16
    Aan allen:

    Wordt het niet een race tegen de klok?
    Ik ben werkelijk benieuwd wat jullie eerder zien gebeuren:
    a: een totale meltdown van het financiële stelsel (zie alle ontwikkelingen/berichten m.b.t. CBDC (Central Bank Digital Currency)
    b: TomTom koers € 35,00

    Ik ben benieuwd.
  12. Benjamin G. 17 juli 2020 14:52
    quote:

    boem! schreef op 17 juli 2020 13:23:

    [...]

    En nu 2020:
    1/1 2020 380
    toevoeging iot de capex 0
    afschrijving 129
    30/6/2020 zou moeten zijn 251

    stand is 247
    houdt in dar er 4k vanuit intangible doorgeboekt is naar R&D(?)

    bij eenzelfde afschrijving ad 129 in 2de jaarhelft blijft er aan intangible assets 118 over.

    Afschrijving zal niet meer bedragen dan 40 mio voor 2021 en zal dan binnen 3 jaar op 0 staan indien TT besluit alle R&D onder de kosten te blijven boeken.

    Amortisation 2019 261 k
    2020 258 k
    2021 40 k
    2022 40 k
    2023 38 k
    2024 0 k

    Dus verminderng aan Amortisation van 220 k in 2021 t/m 2023 waarna de besparing oploopt naar 260 mio vanaf 2024.


    Voor waardering van TomTom op basis van assets is bovenstaande relevant. Als ik het goed zie dan draagt A&D met een afschrijving van 144 miljoen over H1 sterk bij aan de positieve kant van de kasstroom. Maar goed ik ben geen boekhouder, wellicht begrijp ik dat verkeerd.

    Vraag is wat gaat er met de OPEX gebeuren in 2021 en verder. Die zal beneden de 500 miljoen euro uit moeten komen, wil omzet en opex een gunstige verhouding tot elkaar hebben.

    Hoe ziet de kasstroom eruit met veel minder afschrijvingen na 2021?

  13. forum rang 6 boem! 17 juli 2020 16:38
    Mijn heeeel voorzichtige inschatting voor 2020 en 2021 is als volgt:

    Omzet Consumer 130 mio 2020 vs 110 mio 2021
    Omzet AUT/Enter 470 mio 2020 vs 590 mio 2021
    Totaal omzet TT 600 mio 2020 vs 690 mio 2021

    Brutowinst 480 mio 2020 (80%) vs 560 mio(81%) 2021

    Oper. kosten 720 mio 2020 vs 505 mio 2021

    Ebit 2020 -240 mio 2020 en + 55 mio in 2021.

    Het is inderdaad zo dat optisch TT verlies draait doordat met de intangible assets versneld afschrijft en men alle voor investeringen in aanmerking komende R&D kosten vanaf 2de helft 2019 niet meer activeert waardoor de post amortisation daalt met 220 mio in 2021 in vergelijking met 2019 en 2020 en indien men deze handelswijze nog 3 jaar volhoudt ook de 40 mio naar 0 gaat in 2025.

    Het is daarom zeer de vraag of de OPEX nog ooit het nivo van 540 mio gaat bereiken want met General + Marketing ad 70 mio in 1st helft van 2020 moet de R&D doorstijgen naar minimaal 400 mio terwijl daar gedurende de 1st helft van 2020 slechts 150 mio aan is besteed.
    In mijn cijfers ga ik uit van een verhoging met 20 mio in 2de helft waardoor R&D uitkomt op 320 mio en die laat ik met 15 mio per jaar doorstijgen waar een reductie in general met 10 mio naar 130 mio tegenover staat in 2021.

    Blijt onverlet dat de ebitwinst in 2021 ad 55 mio voor 105 mio negatief wordt beinvloed door de toepassing van deferred.

    Ik zie daarom wel mogelijkheden voor TT om over 2021 een aandeelhoudersuitkering te verrichten van 50% van 160 mio = 80 mio (60 cent per aandeel).

  14. forum rang 8 Wereldbelegger 17 juli 2020 17:46
    0,60 per aandeel?
    dat is bij de huidige koers bijna 8%
    Hoe hoog zal de koers moeten zijn in 2021 om een 'marktconform' dividend uit te keren van 0,60 per aandeel?
    12 - 12,50? Dat is een stevige koersstijging lijkt me.

    quote:

    boem! schreef op 17 juli 2020 16:38:

    Mijn heeeel voorzichtige inschatting voor 2020 en 2021 is als volgt:

    Omzet Consumer 130 mio 2020 vs 110 mio 2021
    Omzet AUT/Enter 470 mio 2020 vs 590 mio 2021
    Totaal omzet TT 600 mio 2020 vs 690 mio 2021

    Brutowinst 480 mio 2020 (80%) vs 560 mio(81%) 2021

    Oper. kosten 720 mio 2020 vs 505 mio 2021

    Ebit 2020 -240 mio 2020 en + 55 mio in 2021.

    Het is inderdaad zo dat optisch TT verlies draait doordat met de intangible assets versneld afschrijft en men alle voor investeringen in aanmerking komende R&D kosten vanaf 2de helft 2019 niet meer activeert waardoor de post amortisation daalt met 220 mio in 2021 in vergelijking met 2019 en 2020 en indien men deze handelswijze nog 3 jaar volhoudt ook de 40 mio naar 0 gaat in 2025.

    Het is daarom zeer de vraag of de OPEX nog ooit het nivo van 540 mio gaat bereiken want met General + Marketing ad 70 mio in 1st helft van 2020 moet de R&D doorstijgen naar minimaal 400 mio terwijl daar gedurende de 1st helft van 2020 slechts 150 mio aan is besteed.
    In mijn cijfers ga ik uit van een verhoging met 20 mio in 2de helft waardoor R&D uitkomt op 320 mio en die laat ik met 15 mio per jaar doorstijgen waar een reductie in general met 10 mio naar 130 mio tegenover staat in 2021.

    Blijt onverlet dat de ebitwinst in 2021 ad 55 mio voor 105 mio negatief wordt beinvloed door de toepassing van deferred.

    Ik zie daarom wel mogelijkheden voor TT om over 2021 een aandeelhoudersuitkering te verrichten van 50% van 160 mio = 80 mio (60 cent per aandeel).

  15. forum rang 6 boem! 17 juli 2020 17:56
    Ik had liever een opmerking gezien over de omzet, marge of opex die ik gebruikt heb.

    De koers is de koers en daar komt TT er bekaaid bij af op dit moment.

    Op wpa basis scoort zij 20x en op FCF basis doet zij 12x.
    Heel wat anders dan de overige beloftevolle bedrijven waarvan sommigen zich momenteel kunnen verheugen op kw;s van boven de 100x,
  16. forum rang 8 Wereldbelegger 17 juli 2020 18:01
    Ben ik nou de enige die positief is over de koersontwikkeling?
    Mijn turbowinstje van woensdag omgezet in plukje van 100 aandelen onder de 7,50
    En opnieuw een kleine(gok)turbopositie ingenomen naast mijn turbopositie op 3,50.

    Ik volg het positivo advies: "het is een mooi bijkoopmoment"
    Op naar een koers van € 65,-
  17. forum rang 8 Wereldbelegger 17 juli 2020 18:05
    Van mij geen opmerkingen omzet, marge of opex
    U bent voor mij(!) onnavolgbaar in uw berekeningen en daaraan gekoppelde redenaties.
    Dat is niet uw schuld. Dat ligt aan mij. Hoe ik ook probeer het te lezen en aandacht aan te besteden. Het blijft voor mij koffiedik kijken.

    quote:

    boem! schreef op 17 juli 2020 17:56:

    Ik had liever een opmerking gezien over de omzet, marge of opex die ik gebruikt heb.

    De koers is de koers en daar komt TT er bekaaid bij af op dit moment.

    Op wpa basis scoort zij 20x en op FCF basis doet zij 12x.
    Heel wat anders dan de overige beloftevolle bedrijven waarvan sommigen zich momenteel kunnen verheugen op kw;s van boven de 100x,
1.260 Posts
Pagina: «« 1 ... 31 32 33 34 35 ... 63 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 24 april

    1. IBM Q1-cijfers
    2. Meta Q1-cijfers
  2. 25 april

    1. BASF Q1-cijfers
    2. Deutsche Bank Q1-cijfers
    3. Delivery Hero Q1-cijfers
    4. Nestlé Q1-cijfers
    5. Adyen Q1-cijfers
    6. Besi Q1-cijfers
    7. Flow Traders Q1-cijfers
    8. Sanofi Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht