Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

6,185
  • Verschill

    -1,090 -14,98%
  • Volume

    2.045.397 Gem. (3M) 301,7K
  • Bied

    6,100  
  • Laat

    6,230  
+ Toevoegen aan watchlist

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 187 188 189 190 191 ... 194 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Leefloon 11 november 2020 13:49
    quote:

    boem! schreef op 11 november 2020 12:35:

    Hij geeft aan dat de huidige kosten van Lidar en HD-maps een economische toepassing van Automotive Driving in de weg staat voor de gewone particuliere wagen.

    Om daar toch een betaalbare oplossing voor te kunnen bieden denkt hij dat AI gecombineerd met een micro HD-map gemaakt door de gewone sensoren en camera's die oplossing binnen bereik brengt.
    Als ik de preken van Musk verder weer negeer, dan ontbreekt in deze richtingen iets waarin deze hypende Noord-Amerikaan zelf niets zal doen: de wegeninfrastructuur.

    In zijn land kun je waarschijnlijk moeiteloos een dertig jaar oud gapend gat in het wegdek als een trouw signaleer baken gebruiken. Maar in ontwikkelde landen is het een relatief kleine moeite om eigen detecties aan te vullen met (bevestigende) signalen, die vanuit de infrastructuur in, naast en nabij wegen komen. En hoef je ook minder vaak om zo'n gapend gat heen te rijden, want zo'n gat is in vele andere landen niet een vast baken maar een gevaarlijke uitzondering.
  2. Gijsie 19 november 2020 18:13
    Ik had deze info even gemist. Dit gaat over Mercedes Benz Drive Pilot. Een systeem dat in 2021 live gaat op de mercedes S klasse (een beetje buiten mijn budget helaas). Met dit systeem kan een mercedes level 3 autonoom rijden op snelwegen. Het maakt gebruik van HD maps en van lidar. Het werkt alleen in Duitsland en tot 60 km per uur. Beide beperkingen komen voort uit wetgeving. Zodra de Duitse wet aangepast wordt mag de snelheid omhoog en zodra de Franse / Nederlandse enzovoort wetten worden aangepast kan het systeem ook op buitenlandse snelwegen (die HD gemapt zijn) aangezet worden.

    www.autoblog.com/2020/10/31/mercedes-...

    Zou dit de klant zijn waar Goddijn het over had? Hij zei dat het voorlopig geen volume deal zou zijn. Dat is zo'n S klasse ook niet, E ook niet echt, maar de C/B/A en al die andere modellen (ik hou het niet meer zo bij) zijn wel volume modellen. En die krijgen dit systeem natuurlijk ook bij de volgende modelreeks.
  3. Gijsie 19 november 2020 18:36
    Ik vind dit best goed nieuws (I am excited zou Corinne zeggen). Veel beter dan het nieuws van de traffic jam pilot van Honda. Ook level 3 (en juridisch dus een doorbraak), maar alleen voor files. Voor files heb je geen HD maps nodig

    Nog een linkje om het even te herkauwen:
    www.thedetroitbureau.com/2020/09/merc...

  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 maart 2021 03:20
    De meeste politici en vrijwel alle journalisten zijn volstrekte anbetabeten. Ze lullen over een kans dat iets gebeurt van 1%.
    PUNT.
    Hoezo? Per persoon, per jaar, per fabriek?? Hoeveel procent van wat?

    Het verschil tussen MW en MWuur? Hoeveel kamerleden en journalisten snappen het verschil, al lullen ze er vaak over?

    Ook hebben ze het vaak over rijbanen, ipv rijstroken.
    De idioten.

    Van strook mag je wisselen, moderne auto's gaan dat vanzelf doen.
    Zomaar van rijbaan wisselen kan dodelijk zijn, en de eerste zelfrijdende auto's die helemaal zelf van rijbaan wisselen moet ik zelfs op papier nog tegen komen.

  5. forum rang 6 leonardus65 4 mei 2021 09:46
    gocar.be/nl/autonieuws/veiligheid/sne...
    Onder impuls van de European Transport Safety Council (ETSC) werd al een tijd geleden beslist dat auto’s in de nabije toekomst niet meer sneller dan toegelaten mogen rijden. De snelheidsbegrenzer zou met navigatiegevens en verkeersbordherkenning werken en de maximumsnelheid van het voertuig aan de geldende limieten aanpassen. Auto’s die vanaf 2022 nieuw worden verkocht, moeten ermee uitgerust zijn, al wil Europa de software (Intelligent Speed Assistance of ISA) ook vanaf 2024 verplichten voor reeds bestaande wagens.

    Override-functie
    Er is sprake van een override-functie die het toch zal mogelijk maken om – in geval van nood? – sneller te rijden dan toegelaten, maar dan wordt je als bestuurder getrakteerd op een irritant geluidssignaal én zal de auto registreren waar en hoeveel je te hard aan het rijden was. Een zwarte doos, als het ware.

    Veel minder verkeersdoden
    De maatregelen kaderen in het plan om het aantal verkeersdoden op Europese wegen te halveren tegen 2030.
  6. forum rang 6 leonardus65 5 mei 2021 09:16
    al wil Europa de software (Intelligent Speed Assistance of ISA) ook vanaf 2024 verplichten voor reeds bestaande wagens.

    Zou er toch weer een markt komen voor TT kastjes of houden ze het bij TT inside
  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 5 mei 2021 13:20
    quote:

    leonardus65 schreef op 5 mei 2021 09:16:

    al wil Europa de software (Intelligent Speed Assistance of ISA) ook vanaf 2024 verplichten voor reeds bestaande wagens.

    Zou er toch weer een markt komen voor TT kastjes of houden ze het bij TT inside
    Weinig relevant voor TT.

    Het gaat bij Intelligent Speed Assistance (ISA) om autotechniek (automatische snelheidsbegrenzer) en detectietechniek (herkenning dynamische verkeersborden e.d.).
    Dat is geen core business voor TT.

    Alleen als de overheid of wegbeheerder de tijdelijke/lokale maximum snelheden via mobiele communicatietechnieken gaat aankondigen kan er een rol voor TT liggen, en dan met name voor TT inside.

    Bij de consumentenkastjes ligt dat moeilijker. Die krijgen hun dynamische (traffic) info nu via een ingebouwde SIM-card die werkt met een speciaal TT-protocol tegen een laag tarief. Dat zou allemaal aangepast moeten worden wil men wegbeheerders 'direct toegang' geven. Iets dergelijks geldt ook bij gebruik van blue tooth technieken o.i.d.

    Anders zou het zijn als men deze tijdelijke snelheidsmaatregelen landelijk zou coördineren of althans real time zou bijhouden. Deze zouden dan via de nationale verkeersdatabank (NDW) aan serviceproviders als TT online verstrekt kunnen worden, waarna TT het via hun 'Live Services' aan hun klanten zou kunnen doorgeven.
    In de praktijk voorzie ik daarbij echter veel ellende. Voor de autosnelwegen zou het m.b.v. de geavanceerde systemen van RWS nog wel lukken, maar op provinciaal en gemeentelijk niveau zijn de zaken veel meer versnipperd. Om nog maar te zwijgen van personeel van aannemers dat ergens een bordje plaatst (of 'even' weghaalt).
    Sowieso is het tussen NDW en verkeersborden nog geen gelukkig huwelijk:
    ronnico.nl/ndw-verkeersbordendatabase...
  8. forum rang 6 pwijsneus 25 mei 2021 09:53
    Elon Musk called lidar a ‘crutch,’ but now Tesla is reportedly testing Luminar’s laser sensors
    Bloomberg confirmed that the two companies have a partnership

    By Andrew J. Hawkins@andyjayhawk May 24, 2021, 2:19pm EDT
    Share this story


    A Tesla Model Y was photographed in Florida sporting rooftop lidar sensors made by buzzy sensor manufacturer Luminar. The sighting caused a bit of a stir among Tesla watchers, given Tesla CEO Elon Musk’s well-established disdain for the laser sensors commonly used by autonomous vehicle companies to create 3D maps of their environment.

    Even more notably, Tesla has reportedly entered a partnership with Luminar to use lidar for “testing and developing,” according to Bloomberg. What exactly this partnership entails we don’t know for sure — neither company is commenting. But it could point to some shortcomings in the technology Tesla is using to power its “Full Self-Driving” driver assist feature.

    The vehicle was spotted last week in Palm Beach, Florida, by Grayson Brulte, a consultant for the AV industry who lives in the area. After Brulte tweeted the photos of the Model Y with a rooftop rack of lidar sensors on May 20th, Luminar’s stock surged to its highest level yet. (The Florida-based company recently went public after being acquired by a “blank check” special purpose acquisition company, or SPAC.)

    Luminar sold the lidar to Tesla as part of an agreement between the two companies, according to Bloomberg. Also, the Model Y was sporting a manufacturer’s license plate that is registered to Tesla in California. The same plate has been spotted on other Tesla vehicles, including a prototype of the Cybertruck.

    It’s unlikely that Tesla will reverse its position on lidar based on a single vehicle. As Guidehouse’s Sam Abuelsamid told Bloomberg, it’s more likely that Tesla is using Luminar’s lidar to validate its Full Self-Driving feature. But it’s still a noteworthy development given Musk’s vocal animosity toward the sensor. In a 2018 earnings call, Musk said, “In my view, it’s a crutch that will drive companies to a local maximum that they will find very hard to get out of.” He added, “Perhaps I am wrong, and I will look like a fool. But I am quite certain that I am not.”

    Then a year later, he called lidar “a fool’s errand” during a presentation on Tesla’s efforts to build fully autonomous vehicles. “[A]nyone relying on LIDAR is doomed,” he added. “Doomed. Expensive sensors that are unnecessary. It’s like having a whole bunch of expensive appendices... you’ll see.”

    Musk said Tesla is trying to tackle a much bigger problem: passive optical recognition. This is why Tesla is banking on cameras as the key piece of hardware for autonomous vehicles. With their ever-increasing pixel resolution and the low price point, camera sensors are seen as indispensable for advanced driver assistance systems (like Tesla’s Autopilot) and fully autonomous systems. For Tesla, cameras are everything.

    Musk also walked back some of those comments in recent months. In a chat on Clubhouse, Musk admitted to “talking smack” about lidar but noted that SpaceX — his other company — has developed its own versions of the laser sensors to assist the Dragon capsule. In a recent earnings call, Musk spoke about moving away from using radar, stating, “We believe that a vision-only system is ultimately all that is needed for full autonomy.”

    Luminar, which is based in Florida, went public last year via a reverse merger with a SPAC. That merger valued the company at approximately $2.9 billion in “implied pro forma enterprise value,” with an equity value of $3.4 billion at closing. Luminar is also working with Pony.ai, Airbus, Volvo, Audi, and Toyota Research Institute.


    www.theverge.com/2021/5/24/22451404/t...
  9. Gijsie 25 augustus 2021 10:46
    Waymo wordt serieus in San Francisco. Waymo zit al een tijdje in Phoenix. Op YouTube zijn veel filmpjes te vinden van passagiers in een zelfrijdende auto in Phoenix. Ik ben in beide steden geweest en het verkeer in San Francisco is een stuk chaotischer en ik begrijp dat het weer ook wat minder betrouwbaar is (daar heb ik zelf niets van gemerkt). Het zal nog even duren voordat we filmpjes uit San Francisco krijgen omdat de "klanten" een soort geheimhoudingsverklaring moeten ondertekenen.

    www.theverge.com/2021/8/24/22639226/w...
  10. forum rang 10 voda 30 augustus 2021 08:25
    Toyota e-Palette Vehicle Collides at Tokyo Olympic Village

    On August 26, 2021 at around 14:00, a Toyota e-Palette, a mobility vehicle used to support mobility within the Athletes’ Village at the Olympic and Paralympic Games Tokyo 2020, collided with a visually impaired pedestrian about to cross a pedestrian crossing. Toyota said “Firstly, we would like to express our sincerest apologies to the individual that was injured due to this unfortunate collision and we wish them a speedy recovery. We would also like to apologize for any inconvenience caused to those who use our mobility vehicles in the Athletes' Village.”

    It added “All operations of the e-Palette are currently suspended. We are fully cooperating with the police investigation into the incident in order to determine the cause of this accident. In addition, we will conduct our own thorough investigation into the cause of the accident and we will continue to coordinate closely with the Tokyo Organising Committee of the Olympic and Paralympic Games to ensure that we prevent any incidents from occurring in the future.”

    Source - Strategic Research Institute
  11. forum rang 10 voda 3 september 2021 08:46
    Outrider Opens Test Site for Distribution Yard Automation

    Pioneer in autonomous yard operations for logistics hubs Outrider announced the opening of the Outrider Advanced Testing Facility, the first-ever test site dedicated to distribution yard automation technologies. Located in Brighton, Colorado, this 200,000-square-foot distribution yard with 49 dock doors operates 16 hours per day, five days per week and will expand to 24-hour operation in 2022. This test facility is being used to validate Outrider’s autonomous capabilities, supporting the scaling of deployments at customer sites.

    Distribution yards are a critical link in the supply chain where goods are transitioned from warehouses or production facilities to the open road. Yet, these yards are filled with repetitive, manual tasks oftentimes performed in inhospitable conditions. Accelerated by today’s strains on the global supply chain, logistics-dependent enterprises are urgently looking to automation to increase the efficiency and improve the safety of these yards.

    Outrider is working with nine large enterprise customers in logistics-heavy industries, such as consumer packaged goods (CPG), retail and e-commerce, manufacturing, package shipping, and intermodal rail. Outrider outgrew its initial test facility in Golden, Colorado, and needed a larger industrial space to support the company’s rapid growth.

    Inside the facility, Outrider uses the 152,000-square-foot warehouse space to assemble its Outrider System, which includes converting electric yard trucks into Level 4 autonomous vehicles operating on its proprietary software. Outrider’s headquarters will remain in Golden, Colorado.

    Source - Strategic Research Institute
  12. forum rang 6 pwijsneus 3 september 2021 09:31
    HD MAPPING FOR SELF-DRIVING VEHICLES
    www.nvidia.com/en-us/self-driving-car...

    Nvidia completes DeepMap acquisition for high-definition AV mapping
    seekingalpha.com/news/3734604-nvidia-...

    Why maps are important to Nvidia’s self-driving strategy
    electronics360.globalspec.com/article...
  13. forum rang 10 voda 8 september 2021 08:58
    Ford App for Automated Valet Parking
    By Strategic Research Institute on Sep 08, 2021 10:00 am

    The search for a parking space can be a daunting endeavour, and when a space is found, it might be a tight squeeze to get the vehicle in. As part of a German Association of the Automobile Industry collaboration, Ford has partnered with infrastructure providers and technology companies, including Bosch, to demonstrate the potential for a connected vehicle to communicate with the car park infrastructure to not only find a space but to park itself too. Automated Valet Parking enables drivers to use an app to send the vehicle into an automated parking manoeuvre – all from outside the vehicle.

    The technology, currently in the research and demonstration phase, takes the stress out of parking and could be extended to enable drivers to send the vehicle to a car wash or charging station; or even have parcels delivered to the vehicle in the car park. In Europe, a standard parking space is 2.44 metres by 4.88 metres. But while vehicles have become increasingly larger over the years, many parking spaces have stayed the same size. Automated Valet Parking could enable up to 20 per cent more vehicles to be parked in a car park – without the potential for damage resulting from vehicles parking too close to each other or occupants opening doors against other vehicles.

    With Automated Valet Parking, sensor technology set up in the car park takes over the control of the vehicle and manages all the traffic inside the parking area. This is done via vehicle-to-infrastructure communication. The car park sensors recognise and localise the vehicle to guide its parking manoeuvre. If the infrastructure senses something in the vehicle’s path, such as a pedestrian, vehicle or hazard, it stops the vehicle immediately. Upon arriving at the car park, the driver leaves the vehicle in a designated area and uses the FordPass app to start the automated guidance to a free parking space. When the car is parked, it could also become a personal parcel drop-off point, with delivery companies accessing the vehicle to leave parcels in the boot. In the future, further connected services could be developed to offer more convenience and benefits to customer.

    Drivers use the FordPass app to request the return of the vehicle to the designated area, expediting the pick-up experience and enabling the driver and passengers to comfortably enter the vehicle. This saves any long walks through large car parks or the potential problem of trying to find the vehicle again.

    The solution can be deployed by installing sensors into established car parks or with embedded infrastructure planned into the construction of new car parks that enables optimised design for maximum capacity.

    It would be suitable for vehicles already on the road which have automatic transmission, Electronic Stability Control, an electric park-brake and assisted steering. All that the vehicle additionally requires is a smart communication unit for Automated Valet Parking.
  14. forum rang 10 voda 9 september 2021 08:50
    Motional & Hyundai Unveil the IONIQ 5 Robotaxi
    By Strategic Research Institute on Sep 09, 2021 10:00 am

    Gobal leader in driverless technology Motional and Hyundai Motor Group have unveiled the IONIQ 5-based robotaxi, Motional’s next-generation robotaxi. Based on the all-electric Hyundai IONIQ 5, which launched to worldwide acclaim earlier this year, the IONIQ 5 robotaxi is an SAE Level 4 autonomous vehicle that can safely operate without a driver. It’s a zero tailpipe-emissions robotaxi and represents the convergence of the two most transformative technologies in mobility: electrification and autonomy. The fusion of these technologies can make transportation smarter, safer, and more sustainable.

    The IONIQ 5 robotaxi is also Motional’s first commercial vehicle and signals a pivotal milestone in the company’s roadmap. Motional will begin transporting public passengers in the IONIQ 5 robotaxi in 2023 through a landmark partnership with Lyft.

    The IONIQ 5 robotaxi features a technology-driven design that celebrates the innovation behind the autonomous operation. The vehicle’s sensor suite is prominently displayed across the exterior, easily distinguishing the robotaxi from human piloted vehicles. The robotaxi has more than 30 sensors – a combination of cameras, radars, and lidar – that provide robust 360-degree perception, high-resolution images, and ultra-long range detection of objects for safe autonomous operation in diverse driving environments. The robotaxi will be outfitted with Motional’s proven driverless technology, which includes advanced machine learning systems — trained on decades of real world data — that enables the vehicle to safely navigate challenging and complex driving situations.

    Based on the Electric Global Modular Platform (E-GMP), Hyundai Motor Group’s dedicated battery electric vehicle (BEV) platform, the IONIQ 5 robotaxi’s interior provides passengers with a spacious, comfortable place to work, relax, or socialize during their driverless ride. The interior will also feature a suite of rider-focused interfaces to allow passengers to intuitively interact with the vehicle during their ride, such as directing the robotaxi to make an extra stop. The resulting passenger experience will set a new standard for driverless ride-hailing.

    Built from the ground-up to be fully driverless, the IONIQ 5 robotaxi was created through partnership between Motional and Hyundai Motor Group. The two companies worked hand-in-hand throughout the development, with each providing critical expertise: Motional in driverless technology and Hyundai in R&D capabilities and global vehicle manufacturing.

    The end result is a seamless integration between the vehicle’s brain and body, with the hardware and autonomy working in sync for highly advanced, safe, and capable driverless operation. The IONIQ 5 robotaxi is built on the Group’s E-GMP, for ultra-fast charging and long-range driving, enabling the maximum utilization of Motional’s robotaxi fleet. The IONIQ 5 robotaxi also comes with the Group’s advanced safety and reliability, and is globally scalable, uniquely positioning the robotaxi for cost effective commercialization.
3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 187 188 189 190 191 ... 194 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 18 april

    1. NSI Q1-cijfers
    2. Sipef Q1-cijfers
    3. Sligro Q1-cijfers
    4. NL werkloosheid maart
    5. Deliveroo trading update
    6. Easyjet trading update
    7. Econocom Q1-cijfers
    8. PostNL €0,03 ex-dividend
    9. Procter & Gamble Q1-cijfers
    10. VS steunaanvragen - wekelijks
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht